In het verdiepingshoofdstuk wordt informatie gegeven over de budgettaire aansluiting tussen de ontwerpbegroting 2022 en de ontwerpbegroting 2023 en opmerkelijke verschillen nader toegelicht. De mutaties tot en met de eerste suppletoire begroting 2022 waaronder de intensiveringen van het coalitieakkoord kabinet Rutte IV zijn eerder in de eerste suppletoire begroting 2022 toegelicht. Nieuwe mutaties vloeien voort uit beleidsvoornemens in de BHOS-nota 'Doen waar Nederland goed in is' die in juni 2022 aan de Kamer is gezonden. De dekking daarvan wordt gevormd door een herverdeling van middelen vanaf het verdeelartikel 5.4.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 550 199 | 504 856 | 487 410 | 497 811 | 498 046 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 5 147 | 487 | 487 | 487 | 1 987 | ||
Nieuwe mutaties | 399 | 134 321 | 115 499 | 125 621 | 180 621 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 549 655 | 555 745 | 639 664 | 603 396 | 623 919 | 680 654 | 690 871 |
De meerjarige toename van het uitgavenbudget is het gevolg van de beleidsvoornemens die voortvloeien uit de BHOS-nota 'Doen waar Nederland goed in is' die in juni 2022 aan de Kamer is gezonden en de macro-economische bijstellingen naar aanleiding van de concept-MEV.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 19 230 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 776 880 | 729 470 | 732 024 | 753 882 | 753 882 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 29 555 | 74 445 | 73 445 | 167 515 | 168 000 | ||
Nieuwe mutaties | 125 | 109 595 | 145 000 | 200 000 | 235 000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 757 490 | 806 560 | 913 510 | 950 469 | 1 121 397 | 1 156 882 | 1 143 882 |
De meerjarige toename van het uitgavenbudget is het gevolg van de beleidsvoornemens die voortvloeien uit de BHOS-nota 'Doen waar Nederland goed in is' die in juni 2022 aan de Kamer is gezonden en de macro-economische bijstellingen naar aanleiding van de concept-MEV.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 847 956 | 743 037 | 745 626 | 767 979 | 767 979 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 7 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | 50 000 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 56 000 | 60 000 | 65 000 | 75 000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 825 433 | 905 456 | 849 037 | 855 626 | 882 979 | 892 979 | 897 979 |
De meerjarige toename van het uitgavenbudget is het gevolg van de beleidsvoornemens die voortvloeien uit de BHOS-nota 'Doen waar Nederland goed in is' die in juni 2022 aan de Kamer is gezonden.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 815 152 | 742 212 | 744 812 | 767 260 | 767 260 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | ‒ 7 500 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 144 262 | 72 500 | 72 500 | 122 200 | 120 000 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 259 000 | 225 000 | 225 000 | 225 000 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 784 522 | 951 914 | 1 073 712 | 1 042 312 | 1 114 460 | 1 112 260 | 1 112 260 |
De meerjarige toename van het uitgavenbudget is het gevolg van de beleidsvoornemens die voortvloeien uit de BHOS-nota 'Doen waar Nederland goed in is' die in juni 2022 aan de Kamer is gezonden en de macro-economische bijstellingen naar aanleiding van de concept-MEV.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 275 575 | 774 563 | 929 907 | 1 050 555 | 1 262 015 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 4 135 | 5 488 | 130 801 | 377 007 | 389 268 | ||
Nieuwe mutaties | 54 822 | ‒ 394 062 | ‒ 372 111 | ‒ 429 097 | ‒ 522 413 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 271 230 | 334 532 | 385 989 | 688 597 | 998 465 | 1 128 870 | 1 484 266 |
De meerjarige toename van het uitgavenbudget is het gevolg van de beleidsvoornemens die voortvloeien uit de BHOS-nota 'Doen waar Nederland goed in is' die in juni 2022 aan de Kamer is gezonden en de macro-economische bijstellingen naar aanleiding van de concept-MEV.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2022 | 45 310 | 42 136 | 40 600 | 36 178 | 32 888 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2022 | 1 730 | 1 730 | 1 730 | 1 730 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 42 770 | 47 040 | 43 866 | 42 330 | 37 908 | 32 888 | 28 834 |