Base description which applies to whole site

2.2 Artikel 12 Hoofdwegennet

Tabel 3 Budgettaire gevolgen van uitvoering art. 12 Hoofdwegennet

12

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties Suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Verplichtingen

4.478.529

97.312

4.575.841

Uitgaven

3.675.014

223.437

3.898.451

12.01 Exploitatie

5.836

457

6.293

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

5.836

457

6.293

12.02 Onderhoud en vernieuwing

1.194.712

63.732

1.258.444

12.02.01 Onderhoud

905.782

23.406

929.188

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

905.782

23.406

929.188

12.02.04 Vernieuwing

288.930

40.326

329.256

12.03 Ontwikkeling

663.064

77.620

740.684

12.03.01 Aanleg

374.695

2.611

377.306

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

2.878

‒ 103

2.775

12.03.02 Planning en studies

131.005

104.932

235.937

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

20.857

630

21.487

12.03.03 Optimalisering gebruik

157.364

‒ 29.923

127.441

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

1.080.461

43.015

1.123.476

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

730.941

38.613

769.554

12.06.01 Apparaatskosten RWS

622.502

35.489

657.991

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

622.502

35.489

657.991

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

108.439

3.124

111.563

- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

108.439

3.124

111.563

Ontvangsten

96.628

8.331

104.959

12.09 Ontvangsten

96.628

8.331

104.959

12.09.01 Ontvangsten

55.079

8.331

63.410

12.09.02 Tolopgave

   

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget van het artikel Hoofdwegennet voor 2024 wordt met € 97,3 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

EZK: Geleiderail zonnepark A37 (€ 5,4 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 5,4 miljoen in 2024 als gevolg van de overheveling van budgetten vanuit het ministerie van EZK voor Rijkswaterstaat voor de aanleg van een geleiderail bij de A37 die nodig is in verband met de aanleg van een zonnepark daar.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 222,8 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd met € 222,8 miljoen als gevolg van de toegekende loon- en prijsbijstelling 2024.

Overboeking van artikel 11: Prijsstijgingen (€ 19,2 miljoen)

Dit betreft een verplichtingenophoging in 2024 voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A16 Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel 11.04.

Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 8,2 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 8,2 miljoen als gevolg van de bijdragen van de impulsregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het gaat om middelen uit tranche 1 en 2 die later besteed worden dan voorzien.

Verplichtingenophogingen (- € 4,4 miljoen)

Het verplichtingenbudget wordt verlaagd met € 4,4 miljoen als gevolg van diverse kleinere mutaties.

Verplichtingenschuiven Hoofdwegennet (- € 153,9 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel verplichtingenschuiven doorgevoerd om over de diverse jaren aan te sluiten op de programmering. De grootste verplichtingenschuiven in 2024 op dit artikel zijn: ‒ € 210,1 miljoen voor de A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15), € 30,6 miljoen voor A10 Knooppunt De Nieuwe Meer en Amstel, € 83,1 voor de Vrachtwagenheffing, - € 25 miljoen op de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen, ‒ € 12,9 miljoen voor Voertuigen en Digitale Infrastructuur, € 11,5 voor A24 Blankenburgverbinding, ‒ € 10,8 miljoen voor Knooppunt Raalte, - € 10,6 miljoen voor het programma Beter Benutten, ‒ € 10,1 miljoen voor de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), € 8,1 miljoen voor A10 Tweede Coentunnel en - € 7,7 miljoen voor diverse kleinere mutaties.

Uitgaven

De uitgaven van het artikel Hoofdwegennet voor 2024 worden met € 223,4 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de volgende mutaties:

12.01 Exploitatie

De verhoogde uitgaven in 2024 op het artikelonderdeel exploitatie wordt veroorzaakt door een kleine mutatie (€ 0,5 miljoen).

12.02 Onderhoud en vernieuwing

De verlaging van dit artikelonderdeel met € 63,7 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuiven Hoofdwegennet (€ 32,6 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd in 2024 om de om aan te sluiten op de programmering. Het gaat om € 32,6 miljoen in 2024 voor vernieuwing. De middelen worden naar voren geschoven om te komen tot een budgettair kader dat aansluit bij de maakbare programmering en uitvoeringsplanning in 2024. Zo komt bijvoorbeeld de uitrol van het programma Intelligente Wegkantsystemen op gang en is de opdracht tot uitvoering het programma renovatie tunnels Zuid-Holland en project Kunstwerken A44 gegeven.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 36,7 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Meerjaring vast onderhoud voor West Nederland Noord (- € 8 miljoen)

Op verzoek beheerder wordt het meerjarig onderhoud toegevoegd aan de scope van Zuidasdok. Het betreft hier de uitvoeringskosten.

Diverse kleinere mutaties (€ 2,4 miljoen)

12.03 Ontwikkeling

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 77,6 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuiven Hoofdwegennet (- € 132,6 miljoen)

Er zijn op dit artikelonderdeel kasschuiven doorgevoerd in 2024 om aan te sluiten op de programmering. De grootste kasschuiven in 2024 op dit artikel zijn: - € 25 miljoen op de regeling Schoon en Emissieloos Bouwen, ‒ € 14,8 miljoen voor de A12/A27 Ring Utrecht, ‒ € 12,9 miljoen voor Voertuigen en Digitale Infrastructuur, ‒ € 10,8 miljoen voor Knooppunt Raalte, - € 10,6 miljoen voor het programma Beter Benutten, ‒ € 10,1 miljoen voor de regeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV), ‒ € 9,6 miljoen voor Quick Wins A2 Deil-Vught, ‒ € 8,6 miljoen voor het programma Doorfietsroutes en - € 10,6 miljoen voor diverse kleinere mutaties. De overprogrammering neemt af met € 19,6 miljoen.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 28,2 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Kaderruilen 2024 (€ 170,6 miljoen)

Er zijn kaderruilen doorgevoerd om de overprogrammering in een beheersbaar ritme te krijgen en om de programmering en budgetten te verdelen tussen de modaliteiten om ontstane negatieve kaderstanden op artikelonderdelen op te lossen. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderverhoging van € 170,6 miljoen. Over alle jaren is dit per saldo budgettair neutraal voor de modaliteiten.

Knooppunt Raalte (€ 10,8 miljoen)

Het budget wordt verhoogd als gevolg van de overboeking van artikel 11 de modaliteitspecifieke reservering naar artikel 12. Het gaat om € 10,8 miljoen naar het project Knooppunt Raalte.

Strategisch Plan Verkeersveiligheid (€ 8,2 miljoen)

De uitgaven wordt opgehoogd met € 8,2 miljoen als gevolg van bijdragen van de impulsregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het gaat om middelen uit tranche 1 en 2 die later besteed worden dan voorzien.

Diverse kleinere mutaties (€ 7,6 miljoen)

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 43 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Kasschuif Hoofdwegennet (- € 0,4 miljoen)

Er is op dit artikelonderdeel een kleine kasschuif doorgevoerd in 2024 om de programmering te actualiseren.

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 24,2 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Overboeking van artikel 11: excessieve prijsstijgingen (€ 19,2 miljoen)

Dit betreft aanvullende budget voor de projecten A24 Blankenburg verbinding en A16 Rotterdam, die te maken hebben gehad met excessieve prijsstijgingen. De middelen worden in meerdere tranches uitgekeerd. De middelen worden overboekt van artikelonderdeel 11.04.

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

De verhoging van dit artikelonderdeel met € 38,6 miljoen wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:

Loon- en prijsbijstelling 2024 (€ 36,3 miljoen)

Dit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 die vanuit de begroting Hoofdstuk XII zijn overgeheveld naar de generieke investeringsruimte 11.04 van het Mobiliteitsfonds. Vanuit de investeringsruimte zijn de artikelonderdelen verhoogd met loon- en prijsbijstelling.

Diverse kleinere mutaties (€ 2,3 miljoen)

Ontvangsten

De hogere ontvangst van € 8,3 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de bijdragen van de impulsregeling Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV). Het gaat om middelen uit tranche 1 en 2 die later besteed worden dan voorzien.

Licence