Op dit artikel worden de producten op het gebied van het hoofdwegennet verantwoord. Dit betreft de onderdelen exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling, geïntegreerde contractvormen/PPS, en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.335.960 | 5.950.327 | 3.243.900 | 3.686.436 | 2.706.721 | 2.822.436 | 2.957.985 |
Uitgaven | 3.176.794 | 3.203.874 | 3.800.162 | 4.202.936 | 3.936.385 | 4.161.896 | 3.819.097 |
12.01 Exploitatie | 9.298 | 4.135 | 4.401 | 4.600 | 9.335 | 9.945 | 9.182 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 9.298 | 4.135 | 4.401 | 4.600 | 9.335 | 9.945 | 9.182 |
12.02 Onderhoud en vernieuwing | 1.188.303 | 1.013.466 | 1.213.841 | 1.269.508 | 1.162.537 | 1.456.144 | 1.523.111 |
12.02.01 Onderhoud | 1.021.510 | 774.855 | 904.696 | 941.286 | 884.439 | 869.955 | 882.986 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 1.021.510 | 774.855 | 904.696 | 941.286 | 884.439 | 869.955 | 882.986 |
12.02.04 Vernieuwing | 166.793 | 238.611 | 309.145 | 328.222 | 278.098 | 586.189 | 640.125 |
12.03 Ontwikkeling | 594.319 | 588.745 | 767.944 | 1.107.326 | 836.603 | 755.741 | 600.903 |
12.03.01 Aanleg | 414.178 | 410.353 | 425.481 | 711.282 | 569.444 | 487.837 | 322.087 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 25.075 | 22.591 | 2.878 | 2.151 | 2.043 | ||
12.03.02 Planning en studies | 180.141 | 157.275 | 210.343 | 286.811 | 168.883 | 180.489 | 203.436 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 45.774 | 19.130 | 19.013 | 18.623 | 12.746 | 10.601 | 10.601 |
12.03.03 Optimalisering gebruik | 21.117 | 132.120 | 109.233 | 98.276 | 87.415 | 75.380 | |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 540.204 | 790.364 | 1.086.142 | 1.077.284 | 1.052.899 | 1.065.731 | 832.597 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 844.670 | 807.164 | 727.834 | 744.218 | 875.011 | 874.335 | 853.304 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 584.178 | 629.234 | 619.325 | 632.047 | 631.600 | 625.210 | 626.385 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 584.178 | 629.234 | 619.325 | 632.047 | 631.600 | 625.210 | 626.385 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 260.492 | 177.930 | 108.509 | 112.171 | 243.411 | 249.125 | 226.919 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 251.992 | 169.430 | 108.509 | 112.171 | 243.411 | 249.125 | 226.919 |
Ontvangsten | 21.433 | 144.672 | 52.885 | 119.401 | 121.801 | 123.154 | 111.247 |
12.09 Ontvangsten | 21.433 | 144.672 | 52.885 | 119.401 | 121.801 | 123.154 | 111.247 |
12.09.01 Ontvangsten | 21.433 | 144.672 | 11.336 | 6.930 | 6.445 | 14.906 | 10.241 |
12.09.02 Tolopgave | 41.549 | 112.471 | 115.356 | 108.248 | 101.006 |
Budgetflexibiliteit
2024 | |
---|---|
Juridisch verplicht | 94% |
Bestuurlijk gebonden | 6% |
Beleidsmatig gereserveerd | |
Nog niet ingevuld/vrij te besteden |
Toelichting
Met uitzondering van planning en studies, zijn de budgetten in 2024 juridisch verplicht op de peildatum 1 januari 2024. De budgetten voor planning en studies zijn bestuurlijk gebonden.
12.01 Exploitatie
Motivering
Met exploitatie streeft IenW naar een veilig en optimaal gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur op de meest duurzame manier en met oog voor de leefomgeving. Daarmee worden de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in Nederland bevorderd.
Producten
De uitgaven voor de exploitatie hebben betrekking op het verzamelen en verspreiden van verkeersdata en op besturingssoftware voor informatiepanelen en andere apparatuur. Samen met de weginspecteurs van Rijkswaterstaat (RWS) resulteert dit in:
– Verkeersbegeleiding bij grote drukte, inclusief grootschalige evenementen en crisissituaties zoals bij een weeralarm;
– Hulpverlening, bevorderen doorstroming en informatievoorziening bij pech en ongevallen (incidentmanagement);
– Maatregelen ter bevordering van gedisciplineerd en sociaal weggedrag, bijvoorbeeld ter voorkoming van het negeren van rode kruizen en vlucht- strookparkeren;
– Voorlichting over rijkswegen, zoals voorlichting over de gevolgen van wegwerkzaamheden.
De meeste van deze maatregelen worden ingezet vanuit zes regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking.
De activiteiten die door RWS centraal worden uitgevoerd, worden bekostigd uit het budget voor netwerkgebonden kosten. De verdeling naar onder meer exploitatie, onderhoud en vernieuwing is extracomptabel inzichtelijk gemaakt in bijlage 4 'Instandhouding' bij deze begroting.
Meetbare gegevens
Areaalomschrijving | Eenheid | Realisatie 2022 | Prognose 2023 | Prognose 2024 |
---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering | km op rijbaan | 2.931 | 2.931 | 2.943 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 |
Spitsstroken | km | 308 | 293 | 286 |
Toelichting
De lengte van de verkeerssignalering neemt in 2024 toe als gevolg van de openstelling van de A24 Blankenburgverbinding.
De lengte spitsstroken zal in 2024 afnemen doordat de spitsstrook op de A15 gesloten zal worden wanneer de A24 Blankenburgverbinding opengesteld wordt.
Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Streefwaarde 2023 | Streefwaarde 2024 | |
---|---|---|---|---|
Levering verkeersgegevens: op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en routeinformatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders | ||||
1. beschikbaarheid data voor derden: % van de RWS-meetlocaties dat goed functioneert | 94% | 93% | 90% | 90% |
2. actualiteit data voor derden: % van de gegevens van een meetminuut, dat binnen 75 sec. daarna door RWS wordt geleverd aan NDW | 96% | 100% | 95% | 95% |
Toelichting
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS intensiteit- en snelheidsgegevens van de meetlocaties beschikbaar heeft en ze tijdig doorgeeft aan het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW).
De indicator kent twee aspecten, namelijk:
– De mate van beschikbaarheid van de RWS meetlocaties (aantal x tijd);
– De mate waarin meetgegevens tijdig (binnen 75 seconden) verstuurd zijn naar de NDW.
– De percentages worden berekend ten opzichte van de totalen.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
Motivering
Door middel van onderhoud en vernieuwing worden het hoofdwegennet en de directe omgeving op orde gehouden, zodat het vervullen van de primaire functie gewaarborgd is: het faciliteren van veilig, vlot en comfortabel vervoer van personen en goederen met aandacht voor de kwaliteit van het milieu. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen regulier onderhoud enerzijds en vernieuwingen anderzijds.
Producten
Het regulier onderhoud van hoofdwegen omvat maatregelen aan verhar dingen, kunstwerken (zoals bruggen, tunnels en viaducten), verkeersvoor- zieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement (zoals signalering en verkeerscentrales).
In bijlage 4 Instandhouding van deze begroting wordt uitgebreid ingegaan op de werking van de instandhouding van de netwerken die onder verant woordelijkheid van IenW vallen.
Maatregelen
Toevoeging Coalitieakkoord middelen instandhouding
In het Coalitieakkoord zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor exploitatie, onderhoud en vernieuwing van de Rijksinfrastructuur. De komende jaren groeit de extra bijdrage stapsgewijs toe naar jaarlijks € 1,125 miljard extra vanaf 2026 en structureel € 1,25 miljard extra vanaf 2038 voor de instandhouding van onze wegen, spoor, bruggen, viaducten en vaarwegen, ook met het oog op de verkeersveiligheid. De extra middelen uit het Coalitieakkoord voor de jaren 2026-2030 zijn bij deze begroting verdeeld over de netwerken van RWS op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds om de programmering van exploitatie en onderhoud in deze jaren op te hogen. Voor het Hoofdwegennet betekent dit in de periode 2026 tot en met 2030 een ophoging voor de vernieuwing met € 104 miljoen per jaar en voor onderhoud in totaal € 2,1 miljard.
In de Kamerbrief Vooruitblik MIRT 2023 van 17 maart 2023 (Kamerstuk 36 200 A, nr. 65) is aangegeven dat de instandhouding van onze netwerken thans de hoogste prioriteit heeft. De netwerken vormen het fundament voor een bereikbaar Nederland. Zonder onze goed functionerende netwerken ligt het land immers stil. Nu een deel van de aanleg door stikstof voorlopig stil ligt, wordt het in stand houden van infrastructuur nog belangrijker. Specifiek voor het hoofdwegen- en hoofdvaarwegennet maken we in deze kabinetsperiode een beweging van aanleg naar instandhouding. Concreet is de inzet om voor deze netwerken de komende jaren financiële middelen en personele capaciteit van aanleg naar instandhouding te schuiven. Dat geld komt bovenop de extra middelen voor instandhouding uit het Coalitieakkoord.
Toevoeging middelen herprioritering
Aanvullend op de middelen vanuit het Coalitieakkoord zijn vanuit de herpriotering middelen toegevoegd aan instandhouding RWS. Voor het Hoofdwegennet gaat het om € 774 miljoen.
Met deze middelen kunnen we werken aan de grootste onderhoudsopgave van onze infrastructuur ooit. Het streven is een groei van het productievolume te realiseren van € 2 miljard naar € 3 miljard per jaar voor de instandhouding van de RWS-netwerken, waarvan € 0,8 miljard per jaar voor vervanging en renovatie van infrastructuur. Dit is toegelicht in de Kamerbrief Basiskwaliteitsniveau RWS-netwerken van 17 maart (Kamerstuk 29 385, nr. 119).
Programma brandwerendheid tunnels
In de begroting 2023 is een nieuw programma op artikel 12.02 geplaatst, het programma Brandwerendheid tunnels. Dit programma richt zich op het aantoonbaar laten voldoen van wegtunnels aan de wettelijke normen voor brandwerendheid. Het gaat daarbij om de wegtunnels opgeleverd in de periode 2000 ‒ 2017. Op 24 december 2021 is de Kamer geïnformeerd (Kamerstuk 29 296, nr. 41) dat uit nader onderzoek is gebleken dat het op grote schaal aanbrengen van hittewerende bekleding in landtunnels mogelijk achterwege kan worden gelaten of slechts in beperkte mate hoeft te worden aangebracht. Momenteel wordt dit door RWS onderzocht. Tunnels onder water zijn niet meegenomen in het onderzoek. Bij tunnels onder water kan de mogelijke gevolgschade van een brand namelijk zeer omvangrijk zijn en wordt om deze reden vastgehouden aan herstel met hittewerende bekleding. Dit vanwege de bereikbaarheid van een regio en de hoge kosten bij herstel van de tunnel. De eerste tunnel die wordt opgepakt is de 2e Coentunnel, de werkzaamheden zijn voorzien in de periode 2024-2026. Voornaamste reden dat de werkzaamheden niet in 2023 starten is dat de voorbereiding meer tijd kost dan was voorzien.
12.02.01 Onderhoud
IenW zet in op een optimale veiligheid, beschikbaarheid en betrouw baarheid van het hoofdwegennet over de hele levenscyclus van de infrastructuur. Die omhelst wegen, bruggen, viaducten, tunnels, aquaducten, matrixborden, verkeerscentrales en verkeersvoorzieningen. Daarbij gelden de eisen ten aanzien van het landschap en het milieu rond de rijkswegen als randvoorwaarden. Onderhoud betreft zowel het preventief als het correctief onderhoud.
De uitgaven voor het onderhoud bestaan hoofdzakelijk uit:
– Uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan;
– Uitgaven voor onderhoud van kunstwerken;
– Uitgaven voor onderhoud aan (Dynamisch Verkeersmanagement) DVM- systemen zoals matrixborden, informatiepanelen en verkeerscentrales;
– Klein variabel en vast onderhoud aan verkeersvoorzieningen, zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting;
– Uitgaven voor geluidmaatregelen (landschap en milieu) als gevolg van naleving van geluidproductieplafonds voor zover geen onderdeel van een aanlegproject.
Meetbare gegevens
Figuur 5
Eenheid | Realisatie 2022 | Prognose 2023 | Prognose 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte | Hoofdrijbaan | km | 5.846 | 5.844 | 5.849 |
Rijbaanlengte | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.612 | 1.612 | 1.619 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 77,3 | 77,3 | 77,4 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 14,4 | 14,4 | 14,4 |
Groen areaal | km2 | 184 | 184 | 184 |
Toelichting
In 2024 is enerzijds een toename van de rijbaanlengte en oppervlakte asfalt voorzien als gevolg van de aanleg van de A24 Blankenburgverbinding, en anderzijds een afname als gevolg van de overdracht van het laatste deel van de N18 Varsseveld - Enschede naar de provincie.
Areaal | Eenheid | Omvang 2024 | Budget (x € 1.000) 2024 | |
---|---|---|---|---|
Wegen | Oppervlakte wegdek(Exclusiefverzorgingsbanen) | km2 | 91,8 | 904.696 |
Toelichting
In deze tabel wordt het totale areaal exclusief verzorgingsbanen weergegeven. In 2024 betreft dit in totaal 91,8 km².
Realisatie 2021 | Realisatie 2022 | Streefwaarde 2023 | Streefwaarde 2024 | |
---|---|---|---|---|
Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): | 6,5% | 2,8% | 10,0% | 10,0% |
Technische Beschikbaarheid: deel van lengte en tijd (%) dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rij- of vluchtstroken zijn afgesloten als gevolg van aanleg of geplande onderhoudswerkzaamheden | 98,5% | 98,2% | 90,0% | 90,0% |
Veiligheid (2): | ||||
a. voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) | 99,80% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
b. voldoen aan norm gladheidbestrijding (binnen 2 uur preventief strooien). | 99%1 | 99% | 95% | 95% |
Voor de prestatieindicator ‘Veiligheid – Voldoen aan norm gladheidsbestrijding’ is over 2020 geen kwantitatieve score opgenomen, omdat er over het najaar van 2020 geen eenduidige prestatiecijfers beschikbaar zijn. Kwalitatief is de indruk echter dat ook in de tweede helft van het jaar de norm is gehaald, aangezien in deze periode de tijdigheid van de strooiacties vergelijkbaar is geweest met die in andere jaren. In het eerste half jaar van 2020 was een prestatie van 97% gerealiseerd.
1. Files door Werk in Uitvoering, als gevolg van aanleg en gepland onderhoud (1): Deze indicator betreft de verhouding ‘Files door aanleg, beheer en onderhoud’ ten opzichte van ‘Alle files’. Hierbij worden alleen files meegeteld die een snelheid hebben lager dan 50 km/uur en een lengte van minstens 2 km. De overige vertragingen, namelijk die met een snelheid tussen 50 en 100 km/uur en/of over korte lengte, worden niet benoemd als files, maar als congestie.
2. Veiligheid (2): De indicator kent twee aspecten, namelijk: (a) Het voldoen aan de veiligheidsnormen: dit wordt gemonitord aan de hand van de schadekenmerken stroefheid en spoorvorming en (b) Het tijdig bestrijden van wintergladheid: dit wordt gemonitord aan de hand van de situaties waarin tijdig preventief dient te worden gestrooid.
12.02.04 Vernieuwing
Op dit artikel staan de beschikbare budgetten voor vervanging en renovatie van het hoofdwegennet. Sinds medio vorige eeuw is in hoog tempo een groot deel van de infrastructuur aangelegd. Het is van belang dat de veiligheid en de beschikbaarheid van het hoofdwegennet in stand worden gehouden tegen de achtergrond van een beperkte technische levensduur van kunstwerken. Het einde van de levensduur kan ontstaan door de ouderdom van het kunstwerk of door intensiever gebruik dan bij het ontwerp is voorzien. Op basis van onderzoek wordt jaarlijks een analyse gemaakt voor welke kunstwerken vervanging of renovatie aan de orde is. RWS bekijkt via inspecties waar maatregelen nodig zijn. Voor een zichtperiode van ongeveer 7 jaar is dit vooruit te plannen in concrete projecten. Voor de periode daarna zijn budgetten beschikbaar, maar wordt de invulling van het programma op een later moment concreet. De werkwijze staat verder toegelicht in bijlage 4 'Instandhouding'. In het MIRT-projectenoverzicht worden onderliggende projecten inzichtelijk gemaakt.
12.03 Ontwikkeling
Om een betrouwbaar netwerk te realiseren en de verwachte verkeersgroei te faciliteren, worden infrastructuurprojecten voorbereid en uitgevoerd. Zo wordt bereikt dat de noodzakelijke wegcapaciteit beschikbaar is en komt. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
Een schuif naar instandhouding en binnen aanleg
Door stikstofproblematiek liggen meerdere (weg)projecten stil. Tegelijk kampt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met steeds meer excessieve prijsstijgingen en tegenvallers op aanleg. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat focust op wat wél kan en zet haar financiële middelen en capaciteit zo in dat de bereikbaarheid en veiligheid daar het meeste van profiteren. Dit betekent inzet op het in stand houden van de infrastructuur en met name aanlegprojecten die reeds in realisatie zijn. Dit samen betekent een financiële schuif, waarbij gereserveerde budgetten van (weg)projecten grotendeels anders worden ingezet. Voor het hoofdwegennet heeft dit een omvang van € 3,4 miljard, waarvan € 1,1 miljard naar instandhouding.1
Maatregelen
Verkeersveiligheid hoofdwegennet
Er wordt op verschillende manieren gewerkt aan het verder verbeteren van de verkeersveiligheid op het hoofdwegennet. De infrastructuur wordt veiliger gemaakt door bijvoorbeeld het verwijderen van obstakels uit de berm of het aanpassen van kruispunten. Dit betreffen maatregelen op zowel A- als N-wegen in beheer van het Rijk. Hieronder wordt voor de verschillende onderdelen een stand van zaken gegeven.
1. Coalitieakkoord middelen Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen
Er is vanuit het Coalitieakkoord voor de jaren 2023-2026 in totaal € 200 miljoen beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op Rijks-N-wegen. Op 28 juni 2022 is de Tweede Kamer geïnformeerd over de aanpak (Kamerstukken 29398, nr. 1014). Bij de prioritering is gebruik gemaakt van de inzichten uit de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) (Kamerstuk 31 305, N328) en het onderzoek van Arcadis naar fysieke rijrichtingscheiding op enkelbaans Rijks-N-wegen (bijlage bij Kamerstuk 29398, nr. 970). De prioritering heeft geleid tot een verdeling van de middelen in twee tranches. In tranche 1 is geprioriteerd op een snelle uitvoerbaarheid van maatregelen, wordt gewerkt aan het verder verbeteren van de bermveiligheid en worden specifieke knelpunten aangepakt, zoals gevaarlijke kruispunten. Hiervoor is € 24,2 miljoen beschikbaar. De uitvoering van de eerste maatregelen in tranche 1 start volgens planning in het najaar 2023. In tranche 2 is gekozen voor een grootschalige en integrale aanpak van een beperkt aantal trajecten. Het uitgangspunt in tranche 2 is het aanbrengen van fysieke rijbaanscheiding op de N36 en de N50 tussen Kampen en Ramspol. Daarnaast is nader onderzoek gedaan naar maatregelen op de N44, N14, N59 en N915. Voor de zomer 2023 is het plan van aanpak voor de N36 en N50 en de uitwerking van het maatregelenpakket voor de N44, N14, N59 en N915 afgerond en is de Kamer hierover geïnformeerd2. De komende periode worden deze plannen verder uitgewerkt.Voor de maatregelen in tranche 2 is € 170,5 miljoen beschikbaar. Daarnaast is € 5,3 miljoen gereserveerd voor programmamiddelen.
2. Programma Veilige Bermen (valt onder Programma Meer Veilig)
Het programma Veilige Bermen richt zich volledig op het veiliger maken van de bermen langs autosnelwegen door obstakels in de berm te verwijderen, verplaatsen of af te schermen. Dit met als doel om het relatief grote aantal eenzijdige ongevallen met ernstige afloop als gevolg van een botsing met een obstakel in de berm terug te dringen. Voor de uitvoering van het programma is € 40 miljoen gereserveerd. Het programma is in uitvoering. Daarnaast is € 25 miljoen beschikbaar voor het veiliger maken van de bermen van N-wegen in beheer van het Rijk. De Tweede Kamer is op 23 april 2018 geïnformeerd over de inzet van deze middelen (Kamerstukken 34775- A nr. 64). Deze middelen zijn toegevoegd aan het Meer Veilig programma. Het budget wordt ingezet voor maatregelen op de N7, N14, N31, N33, N35, N36 en N48. Ook dit programma is inmiddels in uitvoering.
3. Programma Meer Veilig
In het kader van Programma Meer Veilig worden maatregelen gerealiseerd voor de drie programma’s Meer Veilig 3, Veilige Bermen Rijkswegen en aanpak veiligheid Rijks-N-wegen. In het programma Meer Veilig 3 wordt gewerkt aan het realiseren van kosteneffectieve maatregelen, waarmee locaties met een relatief hoog veiligheidsrisico worden aangepakt. Concrete voorbeelden van maatregelen zijn het aanleggen van een rotonde, het plaatsen van geleiderail of het aanpassen van invoegers, uitvoegers en de belijning. Van de derde tranche van het servicepakket Meer Veilig zijn van de 62 maatregelen 54 maatregelen gerealiseerd.
12.03.01 Aanleg
Mijpalen Aanlegprojecten
In 2024 wil IenW de volgende mijlpalen realiseren.
Mijlpaal | Project |
---|---|
Openstelling | A24 Blankenburgverbinding |
Rijnlandroute |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. N57/59 EuroRAP verkeersveiligheid: projectbudget toegenomen met € 3 miljoen t.b.v. de aansluiting N57/N59 bij Serooskerke;
2. Kleine projecten / afronding projecten: projectbudget is toegenomen met € 8 miljoen als gevolg van loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 4 miljoen) en extra budget voor Schoon en Emissieloos bouwen (€ 14 miljoen);
3. A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2: projectbudget toegenomen met € 31 miljoen als gevolg van loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 12 miljoen), prijsstijging materialen (€ 6 miljoen) en meerkosten bevingsbesteding (€ 13 miljoen);
4. Amstel (Zuidas): projectbudget toegenomen met € 78 miljoen als gevolg van loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 28 miljoen) en Vervanging Rozenoordbrug (€ 60 miljoen) en een correctie voor een dubbeltelling (- € 10 miljoen);
5. A2 Vonderen-Kerensheide: projectbudget toegenomen met € 7 miljoen als gevolg van loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 15 miljoen) en correctie op een eerdere mutatie inzake prijsstijgingen (- € 9 miljoen);
6. Reservering A2 Vonderen-Kerensheide: projectbudget afgenomen met € 63 miljoen als gevolg van toevoeging loon- en prijsbijstelling 2023 (€ 5 miljoen) en € 68 miljoen afname doordat uit de gunning is gebleken dat het tekort minder hoog is dan verwacht waardoor minder reservering nodig is.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2023.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | later | huidig | vorig | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||||||||||
A15 Papendrecht-Sliedrecht | 22 | 22 | 18 | 2 | 2 | ‒ | 2021 | 2021 | |||||
A4/A44 Rijnlandroute | 559 | 550 | 369 | 9 | 92 | 60 | 29 | ‒ | Regio | Regio | |||
A4 Burgerveen - Leiden | 541 | 541 | 541 | ‒ | 2015 | 2015 | |||||||
A4 Delft - Schiedam | 642 | 642 | 642 | ‒ | 2015 | 2015 | |||||||
A4 Vlietland / N14 | 16 | 16 | 16 | ‒ | 2020 | 2020 | |||||||
N57/59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 21 | 18 | 6 | 12 | 3 | ‒ | n.t.b. | n.t.b. | 1 | ||||
N61 Hoek-Schoondijke | 111 | 111 | 111 | ‒ | 2015 | 2015 | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 96 | 78 | 5 | 29 | 20 | 5 | 11 | 5 | 11 | 10 | 2 | ||
Programma 130 km | 55 | 55 | 52 | 1 | 2 | ‒ | |||||||
Programma aansluitingen | 132 | 132 | 122 | 5 | 5 | ‒ | |||||||
Quick Wins Wegen | 12 | 12 | 12 | ‒ | |||||||||
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 1.478 | 1.477 | 1.476 | 1 | 1 | ‒ | 2016 | 2016 | |||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen fase 2 | 899 | 868 | 620 | 122 | 99 | 52 | 6 | ‒ | 2025 | 2025 | 3 | ||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 222 | 221 | 220 | 2 | ‒ | 2014 | 2014 | ||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||||||||
A10 Amsterdam praktijk-proef FES | 41 | 41 | 38 | 3 | ‒ | 2018 | 2018 | ||||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (Zuidas) | 730 | 652 | 63 | 19 | 34 | 58 | 34 | 34 | 27 | 461 | 2032-2036 | 2032-2036 | 4 |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere | 1.211 | 1.199 | 946 | 36 | 36 | 35 | 83 | 75 | ‒ | 2027 | 2027 | ||
A1 Bunschoten-Knooppunt Hoevelaken | 19 | 19 | 19 | ‒ | 2015 | 2015 | |||||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | ‒ | ||||||||||||
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 1.209 | 1.209 | 1.209 | ‒ | 2012 | 2012 | |||||||
A9 Badhoevedorp | 307 | 306 | 285 | 22 | ‒ | 2017 | 2017 | ||||||
N50 Ens-Emmeloord | 19 | 19 | 19 | ‒ | 2016 | 2016 | |||||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 679 | 656 | 170 | 9 | 10 | 459 | 19 | 7 | 5 | ‒ | n.t.b. | n.t.b. | |
A1 Apeldoorn-Azelo: fase 1 en 2a | 489 | 478 | 257 | 67 | 112 | 51 | 3 | ‒ 1 | 2023-2025 | 2023-2025 | |||
A1 Apeldoorn Zuid-Beekbergen | 29 | 29 | 29 | ‒ | 2017 | 2017 | |||||||
A50 Ewijk - Valburg | 269 | 269 | 269 | ‒ | 2017 | 2017 | |||||||
N35 Combiplan Nijverdal | 319 | 319 | 317 | 1 | 1 | ‒ | 2015 | 2015 | |||||
N35 Wijthmen - Nijverdal | 24 | 23 | 3 | 4 | 4 | 7 | 6 | ‒ | 2018 | 2018 | |||
N35 Zwolle - Wijthmen | 50 | 50 | 49 | 1 | ‒ | 2018 | 2018 | ||||||
Projecten Zuid-Nederland | |||||||||||||
A2 Passage Maastricht | 686 | 686 | 679 | 1 | 6 | 2016 | 2016 | ||||||
A4 Dinteloord-Bergen op Zoom | 260 | 260 | 260 | ‒ | 2014 | 2014 | |||||||
A76 Aansluiting Nuth | 61 | 61 | 59 | 2 | ‒ | Regio | Regio | ||||||
A2 Vonderen-Kerensheide | 348 | 341 | 29 | 25 | 20 | 37 | 80 | 119 | 38 | ‒ | 2025-2027 | 2025-2027 | 5 |
Reservering A2 Het Vonderen-Kerensheide | 46 | 109 | 2 | 9 | 16 | 20 | 6 | ||||||
Projecten Overig | |||||||||||||
Fileaanpak | 61 | 61 | 58 | 2 | 1 | ‒ | |||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 157 | 157 | 150 | 1 | 2 | 2 | 2 | ‒ | |||||
Meer veilig | 115 | 114 | 95 | 20 | ‒ | ||||||||
Afrondingen | 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | 1 | ||||||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 11.935 | 11.801 | 9.213 | 391 | 443 | 773 | 281 | 256 | 102 | 476 | |||
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies | 161 | 135 | 148 | 146 | 79 | 10 | |||||||
Programma Aanleg | 552 | 578 | 921 | 427 | 335 | 112 | 476 | ||||||
Budget Aanleg (MF 12.03.01) | 410 | 425 | 711 | 569 | 488 | 322 | |||||||
Overprogrammering (-) | ‒ 142 | ‒ 153 | ‒ 210 | 142 | 153 | 210 |
12.03.02 Planning en studies
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Schuif van aanleg naar instandhouding en binnen aanleg: In het kader van de herprioritering Mobiliteitsfonds is dit project gepauzeerd en zijn de middelen alternatief ingezet. Het betreft naast verkenningen (zie artikel 11.01) de volgende planstudies: A1/A28 Knooppunt Hoevelaken, A4 Haaglanden - N14, Rijksbijdrage NRW Utrecht, InnovA58 traject: Annabosch – Galder, Innovaties InnovA58 (dit is geen MIRT-project, maar een reservering voor het project InnovA58 waaruit ook middelen worden geschoven), A67 Leenderheide – Geldrop, A1/A30 Barneveld en A1/A35 Knooppunt Azelo – Buren;
2. Exploitatie tol: dit betreft de kosten voor de exploitatie van de tolheffing op de A24 Blankenburgverbinding en de A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15). Voor verdere toelichting wordt verwezen naar bijlage 7 Tol;
3. Reservering Life Cycle Costs (LCC): de toename van het bedrag wordt verklaard door het toepassen van de jaarlijkse extrapolatie en prijsindexering;
4. Exploitatie vrachtwagenheffing: dit betreft een ophoging van €300 miljoen ten behoeve van de exploitatiefase van de vrachtwagenheffing in de periode 2026-2032, waarvoor in 2024 een aantal taakpaketten worden aanbesteed en gegund;
5. Impuls Strategisch Plan verkeersveiligheid (SPV): dit betreft een ophoging van € 79 miljoen ten behoeve van de derde tranche van de Impuls vanuit de reservering SPV op artikel 11.03. In totaal is in 2024 en 2025 € 150 miljoen beschikbaar, waarvan € 50 miljoen voor vernieuwende maatregelen verkeersveiligheid;
6. Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen: de toename van het bedrag wordt, naast de jaarlijkse extrapolatie en prijsindexering, verklaard door de overheveling van resterende NSL-middelen die gereserveerd stonden voor stikstofaanpak (€ 17 miljoen). Daarnaast is het studiebudget Verkenningen en MIRT onderzoeken (€ - 8 miljoen) vanuit dit budget aangevuld.
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling 2023.
Projectbudget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | TB | Openstelling | |
Aanleg uitgaven op MF 12.03.01 mbt Planning en studies -projecten | ‒ 1.219 | ‒ 1.336 | nvt | nvt | 1 |
Projecten Nationaal | |||||
Beter Benutten | 96 | 95 | nvt | nvt | |
Geluidsaneringprogramma – weg | 550 | 531 | nvt | nvt | |
Kosten voorbereiding tol | 114 | 109 | nvt | nvt | |
Exploitatie tol | 471 | 2 | |||
Lucht - weg (NSL hoofdwegennet) | 2 | 2 | nvt | nvt | |
Reservering voor LCC | 425 | 361 | nvt | nvt | 3 |
Snelfietsroutes | 2 | 2 | nvt | nvt | |
Reservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 0 | 13 | nvt | nvt | |
Voorbereiding vrachtwagenheffing | 355 | 361 | nvt | nvt | |
Exploitatie vrachtwagenheffing | 300 | 4 | |||
Impuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid | 349 | 267 | nvt | nvt | 5 |
Verkeersveiligheid Rijks-N-wegen | 194 | 185 | nvt | nvt | |
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 177 | 321 | nvt | nvt | 6 |
Projecten Noordwest-Nederland | |||||
A1/A28 Knooppunt Hoevelaken | 473 | 1.145 | 1 | ||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.725 | 1.651 | * | * | |
A7/A8 Corridor Amsterdam-Hoorn | 531 | 505 | ntb | ntb | |
A6 Almere Oostvaarders-Lelystad | 144 | 137 | * | * | |
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 27 | 198 | Regio | Regio | 1 |
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 31 | 30 | Regio | Regio | |
Projecten Zuidwest-Nederland | |||||
A20 Nieuwerkerk a/d IJssel – Gouda | 153 | 146 | ntb | ntb | |
A4 Burgerveen – N14 | 347 | 330 | ntb | ntb | 1 |
A4 Haaglanden – N14 | 153 | 732 | ntb | ntb | 1 |
Projecten Zuid-Nederland | |||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 6 | 6 | |||
N65 Vught – Haaren | 89 | 88 | Regio | Regio | |
Programma SmartwayZ.NL: A67 Leenderheide-Geldrop | 77 | 211 | ntb | ntb | 1 |
Programma SmartwayZ.NL: InnovA58 | 572 | 585 | nvt | nvt | 1 |
Programma SmartWayZ.nl: ASML De Run | 1 | 0 | |||
Programma SmartwayZ.NL: ITS en Smart Mobility | 10 | 10 | nvt | nvt | |
SmartWayZ.NL programmaorganisatie | 1 | 1 | nvt | nvt | |
Projecten Oost-Nederland | |||||
A1/A30 Barneveld | 23 | 90 | ntb | ntb | 1 |
N35 Nijverdal – Wierden | 125 | 120 | * | * | |
N35 Knooppunt Raalte | 15 | 14 | nvt | nvt | |
N50 Kampen – Kampen Zuid | 17 | 16 | * | * | |
Reservering terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 37 | 36 | nvt | nvt | |
Verkeersmaatregelen A28 | 33 | 32 | nvt | nvt | |
A1/A35 Azelo-Buuren | 1 | 5 | nvt | nvt | 1 |
Projecten Noord-Nederland | |||||
N33 Zuidbroek-Appingedam | 115 | 110 | * | * | |
Overige projecten en reserveringen | 134 | 308 | |||
Projecten in voorbereiding | |||||
Projecten Nationaal | |||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||
Programma DUMO | |||||
Programma Fiets | |||||
Strategisch plan Verkeersveiligheid | |||||
Afrondingen | |||||
Totaal programma planning en studies | 6.656 | 7.417 | |||
Begroting (MF 12.03.02) | 6.656 | 7.417 |
12.03.03 Optimalisering gebruik
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden uitgaven gedaan die de optimalisering van het gebruik van infrastructuur op de weg bevorderen. Voorbeelden zijn intelligent verkeersmanagement, informatie over werk in uitvoering en beperkte infrastructurele aanpassing van weginfrastructuur.
Producten
Budget | Planning | ||
---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | |
Digitale Infrastructuur voor Toekomstbestendige Mobiliteit | 31 | 30 | |
Versnellingsafspraken | 1.438 | 1 | |
Mobiliteitspakketten | 818 | 1 | |
Schaalsprongen en bovenlokaal M&G | 561 | 1 | |
Regionale regeling SEB | 180 | 15 | 2 |
Ontsluiting Woningbouwmiddelen | 3.125 | ||
Risicobeheersing | 41 | ||
Noordwest-Nederland | |||
Ringen draaiende houden WoMo | 212 | 200 | 2 |
Zuidwest-Nederland | |||
Ringen draaiende houden WoMo | 53 | 50 | 2 |
Zuid-Nederland | |||
Reservering VDL | 5 | ||
Ringen draaiende houden WoMo | 53 | 50 | 2 |
Quickwins A2 Deil-Vught | 14 | ||
Totaal Optimalisering gebruik | 548 | 6.328 | |
Begroting (MF 12.03.03) | 548 | 6.328 |
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. Een deel van de Woningbouwmiddelen is overgeboekt van artikel 12 naar artikel 14 Regionale infrastructuur en bereikbaarheidsprogramma’s. Het gaat om de middelen voor o.a. de SPUK mobiliteitspakketten, de SPUK bovenplanse infrastructuur en risicobeheersingskosten;
2. Dit betreft een overboeking vanuit de middelen Woningbouw en Mobiliteit conform de gemaakte BO MIRT afspraken (najaar 2022).
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten boven het drempelbedrag van € 60 miljoen wordt middels een Publiek Private Comparator (PPC) getoetst of een DBFM-contract meerwaarde op kan leveren. Infrastructuurprojecten die via een DBFM (Design, Build, Finance en Maintain) contract worden aanbesteed, hebben als kenmerk dat sprake is van de overdracht van de integrale onderdelen van een bouwproject (ontwerp, bouw, onderhoud en financiering) aan een private opdrachtnemer. In plaats van een product wordt een dienst uitgevraagd, te weten de beschikbaarheid van de infrastructuur. De betaling voor deze dienst vindt plaats aan de hand van de overeengekomen prestatie die wordt afgezet tegen de daadwerkelijk geleverde prestatie, de beschikbaarheid. De beschikbaarheidsvergoeding wordt pas uitgekeerd na openstelling van het project; tijdens de bouw dient de DBFM- opdrachtnemer daarom zelf de financiering te regelen. Omdat het project gefinancierd is door banken en/of institutionele beleggers, is sprake van een sterke druk vanuit de financierders op de opdrachtnemer om de afgesproken prestatie ook te leveren: op tijd en binnen de geraamde kosten. Een lager prestatieniveau leidt tot lagere betalingen, die op hun beurt de terugbetaling van de financiering moeten zeker stellen. In de bouwfase is doorgaans wel sprake van een gedeeltelijke betaling (de partiële beschikbaarheidsvergoeding) als sprake is van de uitbreiding van een bestaande weg die ook tijdens de verbouwing beschikbaar moet blijven voor het wegverkeer. Bij openstelling van de weg wordt overgegaan naar een volledige beschikbaarheidsvergoeding. Het afronden van een aanbesteding resulteert in een meerjarige verplichting, van zowel aanleg als ook beheer en onderhoud op het desbetreffende project. Op dit begrotingsartikel bestaat daarmee geen enkele budgetflexibiliteit. Slechts bij onderpresteren van de opdrachtnemer kunnen boetes en kortingen worden aangebracht.
De verplichting aan de DBFM-opdrachtnemer vervalt aan het einde van de looptijd van het contract waarna het beheer en onderhoud van deze wegvakken terugkomen bij RWS en de bijbehorende budgetten geraamd worden op het reguliere onderhoudsartikel (artikelonderdeel 12.02 Onderhoud en Vernieuwing).
Producten
De projecten A16 Rotterdam, A24 Blankenburgverbinding, A9 Badhoe- vedorp-Holendrecht en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald. De A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) wacht op moment van schrijven op een uitspraak van de Raad van State omtrent het Tracébesluit.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
1. A27 Houten-Hooipolder: naast de loon- en prijsbijstelling van € 96 miljoen is er ook een toename van het projectbudget door een aanbestedingstegenvaller van € 157 miljoen;
2. A15 Maasvlakte-Vaanplein: naast de loon- en prijsbijstelling /indexering van € 30 miljoen is er ook een toename van het projectbudget te melden als gevolg van een tegenvaller instandhouding € 27 miljoen;
3. A16 Rotterdam: naast de loon- en prijsbijstelling van € 36 miljoen is er een toename van het projectbudget te melden als gevolg van een tegenvaller (€ 37 miljoen), excessieve prijsstijging (€ 6 miljoen) en een scope uitbreiding in het kader van brandwerendheid tunnels (€ 35 miljoen);
4. A24 Blankenburgverbinding: naast de loon- en prijsbijstelling /indexering van € 88 miljoen is ook een toename van het projectbudget te melden als gevolg van excessieve prijsstijging (€ 18 miljoen).
De overige budgettaire aanpassingen zijn mutaties ten aanzien van loon- en prijsbijstelling/indexering 2023.
Projectbudget | Kasbudget | Openstelling | Eind contract | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Later | Huidig | Vorig | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||||||||
A12-A15 Ressen - Oudenbroeken (ViA15) | 212 | 211 | 201 | 11 | ‒ | nvt | nvt | |||||||
A12 Ede-Grijsoord | 188 | 185 | 95 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | 33 | 2016 | 2016 | 2032 | |
N18 Varsseveld-Enschede | 461 | 455 | 267 | 15 | 12 | 11 | 11 | 11 | 11 | 123 | 2018 | 2018 | 2034 | |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||||||||
N31 Leeuwarden-Drachten | 170 | 169 | 162 | 3 | 5 | ‒ | 2007 | 2007 | 2022 | |||||
N33 Assen-Zuidbroek | 364 | 353 | 172 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 16 | 101 | 2014 | 2014 | 2034 | |
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||||||||
A10 Tweede Coentunnel | 2.249 | 2.215 | 1.396 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | 58 | 505 | 2013 | 2013 | 2037 | |
A12 Lunetten-Veenendaal | 724 | 710 | 447 | 29 | 27 | 26 | 26 | 26 | 26 | 117 | 2012 | 2012 | 2033 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (Badhoevedorp-Holendrecht) | 1.350 | 1.320 | 58 | 30 | 28 | 26 | 66 | 212 | 81 | 849 | 2027 | 2027 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) | 1.912 | 1.875 | 805 | 66 | 63 | 63 | 63 | 63 | 61 | 728 | 2019 | 2019 | 2042 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A6 Almere) | 400 | 388 | 117 | 18 | 17 | 17 | 22 | 18 | 17 | 174 | 2019 | 2019 | 2040 | |
A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 1.205 | 1.192 | 500 | 55 | 51 | 50 | 50 | 50 | 50 | 399 | 2020 | 2020 | 2038 | |
A27/A1 Utrecht-Eemnes-Bunschoten | 387 | 378 | 100 | 18 | 15 | 16 | 15 | 15 | 15 | 193 | 2019 | 2019 | 2044 | |
Aflossing tunnels | 976 | 969 | 825 | 32 | 31 | 31 | 35 | 22 | ‒ | |||||
Projecten Tolgefinancierd | ‒ | |||||||||||||
Tolgefinancierde uitgaven A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) | 557 | 532 | 25 | 27 | 27 | 27 | 451 | nvt | nvt | |||||
Tolgefinancierde uitgaven A24 Blankenburgtunnel | ‒ | |||||||||||||
Projecten Zuid-Nederland | ||||||||||||||
A59 Rosmalen-Geffen | 272 | 272 | 271 | 1 | 2005 | 2005 | 2020 | |||||||
A27 Houten - Hooipolder | 2.492 | 2.239 | 124 | 76 | 124 | 392 | 414 | 293 | 246 | 823 | 2029-2031 | 2029-2031 | 2046 | 1 |
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||||
A15 Maasvlakte-Vaanplein | 2.370 | 2.313 | 1.641 | 76 | 77 | 77 | 59 | 59 | 59 | 322 | 2015 | 2015 | 2035 | 2 |
A16 Rotterdam | 2.021 | 1.907 | 345 | 141 | 268 | 149 | 98 | 106 | 69 | 845 | 2025 | 2025 | 2043 | 3 |
A24 Blankenburgtunnelverbinding | 2.227 | 2.121 | 391 | 137 | 291 | 110 | 84 | 80 | 80 | 1.054 | 2024 | 2024 | 2043 | 4 |
Afrondingen | 3 | ‒ 2 | ‒ 1 | 1 | 1 | 2 | ||||||||
Totaal | 20.540 | 19.802 | 7.917 | 790 | 1.086 | 1.077 | 1.053 | 1.066 | 833 | 6.718 | ||||
Budget (MF 12.04) | 790 | 1.086 | 1.077 | 1.053 | 1.066 | 833 | 6.718 |
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaats- kosten (inclusief afschrijving en rente) van RWS en de overige netwerkge- bonden kosten geraamd. De overige netwerkgebonden kosten komen ten goede aan exploitatie, onderhoud, vernieuwing, aanleg en DBFM, en betreffen taken die gecentraliseerd binnen RWS worden opgepakt. Het gaat bij deze zogeheten landelijke taken onder meer om het verzamelen van basisinformatie, onderhouden van ICT-systemen, het inspecteren van het areaal en de ontwikkeling van kennis en innovatie. Er is gekozen voor centrale uitvoering met het oog op enerzijds uniformiteit in werkwijze en anderzijds kostenbesparing.
12.09 Ontvangsten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de bijdragen van derden aan de producten op het gebied van Rijkswegen, die rechtstreeks aan IenW worden betaald, verantwoord.
Producten
Totaal geraamde inkomsten tol
Met de Wet Tijdelijke Tolheffing (TTH) Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, is vastgelegd dat bij de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol geheven kan worden. De toekomstige tolontvangsten zijn geraamd op artikel 12.09. Bij tolheffing is tot voor kort uitgegaan van een periode van 25 jaar. Met de komst van Betalen Naar Gebruik (BNG) per 2030 zal de tolheffing voortijdig worden beëindigd. De resterende tolopgave wordt per 2030 gedekt uit de opbrengsten BNG. Voor een overzicht van de totaal geraamde inkomsten tol wordt verwezen naar bijlage 7 Tol.
Bijdragen van derden
Dit betreffen de bijdragen van decentrale overheden en andere derden aan projecten in de investeringen van Rijkswegenprojecten.
In 2024 wordt een bijdrage van € 11,3 miljoen verwacht. Dit komt met name ten bate van de projecten A16 Rotterdam (€ 2,5 miljoen), N18 Varsseveld (€ 2,5 miljoen), A2 Vonderen-Kerensheide (€ 2 miljoen) en A27 Houten-Hooipolder (€ 1,9 miljoen). Het restant is een optelsom van bijdragen kleiner dan € 1 miljoen en komt ten bate van diverse andere projecten.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Bijdragen van derden | 145 | 11 | 7 | 6 | 15 | 10 |
Geraamde inkomsten tol | 42 | 112 | 115 | 108 | 101 | |
Totaal Ontvangsten (MF 12.09) | 145 | 53 | 119 | 122 | 123 | 111 |