Scope
De Wet Tijdelijke Tolheffing (TTH) Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol te heffen. In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoeringsplan en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden voorgehangen voordat de tolheffing van start gaat. Het uitvoeringsplan bevat een algemene beschrijving van het tolsysteem, registratiemiddelen, de betalingsmogelijkheden en de klantenservice.
Het uitvoeringsplan en het handhavingsplan worden naar verwachting in 2023 aan de Kamer voorgelegd. Dat is ruim voor de openstelling van de A24 Blankenburgverbinding en de start van de tolheffing, die naar verwachting in het vierde kwartaal van 2024 plaatsvindt.
Eind 2017 is de start van de realisatie aangehouden als gevolg van vertragingen in de uitvoeringsprojecten. In het tweede kwartaal van 2020 heeft het project Tijdelijke Tolheffing, op basis van de huidige planning van de beide aanlegprojecten (openstelling van de Blankenburgverbinding is voorzien in Q4 2024), een herstart gemaakt. De Kamer is in het voorjaar van 2022 geïnformeerd over de actuele stand van zaken sindsdien (Kamerstukken 35925-A, nr. 37). De begroting is hierop bijgesteld. De wet ter wijziging van de vigerende wet Tijdelijke Tolheffing is voor het zomerreces ingediend bij de Tweede Kamer (Kamerstukken 36137, nr. 2).
Financieel
Per aanlegproject is een tolopgave vastgesteld. Voor de Blankenburgverbinding (BBV) is deze tolopgave € 363 miljoen (prijspeil 2022) en voor de ViA15 € 328 miljoen (prijspeil 2022). Dit betreffen de absolute getallen/netto contante waarde (de ontvangsten worden begroot op artikel 12.09 van het Mobiliteitsfonds).
In deze bedragen zijn tevens inbegrepen de uitvoeringskosten die gepaard gaan met het innen van tol, de handhaving en het beheren en onderhouden van het tolsysteem. Bij tolheffing werd tot voor kort uitgegaan van een periode van 25 jaar. Als de tolopgave op een wegdeel eerder zou worden gerealiseerd, dan zou de tolheffing op dat wegdeel worden beëindigd en vice versa. Met de komst van Betalen Naar Gebruik (BNG) per 2030 zal de Tijdelijke Tolheffing voortijdig worden beëindigd. De resterende tolopgave wordt gedekt uit de opbrengsten uit BNG. De uitwerking van dit voorstel wordt in een volgende begroting verwerkt.
Planning
De tolheffing wordt samen met de beoogde uitvoeringsorganisaties verder uitgewerkt. Deze uitwerking landt in het uitvoeringsplan en het handhavingsplan. De realisatie van het systeem en de voorbereiding van de organisatie is voorzien in de periode 2020-2024.
De faseovergang van de voorbereidings- naar de realisatiefase is in 2018 aangehouden in verband met de aansluiting op de openstellingen van beide projecten. De herstart is gekoppeld aan de openstellingen van de Blankenburgverbinding en de ViA15 en heeft in 2020 plaatsgevonden.
Organisatie
Om te komen tot een werkend tolsysteem werkt het Ministerie van IenW aan het technisch en organisatorisch mogelijk maken van de heffing. Daarnaast wordt er gewerkt aan de juridische voorwaarden voor de tolheffing.
Specificatie inkomsten en uitgaven
In onderstaande tabel is het totaaloverzicht opgenomen van de verwachte inkomsten en uitgaven voor de periode 2022–2024 en wordt een doorkijk gegeven voor wat betreft de tolinkomsten voor de jaren daarna. Hiermee wordt informatie verstrekt die de financiële stromen en de voortgang van het realiseren van de tolopgave per project inzichtelijk maakt.
Uitgaven | artikel | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbijdrage voor project Blankenburgverbinding | MF 12.04 | 23.212 | 23.212 | 23.212 | 23.212 | 23.212 | 23.212 | 23.212 | 23.211 | 23.212 | 56.370 | 33.154 | 33.154 | 33.154 | 233.460 | |||
Rijksbijdrage voor Tolsysteem en -organisatie | 1.727 | 16.430 | 19.938 | 14.570 | 4.030 | 8.614 | 8.615 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- bijdrage aan Rijkswaterstaat | MF 12.06/12.03 | 0 | 595 | 949 | 1.017 | 0 | ||||||||||||
- bijdrage aan Rijksdienst voor het Wegverkeer | MF12.03 | 202 | 11.344 | 13.734 | 12.494 | 3.434 | ||||||||||||
- bijdrage aan ILT | HXII art. 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau | MF 12.03 | 0 | 420 | 3.520 | 0 | 0 | ||||||||||||
- uitgaven programmaorganisate | MF 12.03/HXII art. 98 | 1419 | 3.984 | 1.162 | 1.036 | 504 | ||||||||||||
- nog toe te wijzen | MF12.03 | 107 | 87 | 574 | 24 | 92 | 8.614 | 8.615 | ||||||||||
Subtotaal Blankenburgverbinding | 1.727 | 16.430 | 19.938 | 37.782 | 27.242 | 31.826 | 31.827 | 23.212 | 23.212 | 23.212 | 23.211 | 23.212 | 56.370 | 33.154 | 33.154 | 33.154 | 233.460 | |
Rijksbijdrage voor project ViA15 | MF 12.04 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.827 | 20.824 | 83.297 | 41.648 | 20.824 | 20.824 | 219.581 | |||||
Rijksbijdrage voor Tolsysteem en -organisatie | 1.058 | 10.070 | 10.062 | 8.930 | 2.470 | 5.358 | 5.357 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
- bijdrage aan Rijkswaterstaat | MF 12.06/12.03 | 0 | 365 | 581 | 623 | 0 | ||||||||||||
- bijdrage aan Rijksdienst voor het Wegverkeer | MF12.03 | 123 | 6.953 | 8.417 | 7.657 | 2.105 | ||||||||||||
- bijdrage aan ILT | HXII art. 24 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau | MF 12.03 | 0 | 257 | 0 | 0 | 0 | ||||||||||||
- uitgaven programmaorganisatie | MF 12.03/HXII art. 98 | 869 | 2.442 | 712 | 635 | 309 | ||||||||||||
- nog toe te wijzen | MF12.03 | 65 | 54 | 351 | 15 | 56 | 5.358 | 5.357 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Subtotaal ViA15 | 1.058 | 10.070 | 10.062 | 8.930 | 2.470 | 26.182 | 26.181 | 20.824 | 20.824 | 20.824 | 20.827 | 20.824 | 83.297 | 41.648 | 20.824 | 20.824 | 219.581 | |
Totaal uitgaven Tol | 2.785 | 26.500 | 30.000 | 46.712 | 29.712 | 58.008 | 58.008 | 44.036 | 44.036 | 44.036 | 44.038 | 44.036 | 139.667 | 74.802 | 53.978 | 53.978 | 453.041 | |
Reservering Blankenburgverbinding en ViA15 | MF 12.03 | 15.709 | 17.425 | 23.356 | 17.425 | 17.425 | 14.900 | 4.225 | 4.225 | 6.132 | 0 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten tolsysteem | MF 12.09 | 11.726 | 11.723 | 11.723 | 11.723 | 11.723 | 11.723 | 11.723 | 11.723 | 11.723 | 11.719 | |||||||
Totaal geraamde inkomsten Tol | MF 12.09 | ‒ | ‒ | ‒ | 34.938 | 34.935 | 55.759 | 55.759 | 55.759 | 55.759 | 55.759 | 55.761 | 55.759 | 151.386 | 74.802 | 53.978 | 53.978 | 453.041 |
Toelichting op de tabel
– Voor de realisatie en exploitatie van tol is er een aantal rollen en taken die vervuld worden, die betrekking hebben op zowel reguliere inning als voor de wettelijke aanmaning en handhaving. Daarnaast betreft het ook de uitvoeringskosten van IenW.
– Voor het mogelijk maken om tol te kunnen innen, moeten de uitvoeringsorganisaties zich gedegen voorbereiden, systemen aanpassen en producten en diensten inkopen. De kosten die hierbij worden gemaakt komen ten laste van de tolopgave en worden voorgefinancierd uit de reservering tol. Voor de verdeling van de kosten over de projecten is een verdeelsleutel bepaald op basis van verkeersvolumes.
– De kosten van de beoogde uitvoeringsorganisaties worden toebedeeld aan respectievelijk de Blankenburgverbinding en ViA15 en zullen worden gedekt uit de toekomstige tolontvangsten op deze verbindingen. De resterende tolopgave na 2030 wordt gedekt uit de ontvangsten BNG.
– De kostenverhouding tussen de Blankenburgverbinding en de ViA15 is momenteel gebaseerd op een verdeelsleutel.
– Het kasritme van de ontvangsten wordt geactualiseerd na vaststelling van het uitvoerings- en handhavingsplan;
– Cijfers per uitvoeringsorganisatie zijn gespecificeerd op basis van de Uitvoeringstoetsen en Plannen van Aanpak van de uitvoeringsorganisaties en het project tijdelijke tolheffing.