(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) | (2) Mutaties 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Baten | |||
-Omzet | 1.054.012 | 73.480 | 1.127.492 |
waarvan omzet moederdepartement | 548.759 | 29.482 | 578.241 |
waarvan omzet overige departementen | 470.062 | 52.633 | 522.695 |
waarvan omzet derden | 35.191 | ‒ 8.635 | 26.556 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 1.054.012 | 73.480 | 1.127.492 |
Lasten | |||
Apparaatskosten | 1.043.912 | 96.480 | 1.140.392 |
-Personele kosten | 570.235 | 83.458 | 653.693 |
waarvan eigen personeel | 417.806 | 49.429 | 467.235 |
waarvan inhuur externen | 137.661 | 32.999 | 170.660 |
waarvan overige personele kosten | 14.768 | 1.030 | 15.798 |
-Materiële kosten | 473.677 | 13.022 | 486.699 |
waarvan apparaat ICT | 3.846 | 268 | 4.114 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 191.463 | 3.348 | 194.811 |
waarvan overige materiële kosten | 278.368 | 9.406 | 287.774 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 10.100 | 0 | 10.100 |
-Materieel | 100 | 0 | 100 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 100 | 0 | 100 |
-Immaterieel | 10.000 | 0 | 10.000 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.054.012 | 96.480 | 1.150.492 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 23.000 | ‒ 23.000 | |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 23.000 | ‒ 23.000 | |
Mutatie POK-Wau | 0 | 23.000 | 23.000 |
Saldo van baten en lasten na resultaatbestemming | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Gedurende het jaar is een tariefstijging van (2,5%) doorgevoerd. Dit heeft bijgedragen aan een omzetstijging van het gehele opdrachtenpakket.
Omzet moederdepartement
De totale mutatie in de omzet vanuit het moederdepartement bedraagt € 29,5 mln. Deze mutatie wordt vooral veroorzaakt door de grote aanvullende opdracht TEK (€ 12,1 mln) van het DG Bedrijfsleven en Innovatie (B&I), en door twee nieuwe opdrachten van DG Klimaat en Energie (K&E): de bekostiging van het plafond van energietarieven (CEK23) (€ 4,3 mln) en het Bescherm en Herstelplan Gas n.a.v. de Russisch-Oekraïense oorlog (€ 0,9 mln). De opdracht van DG Groningen en Ondergrond (DG G&O) is lager dan was voorzien in de ontwerpbegroting (- € 9,8 mln).
Omzet overige departementen
De totale mutatie in de omzet van overige departementen bedraagt € 52,6 mln. Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door een hogere omzet op opdrachten van het Ministerie van Landbouw, Natuur en Visserij (LNV) (€ 44,8 mln). Dit betreft onder andere aanpak piekbelasting, subsidieregeling behoud grasland, project Maripark en intensivering op bestaande opdrachten (bv. GLB implementatie fase 1). De definitieve opdracht van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is hoger dan begroot (€ 11,8 mln). Dit komt enerzijds doordat in de oorspronkelijke raming de opdracht van het Centrum tot Bevordering van de Import uit ontwikkelingslanden nog niet volledig was opgenomen. Anderzijds is de opdracht voor de Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking combi-aanpak versterkt. De stijging van de omzet overige departementen, als gevolg van bovenstaande opdrachten, wordt deels gedempt door een lagere omzet dan begroot op opdrachten van andere ministeries.
Omzet derden
De totale mutatie in de omzet van derden bedraagt ‒ € 8,6 mln. Deze mutatie wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat de omzet van Provincies lager is dan begroot. De opdracht Nieuw Gemeenschappelijk Landbouw Beleid is in de ontwerpbegroting voor € 5,5 mln opgenomen, maar heeft veel vertraging opgelopen. Dit leidt tot een mutatie van ‒ € 5,5 mln.
Toelichting op de lasten
De lasten zijn gestegen met € 96,5 mln. De toename van het opdrachtvolume zoals hierboven toegelicht leidt tot hogere uitvoeringskosten. Dit vertaalt zich in een stijging van de personele lasten (€ 83,5 mln), waarbij de kosten voor ambtelijk personeel harder zijn gestegen (€ 49,4 mln) dan de kosten voor externe inhuur (€ 33,0 mln). De materiële kosten zijn gestegen met € 13,0 mln. De toename van het opdrachtenpakket leidt tot een stijging van € 9,4 mln aan overige materiële kosten. De bijdrage aan Shared Service Organisaties is gestegen met € 3,3 mln. De verwachting is € 23 mln aan uitgaven te realiseren onder het programma Transparantie in informtie en het Rijksbrede programma Werken aan Uitvoering.
(1) Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) | (2) Mutaties 2e suppletoire begroting | Totaal geraamd (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 187.848 | ‒ 3.369 | 184.479 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 1.054.012 | 73.480 | 1.127.492 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 1.043.912 | ‒ 96.480 | ‒ 1.140.392 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 10.100 | ‒ 23.000 | ‒ 12.900 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 28.500 | 700 | ‒ 27.800 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 28.500 | 700 | ‒ 27.800 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 23.560 | 23.560 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 16.000 | 0 | ‒ 16.000 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 28.500 | ‒ 700 | 27.800 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 12.500 | 22.860 | 35.360 |
5. | Rekening courant RHB 31 december (=1+2+3+4) | 181.948 | ‒ 2.809 | 179.139 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
In het kasstroomoverzicht is te zien dat de ontvangsten en uitgaven van RVO zijn gestegen ten opzichte van de vastgestelde begroting. Verder heeft RVO vanuit het Rijksbrede programma Werken aan Uitvoering voor de uitvoering van het bestedingsplan voor 2023 een bijdrage vanuit het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat ontvangen van € 20,6 mln. Daarnaast heeft de RVO een bijdrage gekregen van € 3,0 mln voor de Parlementaire Onderzoekscommissie Kindertoeslag en de Wet Open Overheid.