Uitgaven 2024 | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | |
Vastgestelde begroting 2024 | 42.873.720 | 42.258.910 | 38.413.597 | 38.280.852 | 38.097.452 | 0 |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||||||
1. Schrappen oploop opschalingskorting | 675.000 | 675.000 | 675.000 | 675.000 | ||
2. Bijstelling tranche 2024 | ‒ 813.089 | ‒ 852.517 | 321.818 | 319.470 | 316.886 | 315.350 |
3. Incidentele compensatie | 719.400 | 649.150 | 135.640 | 109.430 | 87.520 | 63.150 |
4. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2023 | 213.835 | |||||
5. Compensateregeling niet beoogde kosten jeugdzorg | ‒ 60.000 | |||||
6. Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
7. Nationaal Actieplan dakloosheid | 55 000 | 55 000 | 55 000 | 55 000 | 55 000 | 55 000 |
8. Tegemoetkoming sociaal ontwikkelbedrijven | 63 908 | |||||
9. Verhoging begeleidingsbudget beschut werk | 23 092 | 24 870 | 26 645 | 28 418 | 30 197 | 31 974 |
10. Werkdruk verlaging jeugdbescherming | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
11. Vangnetconstructie energietoelage 2023 | 32 500 | |||||
12. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2023 | ‒ 138 257 | |||||
13. Extrapolatie 2029 | 38 035 547 | |||||
14. Uitvoeringskosten omgevingswet | 71.535 | |||||
15. Loon- en prijsbijstelling 2024 Participatie | 113.318 | 109.325 | 105.387 | 101.453 | 97.552 | 93.657 |
16. Loon- en prijsbijstelling 2024 Bescherrmd wonen | 88.987 | 89.021 | 89.058 | 89.058 | 89.058 | 89.058 |
17. Besparingsverlies Jeugd | 500.000 | |||||
18. Overige mutaties | 24.742 | ‒ 222 | ‒ 6.084 | ‒ 11.716 | ‒ 3.291 | 5.636 |
Stand 1e suppletoire begroting 2024 | 43.338.691 | 42.903.537 | 39.886.061 | 39.716.965 | 39.515.374 | 39.434.372 |
Toelichting
1. Schrappen oploop opschalingskorrting
Het demissionaire Kabinet heeft overeenstemming bereikt met VNG en IPO over het structureel schrappen van de oploop van de opschalingskorting voor 2026 en verder. Voor de gemeenten gaat het vanaf 2026 om structureel € 675 mln. per jaar.
2. Bijstelling tranche 2024
Het demissionaire Kabinet en koepels zijn eveneens overeengekomen om de overstap van de accres-systematiek naar de bbp-systematiek vervroegd in te voeren per 2024, in plaats van per 2027 zoals aangekondigd in de Voorjaarsnota 2023. De impact hiervan wordt voor 2024 volledig en voor 2025 deels gecompenseerd. Ook voor 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats (zie ook mutatie drie hieronder).
De bijstelling voor de tranche 2024 wordt verwerkt in deze eerste suppletoire begroting. Verder is voor 2024 verwerkt de actualisatie van de loon- en prijsontwikkeling op basis van de CEP24. De bijstellingen van de tranches voor 2025 en verder worden verwerkt op het begrotingshoofdstuk Accres gemeentefonds (hoofdstuk 60). Meer informatie over de verwerking van deze bijstellingen is opgenomen in bijlage 7 bij de Voorjaarsnota 2024.
3. Incidentele compensatie
De impact van de vervroegde invoering van de bbp-systematiek wordt voor 2024 volledig en voor 2025 deels gecompenseerd. Ook voor 2026 tot en met 2029 vindt compensatie plaats. Deze is zodanig dat dit per saldo voor de periode 2026 tot en met 2029 resulteert in een structurele plus van € 675 mln. voor gemeenten.
4. Afrekening ruimte onder plafond BCF 2023
De ontwikkeling van het BTW compensatiefonds (BCF) en het bijbehorende plafond leiden, conform het Financieel Akkoord Rijk/VNG/IPO, met ingang van 2015 tot een toename of afname van de algemene uitkering van de fondsen. Bij Miljoenennota 2024 werd de ruimte onder het plafond voor 2023 geraamd op € 443,2 mln., waarvan € 359,4 mln. voor de gemeenten. Bij de definitieve afrekening blijkt deze ruimte te zijn toegenomen met € 246,5 mln. Dit overschot wordt toegevoegd aan het gemeentefonds en provinciefonds. Het aandeel van de gemeenten daarin bedraagt € 213,8 mln.
5. Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg
Voor het verlenen van de specifieke uitkering compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg in 2024 wordt € 60 mln. vanuit het Gemeentefonds overgeboekt naar de VWS-begroting. Dit budget wordt ingezet om de gemeente te compenseren voor de niet beoogde kosten van 2022 en 2023 na inwerkingtreding van de Wet wijziging woonplaatsbeginsel. Indien er in 2024 sprake is van onderuitputting binnen deze regeling, dan zullen de resterende middelen weer terugvloeien naar het gemeentefonds.
6. Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden
Het ministerie van SZW stelt deze middelen beschikbaar om meer in te zetten op gemeentelijke dienstverlening op het gebied van geldzorgen, armoede en schulden.
7. Nationaal Actieplan Dakloosheid
Het demissionaire kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, vernieuwing van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze mensen. Het demissionaire kabinet stelt daarom structureel € 55 mln. beschikbaar aan gemeenten.
8. Tegemoetkoming sociaal ontwikkelbedrijven
Zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 21 december 2023 (Kamerstukken II 2023/24, 34 352, nr. 307) worden de middelen voor de WSW die onderdeel zijn van de IU Participatie in 2024 opgehoogd met € 63,9 mln. om gemeenten tegemoet te komen bij de financiële uitdagingen die zij ervaren rondom de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven.
9. Verhoging begeleidingsbudget beschut werk
Zoals aangekondigd in de Kamerbrief van 6 juli 2023 (Kamerstukken II 2022/23, 34 352, nr. 300) worden de begeleidingsmiddelen van Beschut Werk, die onderdeel zijn van de IU Participatie, structureel verhoogd. Het gaat om € 23,1 mln. in 2024 oplopend naar € 65,3 mln. in de structurele situatie.
10. Werkdruk verlaging jeugdbescherming
In oktober 2023 hebben het ministerie van J&V en de VNG een bestuurlijk akkoord gesloten over het verlagen van de werkdruk/workload in de uitvoering van de jeugdbescherming en jeugdreclassering door de gecertificeerde instellingen. Hiervoor is € 60 mln. benodigd. Afgesproken is dat het ministerie van J&V € 30 mln. per jaar bijdraagt aan de workloadverlaging, tot het moment dat een wettelijke regeling voor het Toekomstscenario of een wettelijke regeling voor een landelijk tarief voor maatregelen van jeugdbescherming en jeugdreclassering in werking treedt - al dan niet als onderdeel van een wettelijke regeling ter implementatie van de Hervormingsagenda.
11.Vangnetconstructie energietoelage 2023
Deze middelen zijn bestemd voor het inrichten van een vangnet voor het geval dat de gewijzigde verdeelsystematiek van de energietoelage voor 2023 alsnog tot verdeelproblemen leidt.
12. Wijziging betalingsverloop algemene uitkering 2023
Bij Slotwet 2023 is vastgesteld hoe de in 2023 gerealiseerde uitbetalingen voor de algemene uitkering aan de gemeenten zich verhouden tot het bedrag dat bij de tweede suppletoire begroting 2023 voor de uitbetalingen is geraamd. Daarbij is gebleken dat er bij de algemene uitkering hogere uitbetalingen zijn gedaan dan bij tweede suppletoire begroting 2023 werd verwacht. Het gaat hierbij om een verschil van € 138 mln. Dit bedrag wordt, conform de bestaande systematiek, in mindering gebracht op het uitgavenbudget voor 2024.
13. Extrapolatie 2029
In miljoenennotajaar 2024 is het jaar 2029 toegevoegd aan de begroting. De middelen voor 2029 zijn via de extrapolatie in de 1e suppletoire begroting toegevoegd.
14. Uitvoeringskosten omgevingswet
De financiële middelen vanuit het Coalitieakkoord (CA) worden ingezet voor het bereiken van de doelen van de Omgevingswet. Met het uitkeren van deze middelen kunnen de ontvangende partijen in hun transitie zorgdragen dat ze aangesloten, geoefend en ingeregeld zijn en voldoen aan de in de Omgevingswet gestelde eisen. Er volgt nog een stelselevaluatie, waarbij de daadwerkelijk gemaakte kosten in kaart worden gebracht. De middelen voor 2024 worden met deze suppletoire begroting beschikbaar gesteld.
15. Loon- en prijsbijstelling 2024 Participatie
Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2024 voor de integratie-uitkering Participatie.
16. Loon- en prijsbijstelling 2024 Beschermd wonen
Deze reeks betreft de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2024 voor de integratie-uitkering Beschermd wonen.
17. Besparingsverlies Jeugd
In het coalitieakkoord Rutte IV is een aanvullende besparing in het kader van Jeugdzorg (wat zowel jeugdhulp als jeugdbescherming en jeugdreclassering omvat) oplopend naar structureel € 511 mln. vanaf 2027 opgenomen. De geraamde besparing van € 500 mln. in 2025 wordt nog niet gerealiseerd, omdat de maatregelen die tot besparing moeten leiden nog niet zijn gerealiseerd. Om die reden wordt in 2025 € 500 mln. toegevoegd aan de algemene uitkering van het Gemeentefonds.