2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanpak laaggeletterdheid | 6.050 | 6.650 | 7.300 | 0 | 0 | 0 |
Aanpak lerarentekort G4 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beeldende kunst en vormgeving | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 |
Bodembescherming | 8.583 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Brede aanpak Dak- en thuisloosheid | 61.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 |
Buurtsportcoaches | 75.005 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek) | 3.867 | 3.956 | 4.047 | 4.140 | 4.235 | 4.332 |
Crisisdienstverlening (Jeugdwerkloosheid) | 33.110 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dichterbij dan je denkt | 16.741 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Duurzame polder | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Einde Lening Inburgerings Plichtig (ELIP) | 2.625 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Erfgoeddeal | 1.738 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Experiment centrale stemopneming | 535 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Experiment gesloten coffeeshopketen | 1.378 | 1.378 | 1.378 | 0 | 0 | 0 |
Extra capaciteit BOA's | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Gemeengteraadsverkiezingen 2022 | 30.380 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gezond in de stad | 26.366 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Handhaving quarantaine | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Informele scholing | 193 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomstenderving 2020 | 151.794 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Jeugd | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 21.700 |
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 |
Kansen voor alle kinderen | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Leerlingenvervoer Oekraine | 9.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
LHBTI beleid regenboogsteden | 1.453 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatschappelijke begeleiding | 34.988 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatschappelijke opvang | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 |
Mantelzorgbeleid | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ondersteuning RES proces | 8.803 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek Almere integratie | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Online weerbaarheid | 213 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Samenwerkingskader Scherpenzeel | 78 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Slavernijverleden | 958 | 958 | 958 | 0 | 0 | 0 |
Uitstapprogramma prostituees | 4.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Uitvoeringskosten klimaatakkoord | 112.591 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten omgevingswet | 150.938 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veilige steden | 520 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Veiligheidshuizen | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 |
Versterking arbeidsmarktregio's | 14.541 | 14.541 | 14.541 | 13.951 | 13.951 | 13.951 |
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
Versterking dienstverlening gemeenten: systeemleren | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten | 3.825 | 3.825 | 3.825 | 0 | 0 | 0 |
Voorschoolse voorziening peuters | 30.200 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Vrouwenopvang | 231.728 | 230.728 | 230.728 | 230.728 | 210.728 | 210.728 |
VTH-taken | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 |
Wet kwaliteitsborging bouw | 24.755 | 10.068 | 10.076 | 10.076 | 10.000 | 0 |
Windpark N33 | 1.790 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkeringen | 10.373 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1.664.783 | 900.591 | 901.340 | 887.382 | 867.401 | 857.498 |
In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.
In bovenstaande tabel zien we dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.