In deze bijlage zijn de MIRT projecttabellen met de aanlegprojecten alsmede de programma’s voor planning en studies opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze MIRT-tabellen zijn in ieder geval voorzien van toelichtingen indien sprake is:
– van een wijziging (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) in het taakstellend projectbudget groter dan 10% of meer dan € 10 miljoen;
– van een wijziging groter dan 1 jaar in de oplevering van het project. De stand «vorig projectbudget» betreft de stand in de Slotwet 2022. De stand «vorig kasbudget» betreft de stand Ontwerpbegroting 2023.
Verkenningen (11.01) | Projectbudget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A9 Rottepolderplein | 34 | 35 | 2021 | 2021 | |
Amsterdam Zuid 3e perron | 372 | 181 | nnb | nnb | 1 |
OV Wonen Utrecht | 765 | 162 | nnb | nnb | 2 |
OV Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer | 2.439 | 3 | |||
A27 Zeewolde-Eemnes | 23 | 23 | nnb | nnb | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A15 Papendrecht-Gorinchem | 778 | 772 | 2021 | 2021 | |
Oeververbinding Rotterdam | 268 | 211 | Regio | Regio | 4 |
A16 Van Brienenoordcorridor | 55 | ||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A2 Den Bosch-Deil | 891 | 984 | 2021 | 2021 | |
A58 Breda-Tilburg | 59 | 59 | 2021 | 2021 | |
Spoorhub Den Bosch | 130 | 69 | nnb | nnb | 5 |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A50 Bankhoeven-Paalgraven | 75 | 74 | nnb | nnb | |
N35 Wijthmen-Nijverdal | 109 | 108 | nnb | nnb | |
Totaal verkenningsprogramma | 5.998 | 2.678 | |||
Begroting (MF 11.01) | 5.998 | 2.678 |
1. Amsterdam Zuid 3e perron: In de BO MIRT brief (TK 36 200, nr. 9) is aan de Kamer gemeld dat € 148,8 miljoen van Multimodale Knoop Schiphol (MKS) over wordt geheveld naar het project derde perron Amsterdam Zuid. Tevens is de bijdrage van de regio ad € 55,3 miljoen toegevoegd alsmede € 9,2 miljoen vanuit de generieke investeringsruimte. Ten behoeve van de planuitwerkingskosten is € 25 miljoen overgeboekt naar het planuitwerkingsprogramma (MF 13.03.04).
2. OV Wonen Utrecht: Op basis van de BO MIRT afspraken 2022 is uit de reservering woningbouwmiddelen ten behoeve van de ontsluiting Groot Merwede € 600 miljoen toegevoegd. De regio reserveert aanvullend een taakstellend budget van € 245 miljoen. Het totaal te reserveren bedrag komt dan uit op € 1,2 miljard.
3. OV Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer: In de Kamerbrief BO MIRT november 2022 en moties en toezeggingen MIRT (Kamerstuk 36200-A, nr. 9) is gemeld dat er afspraken zijn gemaakt over onder andere de OV-verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer en de Metroringlijn Amsterdam tot de Hemknoop. Dit betreft een dekking uit het Nationaal Groeifonds ad € 2,3 miljard en de vrije investeringsruimte van € 392 miljoen. Er is € 90 miljoen aan deze reservering onttrokken. Daarnaast is bestuurlijk de afspraak gemaakt dat de kosten voor vervanging van de huidige Rozenoordbrug (€ 90 miljoen) wordt gedekt uit de reservering voor de Verkenning OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer. Ook wordt er (tijdelijk) € 99 miljoen onttrokken voor het oplossen van de spanning op de aanbesteding Knooppunt Nieuwe Meer (KNM). Daarnaast wordt voor de bijdrage Transitievangnet OV (TVOV) € 75 miljoen onttrokken. Dit wordt tijdelijk voorgefinancierd uit de beschikbare middelen voor de OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer.
4. Oeververbinding Rotterdam: conform BO MIRT afspraken is er € 55 miljoen toegekend.
5. Spoorhub Den Bosch: Op basis van de BO MIRT afspraken 2022 is uit de reservering woningbouwmiddelen € 60 miljoen toegevoegd aan de verkenning Den Bosch. Voor ’s-Hertogenbosch is inmiddels de verkenning gestart voor aanpassing en uitbreiding van het station, de spoorcapaciteit, een nieuwe fietsenstalling en aansluitend busvervoer.
Korte termijn maatregelen (11.02) | Budget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||
Korte termijn aanpak files | 1 | 1 | |||
Totaal korte termijn maatregelen | 1 | 1 | |||
Begroting (MF 11.02) | 1 | 1 |
Reserveringen en gebiedsprogramma's (11.03) | Projectbudget | Voorkeursbeslissing | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Gebiedsprogramma's | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Gebiedsprogramma Amsterdam | 0 | 153 | nnb | nnb | 1 |
Programma SBaB | 7 | 7 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Stedelijk Openbaar Vervoer Den Haag-Rotterdam | 313 | 104 | nnb | nvt | 2 |
Reserveringen | |||||
Beheer en onderhoud Caribisch Nederland | 64 | 77 | nvt | nvt | 3 |
Spoorgoederenvervoer | 6 | 6 | nvt | nvt | |
ERTMS | 695 | 583 | nvt | nvt | |
Slimme en duurzame mobiliteit | 140 | 187 | nvt | nvt | 4 |
Schone Lucht Akkoord | 6 | 8 | nvt | nvt | |
Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 196 | 194 | nvt | nvt | |
Maatregelenpakket Zeeland | 59 | 66 | nvt | nvt | 5 |
Knooppuntontwikkeling Lelylaan | 47 | 48 | nvt | ||
Robuuste Hoofdvaarwegen | 162 | 161 | nvt | ||
Goederenvervoercorridors | 40 | 71 | nvt | ||
Internationaal spoorvervoer | nvt | ||||
Reservering Stikstof | 134 | 150 | nvt | 6 | |
Modaliteitspecifieke keuzes | 22 | 45 | nvt | ||
Strategisch Capaciteitsmanagement | nvt | ||||
Reserveringen Coalitieakkoord | |||||
Lelylijn | 6 | 9 | nvt | 7 | |
Peiler Infrastructuur (voormalig NGF) | 1.699 | 3.350 | nvt | ||
Ontsluiting woningbouw | 88 | 7.485 | nvt | ||
Oude lijn | 680 | 8 | |||
RegioExpres | 80 | 9 | |||
EurregioRail | 30 | 10 | |||
Rotterdam HOV verbinding | 625 | 11 | |||
Station Groningen Suiker | 89 | 12 | |||
Brainport Eindhoven | 469 | 13 | |||
Bereikbaarheid WOMO HWN | 355 | ||||
Instandhouding | 988 | 961 | nvt | 14 | |
Afrondingen | |||||
Totaal reserveringen | 7.000 | 13.665 | |||
Begroting (MF 11.03) | 7.000 | 13.665 |
1. Gebiedsprogramma Amsterdam: er is € 153 miljoen conform afspraken Nota van wijziging (Kamerstukken, 36200-A-13) overgeheveld naar het project Zuidasdok.
2. Stedelijk Openbaar Vervoer Den Haag-Rotterdam: Er is € 213 miljoen uit de reservering woningbouwmiddelen toegevoegd aan de verkenning stedelijk OV Den Haag Rotterdam. Daarnaast is er € 5,4 miljoen overgeboekt naar HXII ten behoeve van de bijdrage BDU aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.
3. Beheer en onderhoud Caribisch Nederland: Er is € 11 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII voor beheer en onderhoud op Bonaire (€ 7 miljoen) en Saba (€ 4 miljoen).
4. Slimme en duurzame mobiliteit: er is € 47 miljoen overgeboekt naar Hoofdstuk XII ten behoeve van opdrachten, specifieke uitkeringen en BDU-bijdragen op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit.
5. Maatregelenpakket Zeeland: Er is € 2,3 miljoen uit de reservering Maatregelenpakket Zeeland overgeboekt naar het studie- en innovatiebudget ter dekking van een aanvullende subsidieaanvraag voor de startkosten van het project Rail Gent Terneuzen. Daarnaast is er voor het programma Wind in de Zeilen € 6,8 miljoen, overgeboekt vanuit de reservering naar planuitwerking in verband met een ingediende subsidieaanvraag.
6. Reservering Stikstof: er is € 16 miljoen overgeheveld worden naar een nieuwe budgetplaats om de reserveringen van het Stikstof budget overzichtelijk te houden.
7. Lelylijn: Ten behoeve van de voorbereidingskosten is € 3 miljoen overgeboekt naar het planuitwerkingsprogramma (MF 13.03.04).
8. Oude lijn: In het BO-MIRT van 10 november 2022 hebben Rijk en regio afgesproken dat de MIRT-Verkenning Oude Lijn wordt gestart (€ 680 miljoen).
9. RegioExpres: Dit betreft de toevoeging van € 80 miljoen uit de reservering woningbouwmiddelen. In het BO MIRT van november 2022 hebben Rijk en regio naar aanleiding het vastgestelde voorkeursalternatief (december 2021) afspraken gemaakt over realisatie van de RegioExpres per 2027.
10. EurregioRail: Dit betreft de toevoeging van € 30 miljoen uit de reservering woningbouwmiddelen. In het BO MIRT van november 2022 hebben Rijk en regio afspraken gemaakt voor de opdrachtverlening aan ProRail voor de uitvoering van een verkenning naar de benodigde (infrastructurele) aanpassingen voor verbetering van de grensoverschrijdende spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster.
11. Rotterdam HOV verbinding: Dit betreft de toevoeging van € 625 miljoen uit de reservering woningbouwmiddelen. In het BO MIRT van november 2022 hebben Rijk en regio het Voorkeursalternatief vastgesteld bestaande uit een multimodale brugverbinding met een nieuwe HOV-verbinding met tramkwaliteit van Kralingse Zoom naar Zuidplein; Station Stadionpark; een hoogwaardige busverbinding van Centraal Station naar Zuidplein via de Maastunnel.
12. Station Groningen Suiker: Dit betreft de toevoeging van € 88,6 miljoen uit de reservering woningbouwmiddelen. In het BO MIRT van november 2022 hebben Rijk en regio in het kader van de woningbouwgelden afspraken gemaakt over de ontsluiting van de woningbouwrealisatie in Groningen bij De Suikerzijde.
13. Brainport Eindhoven: Dit betreft de toevoeging van € 469 miljoen uit de reservering woningbouwmiddelen. Rijk en regio zijn inmiddels voor de OV-knoop brainportregio Eindhoven een integrale MIRT-verkenning gestart voor de aanpak van het spoorknooppunt en de daar direct aan grenzende multimodale knoop.
14. Instandhouding: dit betreft de reservering instandhouding voor het restdeel BenO 2025 en VenR voor de jaren 2026 t/m 2030. De middelen zijn overgeboekt vanuit de Aanvullende Post.
Aanlegprogramma hoofdwegennet (12.03.01) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 27 | 10 | 78 | 65 | 1 | ||
Programma snelheidsaanpassing | 0 | 1 | 55 | 55 | |||
Programma aansluitingen | 5 | 0 | 132 | 132 | |||
Quick Wins Wegen | 0 | 0 | 12 | 12 | |||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1 | 1 | 1.477 | 1.477 | 2016 | 2016 | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 0 | 0 | 41 | 41 | 2018 | 2018 | |
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 18 | 30 | 652 | 590 | 2032-2036 | 2032-2036 | 2 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 34 | 23 | 1.199 | 1.197 | 2027 | 2027 | |
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 0 | 0 | 19 | 19 | 2015 | 2015 | |
A2 Holendrecht - Oudenrijn | 0 | 0 | 1.210 | 1.210 | 2012 | 2012 | |
A9 Badhoevedorp | 21 | 21 | 306 | 305 | 2017 | 2017 | |
N50 Ens - Emmeloord | 0 | 0 | 19 | 19 | 2016 | 2016 | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 2 | 0 | 22 | 22 | 2021 | 2021 | |
A4-A44 Rijnlandroute | 9 | 96 | 550 | 549 | Regio | Regio | |
A4 Burgerveen - Leiden | 0 | 0 | 541 | 541 | 2015 | 2015 | |
A4 Delft - Schiedam | 0 | 0 | 642 | 642 | 2015 | 2015 | |
A4 Vlietland / N14 | 0 | 0 | 16 | 16 | 2020 | 2020 | |
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 12 | 9 | 18 | 18 | n.t.b. | 2024 | |
N61 Hoek-Schoondijke | 0 | 0 | 111 | 111 | 2015 | 2015 | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
A2 Passage Maastricht | 1 | 1 | 685 | 685 | 2016 | 2016 | |
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 0 | 0 | 260 | 260 | 2014 | 2014 | |
A76 Aansluiting Nuth | 0 | 0 | 61 | 61 | Regio | Regio | |
A27 Houten Hooipolder | 0 | 79 | 0 | 1.932 | 2029-2031 | 2029-2031 | 3 |
A2 Het Vonderen-Kerensheide | 23 | 13 | 341 | 337 | 2025-2027 | ||
Reservering A2 Het Vonderen-Kerensheide | 0 | 0 | 109 | 0 | 4 | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 8 | 51 | 656 | 658 | n.t.b. | n.t.b. | |
A1 Apeldoorn - Azelo: fase 1 en fase 2a | 64 | 86 | 478 | 479 | 2023- 2025 | 2023- 2025 | |
A1 Apeldoorn Zuid - Beekbergen | 0 | 0 | 29 | 29 | 2017 | 2017 | |
A50 Ewijk - Valburg | 0 | 0 | 269 | 269 | 2017 | 2017 | |
N35 Combiplan Nijverdal | 1 | 1 | 319 | 319 | 2015 | 2015 | |
N35 Wijthmen - Nijverdal | 4 | 4 | 23 | 23 | 2018 | 2018 | |
N35 Zwolle - Wijthmen | 1 | 1 | 50 | 50 | 2018 | 2018 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 117 | 92 | 868 | 855 | 2025 | 2025 | 5 |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 1 | 0 | 221 | 221 | 2014 | 2014 | |
Overige maatregelen | |||||||
Fileaanpak | 2 | 1 | 61 | 61 | |||
Meer kwaliteit leefomgeving | 1 | 1 | 157 | 157 | |||
Meer veilig | 18 | 18 | 114 | 115 | |||
Afrondingen | 1 | 1 | 2 | ||||
Totaal aanlegprogramma | 371 | 540 | 11.801 | 13.534 | |||
Uitgaven aanlegprogramma op MF 12.03.01 mbt planning- en studieprogramma | 150 | 124 | |||||
Totaal aanlegprogramma | 521 | 664 | |||||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 699 | 502 | |||||
Overprogrammering | 178 | ‒ 162 |
Toelichting
1. Het projectbudget is verhoogd als gevolg van het toevoegen van twee nieuwe opdrachten. Het betreft een opdracht voor onderzoek en aanleg van Heavy Duty Laadpleinen (€ 6,7 miljoen) en een opdracht toegevoegd voor tijdelijke maatregelen op de N50 (€ 4,3 miljoen). Het restant zijn overige kleine opdrachten.
2. Het projectbudget is verhoogd als gevolg van het gunnen van het project knooppunten De Nieuwe Meer. Hiervoor is aanvullend € 99 miljoen beschikbaar gesteld vanuit artikel 11.01 Verkenningen OV Amsterdam-Haarlemmermeer. Van de € 99 miljoen heeft € 47 miljoen betrekking op artikel 12 (inzake knooppunten). Daarnaast is € 10 miljoen toegevoegd omdat ook beheer- en onderhoudsmaatregelen in de uitvoering worden meegenomen.
3. Het volledige projectbudget wordt opgenomen onder artikel 12.04. De reden hiervoor is dat het een DBM-contract betreft (Design, Build, Maintain), waarin ook onderhoud is opgenomen.
4. Er is een aanvullende reservering van € 109 miljoen getroffen binnen artikel 12.03.01 vanwege de geplande gunning van de A2 Het Vonderen-Kerensheide en het door RWS geprognosticeerde tekort ten opzichte van het beschikbare projectbudget.
5. Er is € 18,5 miljoen overgeboekt vanuit de investeringsruimte op artikel 11.04 vanwege een overboeking inzake excessieve prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne. Daartegenover staat een verlaging van het projectbudget met € 6 miljoen als gevolg van een niet ontvangen ontvangst vanwege een Btw-dispuut.
Planning en studies hoofdwegennet (12.03.02) | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Aanleguitgaven op MF 12.03.01 mbt planning en studies | ‒ 1.336 | ‒ 1.264 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 95 | 95 | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 531 | 528 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 109 | 112 | nvt | nvt | |
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 2 | 2 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 361 | 458 | nvt | nvt | 1 |
Snelfietsroutes | 2 | 2 | nvt | nvt | |
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 13 | 121 | nvt | nvt | 2 |
Voorbereiding vrachtheffing | 361 | 367 | nvt | nvt | |
Strategisch plan Verkeersveiligheid | 267 | 266 | nvt | nvt | |
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 185 | 207 | nvt | nvt | 3 |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 321 | 197 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 1.145 | 1.137 | |||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.651 | 1.640 | * | * | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 505 | 353 | ntb | 2030-2032 | 4 |
A6 Almere Oostvaarders - Lelystad | 137 | 107 | * | * | 5 |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 198 | 196 | Regio | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 30 | 30 | Regio | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 146 | 145 | ntb | 2028-2030 | |
A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen - N14 | 330 | 248 | ntb | 2029-2031 | 6 |
A4 Haaglanden - N14 | 732 | 726 | ntb | ntb | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 6 | 5 | |||
N65 Vught - Haaren | 88 | 88 | Regio | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 211 | 210 | ntb | 2030-2032 | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 585 | 459 | nvt | 2028-2030 | 7 |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 10 | 10 | nvt | nvt | |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 1 | 0 | nvt | nvt | 8 |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 90 | 89 | ntb | ntb | |
N35 Nijverdal - Wierden | 120 | 119 | * | * | |
N35 Raalte | 14 | 14 | nvt | nvt | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 16 | 16 | * | * | |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn - Azelo | 36 | 32 | nvt | nvt | |
Verkeersmaatregelen A28 | 32 | 32 | nvt | nvt | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 5 | 5 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 110 | 110 | * | * | |
Overige projecten en reserveringen | 308 | 173 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 7.417 | 7.035 | |||
Begroting (MF 12.03.02) |
Toelichting
1. Dit betreft een overboeking van de gereserveerde onderhoudsbudgetten voor areaalgroei ten behoeve van projecten die in realisatie zijn gegaan. Het gaat hierbij om de A27 Houten-Hooipolder, A2 Het Vonderen-Kerensheide, A1 Apeldoorn -Azelo (Fase 2) en A15 Papendrecht-Sliedrecht.
2. Tijdens de begrotingsbehandeling zijn meerdere amendementen ingediend met als dekkingsbron de tolreservering op artikel 12.03.02 (Kamerstukken 36 200-A, nr. 49-55). Als gevolg hiervan is de reservering afgenomen tot € 13 miljoen.
3. Dit betreft de overboeking naar artikel 12.02 ten behoeve van de eerste tranche in het kader van het verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen (Coalitieakkoordmiddelen).
4. Dit betreft een overboeking vanuit de middelen Woningbouw en Mobiliteit conform de gemaakte BO MIRT afspraken (najaar 2022).
5. Dit betreft een overboeking vanuit de middelen Woningbouw en Mobiliteit conform de gemaakte BO MIRT afspraken (najaar 2022).
6. Dit betreft een overboeking vanuit de middelen Woningbouw en Mobiliteit conform de gemaakte BO MIRT afspraken (najaar 2022).
7. Dit betreft een overboeking vanuit de middelen Woningbouw en Mobiliteit conform de gemaakte BO MIRT afspraken (najaar 2022).
8. Dit betreft een overboeking vanuit de gereserveerde middelen voor een aanvulling van de programmakosten Programma SmartWayz.
Voor de volgende projecten zijn de mijlpalen - die in de Ontwerpbegroting 2023 nog een concrete planning kenden - niet geconcretiseerd vanwege vertragingen veroorzaakt door de stikstofproblematiek. Het gaat hierbij om de volgende projecten:
– A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn;
– A20 Nieuwerkerk a/d IJssel Gouda;
– Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide- Geldrop;
– A4 Leiden/Knooppunt Burgerveen - N14.
Optimalisering gebruik hoofdwegennet (12.03.03) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit | 30 | 30 | nvt | nvt | |
Ontsluiting Woningbouwmiddelen | 3.125 | 0 | nvt | nvt | |
Regeling Schoon en emmisieloos bouwen | 15 | 0 | nvt | nvt | |
Versnellingsafspraken | 1.438 | 1 | |||
Mobiliteitspakketten | 818 | 1 | |||
Schaalsprongen en bovenlokaal M&G | 561 | 1 | |||
Mobiliteitsmaatregelen Ring Eindhoven | 50 | 1 | |||
Mobiliteitsmaatregelen Ringen MRA | 50 | 1 | |||
Infra-Optimalisatie Ringen MRA | 50 | 1 | |||
Infra-Optimalisatie A12 Zone - Ring Utrecht | 50 | 1 | |||
Mobiliteitsmaatregelen Ringen MRU-UNED | 50 | 1 | |||
Mobiliteitsmaatregelen Ringen MRDH | 50 | 1 | |||
Risicobeheersing | 41 | 1 | |||
Totaal programma optimalisering gebruik | 6.328 | 30 | nvt | nvt | |
Begroting (MF 12.03.03) | 6.328 | 30 | nvt | nvt |
Toelichting
1. Dit betreft een overboeking vanuit de middelen Woningbouw en Mobiliteit conform de gemaakte BO MIRT afspraken (najaar 2022).
Geïntegreerde contractvormen Hoofdwegennet (12.04) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | eind contract | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 57 | 57 | 2.215 | 2.209 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten - Veenendaal | 29 | 26 | 710 | 705 | 2012 | 2012 | 2033 | |
A1/A6/A9 SA Badhoevedorp-Holendrecht | 29 | 28 | 1.320 | 1.296 | 2027 | 2027 | 2040 | 1 |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A1/A6) | 65 | 63 | 1.875 | 1.867 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A6 Almere) | 18 | 18 | 388 | 384 | 2019 | 2019 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol - Amsterdam - Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 54 | 50 | 1.192 | 1.196 | 2020 | 2020 | 2038 | 2 |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 18 | 15 | 378 | 371 | 2019 | 2019 | 2044 | |
Aflossing tunnels | 31 | 29 | 969 | 968 | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A15 Maasvlakte - Vaanplein | 74 | 59 | 2.313 | 2.307 | 2015 | 2015 | 2035 | |
A16 Rotterdam | 112 | 67 | 1.907 | 1.748 | 2025 | 2025 | 2043 | 3 |
A24 Blankenburgverbinding | 123 | 65 | 2.121 | 2.017 | 2024 | 2024 | 2043 | 4 |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
A59 Rosmalen - Geffen | 0 | 0 | 272 | 272 | 2005 | 2005 | 2020 | |
A27 Houten-Hooipolder | 72 | 0 | 2.239 | 2 | 2029-2031 | 2029-2031 | 2046 | 5 |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 10 | 0 | 211 | 204 | n.t.b. | n.t.b. | ||
A12 Ede - Grijsoord | 10 | 10 | 185 | 184 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 14 | 11 | 455 | 450 | 2018 | 2018 | 2043 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden - Drachten | 3 | 2 | 169 | 169 | 2007 | 2007 | 2022 | |
N33 Assen - Zuidbroek | 15 | 14 | 353 | 350 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Tolgefinancierde uitgaven (NCW) | ||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) | 0 | 0 | 532 | 532 | ||||
Afrondingen | ‒ 1 | 0 | ‒ 2 | ‒ 3 | ||||
Totaal | 733 | 514 | 19.802 | 17.228 | ||||
Begroting (MF 12.04) | 733 | 514 |
Toelichting
1. Er heeft een vrijval van de risicoreservering op het deeltraject A9 Gaasperdammerweg plaatsgevonden, welke is toegevoegd aan dit deeltraject. Dit betreft € 11,3 miljoen. Daarnaast heeft een vrijval van restbudget (€ 2,2 miljoen) plaatsgevonden op het deeltaject A1-A6. Dit is eveneens toegevoegd aan dit project.
2. Er heeft een vrijval van de risicoreservering op het deeltraject A9 Gaasperdammerweg plaatsgevonden, welke is toegevoegd aan deeltraject Badhoevedorp-Holendrecht.
3. Er is in totaal € 64,6 miljoen overgeboekt vanuit de investeringsruimte op artikel 11.04 als gevolg van het verleggen van het basisjaar in de GWW-index (€ 19,6 miljoen) en vanwege een overboeking inzake excessieve prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne (€ 45 miljoen). Daarnaast is € 83 miljoen overgeboekt vanuit het Vervanging en Renovatie-budget (VenR) op artikel 12.02. Dit betreft aanvullend budget voor de vervanging van Kunstwerk 58 binnen het project A16 Rotterdam.
4. Er is in totaal € 90,6 miljoen overgeboekt vanuit de investeringsruimte op artikel 11.04 als gevolg van het verleggen van het basisjaar in de GWW-index (€ 30,6 miljoen) en vanwege twee overboekingen inzake excessieve prijsstijgingen als gevolg van de oorlog in Oekraïne (€ 60 miljoen). Het restant wordt verklaard vanwege prijsbijstelling over 2022.
5. Het volledige projectbudget wordt opgenomen onder artikel 12.04. De reden hiervoor is dat het een DBM-contract betreft (Design, Build, Maintain), waarin ook onderhoud is opgenomen.
Aanlegprogramma Personenvervoer (13.03.01) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Maatregelenpakket HSL-Zuid | 20 | 21 | 172 | 168 | divers | divers | |
Benutten, betrouwbaarheid en capaciteit | |||||||
Geluidsanering Spoorwegen | 29 | 22 | 586 | 582 | divers | divers | |
Programma Behandelen en Opstellen | 12 | 27 | 164 | 163 | divers | divers | |
Uitvoeringsprogramma geluid emplacementen (UPGE) | 2 | 3 | 28 | 28 | 2011/ 2018- 2024 | 2011/ 2018- 2024 | |
Verbeteraanpak stations | 0 | 1 | 12 | 12 | 2020 | 2020 | |
Spoorcapaciteit 2030 | 90 | 85 | 830 | 250 | divers | divers | 1 |
Innovatieprogramma spoortrillingen | 5 | 6 | 21 | 21 | divers | divers | |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Kleine stations | 0 | 0 | 12 | 12 | divers | divers | |
Toegankelijkheid stations | 28 | 22 | 515 | 514 | divers | divers | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Aanleg ATBvv | 1 | 5 | 76 | 75 | divers | divers | |
Fietsparkeren bij stations | 25 | 35 | 481 | 478 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 56 | 30 | 253 | 137 | divers | divers | 2 |
Nazorg gereedgekomen lijnen/halten | 6 | 5 | 39 | 28 | divers | divers | 3 |
Overwegenaanpak | 90 | 91 | 913 | 908 | divers | divers | |
Programma aanpak suïcidepreventie | 3 | 2 | 21 | 21 | 2021 | 2021 | |
Programma kleine functiewijzigingen | 15 | 15 | 390 | 389 | divers | divers | |
Maaslijn | 3 | 57 | 157 | 156 | |||
Schoon en emissieloos bouwen | 2 | 4 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Zwolle - Herfte | 0 | 5 | 257 | 266 | 2017/ 2021 | 2017/ 2021 | 4 |
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Amsterdam CS, Cuypershal | 6 | 4 | 27 | 27 | 2022 | 2022 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Wind in de Zeilen | 2 | 0 | 7 | 1 | 5 | ||
Stations en stationsaanpassingen | |||||||
Den Haag emplacement | 15 | 10 | 75 | 74 | 2023‒ 2025 | 2023‒ 2025 | |
Overige projecten/lijndelen etc. | |||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||
Traject Oost | 3 | 2 | 221 | 220 | divers | divers | |
Projecten Noord Nederland | |||||||
Sporendriehoek Noord-Nederland | 26 | 20 | 144 | 144 | divers | divers | |
Afrondingen | 1 | ||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 440 | 468 | 5.404 | 4.672 | |||
Planuitwerkingsuitgaven binnen het realisatieprogramma | ‒ 46 | ‒ 37 | ‒ 214 | ‒ 207 | |||
Afrekening voorschotten | 30 | 248 | 205 | ||||
Programma Aanleg | 424 | 431 | 5.438 | 4.670 | |||
Aanleguitgaven binnen het planuitwerkingsprogramma | 34 | 10 | 60 | 36 | |||
Budget Aanleg (MF 13.03.01) | 463 | 285 | 5.498 | 4.706 | |||
Overprogrammering (-) | 5 | ‒ 156 |
1. Spoorcapaciteit 2030: In het BO MIRT van november 2022 heeft het kabinet besloten € 585 mln. te investeren in het spoornetwerk onder de noemer ‘Spoorcapaciteit 2030’. Dit investeren we in een verschillende soorten infrastructuurmaatregelen waaronder baanstabiliteit, uitbreiding van de tractie-energievoorziening en geluidsmaatregelen voor omwonenden. Hiermee verandert het programma deels van karakter, waardoor ook opgave, planning en politiek/bestuurlijke context zijn gewijzigd;
2. Kleine projecten personenvervoer: Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken is de indexering 2021 t/m 2028 ad € 37,1 miljoen toegevoegd aan het projectbudget van Reservering Terugstorting DU-Provincies. Daarnaast is middels Amendement 36200-A-50 € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een handicap;
3. Nazorg gereedgekomen lijnen/halten: Conform het MIRT spelregelkader is één jaar na de indienstelling de subsidie van de projecten Maastricht Visé, Verbeteraanpak Stations, Zwolle Herfte, AKI Programma en veiligheidsknelpunten vastgesteld. In totaal is € 11 miljoen toegevoegd aan de post Nazorg voor de resterende nazorgwerkzaamheden van de genoemde projecten;
4. Wind in de Zeilen: In verband met de subsidieaanvraag door ProRail ten behoeve van het Programma Wind in de Zeilen is € 6,7 miljoen overgeboekt van de reservering Compenserende maatregelen Zeeland (MF 11.03.02) naar MF 13.03;
5. Zwolle - Herfte: Conform het MIRT spelregelkader is één jaar na de indienstelling de subsidie van dit project vastgesteld. Er is € 8,5 miljoen toegevoegd aan de post nazorg voor de resterende nazorgwerkzaamheden van dit project.
Aanlegprogramma Goederenvervoer (13.03.02) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ProRail Projecten | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Kleine projecten goederenvervoer | 12 | 5 | 22 | 10 | divers | divers | 1 |
Optimalisering Goederencorridor Rotterdam-Genua | 1 | 1 | 171 | 170 | divers | divers | |
Programma Emplacementen op orde | 66 | 97 | 199 | 198 | divers | divers | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Calandbrug | 19 | 0 | 183 | 182 | 2020/ 2025 | 2020/ 2025 | |
Geluidmaatregelen Zeeuwselijn | 1 | 1 | 22 | 22 | divers | divers | |
Spooraansluiting 2e Maasvlakte achterlandverbinding | 2 | 4 | 240 | 239 | divers | divers | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Projecten Oost Nederland | |||||||
Uitv.progr Goederenroute Elst-Deventer-Twente (NaNov) | 4 | 7 | 143 | 143 | divers | divers | |
Overige projecten | |||||||
Nazorg gereedgekomen projecten | 0 | 1 | 8 | 7 | divers | divers | |
Afrondingen | |||||||
Totaal uitvoeringsprgramma | 105 | 116 | 988 | 973 | |||
Planuitwerkingskosten aanlegprogramma t.l.v. MF 13.03.05 | ‒ 21 | ‒ 3 | ‒ 303 | ‒ 299 | |||
Afrekening voorschotten | 1 | 21 | 20 | ||||
Programma Aanleg | 85 | 113 | 706 | 694 | |||
Aanleguitgaven binnen het planuitwerkingsprogramma | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Budget Aanleg (MF 13.03.02) |
1. Kleine projecten goederenvervoer: In BO MIRT 2022 is besloten € 1,4 miljoen beschikbaar te stellen ten behoeve van het project Beter benutten Last mile spoor. Daarnaast is van de niet benodigde middelen op HXII artikel 16 voor de subsidieregeling maatregelenpakket spoorgoederenvervoer, door het eerder stopzetten van de regeling, € 10 miljoen overgeboekt naar MF 13.03.02 voor het programma Minder Hinder.
Optimalisering gebruik spoorwegen (13.03.03) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Modal shift van Weg naar Spoor | 8 | 8 | nvt | nvt | |
Totaal programma optimalisering gebruik | 8 | 8 | nvt | nvt | |
Begroting (MF 13.03.03) | 8 | 8 | nvt | nvt |
Planuitwerkingsprogramma Personenvervoer (13.03.04) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatieuitgaven op MF 13.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | 214 | 207 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten Decentraal Spoor (fase 2) | 10 | 10 | divers | divers | |
Grensoverschrijdend Spoorvervoer | 113 | 115 | divers | divers | |
Kleine projecten personenvervoer | 48 | 42 | divers | divers | 1 |
Regionale Knelpunten | 16 | 15 | divers | divers | |
Reizigersfonds | 3 | 3 | nvt | nvt | |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
HRMK Spoorbrug | 76 | 0 | 2 | ||
Knooppunt Den Bosch | 1 | 1 | divers | divers | |
Toekomstvast Spoor Zuid NL | 185 | 107 | divers | divers | 3 |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Amsterdam Zuid Derde Perron | 25 | 0 | |||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Quick scan decentraal spoor Gelderland | 12 | 12 | divers | divers | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Spoor perron Meppel | 35 | 0 | 4 | ||
Lelylijn-Deltaplan | 3 | 1 | 5 | ||
Oude Lijn | 9 | 6 | |||
Paspoort en beveiligingsfaciliteiten op Amsterdam CS | 20 | 2024/2025 | 7 | ||
Multimodale knoop Schiphol | 130 | 276 | divers | divers | 8 |
Overige projecten en reserveringen | 900 | 789 | |||
Studie en innovatiebudget | 60 | 53 | nvt | nvt | 9 |
Afrekening voorschotten | 20 | 11 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 980 | 853 | |||
Aanleguitgaven binnen planning en studies | ‒ 60 | ‒ 36 | |||
Begroting (MF 13.03.04) | 920 | 817 |
1. Kleine projecten personenvervoer: ProRail heeft in juli 2022 de Uitvoeringsagenda Klimaatadaptatie spoor aan Stas IenW aangeboden. Om vervolg te geven aan de huidige werkzaamheden op dit vlak (monitoring van impact en onderzoek mitigatie klimaateffecten) ligt een subsidieaanvraag voor met een omvang van (maximaal) € 10 miljoen.;
2. HRMK-spoorbrug: Middels Amendement 36200-A-53 is € 75 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de vervanging van de HRMK-spoorbrug voor een spooraquaduct. Dekking voor dit amendement wordt gevonden door € 30 miljoen in mindering te brengen op MF 11.04 en € 45 miljoen op MF 12.03 (reservering Blankenburgverbinding en VIA15);
3. Toekomstvast Spoor Zuid NL: Woningbouwmiddelen BO MIRT 2022 omvat de spoorknoop en vormt met de MMK één verkenning. De tekst hiervoor staat onder de toelichting van art. 11 onder Eindhoven.
4. Spoor perron Meppel: Middels Amendement 36200-A-49 is € 35 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de spoor- en perroncapaciteit van Meppel. Dekking voor dit amendement is gevonden door € 35 miljoen euro in mindering te brengen op MF 12.03 Hoofdwegennet (reservering Blankenburgverbinding en VIA15);
5. Lelylijn-Deltaplan: In verband met de geschatte voorbereidingskosten voor dit project is € 3,4 miljoen overgeboekt vanuit de reservering op MF11.03.03 naar MF13.03.04. De bijdrage vanuit het Ministerie van Binnenlandse Zaken ad € 0,2 miljoen is hieraan toegevoegd. Vanuit het beschikbare budget is daarna € 0,2 miljoen overgeboekt naar de Beleidsbegroting HXII ten behoeve van de participatiedrachten Lelylijn;
6. Oude Lijn: Het voor de Oude Lijn gereserveerde budget op MF 11.03.03 bedroeg € 1 miljard (stand begroting 2023). Naar aanleiding van de gemaakt afspraken in het BO MIRT 2022 is hieraan € 680 miljoen toegevoegd waardoor het beschikbaar budget € 1,7 miljard bedraagt. Hiervan is € 9,2 miljoen overgeboekt naar MF 13.03.04 ten behoeve van de kosten van de verkenning;
7. Paspoort en beveiligingsfaciliteiten op Amsterdam: Vanwege de verbouwing van Amsterdam Centraal wordt in 2023 de huidige terminal voor de Eurostar-aanlanding verwijderd. De nieuwe terminal is pas rond 2038 gereed klaar. Om die reden is € 20 miljoen vrijgemaakt vanuit de generieke investeringsruimte om een tijdelijke oplossing te realiseren voor de Eurostar-aanlanding;
8. Multimodale knoop Schiphol: Het project Multimodale Knoop Schiphol (MKS) heeft als doel om maatregelen te nemen om de verwachte reizigersgroei voor de middellange termijn op te vangen. In de BO MIRT brief (TK 36 200, nr. 9) is aan de Kamer gemeld dat een budget ad € 148,8 miljoen van MKS over wordt geheveld naar het project derde perron Amsterdam Zuid (MF 11.01.01);
9. Studie en innovatiebudget: Er is € 2 miljoen beschikbaar gesteld om pilots op te starten voor het vervoerssysteem Bus Rapid Transit (BRT). Er is € 3 miljoen beschikbaar gesteld voor een pilot in het kader van de toegankelijkheid van deelmobiliteit. Daarnaast zijn de middelen uit de reservering Pakket Zeeland overgeboekt naar studie- en innovatie ter dekking van een aanvullende subsidieaanvraag voor de startkosten van het project Rail Ghent Terneuzen (€ 2 miljoen).
Planuitwerkingsprogramma Goederenvervoer (13.03.05) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Planuitwerkingskosten van realisatieprogramma MF 13.03.02 | 303 | 299 | |||
Projecten Nationaal | |||||
Kleine projecten goederenvervoer | 4 | 2 | divers | divers | 1 |
Overige projecten en reserveringen | |||||
740 meter treinen | 98 | 2 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 405 | 301 | |||
Afrekening voorschotten | 2 | 1 | |||
Begroting (MF 13.03.05) | 222 | 123 |
1. Kleine projecten goederenvervoer: Van het programma Goederenvervoercorridors (GVC) is € 1,2 miljoen toegevoegd ten behoeve van de bekostiging, uitvoering van de planstudie en realisatie van het verlengen van twee sporen op het emplacement Lage Zwaluwe (Noord-Brabant). Dit in het kader van het aanpassen van de sporen op de goederencorridor voor (verlengde) 740 meter goederentreinen;
2. 740 meter treinen: Er is besloten om € 90 miljoen uit het IR ter beschikking te stellen voor het programma 740 meter treinen (planuitwerking). Daarnaast is in het BO MIRT 2022 besloten om € 7,3 miljoen realisatiebudget beschikbaar te stellen waarmee in 2027 de twee sporen op Lage Zwaluwe worden verlengd om deze geschikt te maken voor 740 meter lange treinen.
Geïntegreerde contractvormen Spoorwegen (13.04) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||||
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | eind contract | |
Begrotingsbijdrage ProRail (beschikbaarheidsvergoeding en overige afrekeningen) | 202 | 201 | 3.778 | 3.779 | 2007 | 2007 | 2031 | |
Rente- en belastingaanpassingen | 2 | 2 | ‒ 138 | ‒ 138 | ||||
Totaal | 204 | 203 | 3.640 | 3.641 |
Planuitwerkingsprogramma Regionaal, lokale infrastructuur (14.01.02) | Budget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Overige projecten en reserveringen | |||||
Projecten in voorbereiding | 19 | 18 | |||
Overige projecten in voorbereiding | 36 | 36 | |||
Gesignaleerde risico's | |||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 54 | 54 | |||
Planuitwerkingskosten m.b.t. verkenningen 11.01 | 30 | ||||
Begroting (IF 14.01.02) | 84 | 54 |
1. OV Verbinding Amsterdam - Haarlemmermeer: In 2023 wordt voorzien dat een deel van de verplichtingen op dit project vastgelegd moeten worden. Middels een nota van wijziging is de financiële uitwerking van het totaalpakket verwerkt en wordt er budget overgeboekt uit verkenningen naar planuitwerking.
Aanlegprogramma Regionaal, lokale infra-structuur (14.01.03) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Amstelveenlijn | 83 | 83 | 2020/ 2022 | 2020/ 2022 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn) | 1 | 1 | 208 | 225 | divers | divers | 1 |
Afrondingen | |||||||
Totaal | 1 | 1 | 291 | 308 | |||
Begroting (MF 14.01.03) |
1. HOV-NET Zuid-Holland Noord (vh Rijn-Gouwelijn): De dekking ad € 17,5 mln voor de amendementen spoorwegemplacement Leeuwarden, vervoerssysteem Bus Rapid Transit (BRT) ov/handicap en pilot toegankelijkheid van deelmobiliteit (nr 36200-47,-48,-50 en ‒ 51) is gevonden in het aanlegprogramma Regionaal/Lokaal budget voor HOV-NET ZH-Noord.
Projectoverzicht Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (14.03) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
14.03.02 Regionale Mobiliteit | 51 | 592 | 592 | ||||
Afronding | 0 | 0 | |||||
Begroting (MF 14.03) | 0 | 51 | 592 | 592 | |||
Totale rijksbijdrage Noord-Nederland |
Aanlegprogramma Hoofdvaarwegennet (15.03.01) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 0 | 0 | 16 | 16 | |||
Impuls Dynamisch Verkeersmanagement Vaarwegen | 0 | 0 | 101 | 101 | 2018 | 2018 | |
Regeling Kademuren | 2 | 2 | 10 | 10 | |||
Walradarsystemen | 2 | 0 | 29 | 29 | 1 | ||
Walstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
De Zaan (Wilhelminasluis) | 0 | 0 | 14 | 13 | 2020 | 2020 | |
Lichteren Buitenhaven IJmuiden en Energiehaven | 3 | 1 | 38 | 38 | 2023 | 2023 | 2 |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Beneden-Lek | 4 | 0 | 15 | 14 | 2023 | 2023 | 3 |
Capaciteitsuitbreiding overnachtingshavens Merwedes | 0 | 0 | 10 | 10 | 2021 | 2021 | |
Nieuwe Sluis Terneuzen | 132 | 104 | 1089 | 1.064 | 2023 | 2023 | 4 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||||
Maasroute, modernisering fase 2 | 18 | 16 | 685 | 684 | 2023 | 2023 | 5 |
Wilhelminakanaal Tilburg | 0 | 0 | 98 | 98 | 2019 | 2019 | |
Herbouw Sluis II Wilhelminakanaal | 4 | 1 | 7 | 7 | 2025 | 2025 | 6 |
Zuid-Willemsvaart; aanleg Maximakanaal en opwaardering tot Veghel | 0 | 0 | 431 | 431 | 2015 | 2015 | |
Projecten Oost Nederland | |||||||
Toekomstvisie Waal | 36 | 29 | 146 | 142 | 2024 | 2024 | 7 |
Vaarweg Meppel-Ramspol (keersluis Zwartsluis) | 1 | 0 | 59 | 59 | 2017 | 2017 | |
Verruiming Twentekanalen fase 2 | 56 | 10 | 241 | 188 | 2023 | 2023 | 8 |
Projecten Noord-Nederland | |||||||
Vaarweg Lemmer - Delfzijl fase 1; verbetering tot klasse Va | 11 | 0 | 293 | 293 | 2019 | 2019 | 9 |
Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee | 0 | 0 | 39 | 39 | 2017 | 2017 | |
Overige projecten | |||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 0 | 0 | 191 | 191 | |||
Afrondingen | 1 | 0 | 2 | ||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 270 | 163 | 3.514 | 3.427 | |||
Aanleguitgaven op MF 15.03.01 mbt planuitwerking | 6 | 8 | |||||
Programma Aanleg | 276 | 171 | |||||
Planuitwerkingsuitgaven op MF 15.03.02 mbt het realisatieprogramma | |||||||
Budget Realisatie (MF 15.03.01) | 98 | 139 | |||||
Overprogrammering (-) | ‒ 178 | ‒ 32 | |||||
1. Het effect van de toevoeging nacalculatie IBOI 2022 aan projectbudget. |
1. Het effect van de toevoeging nacalculatie IBOI 2022 aan projectbudget.
2. Het effect van een kasschuif n.a.v. de aangekondigde tegenvaller Averijhaven. Doordat er veel grotere hoeveelheden staalslakken en vervuild slib zijn aangetroffen dan vooraf verwacht, zijn de kosten hoger uitgevallen en is het kasbudget voor 2023 verhoogd.
3. Dit is het effect van een kasschuif van 2027 naar 2023 i.v.m. extra uitgaven door extra baggerwerkzaamheden en sterk gestegen staalprijzen.
4. Het kasbuget in 2023 neemt toe door de extra ontvangsten vanuit Vlaanderen (€ 10 miljoen). Daarnaast zal er in 2023 meer werk plaatsvinden waardoor er hogere uitgaven (€ 17 miljoen) zullen zijn. Er zijn extra kosten i.v.m. het opruimen van onder andere met PFAS vervuilde gronden, ondergrondse onverwachte obstakels en de sanering van de onderlaag Schependijk. Het budget voor deze uitgaven wordt gehaald uit de risicoreservering van het project en die staan in 2024 en 2025. Daarnaast is de nacalculatie IBOI 2022 toegevoegd.
5. Kasbudget 2023 stijgt met € 2 miljoen door een saldomutatie uit 2022 en projectbudget stijgt door toevoeging nacalculatie IBOI 2022.
6. Kasbudget 2023 stijgt met € 3 miljoen door saldomutaties uit 2022 (€ 1,8 miljoen) en een budgettair neutrale kasschuif van € 1,4 miljoen omdat in 2023 meer werkt wordt uitgevoerd dan verwacht.
7. De EU subsidie voor overnachtinghaven Spijk is hoger dan gepland (€ 4,2 miljoen) en er is een (kasschuif) versnelling in de uitgaven. Door de sterk gestegen staalprijzen zijn er bepaalde wijzigingen in het contract waardoor de uitgaven eerder plaatsvinden.
8. Het kas- en projectbudget is verhoogd i.v.m. opvangen van hogere kosten voor staal. De staalprijs heeft een effect op het staal-intensieveproject Verruiming Twentekanalen fase 2 met een vervangingsopgave van o.a. 35 km aan stalen damwanden.
9. Kasbudget 2023 stijgt door een saldomutatie uit 2022.
Verkenningen en planuitwerkingen Hoofdvaarwegennet (15.03.02) | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Aanleg uitgaven op MF15.03.01 mbt planning en studies | ‒ 47 | ‒ 41 | nvt | nvt | |
Uitgaven mbt planning en studies op MF 15.03.02 mbt het programma aanleg | 15 | 15 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 29 | 37 | nvt | nvt | 1 |
Reservering voor LCC | 349 | 346 | nvt | nvt | |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen Amsterdam-Lemmer | 7 | 7 | 2025 ‒ 2027 | 2025 ‒ 2027 | |
Vaarweg IJsselmeer-Meppel | 30 | 30 | ntb | ntb | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Capaciteit Volkeraksluizen | 167 | 165 | 2025 ‒ 2027 | 2025 ‒ 2027 | |
Verkeerssituatie splitsing Hollandsch Diep-Dordtsche Kil | 10 | 10 | 2025 ‒ 2027 | 2025 ‒ 2027 | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
Bovenloop IJssel (IJsselkop tot Zutphen) | 39 | 39 | 2026 ‒ 2028 | 2026 ‒ 2028 | |
Capaciteitsuitbreiding ligplaatsen IJssel | 30 | 30 | 2023 ‒ 2024 | 2023 ‒ 2024 | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2 | 299 | 231 | 2024 ‒ 2028 | 2024 ‒ 2028 | 2 |
Verbreding sluiscomplex Kornwerderzand | 103 | 102 | 2025 ‒ 2028 | 2025 ‒ 2028 | |
Overige projecten en reserveringen | 1496 | 1483 | 3 | ||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2; reservering verkenning bruggen (AP) | |||||
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
Kreekraksluizen | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||
Verkenning IJssel fase 2 | |||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||
Gesignaleerde risico's | |||||
afrondingen | 0 | ‒ 1 | |||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 2.527 | 2.453 | |||
Begroting (MF 15.03.02) | 2.527 | 2.453 |
1. Door het verminderen met de realisatie 2022 is de bijdrage met € 8 miljoen afgenomen.
2. De reservering voor de drie Friese bruggen Oude Schouw, Schuilenburg en Uitwellingerga is toegevoegd aan het MIRT budget Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2.
3. Op grond van het begin 2022 vastgestelde Programma Noordzee stelt het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor 2023-2027 € 20 miljoen beschikbaar aan IenW en Rijkswaterstaat (RWS), ten behoeve van de financiering van de structurele kosten voor IenW, RWS en het ministerie van Defensie-Kustwacht (via IenW). Het gaat om opdrachtgeverschap en beleidsformulering vanuit IenW en coördinerende en uitvoerende taken door RWS (uitrol maatregelenpakket inclusief beheertaken), die voortvloeien uit de realisatie van 21 gigawatt aan windenergie op zee voor 2030 en de impact op de veiligheid van de zeescheepvaart. Hiervan is € 1,9 miljoen overgeboekt naar het IenW salarisbudget op HXII.
Vanuit artikel 11 is € 20 miljoen overgeboekt om een reservering aan te maken voor pontje Ter Aa.
Dekking voor het project Digitale Transport Strategie staat gereserveerd op het artikelonderdeel planning en studies Hoofdvaarwegennet. Uitvoering en realisatie vindt plaats op de beleidsbegroting HXII. Hiervoor is € 1,9 miljoen overgeboekt naar HXII.
De reservering voor de drie Friese bruggen Oude Schouw, Schuilenburg en Uitwellingerga (€ 66 miljoen) is toegevoegd aan het MIRT budget Vaarweg Lemmer-Delfzijl fase 2.
Uit het IenW brede beeld is vanuit HXII € 38 miljoen overgeboekt naar het MF budget voor de Kustwacht op artikel 15 voor een bijdrage vanuit IenW aan de Kustwacht voor het aanpakken van de disbalans tussen middelen en opdrachten. De middelen worden door de Kustwacht ingezet voor het in balans brengen van middelen en benodigdheden voor bedrijfsvoering, handhaving, security en dienstverlening.
N.B. De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van een nacalculatie prijsbijstelling
Optimalisering gebruik hoofdvaarwegennet (15.03.03) | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | ||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Modal shift van weg naar water | 36 | 36 | nvt | nvt | |
Totaal programma optimalisering gebruik | 36 | 36 | nvt | nvt | |
Begroting (MF 15.03.03) | 36 | 36 | nvt | nvt |
Geïntegreerde contractvormen Hoofdvaarwegennet (15.04) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | Eind contract | Toelichting | |||
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Lekkanaal: 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen | 16 | 15 | 409 | 406 | 2019 | 2046 | 1 | |
Zeetoegang IJmond | 45 | 93 | 1.061 | 1.182 | 2022 | 2045 | 2 | |
Selectieve Onttrekking | 65 | 0 | 153 | 0 | 3 | |||
Projecten Oost Nederland | ||||||||
Capaciteitsuitbreiding sluis Eefde | 6 | 6 | 158 | 157 | 2020 | 2047 | 4 | |
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||
Keersluis Limmel | 4 | 3 | 93 | 92 | 2018 | 2048 | 5 | |
Afrondingen | ‒ 1 | 1 | 1 |
1. Het kasbudget 2023 neemt toe met € 1 miljoen door lagere uitgaven in 2022 dan eerder verwacht.
2. Kasbudget en projectbudget dalen door overheveling naar nieuw project Selectieve Onttrekking.
3. Nieuw project Selectieve Onttrekking. Budget is opgebouwd uit overheveling budget van Zeetoegang Ijmond en tegenvaller (€ 25,3 miljoen) door sterk gestegen prijzen van staal en overige bouwstoffen.
4. Het effect van de toevoeging nacalculatie IBOI 2022 aan projectbudget.
5. Het kasbudget 2023 neemt toe met € 1 miljoen door lagere uitgaven in 2022 dan eerder verwacht.
Project Mainportontwikkeling Rotterdam (17.06) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | |||||||
Uitvoeringsorganisatie | 0 | 0 | 20 | 20 | nnb | nnb | |
750 ha | 30 | 30 | nnb | nnb | |||
Groene verbinding | 31 | 31 | 2011 | 2011 | |||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 2021 | 2021 | |||||
Landaanwinning | |||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 2007 | 2007 | |||||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 1 | 1 | 104 | 104 | nnb | nnb | |
Landaanwinning | 742 | 742 | 2013 | 2013 | |||
BTW Buitencontour | 138 | 138 | 2013 | 2013 | |||
Onvoorzien | 1 | 0 | 103 | 103 | nnb | nnb | |
Afrondingsverschillen | |||||||
Programma | 2 | 1 | 1.168 | 1.168 | |||
Begroting (MF 17.06) | 2 | 1 | 1.168 | 1.168 |
ERTMS (17.07) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Realisatiefase | 188 | 109 | 2.590 | 2.577 | divers | divers | 1 |
Planuitwerkingsfase | 2 | 1 | 92 | 96 | divers | divers | |
Afrondingsverschillen | 1 | ||||||
Programma | 190 | 110 | 2.683 | 2.673 | |||
Afrekening voorschotten | 4 | 27 | 24 | ||||
Begroting (MF 17.07) | 24 | 46 | 2.710 | 2.697 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 170 | ‒ 64 |
1. Realisatiefase: Er is € 3,6 miljoen toegevoegd vanuit ERTMS Planstudiekosten. De scope van de planuitwerkingsfase ERTMS EoG pilot en rangeren is nagenoeg afgerond, het restant valt vrij en is overgeboekt naar de realisatiefase ERTMS. Daarnaast is er € 2,7 miljoen toegevoegd vanuit de beleidsbegroting HXII in verband met niet benodigd apparaatsbudget. Verder is € 11,8 miljoen overgeboekt naar het programma Exploitatie, onderhoud en vernieuwing (EOV) voor in beheer genomen systemen.
Zuidasdok (17.08) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
ZuidasDok | |||||||
Generiek en ruimtelijke inrichting | 8 | 0 | 73 | 86 | |||
Projectorganisatie en voorbereiding | 44 | 38 | 538 | 559 | |||
Tunnel en A10 | 14 | 48 | 1.450 | 1.449 | |||
OVT incl. keerspoor | 104 | 98 | 990 | 921 | |||
Afrondingen | ‒ 1 | ||||||
Programma | 170 | 184 | 3.051 | 3.014 | 2032- 2036 | 2032- 2036 | 1 |
Begroting (MF 17.08) | 170 | 184 | 3.051 | 3.014 |
1. Het projectbudget is verhoogd als gevolg van het gunnen van het project knooppunten De Nieuwe Meer. Hiervoor is aanvullend € 99 miljoen beschikbaar gesteld vanuit artikel 11.01 Verkenningen OV Amsterdam-Haarlemmermeer. Van de € 99 miljoen heeft € 52 miljoen betrekking op artikel 17. Het resterende verschil wordt verklaard door de toevoeging van prijsbijstelling over 2022.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (17.10) | Kasbudget 2023 | Projectbudget | Indienststelling | Toelichting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | huidig | vorig | huidig | vorig | |
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer | |||||||
Realisatiefase | 3.598 | 3.392 | |||||
PHS: Doorstroomstation Utrecht | 253 | 259 | 2017 | 2017 | |||
PHS: Spooromgeving Geldermalsen | 4 | 1 | 150 | 141 | 2021 | 2021 | |
PHS: Meteren - Boxtel | 41 | 28 | 686 | 681 | 2028- 2029 | 2028- 2029 | |
PHS: Rijswijk - Rotterdam | 53 | 49 | 377 | 375 | 2023-2025 | 2023-2025 | |
PHS: Amsterdam | 58 | 43 | 876 | 870 | 2030-2032 | 2030-2032 | |
PHS: Ede | 12 | 14 | 61 | 61 | 2021 | 2021 | |
PHS: Amsterdam-Alkmaar | 9 | 16 | 27 | 27 | 2027-2028 | 2027-2028 | |
PHS: Maatregelen TEV | 15 | 26 | 103 | 77 | divers | divers | 1 |
PHS: Nijmegen West-entree | 4 | 4 | 172 | 10 | 2027 | 2027 | 2 |
OV-SAAL korte termijn | 630 | 630 | 2016 | 2016 | |||
OV-SAAL middellange termijn | 1 | 99 | 98 | 2026-2028 | 2026-2028 | ||
PHS: Overige maatregelen (projecten < € 50 miljoen) | 37 | 39 | 164 | 164 | divers | divers | |
Afrondingen | ‒ 1 | ||||||
Planuitwerkingsfase | 733 | 923 | 3 | ||||
Corridor Alkmaar-Amsterdam | |||||||
Corridor Amsterdam-Utrecht-Eindhoven | |||||||
Corridor Schiphol-Utrecht-Arnhem/Nijmegen | |||||||
Corridor Breda-Eindhoven | |||||||
Corridor Den Haag– Rotterdam | |||||||
Corridor OV SAAL middellange termijn | |||||||
Routering goederenvervoer Zuid-Nederland | |||||||
Overige (planstudiekosten) | |||||||
Afrekening voorschotten | |||||||
Programma | 232 | 220 | 4.331 | 4.315 | |||
Afrekening voorschotten | 19 | 82 | 73 | ||||
Begroting (MF 17.10.01) | 146 | 162 | 4.413 | 4.388 | |||
Overprogrammering (-) | ‒ 105 | ‒ 58 |
1. PHS: Maatregelen TEV: In verband met fase overgang PHS TEV is € 25,1 miljoen overgeboekt naar het realisatie-programma.
2. PHS: Nijmegen West-entree: In verband met de afgifte van de realisatiebeschikking is € 160,8 miljoen toegevoegd vanuit het PHS budget planuitwerking waarbinnen ook de nog te beschikken realisatie-uitgaven zijn geraamd.
3. Planuitwerkingsfase: In verband met fase overgang PHS TEV is € 25,1 miljoen overgeboekt naar het realisatie-programma. Daarnaast is € 160,8 miljoen overgeboekt in verband met de faseovergang PHS Nijmegen en West entree en € 9,3 miljoen ter dekking van de kostenstijging bij PHS Spooromgeving Geldermalsen. Er is € 0,2 miljoen overgeboekt naar het programma Exploitatie, onderhoud en vernieuwing (EOV) voor in beheer genomen aangelegde infrastructuur. Tenslotte is € 1,1 miljoen toegevoegd vanuit het programma Spoorcapaciteit 2030 ter dekking van de hogere realisatiekosten van de werkzaamheden voor Spoor 12 te Rotterdam en de € 0,5 miljoen zijnde de vrijval van PHS Overweg Klompersteeg.