De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 2.716.857 | 2.790.856 | 3.169.327 | 3.251.179 | 3.323.995 | 3.350.459 | 3.349.350 |
waarvan omzet moederdepartement | 2.626.530 | 2.951.195 | 3.083.327 | 3.165.179 | 3.237.995 | 3.264.459 | 3.263.350 |
waarvan omzet overige departementen | 11.430 | 4.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
waarvan omzet derden | 78.897 | 66.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 |
Rentebaten | 2.235 | 0 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Vrijval voorzieningen | 2.760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 17.686 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 2.739.538 | 3.021.195 | 3.184.327 | 3.266.179 | 3.338.995 | 3.365.459 | 3.364.350 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.482.837 | 1.686.579 | 1.752.009 | 1.762.118 | 1.785.653 | 1.789.561 | 1.789.561 |
- Personele kosten | 1.267.569 | 1.502.430 | 1.545.337 | 1.557.040 | 1.579.095 | 1.583.446 | 1.583.446 |
waarvan eigen personeel | 1.082.538 | 1.290.742 | 1.295.337 | 1.307.040 | 1.329.095 | 1.333.446 | 1.333.446 |
waarvan inhuur externen | 115.309 | 126.688 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
waarvan overige personele kosten | 69.722 | 85.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
- Materiële kosten | 215.268 | 184.149 | 206.672 | 205.078 | 206.559 | 206.115 | 206.115 |
waarvan apparaat ICT | 125.040 | 114.149 | 121.672 | 120.078 | 121.558 | 121.115 | 121.115 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 33.793 | 30.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
waarvan overige materiële kosten | 56.435 | 40.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Materiële programmakosten | 1.189.805 | 1.350.998 | 1.385.618 | 1.457.361 | 1.506.642 | 1.529.198 | 1.528.089 |
Afschrijvingskosten | 6.639 | 4.000 | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 6.700 |
- Materieel | 6.298 | 3.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 |
- Immaterieel | 341 | 500 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 33.124 | 33.550 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
waarvan dotaties voorzieningen | 33.124 | 33.550 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
waarvan bijzondere lasten | 5.031 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 |
Totaal lasten | 2.717.436 | 3.075.126 | 3.184.327 | 3.266.179 | 3.338.995 | 3.365.459 | 3.364.350 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 22.102 | ‒ 53.931 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 22.102 | ‒ 53.931 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten34
Baten
Omzet moederdepartementDe omzet moederdepartement is gebaseerd op de huidige kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement. Daarnaast ontvangt DJI een bijdrage voor de capaciteit in Caribisch Nederland. Onder de omzet moederdepartement is verder ook de ondersteunende dienstverlening aan overige JenV-onderdelen zoals de Raad voor de Kinderbescherming en de IND opgenomen.
RentebatenOp basis van liquiditeitspositie van DJI en de stijgende rentestand worden er voor aankomende jaren weer rentebaten verwacht.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet moederdepartement | 2.629,2 | 2.945,0 | 3.083,3 | 3.165,2 | 3.238,0 | 3.264,5 | 3.263,4 |
waarvan p*q | 2.502,2 | 2.905,0 | 2.992,6 | 3.041,1 | 3.115,9 | 3.144,8 | 3.145,1 |
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 1.238,5 | 1.398,0 | 1.443,0 | 1.455,7 | 1.522,6 | 1.544,7 | 1.545,5 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 6,3 | 2,4 | 1,8 | 1,8 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GW (PPC) | 150,3 | 180,3 | 192,6 | 194,5 | 198,7 | 199,6 | 198,9 |
FPC's / forensische zorg | 375,9 | 456,2 | 472,5 | 507,2 | 508,4 | 509,6 | 510,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen | 373,6 | 433,2 | 427,5 | 417,1 | 412,8 | 415,1 | 414,9 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 130,1 | 157,3 | 161,0 | 164,5 | 164,6 | 165,0 | 165,0 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 66,7 | 75,9 | 77,0 | 77,5 | 78,9 | 79,2 | 78,6 |
Justitiele jeugdplaatsen (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 160,7 | 201,8 | 217,3 | 222,8 | 228,7 | 230,5 | 230,9 |
waarvan overige bijdragen | 76,5 | 17,0 | 67,7 | 101,0 | 99,1 | 96,6 | 95,3 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 14,3 | 14,6 | 15,4 | 16,8 | 16,7 | 16,8 | 16,6 |
Coronakosten | 9,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vlissingen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 33,5 | 31,6 | 31,6 | 31,6 |
SBF | 0,0 | 0,0 | 34,4 | 34,4 | 34,4 | 34,4 | 34,4 |
vreemdelingen veldzicht | 0,0 | 0,0 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,7 | 8,7 |
Frictiekosten | 0,0 | 0,0 | 9,2 | 7,7 | 7,7 | 5,2 | 4,0 |
Overige niet bij p*q inbegrepen | 53,1 | 2,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
waarvan overige ontvangsten | 50,4 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Overige ontvangsten uit dienstverlening aan JenV | 50,4 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 | 23,0 |
Omzet derdenDe omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
– Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen. Daarnaast betreft dit de opbrengst van de winkels ten behoeve van de gedetineerden.
– Overig: onder andere de externe dienstverlening (waaronder bijzondere bijstand en ondersteuning van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC), het Internationaal Strafhof en de opbrengst ESF-subsidies.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 25.773 | 25.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 |
Overige opbrengsten | 53.124 | 41.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 | 50.000 |
Totaal omzet derden | 78.897 | 66.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 | 76.000 |
Lasten
Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaan uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van de gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten (o.a. opleidingskosten en reiskosten woon-werkverkeer).
Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en medisch personeel.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 1.082.538 | 1.290.742 | 1.295.337 | 1.307.040 | 1.329.095 | 1.333.446 | 1.333.446 |
Aantal fte | 15.397 | 17.206 | 17.267 | 17.423 | 17.717 | 17.775 | 17.775 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 115.309 | 126.688 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
Overige personeelskosten | 69.722 | 85.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
Totale kosten | 1.267.569 | 1.502.430 | 1.545.337 | 1.557.040 | 1.579.095 | 1.583.446 | 1.583.446 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten en bureaukosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. De post materiële kosten; waarvan apparaat ICT betreft de bijdrage van DJI aan het baten-lastenagentschap de Justitiële ICT Organisatie.
Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 68.663 | 75.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 | 80.000 |
Inkoop forensische zorg | 771.944 | 900.000 | 915.000 | 965.000 | 965.000 | 965.000 | 965.000 |
Overige subsidies | 3.467 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 | 5.500 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 107.610 | 156.000 | 175.000 | 190.000 | 226.000 | 241.000 | 242.000 |
Overige huisvestingskosten | 84.641 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen) | 93.428 | 85.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 |
Materiele kosten arbeid justitiabelen | 30.505 | 35.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 |
Kosten arrestanten politiebureaus | 1.145 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Overige exploitatiekosten | 28.402 | 7.998 | 618 | 7.361 | 20.642 | 28.198 | 26.089 |
Totaal | 1.189.805 | 1.350.998 | 1.385.618 | 1.457.361 | 1.506.642 | 1.529.198 | 1.528.089 |
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige lasten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF).
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 299.637 | 666.409 | 642.409 | 618.409 | 594.409 | 570.409 | 546.409 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 3.201.589 | 3.021.195 | 3.169.327 | 3.251.179 | 3.323.995 | 3.350.459 | 3.349.350 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 2.941.631 | ‒ 3.090.126 | ‒ 3.184.327 | ‒ 3.266.179 | ‒ 3.338.995 | ‒ 3.365.459 | ‒ 3.364.350 | |
Totaal operationele kasstroom | 259.958 | ‒ 68.931 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 8.879 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 36.252 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Totaal investeringsstroom | 27.373 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | ‒ 9.000 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 79.440 | 53.931 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | 79.440 | 53.931 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 666.409 | 642.409 | 618.409 | 594.409 | 570.409 | 546.409 | 522.409 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris.
Financieringskasstroom
De bedragen in 2022 en 2023 hebben onder andere betrekking op een vermogensmutatie ten behoeve van kosten voor substantieel bezwarende functies (SBF). Daarnaast heeft in 2022 een aanzuivering plaats gevonden van het eigen vermogen van DJI.
Doelmatigheid
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten als % totale baten | 0,81% | ||||||
Gevangeniswezen | |||||||
Operationele capaciteit | 9.736 | 9.912 | 9.804 | 9.798 | 9.793 | 9.793 | 9.793 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 345 | 385 | 401 | 405 | 424 | 430 | 430 |
Omzet (x € 1 mln.) | 1.224,8 | 1.391,4 | 1.435,6 | 1.448,1 | 1.514,1 | 1.535,6 | 1.536,5 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 338 | 100 | 75 | 75 | 50 | 50 | 50 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 51 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 | 65 |
Omzet (x € 1 mln.) | 6,3 | 2,4 | 1,8 | 1,8 | 1,2 | 1,2 | 1,2 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
Operationele capaciteit: | |||||||
– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 | 32 |
– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 536 | 436 | 436 | 436 | 436 | 436 | 436 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 313 | 445 | 451 | 454 | 462 | 464 | 460 |
Omzet (x € 1 mln.) | 64,8 | 75,9 | 77,0 | 77,5 | 78,9 | 79,2 | 78,6 |
Reserve capaciteit gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring | 518 | 380 | 520 | 520 | 520 | 600 | 600 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 72 | 48 | 39 | 40 | 45 | 41 | 41 |
Omzet (x € 1 mln.) | 14,2 | 6,6 | 7,4 | 7,5 | 8,6 | 9,1 | 8,9 |
Verhuur tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
In stand te houden capaciteit GW/VB | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 | |
Forensische zorg | |||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | 695 | 720 | 728 | 734 | 739 | 739 | 739 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 593 | 686 | 725 | 726 | 737 | 740 | 737 |
Omzet (x € 1 mln.) | 150 | 180 | 193 | 195 | 199 | 200 | 199 |
Tbs-capaciteit | 1.536 | 1.660 | 1.719 | 1.843 | 1.843 | 1.843 | 1.843 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 670 | 753 | 753 | 754 | 756 | 758 | 758 |
Omzet (x € 1 mln.) | 375,9 | 456,2 | 472,5 | 507,2 | 508,4 | 509,6 | 510,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg | |||||||
- Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader | 2.913 | 3.108 | 3.070 | 3.026 | 3.026 | 3.026 | 3.026 |
- Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 21 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 349 | 380 | 380 | 376 | 372 | 374 | 374 |
Omzet (x € 1 mln.) | 373,6 | 433,2 | 427,5 | 417,1 | 412,8 | 415,1 | 414,9 |
- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.) | 130,1 | 157,3 | 161,0 | 164,5 | 164,6 | 165,0 | 165,0 |
Operationele capaciteit justitiële jeugdinrichtingen | |||||||
– Rijksjeugdinrichtingen | 314 | 314 | 294 | 274 | 274 | 274 | 274 |
– Particuliere jeugdinrichtingen | 266 | 282 | 314 | 342 | 348 | 355 | 361 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 745 | 918 | 968 | 981 | 999 | 996 | 988 |
Omzet (x € 1 mln.) | 157,7 | 199,8 | 214,7 | 220,6 | 226,8 | 228,7 | 229,0 |
Reserve/wissel capaciteit jeugd | 97 | 73 | 91 | 83 | 77 | 70 | 64 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 62 | 77 | 77 | 73 | 67 | 70 | 79 |
Omzet (x € 1 mln.) | 2,2 | 2,1 | 2,5 | 2,2 | 1,9 | 1,8 | 1,9 |
In stand te houden capaciteit JJI | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Toelichting
De hierboven gepresenteerde capaciteitsaantallen en kostprijzen zijn gebaseerd op de verwerking van de meest recente PMJ-ramingen binnen de beschikbare budgettaire kaders
In een Kamerbrief35 zijn de voorgenomen maatregelen financierbaarheid DJI weergegeven. Een van de maatregelen betrof het bevriezen van capaciteit op 11.100 plaatsen. De 11.100 plaatsen zijn voor het jaar 2023 als volgt opgebouwd: Gevangeniswezen 9.912 plaatsen, Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra 468 plaatsen (art. 6 Vw en art. 58 Vw) en Penitentiair Psychiatrisch Centrum PPC 720 plaatsen.
In deze begroting is ook de uitbreiding van jeugdcapaciteit verwerkt. Dit houdt in dat 100 GW-plaatsen vanaf 2024 worden omgezet naar capaciteit voor de justitiële jeugdinrichtingen, waarmee de hiervoor genoemde 11.100 capaciteits plekken dalen naar 11.000.
In de komende jaren zullen veel renovaties plaatsvinden. Deze renovaties zijn noodzakelijk, vanwege het waarborgen van de continuïteit van gebouwen. Hierdoor zal een deel van de capaciteit tijdelijk niet beschikbaar zijn. Deze renovaties worden opgevangen binnen de benoemde reservecapaciteit, oplopend tot 600 plaatsen.
In de DJI-begroting is financiering beschikbaar voor 1.660 tbs-plaatsen in 2023 oplopend tot structureel 1.843 tbs-plaatsen vanaf 2025. De Overige forensische zorg is conform PMJ-behoefte verlaagd.
De «in stand te houden capaciteit» is opgenomen zonder kostprijs. Deze plaatsen zijn momenteel niet inzetbaar, zie Kamerbrief36.
De gepresenteerde kostprijzen laten een stijging zien. Dit is met name het gevolg van loon- en prijsontwikkelingen en het verwerken van de maatregelen n.a.v. het PwC-rapport naar de financierbaarheid DJI. Als gevolg van deze maatregelen sluiten het totale budgettaire kader en de afzonderlijke begrotingsprijzen nu maximaal op elkaar aan.