Base description which applies to whole site

2.4 Strategische Evaluatie Agenda (SEA)

Opzet strategische evaluatie agenda VWS

De minister van Financiën heeft in 2020 aan de Kamer gemeld dat elk departement in de begroting 2021 invulling zal geven aan een Strategische Evaluatie Agenda (SEA).3 Het doel is om met de SEA te komen tot betere en meer bruikbare inzichten in de maatschappelijke toegevoegde waarde op belangrijke beleidsthema’s, het meer benutten van dit inzicht en daarmee uiteindelijk hogere maatschappelijke toegevoegde waarde van beleid.

In 2018 heeft VWS al een vernieuwende opzet van de evaluatieagenda geïntroduceerd als onderdeel van de pilot Lerend evalueren. Deze programmering ondersteunt de ontwikkeling van VWS als lerende organisatie. Enkele belangrijke resultaten vanuit de pilot zijn4:

  • De aandacht voor evalueren komt steeds eerder in het beleidsproces van VWS te liggen. Dit blijkt onder andere uit verschillende ex ante en ex durante onderzoeken die de afgelopen periode zijn uitgevoerd. Dit verstevigt het evalueren als onderdeel van de beleidscyclus.

  • Een samenhangend beleidsonderwerp - ongeacht financieringsbron en begrotingsartikel - zorgt voor meer integraal evaluatieonderzoek. Dat vergroot de bruikbaarheid van de resultaten van de evaluatie.

  • De zorg is van en voor ons allemaal en daarom is het belangrijk om in de evaluaties de leerlessen op een begrijpelijke wijze te communiceren door ‘te tellen en te vertellen’. Door het betrekken van de praktijk bij de evaluaties worden ervaringen van mensen (‘leefwereld’) gekoppeld aan de regelgeving van het zorgstelsel (‘systeemwereld’).

De Rijksbrede invoering van de SEA biedt VWS de mogelijkheid om een volgende stap te zetten met de evaluatieprogrammering in vervolg op de goede ervaringen met de pilot Lerend evalueren, te weten: kort-cyclisch leren, reflecteren en verantwoording afleggen met en in de praktijk en experimenteren met verschillende onderzoeksmethoden. In 2021 heeft VWS de evaluatieagenda verder ontwikkeld door:

1. Het verstevigen van de evaluatieagenda en -functie door het samenbrengen van belangrijke evaluaties in de SEA en voor de uitvoering hiervan een kennisnetwerk evaluaties op te richten.

2. Het meer aandacht besteden aan de evaluaties van de wetten van het zorgstelsel voor de doeltreffendheid en de effecten (bedoeld en onbedoeld) ervan in de praktijk.

3. Het verbreden van de evaluatieagenda met beleidsevaluaties op het gebied van informatievoorziening, innovatie en zorgvernieuwing.

4. Meer samenhang brengen (en dus voorkomen van dubbelop) in onze analyse- en evaluatie-inspanningen door het opnemen van trajecten zoals Zorgkeuzes in Kaart (ZiK) en Brede Maatschappelijke Heroverwegingen (BMH) en (IBO’s) in de meerjarenprogrammering.

5. Het versterken en zoeken naar synergie tussen kennis, beleid en uitvoering door o.a. het toevoegen van lerende evaluaties van de verschillende concernorganisaties.

Prioriteitstelling evaluatie agenda VWS

De uitdagingen voor een goed functionerend gezondheidszorgstelsel voor nu en straks zijn groot. In de SEA dienen dan ook de belangrijke thema’s voor houdbare zorg te worden geaccentueerd. Bij de totstandkoming van het stellen van deze prioriteiten is nadrukkelijk gekeken naar leidende kennisagenda’s zoals die van de Vaste commissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport5, opvolging aanbevelingen Zorgkeuzes in Kaart6, maar ook naar de Discussienota - Zorg voor de Toekomst7, de Dialoognota Ouder Worden 2020-20408 en andere actuele maatschappelijke vraagstukken. Dit heeft geleid tot de volgende prioriteitstelling voor de SEA 2022-2024:

1) Preventie, gezondheid en aanpak COVID-19  (art. 1 t/m 6 begroting VWS)

2) Organisatie, regie en vernieuwing zorg (art. 2, art. 4 begroting VWS)

3) Ouderenzorg (art. 3 begroting VWS)

4) Jeugdzorg (art. 5 begroting VWS)

Hieronder worden de relevante onderzoeken uit de SEA 2022-2024 nader uitgelicht om aan te geven hoe deze prioriteitstelling is vertaald in concrete evaluatieonderzoeken.

Ad 1: Aanpak COVID-19 (art. 1 t/m 6)

De aanpak van het coronavirus heeft grote impact op elk van ons als burger, de maatschappij als geheel en zeker ook ons gezondheidzorgstelsel. Voor het bestrijden van het virus werken experts vanuit het publieke en private domein intensief samen om deze pandemie het hoofd te kunnen bieden. Het trekken van leerlessen is hierbij een absolute must zowel per beleidsthema als in de onderlinge samenhang. De meer synthese-achtige onderzoeken zijn in de SEA opgenomen. Onderstaand worden twee belangrijke onderzoeken hiervan nader uitgelicht:

Aanpak Coronacrisis (2020-2021/2022)

De Onderzoeksraad voor Veiligheid is een onderzoek gestart naar de aanpak van de Coronacrisis door de Nederlandse overheid en andere betrokken partijen. Dit doet de Raad mede op verzoek van het kabinet.9 Bij het onderzoek kijkt de Raad onder meer naar de voorbereiding op een pandemie, de crisisbeheersing en de getroffen maatregelen en de uitfasering van deze maatregelen. Daarnaast kijkt de Onderzoeksraad ook naar de effecten van de coronacrisis op de veiligheid van kwetsbare mensen in de samenleving, bijvoorbeeld door het wegvallen van reguliere zorg of maatschappelijke diensten. Medische handelingen en economische steunmaatregelen vallen buiten de focus van het onderzoek. Het doel van het onderzoek is om lessen te trekken voor eventuele toekomstige epidemieën.

COVID-19 Programma (2020-2024)

Een effectieve aanpak van de coronapandemie brengt vele kennisbehoeftes en onderzoeksvragen met zich mee. Het COVID-19. Het programma heeft 3 centrale doelstellingen. Allereerst het bijdragen aan het bestrijden van de coronapandemie en aan het voorkomen of verminderen van negatieve effecten van de maatregelen. Het tweede doel is het genereren van nieuwe kennis over bestrijding van epidemieën en pandemieën. En tot slot het genereren van kennis over de (mondiale) maatschappelijke dynamiek tijdens en na afloop van deze pandemie en vergelijkbare, ingrijpende gezondheidscrises en de maatregelen daartegen. Hoewel het programma zich in eerste instantie focust op de Nederlandse situatie, vraagt het internationale karakter van de coronacrisis en de mondiale effecten van de maatregelen daartegen, een bredere, wereldwijde blik. Vanuit ZonMw wordt doorlopend afgestemd met de WHO Coordinated Global Research Roadmap: 2019 novel coronavirus, en met GloPID-R, een internationaal netwerk van onderzoeksfinanciers op het gebied van infectieziektenuitbraken.

Ad 2: Organisatie, regie en vernieuwing zorg (art. 2, art. 4)

Om ervoor te zorgen dat het zorgaanbod beter aansluit bij wat mensen echt nodig hebben en om de doelmatigheid van de zorg te vergroten, zijn verdergaande afspraken nodig over het voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg. Dat vergt een intensivering van samenwerking tussen alle betrokken partijen, over de grenzen van traditionele domeinen heen en in de regio. Ook is van belang dat de coördinatie tussen verschillende zorgsoorten verbetert. De complexiteit van de wijze waarop we de zorg hebben georganiseerd mag er niet toe leiden dat mensen niet de hulp krijgen die ze nodig hebben. De relevante evaluatieonderzoeken uit de SEA passende bij deze prioriteit voor houdbare zorg zijn:

Lerende evaluatie Juiste Zorg Op de Juiste Plek (2019-2023)

Zorg voorkómen, vervangen of verplaatsen, vanuit de behoeften van de mensen. Dat is waar de beweging Juiste Zorg Op de Juiste Plek (JZOJP) voor gaat. Op tal van manieren wordt lokaal, regionaal en landelijk ingezet op de beweging JZOJP. Het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu voert van 2019 tot en met 2023 de ‘lerende evaluatie Juiste Zorg op de Juiste Plek' uit. De vraag die centraal staat in de lerende evaluatie is: wat is er nodig om de beweging JZOJP verder te brengen? Om deze vraag te beantwoorden vindt er binnen de lerende evaluatie continue interactie plaats tussen onderzoek en praktijk.10 

Ex post evaluatie Goed bestuur (2020-2021)

Om goede zorg te kunnen leveren is goed bestuur en intern toezicht bij een zorginstelling belangrijk. De instelling heeft de ruimte om eigen beleid te maken voor goed bestuur. De Rijksoverheid zorgt voor de wettelijke kaders voor goed bestuur in de zorg. Omdat VWS het van groot belang vindt dat de evaluatie een directe verbinding heeft met het werkveld, is ervoor gekozen om allereerst sub-evaluaties uit te laten voeren door de branche- en beroepsverenigingen die de verschillende maatregelen van de agenda Goed bestuur binnen de sector uitrollen. Dit zijn onderzoeken naar: de bijdrage Governancecode Zorg aan professionalisering van bestuur en toezicht in de zorg, de bijdrage accreditatie zorgbestuurders aan professionalisering van bestuur en toezicht in de zorg, en wat heeft het programma Goed Toezicht opgeleverd ten behoeve van de professionalisering van raden van toezicht.11 Deze evaluaties zijn vervolgens het startpunt voor een overkoepelende analyse met als centrale vraag: In hoeverre is het veld, met ondersteuning/bijdrage van VWS, erin geslaagd om zorgaanbieders aan te zetten/te stimuleren tot professionaliseren van bestuur en toezicht? De uitgevoerde analyse wordt in 2021 verwacht, waarbij de aanbevelingen in de loop van 2021-2022 zullen worden opgepakt. Daarbij zullen sommige aanbevelingen naar verwachting sneller opgepakt kunnen worden dan andere. Ook gaan de branche- en beroepsverenigingen uiteraard ook zelf aan de slag met de aanbevelingen uit de drie onderzoeken.

Evaluatie HLA’s (2021)

De evaluatie van de hoofdlijnenakkoorden in de curatieve zorg in 2021 betreft de vier hoofdlijnenakkoorden met respectievelijk de medisch specialistische zorg, de huisartsenzorg, de wijkverpleging, de geestelijke gezondheidszorg alsmede de bestuurlijke afspraken met de paramedische zorg12. Met deze evaluatie moeten twee hoofdvragen beantwoord worden:

  • Draagt het instrument hoofdlijnenakkoord bij aan kwalitatief goede beleidsvorming en – implementatie in de zorg? Hoe was dit voorafgaand aan het sluiten van de akkoorden en op welke wijze draagt het instrument bij aan beleidsvorming en -implementatie in de zorg?

  • Draagt het instrument hoofdlijnenakkoord bij aan de houdbaarheid van de zorguitgaven? Op welke wijze draagt het instrument hier aan bij?

Het betreft een ex-post evaluatie zodat de resultaten meegenomen kunnen worden bij een (eventuele) ronde nieuwe akkoorden. Het onderzoek zal daarom eind 2021 worden afgerond zodat bij de voorbereidingen de geleerde lessen meegenomen kunnen worden in 2022 en verder.

Ad 3: Ouderenzorg (art. 3)

Mensen in Nederland worden steeds ouder. In 2030 zijn er 2,1 miljoen mensen ouder dan 75 jaar. Bijna een verdubbeling ten opzichte van de 1,3 miljoen mensen in 2019. De Rijksoverheid wil dat iedereen waardig oud kan worden. Net zoals ieder ander willen ook ouderen niet aangesproken worden op wat niet meer gaat, maar willen ze gewaardeerd worden om wat ze wel kunnen. Het is in ieders belang om de kennis, ervaring en wijsheid van àl onze burgers optimaal te benutten. Voor een toekomstbestendige ouderenzorg wordt daarom in 2021-2022 een IBO ouderenzorg uitgevoerd.

IBO ‘Ouderenzorg’ (2021-2022)

Op het gebied van de toekomst van de langdurige zorg zijn inmiddels de nodige studies verricht, en is een breed scala van beleidsopties en ideeën beschikbaar. De commissie Toekomst Zorg Thuiswonende Ouderen (TZTO)13 concludeerde in haar rapport dat de fysieke woon- en leefomgeving cruciaal is voor ouderen om zelfstandig te kunnen (blijven) wonen en zo min mogelijk afhankelijk te worden van zorg, maar dat hier nog onvoldoende op ingespeeld wordt. De geïnventariseerde beleidsopties voor de ouderenzorg richten zich in hoofdlijnen op het vergroten van de verantwoordelijkheid van de ouderen zelf door het verkleinen van het verzekerd pakket of het verhogen van eigen betalingen; en het verhogen van de toegangscriteria van de Wlz waardoor ouderen niet of later gebruik kunnen maken van dure intramurale ouderenzorg.

Dit IBO heeft als doel om de beleidsopties gericht op een houdbare ouderenzorg gestructureerd in beeld te brengen, de randvoorwaarden om deze uitvoerbaar te laten nader uit te werken en maatregelen in kaart te brengen die het beroep op zwaardere, i.e. duurdere ouderenzorg kunnen voorkomen of uitstellen.

Evaluatie ggz in de Wlz (2021)

Vanaf 1 januari 2021 hebben cliënten met een psychische stoornis vanaf 18 jaar toegang tot de Wet langdurige zorg (hierna: Wlz). Het doel van dit onderzoek is de overheveling van cliënten met een psychische stoornis vanaf 18 jaar naar de Wlz te evalueren op proces en inhoud en lessen te trekken uit dit traject die kunnen worden gebruikt voor het traject van de overheveling van jeugdigen met een psychische stoornis naar de Wlz. De eindrapportage met leerlessen en aanbevelingen is in de tweede helft van 2021 opgeleverd.

Ad 4: Jeugdzorg (art. 5)

Een nieuw kabinet zal moeten besluiten over de structurele financiën en noodzakelijke aanpassingen aan het jeugdhulpstelsel om de jeugdzorg in de toekomst effectief en beheersbaar te houden.14 De uitspraak van de Commissie van Wijzen dient daarbij als zwaarwegende inbreng. Gezien de urgentie van het onderwerp, vooruitlopend op de besluitvorming van het nieuwe kabinet, is halverwege 2021 al gestart met het voorbereiden van een beter houdbaar jeugdstelsel op de lange termijn. Het Rijk en de VNG, in samenwerking met andere betrokken partijen (o.a. cliënten, aanbieders en professionals), committeren zich aan het opstellen van een Hervormingsagenda, die bestaat uit de combinatie van een set van maatregelen en een financieel kader waarmee een structureel houdbaarder jeugdstelsel wordt gerealiseerd.

Ex ante evaluatie Hervormingagenda jeugdstelsel (2022)

Afhankelijkheid van de verdere uitwerking zal met de partijen worden bezien hoe als eerste stap de ex ante evaluatie vorm zal krijgen. Daarnaast zullen er met partijen afspraken gemaakt worden over het jaarlijks monitoren van de uitvoering van de Hervormingsagenda en de evaluatie hiervan na een aantal jaren.

Strategische Evaluatie Agenda 2022-2024 VWS

De SEA is gezondheidszorg breed opgezet in lijn met de contouren van het Financieel Beeld Zorg. VWS vindt het namelijk belangrijk om los van de actualiteit de werking van de verschillende systemen en belangrijke ontwikkelingen daarin periodiek onder de loep te blijven houden. Naast eerdergenoemde prioriteiten is de SEA ook op de andere onderdelen geactualiseerd voor de planperiode 2022-2024. De invulling van een nieuw regeerakkoord zal mogelijk nog zorgen van het leggen van een paar nieuwe accenten in de SEA. Dit alles bij elkaar maakt dat de Strategische Evaluatie Agenda 2022-2024 van VWS voor nu er als volgt uitziet:

Tabel 5 Strategische Evaluatie Agenda (SEA)

Beleidsthema voor evaluatie

Meest recent evaluatieonderzoek (synthese)

looptijd

2022

2023

2024

Volksgezondheid

Monitor Staat van Volksgezondheid

De Staat van Volksgezondheid en Zorg

continu

   

Wet publieke gezondheid

Versterking van de publieke gezondheid

2021

1

  

RIVM

Doorlichting RIVM

2014, 2021

   

Gezondheidsbeleid

Nationaal Preventieakkoord

2019-2022

EP

  

Ziektepreventie

Adviseren over vaccinaties (GR), Rijksvaccinatieprogramma

2020, 2022

EP

  

Gezondheidsbevordering

Alles is gezondheid …

2018-2022

   

Sport en bewegen

Buurtsportcoach

2020-2022

EP

  

Sport en bewegen

Topsport

2020-2021

   

NVWA

Kostentoerekening en doelmatigheid van de NVWA

2020

   

Ethiek

Onderzoek: snijvlak van ethiek en gezondheid (GR)

2020

   
      

Jeugd en Maatschappelijke ondersteuning

Monitor jeugd

Jeugdmonitor

continu

   

Jeugdwet

Programma toekomstig jeugdstelsel

2022-2025

EA

  

Jeugdwet

Eerste evaluatie Jeugdwet

2017-2018

   

Jeugdstelsel

Evaluatie Transitie Autoriteit Jeugd

20192

   

Jeugdstelsel

Jeugdzorg: een onderwerp van aanhoudende zorg

2021

   

Nederlandse jeugd

Programma SCP: Opgroeien en leren

2020

   

Jeugdpreventie

Evaluaties jeugdpreventie

2019

   

Jeugd-GGZ

De Jeugd-GGZ na de Jeugdwet

2018-2019

   

Maatschappelijke diensttijd

MDT voor de Toekomst

2018-2022

EP

  
      

Monitor sociaal domein

CAK: Wmo-monitor

continu

   

Monitor sociaal domein

CBS: gemeentelijke monitor Sociaal Domein

continu

   

Monitor sociaal domein

Waar staat je gemeente?

continu

   

Maatschappelijke ondersteuning

Rapportage VN-Verdrag Handicap

2018-2022

EP

  

Maatschappelijke ondersteuning

Eén tegen eenzaamheid

2019-20213

EP

  

Maatschappelijke ondersteuning

(Onafhankelijke) cliëntondersteuning

2019-2021

   

Sociaal domein

Programma SCP: Sociaal domein op koers

2018,2021

   

Wet maatschappelijke ondersteuning

Zicht op de Wmo 2015

2017,2018

   

Wet maatschappelijke ondersteuning

Wmo 2015 in de praktijk

2017, 2018

   

Wet maatschappelijke ondersteuning

Evaluatie besluit reële prijs

2020

   

Maatschappelijke ondersteuning

Programma SCP: Zorg & ondersteuning, Gezondh. Welzijn,

2020

   
      

Curatieve zorg

Monitors curatieve zorg

Monitors en Markscans NZa

jaarlijks

   

Governance

Juiste zorg op de juiste plek (JZOJP)

2020-20224

EP

  

Governance

Bestuurlijke afspraken zorg (HLA’s)

2020-2021

   

Geneesmiddelen

Evaluatie Geneesmiddelenvisie 2016-2018

2019-2022

EP

  

aCBG

Doorlichting College ter Beoordeling van Geneesmiddelen

2021-2022

EP

  

CAK

Evaluatie CAK 2013-2018

2020

   

Zorgverzekeringswet

Evaluatie Zorgverzekeringswet (KPMG Plexus)

2014

   

Zorgverzekeringswet

Zorgevaluatie en Gepast Gebruik (ZiNL)

2019

   

Zorgverzekeringswet

Wanbetalers Zvw-premie

20195

   

Persoonsgebonden budget

Evaluatie Zvw-pgb 2017

2018

   

Eerstelijnszorg

Onderzoek kwaliteit eerstelijnsverblijf

2018

   

Eerstelijnszorg

In één keer goed!

2018

   

Wijkverpleging

Evaluatie van de wijkverpleging

2017

   

GGZ

Bekostiging van de curatieve geestelijke gezondheid (ARK)

2017

   
      

Langdurige zorg

Monitor langdurige zorg

Monitor langdurige zorg

continu

   

Ouderenzorg

Langer thuiswonende ouderen

2018-2022

EP

  

Ouderenzorg

Thuis in het verpleeghuis / Waardigheid en trots op locatie

2020-2022

ED/EP

  

Ouderenzorg

Commissie Toekomst Zorg Thuiswonende Ouderen

2019-2020

   

Informatievoorziening zorg

Kennisinfrastructuur langdurige zorg

2022

ED

  

Wet verplichte GGZ en Wet zorg en dwang

Wet verplichte GGZ en Wet zorg en dwang

2020-2021

   

Wet langdurige zorg

Evaluatie hervorming langdurige zorg

2018-2019

   

Wet langdurige zorg

Experimenten persoonsvolgende zorg

2018-2019

   

CIZ

Kaderwetevaluatie CIZ

2020

   

Zorg en ondersteuning

Programma SCP: Zorg en ondersteuning

2020

   

Gehandicaptenzorg

Groei in de langdurige verstandelijk gehandicaptenzorg

2016-2017

   
      

VWS-breed

Monitor Nederlandse gezondheidszorg

VWS-monitor – kerncijfers gezondheidszorg

2020-2023

ED

ED

ED

E-health

Monitor RIVM

2020-2023

ED

ED

ED

Governance

Goed bestuur

2020-2021

   

Kwaliteit

Uitkomstgerichte zorg

2019-2022

EP

  

Innovatie en Zorgvernieuwing

Evaluatie programma Innovatie en Zorgvernieuwing

2021

   

Informatiebeleid

Evaluatie informatiebeleid

2022-2023

 

EP

 

VWS als lerende organisatie

Kennisfunctie VWS

2020-2021

   

VWS als lerende organisatie

pilot Lerend evalueren

2019-2022

 

EP

 

Arbeidsmarkt en opleiden

Actieprogramma werken in de zorg

2020-2021

   

Arbeidsmarkt en opleiden

Evaluatie Stagefonds Zorg

2020

   

Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg

Evaluatie Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)

2019-2021

   

Wet marktordening gezondheidszorg

Commissie Borstlap – evaluatie Wmg

2014-2015

   

Subsidies

Evaluatie subsidies

2019

   

NZa

Evaluatie Nederlandse Zorgautoriteit 2014-2017

2017-2018

 

EP

 

CIBG

Doorlichting CIBG

2012, 2020

   

Zorginstituut Nederland

Kaderwetevaluatie Zorginstituut

2019-2020

   

ZonMw

Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling

2017-2019

   

Brede Maatschappelijke heroverweging

o.a. Naar een toekomstig bestendigzorgstelsel

2019-2020

   

Zorgkeuzes in Kaart

Zorgkeuzes in Kaart 2020

2019-2020

   

Visiedocument

Discussienota Zorg voor de Toekomst

2021

   

Houdbare zorg

Maatschappelijk, Financieel-economisch advies (WRR)

2018-2020

   

Betaalbaarheid zorg

Verkenningsaanvraag ‘Betaalbaarheid zorg’ (SER)

2018-2020

   

n.a.v. coronacrisis

COVID-19 Programma (ZonMw)

2021

ED

ED

EP

n.a.v. coronacrisis

Het vaccinatiestelsel in Nederland nader verkend (RVS)

2021

   

n.a.v. coronacrisis

Leren van COVID-19 (NSOB)

2020

   

n.a.v. coronacrisis

Lessons learned COVID-19

2020

   

n.a.v. coronacrisis

Eindrapport COVID-19 testen (IGJ)

2020

   

n.a.v. coronacrisis

Impact van de eerste COVID-19 golf op de reguliere zorg en gezondheid (RIVM)

2020

   
      

Interdepartementaal en -nationaal

Monitor internationale zorgstelsels

Nederlandse zorgstelsel in internationaal perspectief

periodiek

   

n.a.v. coronacrisis

Aanpak Coronacrisis (Onderzoeksraad voor Veiligheid)

2021

   

Welzijn

Programma SCP: Maats.Participatie & Duurzame samenleving

2020

   

Interdepartementaal beleidsonderzoek

Ouderenzorg

2021-2022

EP

  

Interdepartementaal beleidsonderzoek

Vernieuwing in de zorg, zorg voor implementatie

2016-2017

   

Interdepartementaal beleidsonderzoek

Mensen met een licht verstandelijke beperking

2018-2019

   
1

EA = Ex ante, ED = Ex durante, EP = Ex post

2

TK 2020D00908, Evaluatie Transitie Autoriteit Jeugd.

3

TK 2020D00963, Rapportage eerste fase ex durante evaluatie programma Eén tegen Eenzaamheid.

4

TK 2020Z12367, Bijlage - Lerende Evaluatie Juiste Zorg Op de Juiste Plek, Plan van aanpak op hoofdlijnen.

5

Kamerstukken II 2019/20, 33077, nr. 23, Rapport evaluatie wanbetalersregeling.

3

TK 31865 nr. 168, Derde voortgangsrapportage operatie Inzicht in Kwaliteit.

4

TK 31865 nr. 153, Voortgang Pilot beleidsevaluaties VWS 2018-2019.

6

TK 2020D30432, Zorgkeuzes in Kaart

7

2021D10543, Discussienota - Zorg voor de Toekomst

8

2021D15849, Dialoognota Ouder Worden 2020-2040

9

25295-315, COVID-19 Update stand van zaken

10

29689-1095, Lerende evaluatie Juiste Zorg op de Juiste Plek, Voortgang en agenda 2021

11

32012-46, Onderzoeken in het kader van de evaluatie van de agenda 'Goed bestuur in de zorg’

12

2021D10135, Taakopdracht van de ex post evaluatie naar de Hoofdlijnenakkoorden curatieve zorg

13

2020D28105, Oud en zelfstandig in 2030 Aangepast REISadvies

14

31839-779, Afspraken VNG-Rijk naar aanleiding van oordeel Commissie van Wijzen

Licence