Base description which applies to whole site

2.1 Artikel 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 11 Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte

11

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

515.570

‒ 141.274

374.296

Uitgaven

210.326

‒ 147.060

63.266

11.01 Verkenningen

1.250

8

1.258

11.02 Korte termijn mobiliteitsmaatregelen

   

11.03 Reserveringen

80.384

‒ 24.876

55.508

11.03.01 Programma's

2.503

 

2.503

11.03.02 Overige reserveringen

68.062

‒ 24.287

43.775

11.03.03 Reserveringen Coalitieakkoord

9.819

‒ 589

9.230

11.04 Generieke investeringsruimte

128.692

‒ 122.192

6.500

Ontvangsten

   

11.09 Ontvangsten

   

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget op artikel 11 Verkenningen, Reserveringen en Investeringsruimte wordt in 2024 verlaagd met € 141,3 miljoen.

De mutaties bij de verplichtingen sluiten grotendeels één-op-één aan bij de toelichtingen op de uitgaven, met uitzondering van enkele verschillen:

  • Bij de aanpak Merwedelijn zijn € 1,5 miljoen meer verplichtingen nodig dan kasbudget in 2024. De kasuitgaven vinden in latere jaren plaats.

  • De actualisering van de programmering van de verplichtingen op artikelonderdelen 11.03 en 11.04 wijken deels af van de actualisering op de uitgaven. Bij artikelonderdeel 11.03 gaat het om € 4,7 miljoen door een verplichtingensschuif op het Hoofdwegennet, waar in 2024 dus meer verplichtingeruimte nodig is dan kas. Tot slot is op artikelonderdeel 11.04, circa 0,4 miljoen minder nodig aan verplichtingen dan aan kasuitgaven, omdat deze verplichtingen eerder dan in 2024 zijn aangegaan.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Verkenningen, reserveringen en investeringsruimte voor 2024 worden met € 147,1 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

Artikel 11.03 Reserveringen

De verlaging van artikelonderdeel 11.03 met € 24,9 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

HXII: Wind in de Zeilen (- € 4,5 miljoen)

Dit betreft een overboeking naar HXII en behoeve van het NS ''Contractlijn Zeeland Wind in de Zeilen''. Het bedrag komt ten gunste van de uitbreiding van dienstregeling in Zeeland.

Kasschuiven Reserveringen (- € 37,3 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd om de programmering te actualiseren. Een deel van de reserveringen zijn niet nodig in 2024 en schuiven hiermee door naar latere jaren. De grootste kasschuiven vinden plaats op:

  • Modaliteitspecifieke budget Spoor (- € 15 miljoen): De middelen op deze reservering worden dit jaar niet ingezet en schuiven door naar 2025;

  • Reservering Schone Luchtakkoord (- €  5,3 miljoen); Dit betreft een kasschuif als gevolg van de gewijzigde prognose van RVO met betrekking tot de SPUK- Schone Lucht Akkoord. De afwikkeling van een aantal verleende subsidies aan gemeenten en provincies is vertraagd waardoor de laatse 20% (uit te betalen n.a.v. de eindafrekening) niet meer in 2024 wordt uitgekeerd maar in 2025. De resterende middelen worden verspreid over de jaren 2026 en 2027;

  • Reservering Slimme en Duurzame mobiliteit (- € 4,3 miljoen): Het is voorzien dat de reservering pas nodig is in 2026 en schuif dus weg uit 2024;

  • Reservering Spoorgoederenvervoer en Reservering Zeeland (- € 9,5 miljoen): In het maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer en maatregelenpakket Zeeland worden dit jaar geen uitgaven meer verwacht. Daarom schuift het budget in 2024 door naar 2025 en 2026;

  • Diverse kleinere aanpassingen (- € 3,2 miljoen).

Opgave MF Hoofdwegen, Hoofdvaarwegen en Spoorwegen: Modaliteitspecifieke budgetten (€ 29,3 miljoen)

Dit betreft de aanvulling van het modaliteitspecifieke budget van de verschillende modaliteiten. Dit is onderdeel van de integrale opgave of het MF.

Overboeking Knooppunt-Raalte (- € 10,7 miljoen)

Dit betreft een overboeking vanuit artikel 11.03 naar het beleidsartikel om het tekort bij het project Knooppunt Raalte te dekken.

Diverse kleinere mutaties (€ 1,7 miljoen).

Artikel 11.04 Generieke Investeringsruimte

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 122,2 miljoen is het resultaat van de volgende mutaties:

HXII: Dekking Spoorwegennet MF: Vrijval TVOV (€ 10 miljoen)

Dit betreft de dekkingsbron: vrijval van de TVOV-middelen vanuit de beleidsbegroting HXII. Er valt € 10 miljoen vrij. Dit wordt ingezet voor de integrale opgave op het MF en vloeit terug naar de generieke investeringsruimte op artikelonderdeel 11.04.

Kasschuiven Investeringsruimte (€ 116,7 miljoen)

Op dit artikelonderdeel was in 2024 een negatieve stand ontstaan als gevolg van de integrale dekkingsopgave op het MF en de onttrekkingen uit de Risicoreservering Prijsstijgingen. Om dit tekort op te lossen zijn er op de investeringsruimte 11.04 kasschuitven doorgevoerd om de integrale opgave MF in lijn te brengen met de dekkingsbronnen en om de onttrekkingen uit de risicoreserveringen prijsttijgingen gelijk te stellen aan de ritme van de dekking.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 324,3 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Opgave MF Hoofdwegen, Hoofdvaarwegen en Spoorwegen: Modaliteitspecifieke budgetten (- € 29,3 miljoen)

Dit betreft de aanvulling van het modaliteitspecifieke budget van de verschillende modaliteiten. Dit is onderdeel van de integrale opgave of het MF. Deze middelen worden overgeboekt naar artikelonderdeel 11.03.

Opgave MF Hoofdwegen, Hoofdvaarwegennet en Spoorwegen (- € 408,5 miljoen)

Dit betreffen overboekingen naar de artikelen 12, 13, 15 en 17 van het MF ten behoeve van de integrale dekkingsopgave op het Mobiliteitsfonds. Dit gaat over zowel de opgave- als dekkingskant op het Hoofdwegennet, Hoofdvaarwegennet en Spoorwegennet in 2024.

Onttrekkingen uit de Risicoreservering Prijsstijgingen (- € 140,6 miljoen)

Bij de verschillende modaliteiten hebben diverse projecten en programma's en projecten last gehad van excessieve prijsstijgingen. In 2024 betreft € 140,6 miljoen. De middelen komen terecht op artikel 12, 13, 15 en 17.

Overboeking EV RWS generieke investeringsruimte Mobiliteitsfonds (€ 5,8 miljoen)

Er wordt € 3,8 miljoen overgeboekt vanuit artikelonderdeel 18.08.03 naar de generieke investeringsruimte 11.04. Daarnaast wordt er € 2 miljoen gereserveerd op artikel 11.04 voor de integrale overgang van het kas/verplichtingenstelsel naar het baten-lastenstelsel (het project iBLS) van RWS.

Diverse kleinere mutaties (- € 0,6 miljoen).

Licence