Op dit artikel worden de producten op het gebied van het hoofdwegennet verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleids doelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.467.048 | 5.666.069 | 3.405.345 | 2.985.934 | 2.811.894 | 2.683.601 | 2.128.926 |
Uitgaven | 2.952.254 | 3.393.892 | 3.145.350 | 3.905.809 | 3.789.189 | 3.134.999 | 2.861.032 |
12.01 Exploitatie | 4.589 | 4.479 | 4.478 | 4.266 | 4.159 | 4.159 | 4.159 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 4.589 | 4.479 | 4.478 | 4.266 | 4.159 | 4.159 | 4.159 |
12.02 Onderhoud en vernieuwing | 844.645 | 1.279.349 | 1.135.979 | 1.228.776 | 1.371.067 | 742.576 | 698.813 |
12.02.01 Onderhoud | 693.767 | 1.014.725 | 837.575 | 903.683 | 892.027 | 373.275 | 373.852 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 693.767 | 1.014.725 | 837.575 | 903.683 | 892.027 | 373.275 | 373.852 |
12.02.04 Vernieuwing | 150.878 | 264.624 | 298.404 | 325.093 | 479.040 | 369.301 | 324.961 |
12.03 Ontwikkeling | 634.468 | 663.012 | 714.418 | 1.113.186 | 1.124.159 | 1.159.608 | 891.570 |
12.03.01 Aanleg | 517.371 | 453.167 | 501.639 | 842.293 | 865.475 | 741.963 | 584.420 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 58.841 | 25.075 | 21.379 | 2.724 | 2.036 | 1.934 | |
12.03.02 Planning en studies | 117.097 | 209.845 | 212.779 | 270.893 | 258.684 | 417.645 | 307.150 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 25.738 | 45.699 | 14.322 | 14.322 | 13.954 | 13.954 | 13.954 |
12.03.03 Optimalisering gebruik | |||||||
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 733.664 | 606.138 | 514.098 | 887.350 | 616.391 | 628.301 | 677.374 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 734.888 | 840.914 | 776.377 | 672.231 | 673.413 | 600.355 | 589.116 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 560.583 | 582.422 | 582.103 | 568.417 | 570.839 | 497.254 | 484.923 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 560.583 | 582.422 | 582.103 | 568.417 | 570.839 | 497.254 | 484.923 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 174.305 | 258.492 | 194.274 | 103.814 | 102.574 | 103.101 | 104.193 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 165.705 | 249.992 | 185.774 | 103.814 | 102.574 | 103.101 | 104.193 |
Ontvangsten | 130.876 | 155.503 | 8.307 | 44.797 | 49.951 | 59.676 | 70.975 |
12.09 Ontvangsten | 130.876 | 155.503 | 8.307 | 44.797 | 49.951 | 59.676 | 70.975 |
12.09.01 Ontvangsten | 155.503 | 8.307 | 9.859 | 15.016 | 3.917 | 15.216 | |
12.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 34.938 | 34.935 | 55.759 | 55.759 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2023 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2023. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
2023 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 93% |
Bestuurlijk gebonden | 7% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
12.01 Exploitatie
Motivering
Met exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS) resulteert dit in:
– Verkeersbegeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vlucht-strookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden bekostigd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. De verdeling naar onder meer exploitatie, onderhoud en vernieuwing is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in bijlage 4 'Instandhouding' bij deze begroting.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2021 | Prognose 2022 | Prognose 2023 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.914 | 2.914 | 2.914 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spitsstroken | km | 308 | 308 | 293 |
Toelichting
Voor de verkeerssignalering (de matrixborden) is in 2023 geen wijziging voorzien.
De lengte spitsstroken zal in 2023 afnemen doordat in het project A1 Apeldoorn-Azelo de spitsstroken tussen knooppunt Beekbergen en Twello vervallen om te worden vervangen door volwaardige rijstroken.
Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Streefwaarde 2022 | Streefwaarde 2023 | |
---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | ||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 93% | 94% | 90% | 90% |
2. actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 100% | 96% | 95% | 95% |
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).
De indicator kent twee aspecten, namelijk:
– De mate van beschikbaarheid van de RWS-meetlocaties (aantal x tijd);
– De mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW.
De percentages worden berekend ten opzichte van de totalen.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
Motivering
Door middel van onderhoud en vernieuwing worden het hoofdwegennet en de direct omgeving op orde gehouden, zodat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen met aandacht voor de kwaliteit van het milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.
Producten
Het regulier onderhoud van hoofdwegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).
In bijlage 4 Instandhouding van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verantwoordelijkheid van IenW vallen.
Maatregelen
Toevoeging Coalitieakkoord middelen instandhouding
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. De komende jaren groeit de extra bijdrage stapsgewijs toe naar jaarlijks € 1,125 miljard extra vanaf 2026 en structureel € 1,25 miljard extra vanaf 2038 voor de instandhouding van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen, ook met het oog op de verkeersveiligheid. Er wordt extra geïnvesteerd in het Deltafonds (€ 250 miljoen structureel vanaf 2026) om achterstanden weg te werken en de uitvoering van het Nationale Deltaprogramma te versnellen. De extra middelen uit het Coalitieakkoord voor de jaren 2022-2025 zijn bij deze begroting verdeeld over de netwerken van ProRail en RWS op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds om de programmering van exploitatie en onderhoud in deze jaren op te hogen. Voor vernieuwing is in de periode 2026 tot en met 2030 € 200 miljoen per jaar gereserveerd (€ 160 miljoen voor het Mobiliteitsfonds en € 40 miljoen voor het Deltafonds).
Programma brandwerendheid tunnels
In deze begroting is een nieuw programma op artikel 12.02 geplaatst, het programma Brandwerendheid tunnels. Dit programma richt zich op het aanbrengen van hittewerende bekleding in tunnels ten behoeve van brandwerendheid. RWS voert dit programma uit en verstrekt de opdracht zoveel mogelijk binnen bestaande werkzaamheden (zoals aanleg en onderhoud). Om de wegtunnels aantoonbaar te laten voldoen aan de wettelijke normen voor brandwerendheid is in 2018 besloten om hittewerende bekleding aan te brengen (Kamerstukken 29 296, nr. 34). Het gaat daarbij om de wegtunnels opgeleverd in de periode 2000 ‒ 2017. Op 24 december 2022 is de Kamer geïnformeerd (Kamerstukken 29296, nr. 41) dat uit nader onderzoek is gebleken dat het op grote schaal aanbrengen van hittewerende bekleding in landtunnels mogelijk achterwege kan worden gelaten of slechts in beperkte mate hoeft te worden aangebracht. Dit vereist wel dat voor de verschillende landstunnels gezamenlijk met de gemeente (bevoegd gezag) tunnelspecifiek onderzoek wordt uitgevoerd. Samen met de desbetreffende gemeenten wordt momenteel door RWS gekeken naar de aanpak en planning van het vervolgtraject en de prioritering welke tunnels als eerste onderzocht worden.
Tunnels onder water zijn niet meegenomen in het onderzoek. Bij tunnels onder water kan de mogelijke gevolgschade van een brand namelijk zeer omvangrijk zijn en wordt om deze reden vastgehouden aan herstel met hittewerende bekleding. Dit vanwege de bereikbaarheid van een regio en de hoge kosten bij herstel van de tunnel. De eerste tunnel die wordt opgepakt is de 2e Coentunnel, de eerste werkzaamheden zijn voorzien in 2023.
12.02.01 Onderhoud
IenW zet IenW in op een optimale veiligheid, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het hoofdwegennet over de hele levenscyclus van de infrstructuur. Die omhels wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrix borden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Onderhoud betreft zowel het preventief als het correctief onderhoud.
De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronderhet herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
– Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM-systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
Figuur 5
Eenheid | Realisatie 2021 | Prognose 2022 | Prognose 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.842 | 5.839 | 5.839 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.794 | 1.795 | 1.795 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 77,2 | 77,3 | 77,3 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 15,3 | 15,3 | 15,3 |
Groen areaal | km2 | 184 | 184 | 184 |
Toelichting
In 2023 zijn op dit moment geen wijzigingen voorzien
Areaal | Eenheid | Omvang 2023 | Budget x € 1.000 2023 | |
---|---|---|---|---|
Wegen | Oppervlakte wegdek (Exclusief verzorgingsbanen) | km2 | 92,6 | 745.605 |
Toelichting
In deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven. In 2023 betreft dit in totaal 92,6 km2.
Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Streefwaarde 2022 | Streefwaarde 2023 | |
---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 5,8% | 6,5% | 10,0% | 10,0% |
Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 98,5% | 98,5% | 90,0% | 97,0% |
Veiligheid (2): | ||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,70% | 99,80% | 99,70% | 99,70% |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | ‒ | 99% | 95% | 95% |
Toelichting
1. Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): Deze indicator betreft de verhouding ‘Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’. Hierbij worden alleen files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie
2. Veiligheid (2): Deze indicator kent twee aspecten, namelijk: (a) het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming en (b) het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.
12.02.04 Vernieuwing
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten voor vervanging en renovatie van het hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Op basis van onderzoek wordt jaarlijks een analyse gemaakt voor welke kunstwerken vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma op een later moment concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
12.03 Ontwikkeling
Motivering
Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Onzekerheid MIRT-programma in relatie tot stikstofproblematiek
Het MIRT-programma ondervindt gevolgen van de stikstofproblematiek. Dit is toegelicht in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit.
Maatregelen
Verkeersveiligheid hoofdwegennet
Er wordt op verschillende manieren gewerkt aan het verder verbeteren van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. De infrastructuur wordt veiliger gemaakt door bijvoorbeeld het verwijderen van obstakels uit de berm of het aanpassen van kruispunten. Dit betreffen maatregelen op zowel A- als N-wegen in beheer van het Rijk. Hieronder wordt voor de verschillende onderdelen een stand van zaken gegeven.
1.Toevoeging Coalitieakkoord middelen Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen
Er is vanuit het Coalitieakkoord voor de jaren 2023-2026 in totaal € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen. Op 28 juni 2022 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanpak die hiervoor is uitgewerkt (Kamerstukken 29398, nr. 1014). De middelen zijn verdeeld in twee tranches. In tranche 1 is geprioriteerd op een snelle uitvoerbaarheid en gebruik gemaakt van inzichten uit de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) (Kamerstukken 31305, nr. 328). Binnen deze tranche wordt gewerkt aan het verder verbeteren van de bermveiligheid en worden specifieke knelpunten aangepakt, zoals gevaarlijke kruispunten. Hiervoor is € 24,2 miljoen beschikbaar. Met de uitvoering van de eerste maatregelen in tranche 1 wordt gestart in de loop van 2023. In tranche 2 is gekozen voor een grootschalige en integrale aanpak van een beperkt aantal trajecten. Daarbij is gebruik gemaakt van inzichten uit de IMA en onderzoek van Arcadis (Kamerstukken 29398, nr. 970). Het zwaartepunt in tranche 2 ligt op het aanbrengen van fysieke rijbaanscheiding op de N36 en de N50 tussen Kampen en Ramspol. Daarnaast wordt nader onderzoek gedaan naar maatregelen op de N44, N14, N59, en N915. Voor de maatregelen in tranche 2 is € 170,5 miljoen beschikbaar. Daarnaast is € 5,3 miljoen gereserveerd voor programmamiddelen. De Tweede Kamer wordt voor de zomer van 2023 geïnformeerd over de nadere uitwerking en de planning van de maatregelen in tranche 2.
2. Programma Veilige Bermen
Het programma Veilige Bermen richt zich volledig op het veiliger maken van de bermen langs autosnelwegen door obstakels in de berm te verwijderen, verplaatsen of af te schermen. Dit met als doel om het relatief grote aantal eenzijdige ongevallen met ernstige afloop als gevolg van een botsing met een obstakel in de berm terug te dringen. Voor de uitvoering van het programma is € 40 miljoen gereserveerd. Het programma is in uitvoering. Daarnaast is € 25 miljoen beschikbaar voor het veilger maken van de bermen van N-wegen in beheer van het Rijk. De Tweede Kamer is op 23 april 2018 geïnformeerd over de inzet van deze middelen (Kamerstukken 34775-A nr. 64). Deze middelen zijn toegevoegd aan het Meer Veilig programma. Het budget wordt ingezet voor maatregelen op de N7, N14, N31, N33, N35, N36 en N48. Ook dit programma is inmiddels in uitvoering.
3. Programma Meer Veilig
In het kader van Meer Veilig worden maatregelen gerealiseerd voor de drie programma’s Meer Veilig 3, Veilige Bermen Rijkswegen en aanpak veiligheid N-wegen in beheer van het Rijk. In het programma Meer Veilig 3 wordt gewerkt aan het realiseren van kosteneffectieve maatregelen, waarmee locaties met een relatief hoog veiligheidsrisico worden aangepakt. Concrete voorbeelden van maatregelen zijn het aanleggen van een rotonde, het plaatsen van geleiderail of het aanpassen van invoegers, uitvoegers en de belijning. Van de derde tranche van het servicepakket Meer Veilig zijn van de 62 maatregelen 54 maatregelen gerealiseerd. Er worden nog 8 maatregelen uitgevoerd, waarvan er 2 in uitvoering en 6 in voorbereiding zijn.
12.03.01 Aanleg
Mijlpalen Aanlegprojecten
In 2023 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren:
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | |
Start Aanleg | A27 Houten-Hooipolder |
A2 Vonderen-Kerensheide |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• Kleine projecten / Afronding projecten: de stijging van het budget wordt voornamelijk veroorzaakt door de prijsbijstelling 2022 (€ 3 miljoen) en een nadeel (€ 3 miljoen) door het herzien van overeenkomsten met grondeigenaren ten behoeve van de veiligheid van het Dampoortacquaduct over de N57 Middelburg-Veersedam;
• A1/A28 Knooppunt Hoevelaken: dit project (inclusief budget) is teruggegaan van de realisatiefase naar de planuitwerkingsfase in verband met verbreken van het contract en uitvoeringstoetsen;
• A12-A15 Ressen – Oudenbroeken (ViA15): naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling 2022 (€ 23 miljoen), zijn er vertragingskosten gemaakt in verband met de stikstofproblematiek (€ 42 miljoen);
• Meer kwaliteit leefomgeving: voor de aanleg van het Ecoduct Notterveld over het traject N35 Nijverdal-Wieren wordt het projectbudget met € 7 miljoen verhoogd;
• Meer veilig: naast een verhoging van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling 2022 (€ 2 miljoen), is het budget verhoogd met € 1 miljoen als gevolg van een compensatie vanuit de Provincie Zeeland voor het BTW component op de Zanddijk.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen 2022.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | later | huidig | vorig | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 22 | 22 | 15 | 7 | 2021 | 2021 | |||||||
A4/A44 Rijnlandroute | 561 | 547 | 285 | 97 | 96 | 56 | 27 | Regio | Regio | ||||
A4 Burgerveen - Leiden | 541 | 541 | 541 | 2015 | 2015 | ||||||||
A4 Delft - Schiedam | 642 | 642 | 642 | 2015 | 2015 | ||||||||
A4 Vlietland / N14 | 16 | 16 | 16 | 2020 | 2020 | ||||||||
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 18 | 17 | 4 | 5 | 9 | 2024 | 2023 | ||||||
N61 Hoek-Schoondijke | 111 | 111 | 110 | 1 | 2015 | 2015 | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 62 | 56 | 17 | 10 | 3 | 2 | 2 | 2 | 26 | ||||
Programma 130 km | 55 | 55 | 51 | 2 | 1 | 1 | |||||||
Programma aansluitingen | 129 | 129 | 121 | 8 | |||||||||
Quick Wins Wegen | 12 | 12 | 12 | ||||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.477 | 1.477 | 1.476 | ‒ | 1 | 2016 | 2016 | ||||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 855 | 836 | 503 | 135 | 92 | 61 | 38 | 15 | 11 | ‒ | 2025 | 2025 | |
N31 Leeuwarden (De Haak) | 220 | 220 | 219 | 1 | 2014 | 2014 | |||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 41 | 41 | 38 | 3 | 2018 | 2018 | |||||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 333 | 320 | 55 | 17 | 30 | 35 | 32 | 32 | 32 | 100 | 2032-2036 | 2032-2036 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.196 | 1.183 | 917 | 25 | 23 | 33 | 161 | 37 | 2027 | 2027 | |||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 19 | 20 | 19 | 2015 | 2015 | ||||||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | ‒ | 814 | n.t.b. | n.t.b. | |||||||||
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 1.210 | 1.210 | 1.210 | ‒ | ‒ | 2012 | 2012 | ||||||
A9 Badhoevedorp | 306 | 304 | 284 | 1 | 21 | 2017 | 2017 | ||||||
N50 Ens-Emmeloord | 19 | 19 | 19 | 2016 | 2016 | ||||||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 665 | 598 | 162 | 5 | 51 | 385 | 32 | 21 | 6 | 3 | n.t.b. | n.t.b. | |
A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2a | 479 | 467 | 243 | 30 | 86 | 83 | 32 | 5 | ‒ | 2023-2025 | 2023-2025 | ||
A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen | 29 | 29 | 29 | ‒ | 2017 | 2017 | |||||||
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 269 | 2017 | 2017 | ||||||||
N35 Combiplan Nijverdal | 319 | 319 | 317 | ‒ | 1 | 1 | 2015 | 2015 | |||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 23 | 22 | 3 | 1 | 4 | 3 | 12 | 2018 | 2018 | ||||
N35 Zwolle - Wijthmen | 50 | 50 | 49 | ‒ | 1 | 2018 | 2018 | ||||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
A27 Houten-Hooipolder | 1.932 | 1.841 | 77 | 36 | 79 | 247 | 260 | 260 | 214 | 759 | 2029-2031 | 2029-2031 | |
A2 Passage Maastricht | 685 | 685 | 678 | 1 | 1 | 6 | 2016 | 2016 | |||||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 260 | 259 | 1 | 2014 | 2014 | |||||||
A76 Aansluiting Nuth | 60 | 60 | 45 | 15 | Regio | Regio | |||||||
A2 Vonderen-Kerensheide | 337 | 41 | 18 | 16 | 13 | 17 | 32 | 76 | 112 | 53 | |||
Projecten Overig | |||||||||||||
Fileaanpak | 61 | 61 | 52 | 7 | 1 | 1 | |||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 157 | 150 | 150 | 1 | 2 | 2 | 2 | ||||||
Meer veilig | 115 | 112 | 78 | 18 | 18 | 1 | |||||||
Afrondingen | 3 | ‒ | ‒ | 1 | 1 | ‒ 1 | 1 | 1 | |||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 13.289 | 13.556 | 8.966 | 446 | 540 | 926 | 595 | 490 | 377 | 950 | |||
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies | 1.319 | 914 | 509 | 146 | 124 | 124 | 134 | 36 | 50 | 172 | |||
Programma Aanleg | 14.608 | 14.470 | 9.475 | 592 | 664 | 1.050 | 729 | 526 | 427 | 1.122 | |||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 453 | 502 | 842 | 865 | 742 | 584 | |||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 139 | ‒ 162 | ‒ 208 | 136 | 216 | 157 |
12.03.02 Planning en studies
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• Geluidsanering Hoofdwegennet: dit gecombineerde spoor- en wegenprogramma loopt vanaf 2012. Op basis van de initiële ramingen was het grootste deel van het budget opgenomen binnen het programma Hoofdwegennet. Op basis van verschuivingen, in de toenmalige globale MJPG-ramingen, is bij de Begroting van 2013 € 129 miljoen overgeboekt van MJPG-Wegen naar MJPG-Spoor. Inmiddels is het programma in uitvoering, zijn de ramingen verder gehard en is gebleken dat er een groter deel van het budget benodigd is voor het Hoofdwegenprogramma. Om die reden is € 151,1 miljoen overgeboekt van MJPG-Spoor naar MJPG-Wegen;
• Toevoeging Coalitieakkoord middelen verkeersveiligheid Rijks-N-wegen: vanuit de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën zijn de middelen overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds op artikel 12.03.02. De middelen zijn overgeheveld in het ritme zoals opgenomen in het Coalitieakkoord: viermaal € 50 miljoen. Middels een generale kasschuif zijn deze middelen in een realistischer ritme geplaatst: in 2023 en 2024 tweemaal € 25 miljoen en in 2025 en 2026 tweemaal € 75 miljoen;
• Reservering Life Cycle Costs (LCC): de toename van het bedrag wordt verklaard door een toevoeging ten behoeve van het project A2 Het Vonderen-Kerensheide en het toepassen van de jaarlijkse extrapolatie en prijsindexering;
• Kosten voorbereiding tol: ophoging van € 72 miljoen ten behoeve van werkzaamheden voor de uitvoeringsfase van het project Tijdelijke Tolheffing. De totale uitvoeringskosten komen hiermee op € 115 miljoen. Dit is in lijn met de actuele ramingen en zoals vermeld aan de Kamer (Kamerstukken 35925-A, nr. 37);
• Kosten voorbereiding Vrachtwagenheffing: met de goedkeuring van het wetsvoorstel Vrachtwagenheffing door de Tweede- en Eerste Kamer wordt het budget opgehoogd met € 320 miljoen voor de realisatiefase. De totale uitvoeringskosten komen hiermee op € 400 miljoen. Dit is in lijn met de actuele ramingen en zoals vermeld aan de Kamer (Kamerstukken 31305, nr. 333). De raming kan bij de 1e suppletoire begroting van 2023 worden bijgesteld als de second opinion naar de kostenraming daar aanleiding toe geeft;
• Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV): dit betreft een ophoging van € 98 miljoen ten behoeve van de tweede tranche van de Impuls vanuit de reservering SPV op artikel 11.03;
• A1/A28 Knooppunt Hoevelaken: dit project is van de realisatiefase teruggezet naar planning en studies (€ 811 miljoen) vanwege de toegenomen onderzoekslast in verband met stikstofdepositie. Het tekort op dit project wordt aangevuld uit de getroffen risicoreservering binnen de generieke investeringsruimte (artikel 11.04; € 275 miljoen). Het tekort is ontstaan bij herijking van de raming na ontbinding van het contract met de aannemerscombinatie (Kamerstukken II, 2018–2019, 29 385, nr. 99). Ook is nu rekening gehouden met renovatie van de Arkervaartbrug;
• A27/A12 Ring Utrecht: het vervangen van de tuien Galecopperbrug, onderdeel van het VenR-programma, wordt niet meer gelijktijdig met het MIRT-project uitgevoerd in verband met de stikstofproblematiek. De hiervoor aanvullend benodigde middelen (€ 23 miljoen) zijn toegevoegd aan het projectbudget uit artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en vernieuwing. Het overige verschil wordt verklaard door het toepassen van de prijsindexatie;
• A2 Het Vonderen-Kerensheide: het projectbudget is met € 35 miljoen opgehoogd ten laste van de generieke investeringsruimte (artikel 11.04) vanwege diverse hogere kostenposten zoals kabels en leidingen, hogere organisatiekosten, extra benodigd zand en minder hinder maatregelen;
• N50 Kampen - Kampen Zuid: om de kostenstijging door prijsstijgingen, aangescherpte verkeersveiligheidsnormen en gewijzigde uitgangspunten voor de kostenraming op dit project te dekken heeft een ophoging van het projectbudget plaatsgevonden ten laste van de generieke investeringsruimte (artikel 11.04; € 3,2 miljoen).
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen 2022.
Projectbudget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten | ‒ 1.263 | ‒ 1.674 | nvt | nvt | |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 95 | 95 | nvt | ||
Geluidsaneringprogramma – weg | 528 | 356 | nvt | ||
Kosten voorbereiding tol | 113 | 39 | nvt | ||
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 2 | 2 | nvt | ||
Reservering voor LCC | 416 | 378 | nvt | ||
Snelfietsroutes | 2 | 2 | nvt | ||
Reservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 121 | 115 | nvt | ||
Voorbereiding vrachtheffing | 368 | 48 | nvt | ||
Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 279 | 174 | nvt | ||
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 200 | ||||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 197 | 188 | nvt | ||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 1.137 | 814 | |||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.640 | 1.541 | 2020 | * | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 353 | 335 | 2025 | 2030-2032 | |
A6 Almere Oostvaarders-Lelystad | 107 | 101 | * | * | |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 196 | 187 | nvt | Regio | |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 30 | 28 | nvt | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | 0 | ||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 145 | 138 | 2024 | 2028- 2030 | |
A4 Burgerveen – N14 | 248 | 236 | 2023 | 2029-2031 | |
A4 Haaglanden – N14 | 726 | 691 | * | * | |
Projecten Zuid-Nederland | 0 | ||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 5 | 4 | * | * | |
N65 Vught – Haaren | 88 | 84 | nvt | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 210 | 200 | 2024 | 2030-2032 | |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 459 | 436 | 2023 | 2028-2030 | |
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 10 | 9 | nvt | nvt | |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 0 | 0 | nvt | ||
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 89 | 84 | 2023-2026 | * | |
N35 Nijverdal – Wierden | 119 | 121 | * | * | |
N35 Knooppunt Raalte | 14 | 13 | nvt | Regio | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 8 | 5 | * | * | |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 32 | 31 | nvt | nvt | |
Verkeersmaatregelen A28 | 32 | 30 | nvt | nvt | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 5 | 5 | nvt | nvt | |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 110 | 104 | * | * | |
Overige projecten en reserveringen | 173 | 146 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 6.996 | 5.070 | |||
Begroting (MF 12.03.02) | 6.996 | 5.070 |
12.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur op de weg bevorderen. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.
Producten
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Totaal Optimalisering gebruik | |||
Begroting (MF 12.03.03) |
12.04 Geïntegreerdecontractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM-opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financierders op de opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zeker stellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbtreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten geraamd worden op het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
Bij de projecten N18 Varsseveld-Enschede, N31 Leeuwarden-Drachten, N33 Assen-Zuidbroek, 2e Coentunnel, A12 Lunetten-Veenendaal, A12 Veenendaal-Ede-Grijsoord, A15 Maasvlakte-Vaanplein, A1/A6 Diemen- Almere-Havendreef, A27/A1 Utrecht Noord-Eemnes-Bunschoten, A6 Almere en A9 Holendrecht-Diemen (Gaasperdammerweg) is sprake van volledige beschikbaarheidsvergoedingen. De looptijd van deze contracten varieert; in onderstaand projectenoverzicht is zichtbaar wanneer de contracten eindigen.
De projecten A16 Rotterdam, A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoevedorp-Holendrecht en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
• A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (Badhoevedorp-Holendrecht): naast een verhoging van € 23 miljoen van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling 2022 is het budgetverhoogd met € 8 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19;
• A16 Rotterdam: naast een verhoging van € 30 miljoen van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling 2022 is het budget verhoogd met € 5 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19;
• A24 Blankenburgtunnelverbinding: naast een verhoging van € 37 miljoen van het projectbudget met toegekende prijsbijstelling 2022 is het budget verhoogd met € 6 miljoen ter dekking van gemaakte meerkosten bij RWS door COVID-19.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van prijsbijstellingen 2022.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Later | Huidg | Vorig | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 197 | 196 | 177 | 20 | 2022-2024 | |||||||||
A12 Ede-Grijsoord | 184 | 182 | 85 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 39 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld-Enschede | 450 | 447 | 255 | 16 | 11 | 11 | 11 | 11 | 11 | 124 | 2018 | 2018 | 2043 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||||
N31 Leeuwarden-Drachten | 169 | 168 | 155 | 8 | 2 | 4 | ‒ | 2007 | 2007 | 2022 | ||||
N33 Assen-Zuidbroek | 350 | 348 | 158 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 15 | 107 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 2.209 | 2.190 | 1.338 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 57 | 529 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten-Veenendaal | 705 | 698 | 422 | 27 | 26 | 27 | 26 | 26 | 26 | 125 | 2012 | 2012 | 2033 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (Badhoevedorp-Holendrecht) | 1.296 | 1.265 | 37 | 30 | 28 | 27 | 27 | 60 | 190 | 897 | 2027 | 2027 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) | 1.867 | 1.846 | 743 | 63 | 63 | 62 | 65 | 62 | 62 | 747 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere) | 384 | 379 | 100 | 20 | 18 | 18 | 15 | 19 | 16 | 178 | 2019 | 2019 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.196 | 1.181 | 451 | 56 | 50 | 50 | 51 | 66 | 50 | 422 | 2020 | 2020 | 2038 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 371 | 365 | 84 | 18 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 194 | 2019 | 2019 | 2044 | |
Aflossing tunnels | 968 | 959 | 794 | 38 | 29 | 29 | 30 | 28 | 20 | |||||
Projecten Tolgefinancierd | ||||||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) | 531 | 505 | ‒ | ‒ | 0 | 26 | 26 | 26 | 453 | |||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ||||||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||||
A59 Rosmalen-Geffen | 272 | 272 | 271 | 1 | 2005 | 2005 | 2020 | |||||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||||
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 2.307 | 2.289 | 1.573 | 82 | 59 | 59 | 65 | 56 | 57 | 356 | 2015 | 2015 | 2035 | |
A16 Rotterdam | 1.746 | 1.711 | 300 | 78 | 67 | 269 | 90 | 68 | 55 | 819 | 2025 | 2025 | 2043 | |
A24 Blankenburgtunnelverbinding | 2.017 | 1.974 | 321 | 69 | 65 | 241 | 116 | 105 | 70 | 1.030 | 2024 | 2024 | 2043 | |
Afrondingen | ‒ 6 | ‒ 1 | ‒ 2 | ‒ 2 | 1 | ‒ 3 | ||||||||
Totaal | 17.213 | 16.974 | 7.264 | 606 | 514 | 887 | 616 | 628 | 677 | 6.021 | ||||
Budget (MF 12.04) | 606 | 514 | 887 | 616 | 628 | 677 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkgebonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud, vernieuwing, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Totaal geraamde inkomsten tol
Met de Wet Tijdelijke Tolheffing (TTH) Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing is tot voor kort uitgegaan van een periode van 25 jaar. Met de komst van Betalen Naar Gebruik (BNG) per 2030 zal de tolheffing voortijdig worden beëindigd. De resterende tolopgave wordt per 2030 gedekt uit de opbrengsten BNG. Voor een overzicht van de totaal geraamde inkomsten tol wordt verwezen naar bijlage 7 Tol.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
In 2023 wordt een bijdrage van € 8,3 miljoen verwacht. Dit komt met name ten bate van de projecten A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (€ 2,6 miljoen) en A27 Houten-Hooipolder (€ 3,1 miljoen). Het restant is een optelsom van kleinere bijdragen ten bate van diverse andere projecten.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 156 | 8 | 10 | 15 | 4 |
geraamde inkomsten tol | 0 | 0 | 35 | 35 | 56 |
Totaal | 156 | 8 | 45 | 50 | 60 |