In dit wetsvoorstel is een aantal begrotingswijzigingen opgenomen die per saldo leiden tot een verlaging van de geraamde uitgaven op de begroting van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 18,5 miljoen en daling van de ontvangsten met EUR 18 miljoen.
De belangrijkste uitgavenmutaties bij de eerste suppletoire begroting worden in onderstaande tabel weergegeven en toegelicht. De uitgebreide toelichtingen zijn per beleidsartikel opgenomen in hoofdstuk 4.
Uitgaven
Artikelnummer | Uitgaven 2023 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 13 113 330 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 1.1 | 11 025 |
2) Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband | 2.4 | ‒ 25 230 |
3) Afdrachten aan de Europese Unie | 3.1 | ‒ 123 760 |
4) Een hechtere Europese waardengemeenschap | 3.3 | 21 800 |
5) Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 4.2 | 5 693 |
6) Apparaat; personeel | 7.1.1 | 37 501 |
7) Apparaat; materieel | 7.1.2 | 87 246 |
8) Nog onverdeeld (HGIS) | 6.1 | ‒ 58 864 |
9) Overige mutaties | div. | 26 112 |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | 13 094 853 |
Toelichting
1) Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak
Het uitgavenbudget neemt in 2023 toe vanwege een stijging van de Nederlandse bijdrage aan de VN en door de organisatie van de Summit for Democracy in maart 2023.
2) Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
Conform geldende systematiek wordt het budget voor de inzet op hoog risicoposten overgeheveld naar het ministerie van Defensie voor de BSB beveiliging van personeel van een aantal hoog-risicoposten.
3) Afdrachten aan de Europese Unie
De negatieve bijstelling van het budget voor Afdrachten aan de Europese Unie is het saldo van hogere uitgaven dan verwacht voor btw-afdrachten en invoerrechten en een lagere bni-afdracht.
4) Een hechtere Europese waardengemeenschapAls gevolg van een kapitaalverhoging van de Council of Europe Development Bank stijgt de Nederlandse bijdrage aan deze organisatie.
5) Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren
De stijging van de uitgaven voor consulaire informatiesystemen is deels het gevolg van een verschuiving van uitgaven van 2022 naar 2023.
6) Personele uitgaven
De positieve bijstelling van het budget voor personele uitgaven betreft voornamelijk de loon- en prijsontwikkeling.
7) Materiële uitgaven
De positieve bijstelling van het budget voor materiële uitgaven betreft de loon- en prijsontwikkeling (EUR 22 miljoen), het toevoegen van eindejaarsmarge en de realisatie van de huisvestingsstrategie (EUR 39,7 miljoen) middels de middelenafspraak uitgavenbudget.
8) Nog onverdeeld HGIS
De mutatie betreft het saldo van bijstellingen op grond van aanpassing van Bbp-ramingen door het CPB, verwerking van de HGIS-eindejaarsmarge 2022, het verwerken van de loon- en prijsbijstellingen binnen de HGIS en overboekingen naar diverse begrotingen zoals binnen de HGIS is overeengekomen.
Ontvangsten
Artikelnummer | Ontvangsten 2023 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2023 | 2 785 406 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
1) Diverse ontvangsten EU | 3.10 | 55 160 |
2) Europees herstelfonds | 3.11 | ‒ 87 881 |
3) Diverse ontvangsten apparaat | 7.10 | 11 100 |
4) Overige mutaties | div. | 3 600 |
Stand 1e suppletoire begroting 2023 | 2 767 385 |
Toelichting
1) Diverse ontvangsten EU
De actualisatie van de perceptiekostenvergoeding leidt tot een verwachte stijging van de ontvangsten met EUR 55 miljoen.
2) Europees herstelfonds
Naar aanleiding van het Raadsuitvoeringsbesluit voor het Herstel- en Veerkrachtplan is de invulling van de geplande betaalverzoeken gewijzigd, hetgeen leidt tot een kasschuif in de verwachte ontvangsten voor het Europees Herstelfonds.
3) Diverse ontvangsten apparaat
De ontvangsten op apparaat stijgen in 2023 vanwege hogere verwachte inkomsten uit de verkoop van vastgoed in het buitenland.