2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aanpak laaggeletterdheid | 6.650 | 7.300 | ||||
Aanpak lerarentekort G4 | 4.000 | |||||
A58 Goes | 1.243 | |||||
Beeldende kunst en vormgeving | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 |
Begeleiding jongeren naar werk | 7.895 | 14.895 | ||||
Bodembescherming | 8.583 | |||||
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 |
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek) | 3.956 | 4.047 | 4.140 | 4.235 | 4.332 | 4.432 |
Einde lening inburgeringsplichtig (ELIP) | 1.649 | |||||
Energietoeslag 2023 | 867.500 | |||||
Experiment gesloten coffeeshopketen | 1.378 | 1.378 | ||||
Extra capaciteit BOA's | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Faciliteitenbesluit opvangcentra | 144 | |||||
Inkomstenderving (covid-19) | 132.526 | |||||
Jeugd | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 21.700 | 21.700 |
Jeugdcontributie bibliotheken | 312 | |||||
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 |
Kansen voor alle kinderen | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Leerlingenvervoer Oekraine | 21.400 | |||||
LHBTI beleid regenboogsteden | 679 | 679 | 679 | 679 | ||
Maatschappelijke begeleiding | 12.855 | |||||
Maatschappelijke opvang | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 |
Nationaal Actieplan Dakloosheid | 55.000 | |||||
Outreachend werken | 496 | |||||
Pilot EU burgers | 7.000 | |||||
Regionale doelgroepen specifieke aanpak | 2.392 | |||||
RES regio's | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 8.781 |
Slavernijverleden | 958 | 958 | ||||
Taal voor ontheemden uit oekraine | 15.000 | |||||
Uitstapprogramma prostituees | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Uitvoeringskosten omgevingswet | 4.499 | 5.147 | ||||
Veilige steden | 360 | 360 | 360 | 360 | ||
Veiligheidshuizen | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 |
Veilig wonen | 2.415 | 2.415 | 2.415 | 2.415 | ||
Verkeersveiligheid | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Versterking arbeidsmarktregio's | 14.541 | 14.583 | 14.582 | 14.582 | 14.582 | 14.582 |
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten | 3.825 | 3.825 | ||||
Voorschoolse voorziening peuters | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Vrouwenopvang | 229.725 | 230.829 | 230.843 | 210.970 | 210.937 | 210.937 |
VTH-taken | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 |
Wet goed verhuurderschap | 9.188 | |||||
Wet kwaliteitsborging bouw | 10.068 | 10.076 | 10.076 | 10.000 | ||
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkeringen | 440 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2023 | 2.059.541 | 933.207 | 905.605 | 880.604 | 867.214 | 857.314 |
In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.
In bovenstaande tabel zien we dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.