5.2.1 Inleiding
Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister, Lerarenregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl.
5.2.2 Begroting 2023
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 97.195 | 85.251 | 107.776 | 77.270 | 80.447 | 77.844 | 78.447 |
waarvan omzet moederdepartement | 46.968 | 41.339 | 66.634 | 38.660 | 38.060 | 40.060 | 40.960 |
waarvan omzet overige departementen | 6.479 | 4.915 | 3.080 | 2.736 | 2.303 | 2.303 | 2.303 |
waarvan omzet derden | 43.748 | 38.997 | 38.062 | 35.874 | 40.084 | 35.481 | 35.184 |
Rentebaten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Vrijval voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Bijzondere baten | 16.959 | 14.669 | 21.569 | 19.098 | 15.927 | 19.491 | 19.788 |
Totaal baten | 114.154 | 99.920 | 129.345 | 96.368 | 96.374 | 97.335 | 98.235 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 105.298 | 96.449 | 126.072 | 91.366 | 89.372 | 88.333 | 88.233 |
- Personele kosten | 43.730 | 37.066 | 41.169 | 39.815 | 39.215 | 39.215 | 39.115 |
waarvan eigen personeel | 24.469 | 30.580 | 32.564 | 33.169 | 32.569 | 32.569 | 32.469 |
waarvan inhuur externen | 17.769 | 5.168 | 7.098 | 5.139 | 5.139 | 5.139 | 5.139 |
waarvan overige personele kosten | 1.492 | 1.318 | 1.507 | 1.507 | 1.507 | 1.507 | 1.507 |
- Materiële kosten | 61.568 | 59.383 | 84.903 | 51.551 | 50.157 | 49.118 | 49.118 |
waarvan apparaat ICT | 6.794 | 9.321 | 8.547 | 10.547 | 8.547 | 8.547 | 8.547 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 12.648 | 8.017 | 7.930 | 7.930 | 7.930 | 7.930 | 7.930 |
waarvan overige materiële kosten | 42.126 | 42.045 | 68.426 | 33.074 | 33.680 | 32.641 | 32.641 |
Rentelasten | 1 | 1 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Afschrijvingskosten | 3.322 | 3.470 | 3.271 | 5.000 | 7.000 | 9.000 | 10.000 |
- Materieel | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan apparaat ICT | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
- Immaterieel | 3.322 | 3.470 | 3.271 | 5.000 | 7.000 | 9.000 | 10.000 |
Overige lasten | 308 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan dotaties voorzieningen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
waarvan bijzondere lasten | 308 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Totaal lasten | 108.929 | 99.920 | 129.345 | 96.368 | 96.374 | 97.335 | 98.235 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 5.225 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 886 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Saldo van baten en lasten | 4.339 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Toelichting staat van baten en lasten
De totale omvang van de begroting stijgt met bijna € 30 miljoen ten opzichte van de begroting 2022.
Deze toename wordt met name veroorzaakt door het Landelijk Consortium Hulpmiddelen.
Omzet 2023 | |
GMT | 39.463 |
PZO | 9.162 |
Informatiebeleid CIO | 5.420 |
Dienst Testen | 3.353 |
PG | 2.401 |
IGJ | 2.289 |
DJ | 1.751 |
MEVA | 1.702 |
DMO | 624 |
LZ | 451 |
COVID-19 | 18 |
Subtotaal omzet VWS | 66.634 |
LNV | 1.903 |
OCW | 1.177 |
Subtotaal omzet overige departementen | 3.080 |
BMC | 20.500 |
UZI-register | 7.232 |
BIG-(her)registratie | 6.590 |
Vergunningen&Ontheffingen | 1.752 |
Opiaten | 1.005 |
Vakbekwaamheid | 365 |
Medische hulpmiddelen | 328 |
Toetreding Zorgaanbieders | 290 |
Subtotaal Derden | 38.062 |
MEVA | 13.057 |
Informatiebeleid CIO | 6.881 |
GMT | 1.476 |
VGP | 155 |
Subtotaal bijzondere baten | 21.569 |
Totaal | 129.345 |
Toelichting meerjarenraming 2024–2027
De meerjarenraming laat een daling zien ten opzichte van de begroting 2023 van ruim € 30 miljoen. Reden is dat wordt aangenomen dat het CIBG na 2023 geen activiteiten meer uitvoert voor het Landelijk Consortium Hulpmiddelen. Bij omzet derden en bijzondere baten is sprake van jaarlijkse schommelingen vanwege wisselende productievolumes voor met name BIG en UZI. Uitgangspunt is dat jaarlijks € 10 miljoen aan investeringen op het gebied van ICT nodig zijn, waardoor de afschrijvingskosten een stijgende lijn laten zien en op langere termijn jaarlijks € 10 miljoen zullen bedragen. Vanuit het programma Werk aan Uitvoering heeft het CIBG middelen ter beschikking gekregen van in totaal € 16,3 miljoen. Voor de jaren 2024 t/m 2027 gaat het om € 10,9 miljoen voor ‘Open op Orde’ en het Programma Doorontwikkeling Informatieveiligheid. De additionele kosten en aanvullende financiering zijn verwerkt in de meerjarenraming. Vanuit het oogpunt van vergelijkbaarheid is geen loon-en prijsindexatie toegepast.
5.2.3 Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 46.261 | 18.256 | 18.264 | 17.775 | 17.014 | 18.014 | 19.014 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 108.382 | 99.920 | 129.345 | 96.368 | 96.374 | 97.335 | 98.235 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | 95.483 | 96.450 | 126.074 | 91.368 | 89.374 | 88.335 | 88.235 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 12.899 | 3.470 | 3.271 | 5.000 | 7.000 | 9.000 | 10.000 |
-/- totaal investeringen | 2.623 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 308 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 2.315 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 | ‒ 10.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 2.250 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 2.037 | 3.462 | 3.760 | 5.761 | 6.000 | 8.000 | 10.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 4.287 | 6.538 | 6.240 | 4.239 | 4.000 | 2.000 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 52.558 | 18.264 | 17.775 | 17.014 | 18.014 | 19.014 | 19.014 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Eind 2021 was het saldo op de rekening-courant € 52,6 miljoen. Hiermee dient een groot bedrag aan kortlopende schulden te worden terugbetaald, waardoor de verwachting is dat het saldo liquide middelen in 2022 flink zal dalen. Structureel wordt uitgegaan van een saldo van circa € 18 miljoen. Uitgangspunt is dat jaarlijks € 10 miljoen aan investeringen nodig zijn. Deze hebben geheel betrekking op ICT en behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van vijf jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën, waarbij is uitgegaan van een aflossingstermijn van vijf jaar (conform de afschrijvingstermijn).
5.2.4 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
- Beschikking BIG-register | 190 | 174 | 240 | 221 | 200 | 174 | 174 |
- Vakbekwaamheidverklaring | 5.035 | 5.519 | 5.811 | 5.811 | 5.811 | 5.811 | 5.811 |
- Vergunning Farmatec | 2.183 | 1.306 | 1.438 | 1.438 | 1.438 | 1.438 | 1.438 |
- UZI-pas/certificaat | 326 | 383 | 397 | 423 | 439 | 433 | 433 |
- Wilsbeschikking donorregister | 10 | 13 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
2. Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
- BIG en herregistratie | 11.317 | 11.904 | 14.782 | 12.123 | 12.123 | 12.123 | 12.123 |
- Vakbekwaamheid | 4.204 | 4.691 | 5.230 | 5.230 | 5.230 | 5.230 | 5.230 |
- Farmatec | 2.524 | 2.390 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | 2.685 | 2.685 |
- UZI-pas/certificaat | 12.727 | 13.713 | 14.113 | 14.163 | 15.202 | 14.163 | 14.163 |
- Donorregister | 4.438 | 5.396 | 3.650 | 3.650 | 3.650 | 3.650 | 3.650 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 306 | 350 | 376 | 366 | 362 | 362 | 361 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 4% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Specifiek | |||||||
1. Productievolume | |||||||
- Beschikking BIG-register | 18.506 | 51.160 | 118.760 | 68.760 | 53.760 | 69.000 | 54.000 |
- Vakbekwaamheidverklaringen | 835 | 850 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
- Verleende vergunningen Farmatec | 1.016 | 1.830 | 1.867 | 1.867 | 1.867 | 1.867 | 1.867 |
- UZI-passen en certificaten | 30.873 | 44.500 | 26.600 | 28.000 | 44.500 | 28.000 | 28.000 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 400.000 | 400.000 | 350.000 | 350.000 | 350.000 | 350.000 | 350.000 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||||
- Vakbekwaamheidverklaringen | 1 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 4 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
Bij BIG en UZI zijn de kostprijzen berekend op basis van voortschrijdende gemiddeldes van respectievelijk vijf en drie jaar (de termijn van een BIG-(her)registratie is vijf jaar en een UZI pas is drie jaar geldig). Dit leidt tot een betere vergelijkbaarheid van deze kostprijzen over de jaren heen.
Bij BIG is sprake van stabiele kostprijzen die schommelen rond een bedrag van € 200. De kostprijzen bij vakbekwaamheidsverklaringen stijgen licht als gevolg van een paar kleine taakuitbreidingen. Vergunningen Farmatec laat een toename zien vanwege het complexer worden van de aanvragen, waardoor extra personele capaciteit nodig is. De toename bij UZI wordt veroorzaakt door hogere afschrijvingskosten vanwege de nieuwbouw van het onderliggende informatiesysteem. Bij Donor is sprake van een daling vanwege lagere kosten voor Basisregistratie Personen.
Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)
Om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen waarborgen en verbeteren, heeft bij de I-afdelingen een verschuiving plaatsgevonden van 11 fte van flexibele schil naar vaste formatie. In het verleden werden deze fte’s niet begroot, omdat er geen geaccordeerd projectcontract onder lag. Nu zijn deze toegerekend aan projecten die gebruik zullen maken van deze personele capaciteit. De huidige beheerportfolio en benodigde nieuwbouw van het applicatielandschap laten namelijk zien dat deze capaciteit structureel nodig is. Voor opdrachtgevers is het een verschuiving zonder financiële consequenties. Daarnaast heeft 8 fte betrekking op een stijging bij BIG, waar tijdelijke medewerkers nodig zijn vanwege de piek van herregistraties in 2023. Ook is er een stijging van 4 fte bij Farmatec vanwege een toename van het aantal aanvragen en het complexer worden van de aanvragen. Bij vakbekwaamheidsverklaringen neemt de personele capaciteit van eigen medewerkers toe met 2 fte vanwege een paar kleine taakuitbreidingen.
De komende jaren daalt het fte naar verwachting met 10 tot 15 fte. Dit is het saldo van afnames bij het Landelijk Consortium Hulpmiddelen en BIG en een toename van personele capaciteit vanuit het programma Werk aan Uitvoering.
Productievolume
Het wisselend volume van de BIG-(her-)registraties wordt veroorzaakt door de herregistraties die om de vijf jaar plaatsvinden. De uitgifte van passen en certificaten bij UZI vindt elke drie jaar plaats en dan is sprake van een piek in de productiecijfers. De productievolumes van de overige producten zijn naar verwachting stabiel.
Aantal klachten/bezwaar en beroep
Er wordt aangenomen dat het aantal klachten voor zowel vakbekwaamheidsverklaringen als wilsbeschikkingen doorregister de komende jaren stabiel zal zijn.