Tabel 7 bevat een overzicht van de opbrengsten van de lokale belastingen en heffingen van de gemeenten. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de OZB, overige belastingen en retributies. Retributies zijn lokale heffingen waar een concrete dienst tegenover staat. Van deze retributies zijn de opbrengst van de rioolheffing en de opbrengst van de reinigingsheffing wettelijk gemaximeerd tot 100% kostendekkendheid op het niveau van de verordening.
De in dit overzicht gebruikte gegevens zijn afkomstig van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). De toelichtende cijfers bij deze belastingen in de overige tabellen in dit onderdeel zijn gebaseerd op de gemiddelden zoals gepubliceerd in de jaarlijkse Atlas Lokale Lasten van het COELO.
Realisatie 2019 | Realisatie 2020 | Realisatie 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | % stijging t.o.v. 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
OZB | Onroerende zaakbelasting | 4.165 | 4.399 | 4.658 | 4.756 | 5.107 | 7,4 |
Overige belastingen | Parkeerbelasting | 977 | 848 | 907 | 1.111 | 1.192 | 7,3 |
Toeristenbelasting | 342 | 211 | 240 | 376 | 429 | 14,1 | |
Precariobelasting | 293 | 280 | 282 | 39 | 40 | 2,6 | |
Andere belastingen | 128 | 126 | 127 | 141 | 141 | 0,0 | |
Retributies | Secretarieleges | 251 | 194 | 240 | 216 | 215 | ‒ 0,5 |
Reinigingsheffingen | 1.835 | 1.995 | 2.182 | 2.258 | 2.378 | 5,3 | |
Rioolrechten | 1.670 | 1.702 | 1.736 | 1.772 | 1.851 | 4,5 | |
Baten begraafplaatsrechten | 115 | 125 | 122 | 115 | 121 | 5,2 | |
Bouwvergunningen | 598 | 696 | 739 | 605 | 612 | 1,2 | |
Overige leges (inclusief marktgeld) | 134 | 110 | 132 | 153 | 158 | 3,3 | |
Totale opbrengst | 10.508 | 10.686 | 11.365 | 11.542 | 12.244 | 6,1 |
De begrote opbrengsten uit gemeentelijke lokale belastingen en heffingen bedragen in 2023 ruim € 12,2 mld. In vergelijking met 2022 is dit een stijging van 6%.
Reinigingsheffing
De begrote opbrengsten uit reinigingsheffingen (afvalstoffenheffing en reinigingsrecht inclusief volume-effect) stijgen in 2023 met circa € 120 mln. tot circa € 2,4 mld. Ten opzichte van 2022 is dit een stijging van 5,3%. Gemeenten hebben de tarieven voor de afvalstoffenheffing verhoogd omdat het tarief voor de landelijke afvalstoffenbelasting is verhoogd en de kosten van verwerking per eenheid is toegenomen.
Tabel 8 geeft het gemiddelde tarief voor één- en meerpersoonshuishoudens voor reinigingsheffing. Het gemiddelde is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van huishoudens.
2021 | 2022 | 2023 | ontwikkeling 2021-2022 | ontwikkeling 2022-2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Eenpersoonshuishouden | 249 | 256 | 266 | 2,8% | 3,9% |
Meerpersoonshuishouden | 305 | 317 | 329 | 3,9% | 3,8% |
Rioolheffing
De begrote opbrengsten uit rioolheffingen stijgen in 2023 met € 79 mln. tot circa € 1,9 mld. Dit is ten opzichte van 2022 een stijging van 4,5%.
Tabel 9 geeft aan wat gemiddeld aan rioolheffing per jaar wordt betaald door een één- en door een meerpersoonshuishouden. Het gemiddelde is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van huishoudens.
2021 | 2022 | 2023 | ontwikkeling 2021-2022 | ontwikkeling 2022-2023 | |
---|---|---|---|---|---|
Eenpersoonshuishouden | 184 | 191 | 199 | 3,8% | 4,2% |
Meerpersoonshuishouden | 201 | 207 | 213 | 3,0% | 2,9% |
Onroerende zaakbelasting (OZB)
De begrote opbrengsten uit de onroerende zaakbelastingen stijgen in 2023 met € 351 mln. tot circa € 5,1 mld. Dit is een stijging van 7,4% ten opzichte van 2021.
In tabel 10 staat bij een gemiddelde woningwaarde per gemeente de gemiddelde OZB-aanslag per woning. Ontwikkeling van 2021 naar 2022 kan niet worden weergegeven vanwege gewijzigde gegevensverzameling.