Artikelnummer | Uitgaven 2023 | Uitgaven 2024 | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028-2036 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 8.723.649 | 17.871.259 | 9.780.687 | 8.824.525 | 8.382.671 | 65.427.419 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
1. Taakstelling MF | 11 | ‒ 97.284 | ‒ 134.927 | ‒ 135.078 | ‒ 137.887 | ‒ 137.062 | ‒ 1.345.140 |
2. Saldo 2022 | divers | 498.967 | |||||
3. Overboekingen Hoofdstuk XII | divers | ‒ 104.629 | ‒ 9.771 | ‒ 15.616 | ‒ 12.023 | ‒ 8.244 | 11.015 |
4. Programma actualisaties | divers | ‒ 43.778 | ‒ 37.075 | ‒ 36.111 | ‒ 37.367 | ‒ 50.059 | 204.390 |
5. Overboekingen andere begrotingen | 12/13/15 | 10.942 | 9.685 | 9.932 | 9.982 | 9.923 | 55.674 |
6. Bijdragen derden | divers | 98.259 | 947 | 578 | ‒ 1.037 | ‒ 800 | 30.855 |
7. Verrekenen middelen hoogwater Limburg | 12/15 | ‒ 18.699 | |||||
8. Prijsbijstelling 2022 nacalculatie | 11 | 62.735 | 69.813 | 71.560 | 64.522 | 61.062 | 580.716 |
9. CA-middelen | 28.001 | 23.742 | 24.044 | 715.839 | 699.083 | 8.566.780 | |
a. Instandhouding | 11 | 707.563 | 699.083 | 8.566.780 | |||
b. Prijsbijstelling CA-middelen 2022 | 11/12/13 | 14.559 | 22.184 | 24.044 | 8.276 | ||
c. Schoon en emissieloos bouwen | 12 | 13.442 | 1.558 | ||||
10. NGF: Tolvrije Westerscheldetunnel | 11 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 56.000 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | 9.158.163 | 17.793.673 | 9.727.996 | 9.454.554 | 8.984.574 | 73.587.709 |
Artikelnummer | Ontvangsten 2023 | Ontvangsten 2024 | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2029-2036 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 8.723.649 | 17.871.259 | 9.780.687 | 8.824.525 | 8.382.671 | 65.427.419 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
1. Taakstelling MF | 19 | ‒ 97.284 | ‒ 134.927 | ‒ 135.078 | ‒ 137.887 | ‒ 137.062 | ‒ 1.345.140 |
2. Saldo 2022 | divers | 498.967 | |||||
a. Saldo ontvangsten | divers | 207.729 | |||||
b. Voordelig saldo 2022 | 18.10 | 291.238 | |||||
3. Overboekingen Hoofdstuk XII | divers | ‒ 104.629 | ‒ 9.771 | ‒ 15.616 | ‒ 12.023 | ‒ 8.244 | 11.015 |
4. Programma actualisaties | divers | ‒ 43.778 | ‒ 37.075 | ‒ 36.111 | ‒ 37.367 | ‒ 50.059 | 204.390 |
5. Overboekingen andere begrotingen | 19,00 | 10.942 | 9.685 | 9.932 | 9.982 | 9.923 | 55.674 |
6. Bijdragen derden | divers | 98.259 | 947 | 578 | ‒ 1.037 | ‒ 800 | 30.855 |
7. Verrekenen middelen hoogwater Limburg | 19 | ‒ 18.699 | |||||
8. Prijscompensatie 2022 | 19 | 62.735 | 69.813 | 71.560 | 64.522 | 61.062 | 580.716 |
9. CA-middelen | 28.001 | 23.742 | 24.044 | 715.839 | 699.083 | 8.556.780 | |
a. Instandhouding | 19 | 707.563 | 699.083 | 8.556.780 | |||
b. Prijsbijstelling CA-middelen 2022 | 19 | 14.559 | 22.184 | 24.044 | 8.276 | ||
c. Schoon en emissieloos bouwen | 19 | 13.442 | 1.558 | ||||
10. NGF: Tolvrije Westerscheldetunnel | 19 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 56.000 | ||
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | 9.158.163 | 17.793.673 | 9.727.996 | 9.454.554 | 8.984.574 | 73.577.709 |
Toelichting
1. Taakstelling MF: Bij deze eerste suppletoire begroting wordt invulling gegeven aan de taakstelling ten behoeve van de rijksbrede opgave. Het aandeel van IenW bedraagt in 2023 € 136 oplopend naar € 191 miljoen per jaar met structurele doorwerking vanaf 2028. Verdeeld over de drie begrotingen gaat het om € 149 miljoen per jaar voor het Mobiliteitsfonds, € 24 miljoen per jaar voor het Deltafonds en € 18 miljoen per jaar voor Hoofdstuk XII. De taakstelling ten laste van het Mobiliteitsfonds bedraagt t/m 2037 ruim € 2.137 miljoen.
Conform eerder gemeld aan de Kamer (verwijzing naar brief BKN en MIRT van d.d. 17 maart 2023) vindt momenteel een herprioriteringsopgave plaats binnen het Mobiliteitsfonds. Er zal een verschuiving van capaciteit en middelen plaatsvinden van aanleg naar instandhouding van de netwerken hoofdwegen en hoofdvaarwegen mede als gevolg van stikstof. Een deel van het MIRT-portfolio heeft niet te maken met stikstofproblematiek, maar kent financiële risico’s en tekorten. Ook binnen de aanlegportefeuille van het Mobiliteitsfonds moeten we daarom een beweging maken en middelen tussen MIRT-projecten verschuiven. In de aankomende maanden worden, in overleg met regio’s, de plannen van de herprioriteringsopgave concreet uitgewerkt en worden de gevolgen besproken met de regio’s. Onderdeel van de herprioriteringsopgave is het invullen van de Rijksbrede dekkingsopgave. De minister van IenW informeert u nader over de concrete invulling van de herprioriteringsopgave in zijn begroting. De budgettaire verwerking volgt parallel bij de Miljoenennota en Ontwerpbegroting 2024. Volgend jaar zal naar analogie bij de netwerken die RWS beheert, ook een Basiskwaliteitsniveau voor het hoofdspoornetwerk worden vastgesteld. Volgend jaar informeren we de Kamer hierover inclusief de financiële consequenties.
2. Saldo 2022: De begroting van het Mobiliteitsfonds vertoont over het jaar 2022 een voordelig saldo van € 291 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Op de uitgaven is € 499 miljoen in 2022 niet tot realisatie gekomen en via het saldo doorgeschoven naar 2023. Op de ontvangsten is € 207,8 miljoen niet ontvangen in 2022. Daarmee is een voordelig saldo ontstaan van € 291 miljoen. Het voordelig saldo wordt in 2023 toegevoegd aan artikelonderdeel 18.10, zodat de middelen beschikbaar blijven voor het Mobiliteitsfonds;
3. Overboekingen Hoofdstuk XII: Voor de uitvoering van verschillende programma's is in 2023 in totaal € 104,6 miljoen overgeboekt naar de beleidsbegroting van IenW. Het gaat om diverse overboekingen. Deze overboekingen worden in de artikelsgewijze toelichting nader toegelicht.
4. Programma actualisaties: In 2023 zijn zowel de uitgavenramingen als de ontvangstenramingen geactualiseerd. In totaal schuift € 43,8 miljoen ontvangsten door naar latere jaren. De voornaamste schuif vindt plaats op het project ZuidasDok. Daar schuift in de jaren 2023 t/m 2027 in totaal € 142,2 miljoen ontvangsten naar latere jaren. In de artikelsgewijze toelichting zullen de actualisaties van de ramingen nader toegelicht worden.
5. Overboekingen andere begrotingen: Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting (per saldo € 10,9 miljoen naar het Mobiliteitsfonds). In de artikelsgewijze toelichting worden deze overboeking nader in beeld gebracht;
6. Bijdragen derden: In 2023 wordt aan verschillende projecten binnen het Mobiliteitsfonds een bijdrage van derden toegevoegd (€ 98 miljoen). Het gaat voornamelijk om de afrekening voorschotten ProRail over het laatste halfjaar 2022 (€ 62,8 miljoen). In de artikelsgewijze toelichting worden alle bijdragen derden toegelicht;
7. Verrekenen middelen hoogwater Limburg: De maatregelen om de schade als gevolg van het hoogwater van juli 2021 te herstellen is uitgevoerd. In totaal zijn er 2.801 meldingen door RWS geregistreerd waar mogelijk sprake was van schade. Vrijwel alle meldingen zijn afgehandeld en betaald. Er resteert een bedrag van € 26,9 miljoen, waarvan € 18,7 miljoen op het Mobiliteitsfonds, dat zal worden teruggeboekt naar de generale middelen;
8. Nacalculatie prijsbijstelling 2022: In de najaarsnota 2022 is aangekondigd dat er een nacalculatie zou komen op de prijsbijstelling. Deze middelen zijn toegevoegd bij eerste suppletoire begroting en verdeeld over de projecten. in 2023 is dit € 62,7 miljoen. Hiermee wordt een deel van de prijsstijgingen gedekt. Bij ontwerpgegroting 2024 wordt de loon en prijsbijstelling voor het jaar 2023 toegevoegd;
9. CA-middelen: voor de onderwerpen instandhouding en schoon en emissieloos bouwen zijn middelen overgeboekt vanaf de aanvullende post naar het Mobiliteitsfonds. Daarnaast is er prijsbijstelling overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds die was achtergebleven op de aanvullende post. Zie onderdeel 2.2 voor een uitgebreide toelichting;
10. NGF Tolvrije Westerscheldetunnel: Naar aanleiding van de motie van der Staaij (Kamerstukken 2022-2023, 36 200, nr. 42.) is er voor de periode 2025 tot en met 2029 in totaal € 140 miljoen vanuit het Nationaal Groeifonds toegevoegd aan de reservering Westerscheldetunnel. Met deze middelen kan de Westerscheldetunnel eerder tolvrij worden gemaakt voor personenauto's en motoren.