Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. Hieronder een overzicht met de specifieke uitkeringen en voornemens tot specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit).
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII)
SiSa nr. | Onderdeel | Toelichting | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
C55 | Naam | Aanpak energiearmoede/energiefixers | 185,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Ondersteuning huishoudens met laag besteedbaar inkomen en hoge energielasten. | |||||||
Juridische grondslag | Eerste suppletoire wet, begrotingsartikel 4, eenmalig en de Financiele verhoudingswet, artikel 17, lid 1 | |||||||
Maatschappelijke effecten | Dez uitkering draagt bij met het bestrijden van energiearmoede en het versnellen van de isolatie van woningen. Gemeenten kunnen hier o.a. energiefixers voor inzetten. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | |||||||
C94 | Naam | Lokale aanpak nationaal isolatie programma | 231,6 | 75,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Lokale aanpak, isoleren van koopwoningen samen met gemeenten. | |||||||
Juridische grondslag | Er is reeds een AMvB in voorbereiding op grond van artikel 81, tweede lid, van de Woningwet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze uitkering draagt bij aan de aanpak van energetisch slechte woningen. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | |||||||
C95 | Naam | Nationaal Programma Lokale Warmtetransitie (NPLW) | 9,0 | 9,0 | 9,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Het NPLW is een interbestuurlijk programma van het Rijk, VNG en IPO en ondersteunt gemeenten bij de lokale warmtetransitie doorkennis en expertise beschikbaar te stellen over het vormgeven en uitvoeren van de lokale warmtetransitie. | |||||||
Juridische grondslag | SPUK en grondslag zijn voornemen | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze uitkering draagt bij aan de deling van kennis en expertise met gemeenten om te voldoen aan de doelstellingen van het Klimaatakkoord. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | |||||||
V | Naam | NIP Soortenmanagement | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Middelen voor inzet op versnelling natuurinclusief isoleren | |||||||
Juridische grondslag | Ministeriële regeling | |||||||
Maatschappelijke effecten | Minder lasten voor burgers om te na isoleren conform de Wnb door de totstandkoming van soortenmanagementplannen in iedere gemeente. Verbetering van biodiversiteit (voorkoming van doden beschermde diersoorten conform wnb) waarbij isolatieopgave voortgezet kan worden. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincies en gemeenten | |||||||
Artikel | 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | |||||||
V | Naam | Uitvoeringsorganisatie verduurzamingsaanpak Groningen en Noord-Drenthe | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Ten behoeve van opstart van een uitvoeringsorganisatie verduurzamingsaanpak Groningen en Noord-Drenthe. | |||||||
Juridische grondslag | Ontwerpbegroting 2024, begrotingsartikel 4, eenmalig en de Financiele verhoudingswet, artikel 17, lid 1 | |||||||
Maatschappelijke effecten | Operationele ondersteuning (energie-adviseurs en energiecoaches) voor de gehele regio tbv verduurzamingsaanpak. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen en Drenthe | |||||||
Artikel | 4. Energietransitie gebouwde omgeving en bouwkwaliteit | |||||||
C47 | Naam | Volkshuisvestingsfonds | 280,7 | 280,7 | 6,3 | 6,3 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Verbetering leefbaarheid en verduurzaming woningvoorraad | |||||||
Juridische grondslag | Regeling Volkshuivestingsfonds | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze uitkering draagt bij aan verbetering van de leefbaarbeid en verduurzaming van de woningvoorraad in de meest kwetsbare gebieden van gemeenten. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Woningmarkt | |||||||
C210 | Naam | Flexpoolregeling | 40,0 | 10,0 | 40,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Deze uitkering zorgt voor bundeling van flexibele inzet van expertise en capaciteit die in de provincies, gemeenten of bij waterschappen worden ingezet ter bevordering van de snelheid in de voorfase van de woningbouw. | |||||||
Juridische grondslag | Regeling specifieke uitkeringen flexibele inzet ondersteuning woningbouw | |||||||
Maatschappelijke effecten | Versnellen van woningbouw | |||||||
Ontvangende partijen | Provincies | |||||||
Artikel | 3. Woningmarkt | |||||||
C81 | Naam | Woondeals | 10,0 | 4,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Deze uitkering zorgt voor inzet van expertise en capaciteit die in de provincies, gemeenten of bij waterschappen worden ingezet ter bevordering van de snelheid in de voorfase van de woningbouw in het kader van de woondeals | |||||||
Juridische grondslag | Regeling specifieke uitkering ten behoeve van het opstellen en uitvoeren van woondeals | |||||||
Maatschappelijke effecten | Versnellen van woningbouw | |||||||
Ontvangende partijen | Provincies | |||||||
Artikel | 3. Woningmarkt | |||||||
C9 | Naam | Woningbouwimpuls | 360,7 | 300,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | ||||||||
Juridische grondslag | Regeling Woningbouwimpuls | |||||||
Maatschappelijke effecten | Versnellen van woningbouw | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Woningmarkt | |||||||
C12 | Naam | Nieuwe Sleutelprojecten (NSP) | 0,0 | 4,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Kwaliteitsimpuls stationsomgevingen. | |||||||
Juridische grondslag | Wet ruimtelijke ordeningBesluit ruimtelijke ordening | |||||||
Maatschappelijke effecten | Door deel te nemen aan de NSP kan deze uitkering een bijdrage leveren aan de verbetering van de kwaliteit, leefbaarheid en sociale veiligheid nabij stations en binnensteden. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Breda | |||||||
Artikel | 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet | |||||||
V | Naam | Stimuleringsregeling flex- en transformatiewoningen | 0,5 | 132,1 | 91,0 | 60,8 | 17,2 | ‒ |
Korte duiding | Stimuleren van tijdelijke huisvesting | |||||||
Juridische grondslag | Regeling wordt nog vormgegeven | |||||||
Maatschappelijke effecten | De businesscases voor flex- en transformatiewoningen sluiten vaak nog niet. Middels deze regeling kunnen gemeenten een bijdrage vragen voor de onrendabele top in hun project, waardoor de businesscase voor flexwoningen voor betrokken partijen aantrekkelijker worden zodat partijen toch besluiten te investeren. Daarmee draagt de regeling bij aan het op korte termijn realiseren van meer woningen voor onder andere ontheemde Oekraïners, statushouders en andere aandachtsgroepen. Op lange termijn draagt de regeling bij aan de realisatie van een schil van flexibele woningen in de totale Nederlandse woningvoorraad. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 3. Woningmarkt | |||||||
C25 | Naam | Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) | 0,0 | 0,0 | 3,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Regeling voor versterking van ruimtelijke kwaliteit in stedelijke centra of stedelijke gebieden. | |||||||
Juridische grondslag | Beleidsregeling Subsidies Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit | |||||||
Maatschappelijke effecten | Deze uitkering draagt bij aan de bevordering van de ruimtelijke kwaliteit in stedelijke centra of stedelijke gebieden. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 5. Ruimtelijke ordening en Omgevingswet | |||||||
C82 | Naam | Gemeentebalie Schiphol | 0,2 | -- | -- | -- | -- | -- |
Korte duiding | De gemeentebalie Schiphol wordt deels betaald door de legesinkomsten en deels door de bijdragen van de ministerie van BZ en BZK. | |||||||
Juridische grondslag | Begrotingswet ogv 17 lid 2 Fvw. jo. 4:23 lid 3 onder c Awb. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Nederlanders woonachtig in het buitenland kunnen bij de posten van Buitenlandse zaken en bij een aantal Nederlandse gemeenten terecht voor de aanvraag van reisdocumenten. De gemeentebalie Schiphol is daar één van. Deze balie is, voor deze groep een bijzondere voorziening met toegevoerde waarde (gelegen op een internationale luchthaven). | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Haarlemmermeer | |||||||
Artikel | 6. Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving | |||||||
C92 | Naam | Informatiepunten Digitale Overheid | 17,1 | 17,1 | 17,1 | 17,1 | 17,1 | 17,1 |
Korte duiding | Realisatie, instandhouding Informatiepunten Digitale Overheid | |||||||
Juridische grondslag | Regeling specifieke uitkering Informatiepunten Digitale Overheid | |||||||
Maatschappelijke effecten | Alle gemeenten ontvangen via de Specifieke uitkeringsregeling Informatiepunten Digitale Overheid een bijdrage voor de financiering van de lokale bibliotheek ten behoeve van de realisatie of de instandhouding van de Informatiepunten Digitale Overheid; de promotie van de Informatiepunten Digitale Overheid bij haar inwoners en het voeren van regie over het netwerk van organisaties rond de Informatiepunten Digitale Overheid die voor de inwoners van de gemeente relevant zijn. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 6. Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving | |||||||
C93 | Naam | Start-up in Residence | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Korte duiding | Deze Specifieke Uitkering is onderdeel van het samenwerkingsverband Startup In Residence Intergov. Dit is een samenwerking van de ministeries van BZK, SZW, LNV en EZK, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Den Haag. | |||||||
Juridische grondslag | Begrotingswet ogv 17 lid 2 Fvw. jo. 4:23 lid 3 onder c Awb. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Dergelijke initiatieven dragen bij aan het bevorderen van de samenwerking tussen de overheid en start-ups, het delen van kennis en het realiseren van innovatieve oplossingen voor maatschappelijke en beleidsvraagstukken van ambtenaren. | |||||||
Ontvangende partijen | Provincie Zuid-Holland | |||||||
Artikel | 6. Overheidsdienstverlening, informatiebeleid en informatiesamenleving | |||||||
V | Naam | Kansrijke Wijk | 52,7 | 102,0 | 98,3 | 0 | 0 | 0 |
Korte duiding | Het hoofddoel van de beoogde ministeriële regeling is dat er één specifieke uitkering wordt uitgekeerd aan de 19 gemeenten met een stedelijk focusgebied in het kader van het NPLV. Het betreft een uitkering met een breed bestedingskader op het terrein van vijf hoofdthema’s: a. preventie van armoede en schulden; b. veerkracht en weerbaarheid; c. re-integratie; d. school en omgeving; e. ontwikkeling van het jonge kind. | |||||||
Juridische grondslag | Regeling Kansrijke wijk | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze Regeling kansrijke wijk is tweeledig. Ten eerste dient de regeling om de inzet van gemeenten te versterken op de hoofdthema’s die meelopen in de regeling, inclusief de nevenschikkende doelstellingen per beleidsterrein en de organisatie van een uitvoeringsprogramma. Daarnaast heeft de regeling als doel om de integrale werkwijze op gemeentelijk niveau te stimuleren, door gemeenten ruimte te geven een deel van de middelen integraal te besteden. | |||||||
Ontvangende partijen | 19 gemeenten met een stedelijk focusgebied (in totaal 20 focusgebieden) | |||||||
Artikel | 1. Democratie en Bestuur | |||||||
C53 | Naam | Groeiopgave Almere | 8,9 | 8,9 | 8,9 | 8,9 | 8,9 | 8,9 |
Korte duiding | Almere ontvangt deze uitkering in verband met de uitzonderlijke groeikosten van Almere. De uitkering is gebaseerd op de Uitvoeringsovereenkomst Almere 2.0. | |||||||
Juridische grondslag | Regeling specifieke uitkering groeiopgave Almere | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van de uitkering is om de gemeente Almere in staat te stellen om haar bijdrage aan de gemaakte groeiafspraken te leveren. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Almere | |||||||
Artikel | 1 Openbaar bestuur en democratie | |||||||
C62 | Naam | Kwijtschelden publieke schulden | 70,0 | 160,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Het betreft de verstrekking van een specifieke uitkering aan gemeenten voor de derving van inkomsten en bekostiging van de kwijtschelding van gemeentelijke belastingen van gedupeerden door de toeslagenaffaire. | |||||||
Juridische grondslag | Regeling specifieke uitkering kwijtschelding gemeentelijke belastingen | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van het kwijtschelden van publieke schulden zorgt ervoor dat gedupeerden van de toeslagenaffaire in staat worden gesteld om meer financieel zelfredzaam te worden. Daarbij zal het ook een positief effect hebben op het psychisch welbevinden van de gedupeerden. | |||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | |||||||
Artikel | 1 Openbaar bestuur en democratie | |||||||
C52 | Naam | Pakket ‘Wind in de zeilen’: Fiche1K Ontvlechten Evides en PZEM | 1,25 | 1,25 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Als onderdeel van het pakket «Wind in de zeilen» ondersteunt de Rijksoverheid de provincie Zeeland (en hiermee indirect alle Zeeuwse aandeelhouders en dus de Zeeuwse overheden) bij de ontvlechting van drinkwaterbedrijf Evides. | |||||||
Juridische grondslag | Begrotingswet ogv 17 lid 2 Fvw. jo. 4:23 lid 3 onder c Awb. | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het pakket aan maatregelen heeft als doel om te investeren in de kracht en kansen van Vlissingen en Zeeland en de randvoorwaarden te scheppen voor een nog beter vestigingsklimaat in de regio. | |||||||
Ontvangende partijen | provincie Zeeland | |||||||
Artikel | 1 Openbaar bestuur en democratie | |||||||
C96 en C96B | Naam | Regio Deals 4e tranche | 142,2 | 142,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | In Regio Deals werken regionale partijen en het Rijk samen als partners om de brede welvaart te vergroten en het goed wonen, werken en leven in regio’s extra te stimuleren. | |||||||
Juridische grondslag | Regeling specifieke uitkering Refio Deals vierde tranche | |||||||
Maatschappelijke effecten | De Regio Deals geven regio’s, in nauwe samenwerking met het Rijk, nieuwe kansen voor de toekomst. Zij versterken de kracht van het gebied en dragen bij aan een samenleving met veerkracht. Een samenleving waar mensen zich thuis voelen en klaar zijn voor de toekomst. Het doel is om samen met inwoners, ondernemers, medeoverheden en kennisinstellingen de ‘brede welvaart’ te verhogen. | |||||||
Ontvangende partijen | Diverse Regio's | |||||||
Artikel | 1 Openbaar bestuur en democratie | |||||||
C87 | Naam | Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) | 4,6 | |||||
Korte duiding | Als onderdeel van de Regio Deal Rotterdam Zuid is dagprogrammering (extra onderwijstijd) ingezet, met als doel goede onderwijsresultaten, bredere vorming en een evenwichtige sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. | |||||||
Juridische grondslag | Najaarsbesluitvorming Begrotingswet van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2022 Financiële-verhoudingswet | |||||||
Maatschappelijke effecten | Onderdeel van de pijler School van NPRZ is extra leertijd, onder de noemer de Dagprogrammering. Om gelijke kansen te realiseren en de talenten van de kinderen beter te benutten werken scholen en vele partners sinds schooljaar 2019-2020 hierin samen.De Dagprogrammering dient meerdere doelen/belangen:1. Het vergoten van de cognitieve vaardigheden,2. Verrijking: brede ontwikkeling en kinderen andere talenten laten ontdekken.3. Vergroten van sociaal-emotionele vaardigheden/ welzijn. | |||||||
Ontvangende partijen | College van BenW gemeente Rotterdam | |||||||
Artikel | 1 Openbaar bestuur en democratie | |||||||
Totaal | 1.456,5 | 1.247,6 | 274,0 | 93,2 | 43,3 | 26,1 |