12 | Hoofdwegennet | Ontwerp-begroting 2024 (1) | Mutaties via NvW en amendementen (2) | Vast-gestelde begroting 2024 (3)=(1+2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3+4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.243.900 | ‒ 94.000 | 3.149.900 | 1.328.629 | 4.478.529 | 696.640 | 1.047.553 | ‒ 99.600 | ‒ 30.750 | 21.906 | |
Uitgaven | 3.800.162 | ‒ 94.000 | 3.706.162 | ‒ 31.148 | 3.675.014 | ‒ 158.535 | 102.279 | 16.846 | 30.213 | 228.385 | |
waarvan juridisch verplicht | |||||||||||
12.01 | Exploitatie | 4.401 | 0 | 4.401 | 1.435 | 5.836 | 910 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 4.401 | 0 | 4.401 | 1.435 | 5.836 | 910 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.02 | Onderhoud en vernieuwing | 1.213.841 | ‒ 94.000 | 1.119.841 | 74.871 | 1.194.712 | 37.049 | 142.522 | ‒ 118.888 | ‒ 68.176 | ‒ 48.073 |
12.02.01 | Onderhoud | 904.696 | ‒ 94.000 | 810.696 | 95.086 | 905.782 | 596 | 158 | ‒ 3.041 | ‒ 2.296 | ‒ 2.341 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 904.696 | ‒ 94.000 | 810.696 | 95.086 | 905.782 | 596 | 158 | ‒ 3.041 | ‒ 2.296 | ‒ 2.341 | |
12.02.04 | Vernieuwing | 309.145 | 0 | 309.145 | ‒ 20.215 | 288.930 | 36.453 | 142.364 | ‒ 115.847 | ‒ 65.880 | ‒ 45.732 |
12.03 | Ontwikkeling | 767.944 | 0 | 767.944 | ‒ 104.880 | 663.064 | ‒ 178.032 | ‒ 69.523 | 285.479 | 82.691 | 295.863 |
12.03.01 | Aanleg | 425.481 | 0 | 425.481 | ‒ 50.786 | 374.695 | 33.054 | ‒ 442.726 | 219.567 | 151.950 | 222.523 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.878 | 0 | 2.878 | 0 | 2.878 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.03.02 | Planning en studies | 210.343 | 0 | 210.343 | ‒ 79.338 | 131.005 | ‒ 270.662 | 390.118 | 121.540 | ‒ 4.879 | ‒ 21.500 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 19.013 | 0 | 19.013 | 1.844 | 20.857 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 0 | |
12.03.03 | Optimalisering gebruik | 132.120 | 0 | 132.120 | 25.244 | 157.364 | 59.576 | ‒ 16.915 | ‒ 55.628 | ‒ 64.380 | 94.840 |
12.04 | Geïntegreerde contractvormen/PPS | 1.086.142 | 0 | 1.086.142 | ‒ 5.681 | 1.080.461 | ‒ 22.046 | 26.833 | ‒ 152.992 | 12.451 | ‒ 22.652 |
12.06 | Netwerkgebonden kosten HWN | 727.834 | 0 | 727.834 | 3.107 | 730.941 | 3.584 | 2.447 | 3.247 | 3.247 | 3.247 |
12.06.01 | Apparaatskosten RWS | 619.325 | 0 | 619.325 | 3.177 | 622.502 | 3.584 | 2.447 | 3.247 | 3.247 | 3.247 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 619.325 | 0 | 619.325 | 3.177 | 622.502 | 3.584 | 2.447 | 3.247 | 3.247 | 3.247 | |
12.06.02 | Overige netwerkgebonden kosten | 108.509 | 0 | 108.509 | ‒ 70 | 108.439 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 108.509 | 0 | 108.509 | ‒ 70 | 108.439 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 52.885 | 0 | 52.885 | 43.743 | 96.628 | 4.685 | ‒ 3.266 | ‒ 750 | 769 | ‒ 3.391 | |
12.09 | Ontvangsten | 52.885 | 0 | 52.885 | 43.743 | 96.628 | 4.685 | ‒ 3.266 | ‒ 750 | 769 | ‒ 3.391 |
12.09.01 | Ontvangsten | 11.336 | 0 | 11.336 | 43.743 | 55.079 | 4.685 | ‒ 3.266 | ‒ 750 | 769 | ‒ 3.391 |
12.09.02 | Tolopgave | 41.549 | 0 | 41.549 | 0 | 41.549 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingenophoging van € 1,3 miljard in 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door:
– De technische verwerking van het saldo over 2023 (€ 1,6 miljard). Dit betekent dat verplichtingenbudget via het saldo van 2023 naar 2024 is geschoven. Dit komt met name door in 2023 opgetreden vertragingen op artikelonderdeel 12.02.04 Vernieuwing en 12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS. De saldomutaties zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
– Een verplichtingenschuif van € 94 miljoen voor het amendement N35 Wijthmen-Nijverdal.
– Een verplichtingenschuif van € 25 miljoen voor de aanvullende tranche voor uitbreiding van de specifieke uitkeringen Schoon Emissieloos Bouwen en voor de ontwikkeling en invoering van een instrumentarium voor goede controle op de naleving van Schoon Emissieloos Bouwen.
– Daarnaast zijn diverse verplichtingenschuiven doorgevoerd waarbij verplichtingen op de onderhoud- en vernieuwingbudgetten en planning- en studiebudgetten vertragen en verplichtingen op onder andere realisatiebudgetten juist versnellen. In 2024 wordt het verplichtingenkader met € 335,5 miljoen verlaagd als gevolg van verplichtingenschuiven. De aard van de verplichtingenschuiven hangen vaak samen met de actualisatie van de programma's. Deze zijn nader toegelicht onder de uitgaven.
Uitgaven
12.01 Exploitatie
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2024 per saldo met € 1,4 miljoen verhoogd. Doordat de individuele mutaties kleiner zijn dan de voorgeschreven norm zijn deze niet nader toegelicht.
12.02 Onderhoud en vernieuwing
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2024 met € 74,9 miljoen verhoogd. Dit wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ - 21,5 miljoen) en actualisering van de programmering (€ 95,3 miljoen). Daarnaast hebben overboekingen plaatsgevonden van en naar dit artikelonderdeel (per saldo € 1,1 miljoen).
Saldo 2023
In 2024 is het negatieve saldo uit 2023 (€ - 21,5 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2023 € 21,5 miljoen meer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een correctie in groot en variabel onderhoud (GVO) van € - 45 miljoen. In de Ontwerpbegroting 2024 en de Prinsjesdag suppletoire begroting 2023 is het budgettair kader op onderhoud en vernieuwing aangesloten op het maakbare niveau van de programmering. Dit heeft tot een schuif naar achteren geleid. De actueelste inzichten tonen aan dat er € 45 miljoen te veel naar achter geschoven is. Dit wordt met het saldo vanuit 2024 naar 2023 geschoven, zodat het budgettair kader weer aansluit bij de maakbare programmering. Daarnaast hebben er nog diverse mutaties plaatsgevonden van per saldo € 23,5 miljoen.
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisering programmering
Bij de eerste suppletoire begroting zijn de programma's voor onderhoud en vernieuwing geactualiseerd. Uit de jaren 2027-2034 is € 281,3 miljoen naar de jaren 2024 tot en met 2026 geschoven. In 2024 is dit € 95,3 miljoen. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende programma's:
– Actualiserijng van de programmering groot en variabel onderhoud (GVO) (€ 1,3 miljoen in 2024): dit betreft een kasschuif om de kasreeksen in lijn te brengen met huidige programmering.
– Voor het amendement 27 op de ontwerpbegroting 2024 van lid Heutink voor de N35 Wijthmen-Nijverdal is de overboeking van € 94 miljoen naar artikel 11.01 in het kasritme gezet dat past bij het project N35 Wijthmen-Nijverdal. De raming voor de N35 staat in latere jaren, dus is de uitname uit beheer en onderhoud ook in dat ritme geplaatst.
Overboekingen artikel 12
In totaal is in 2024 per saldo € 1,1 miljoen toegevoegd aan artikel 12.02. Meerjarig is er juist in de periode 2024-2037 € 141,6 miljoen overgeboekt naar andere artikelonderdelen. De verhoging in 2024 wordt voornamelijk veroorzaakt door diverse kleine mutaties.
12.03 Ontwikkeling
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2024 met € 104,9 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ 28,8 miljoen), de actualisering van de programmering (€ 125,9 miljoen) en kaderaanpassing (€ - 344,9 miljoen). Daarnaast hebben overboekingen plaatsgevonden van en naar dit artikelonderdeel (per saldo € 9,5 miljoen) en overboekingen vanuit artikel 11 (per saldo € 75,7 miljoen).
Saldo 2023
In 2024 is het voordelig saldo uit 2023 (€ 28,8 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2023 € 28,8 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door Geluidsaneringprogramma – weg (€ 42,8 miljoen), doordat enkele maatregelen worden meegenomen in de onderhoudscontracten met een ander uitvoeringsritme en meer contractvoorbereidingstijd bij maatregelen. Daarnaast heeft de publicatie van de stimuleringsregeling slim, veilig, doelmatig en duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur 2023-2027 (€ 20,7 miljoen) later plaatsgevonden dan voorzien. Ook hebben er versnellingen plaatsgevonden bij bijvoorbeeld het project A4/A44 RijnlandRoute, waardoor er € 34,8 miljoen van 2024 naar 2023 is geschoven.
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisering programmering
De actualisatie van het ontwikkelingsprogramma zorgt voor een verhoging van het kasbudget in 2024 met € 125,9 miljoen. Dit wordt mede veroorzaakt door budgetneutrale schuiven op diverse onderdelen met als tegenboeking de overprogrammering op de artikelonderdelen 12.03.01 en 12.03.02. Het gaat hierbij om de volgende schuiven die inhoudelijk worden toegelicht bij het desbetreffende artikelonderdeel:
– Meerdere kasschuiven op artikel 11.03 Reserveringen (€ - 53,1 miljoen in 2024).
– Een kasschuif op artikel 11.04 Generieke investeringsruimte (€ 8 miljoen in 2024).
– Een kasschuif op artikel 12.02 Onderhoud en vernieuwing (€ 95,3 miljoen in 2024).
– Een kasschuif op artikel 12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS (€ - 25,5 miljoen in 2024).
– Een kasschuif op artikel 17.08 Zuidasdok (€ - 62,8 miljoen in 2024).
– Een kasschuif op artikel 17.09 Ontvangsten (€ - 14,9 miljoen in 2024).
Aanlegprogramma 12.03.01
Binnen het aanlegprogramma (12.03.01) zijn in 2024 diverse actualisaties (€ - 147,4 miljoen) doorgevoerd met een direct budgettair effect van € 149,3 miljoen. Hierdoor neemt de overprogrammering toe met € 296,7 miljoen. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende projecten:
– A1/A28 Knooppunt Hoevelaken: het project is gepauzeerd in het kader van de herprioritering MF/MIRT. Het realisatiebudget is naar latere jaren geschoven (€ 119,6 miljoen naar 2033).
– Programma Schiphol-Amsterdam-Almere: het kasritme van dit project is geactualiseerd, daardoor schuift € 34 miljoen uit de jaren 2024-2026 door naar latere jaren.
– Geluidsaneringprogramma – weg: het kasritme van dit programma is geactualiseerd (hierbij schuift € 70,3 miljoen in 2024 door naar latere jaren) naar aanleiding van de actuele Meerjarenplanning Verhardingen en onderhoudscontracten. Tevens is de realisatie van een aantal saneringsplannen verschoven van 2024 en 2025 naar 2027 en 2028, omdat de aanbesteding meer voorbereidingstijd nodig heeft.
– A7 Zuidelijke Ringweg Groningen: dit betreft een actualisatie van het kasritme vanwege een afrekening met de aannemer die in latere jaren valt dan was voorzien (€ - 16,8 miljoen).
– A12/A27 Ring Utrecht: opstellen van de planning is afhankelijk van de gerechtelijke procedure en van het alternatief dat wordt opgesteld door en onder verantwoordelijkheid van de regio. Het kasritme is geactualiseerd (€ 12,6 miljoen in 2024 en € 2,4 miljoen uit 2025 en € 13,1 miljoen uit 2027 naar 2026).
– A10 Knooppunt Nieuwe Meer en Amstel: bij dit project wordt € 18,9 miljoen naar voren gehaald in 2024. De kasschuif is het gevolg van de aanbestedingen, waarbij de opdrachtnemer een ander betaalritme heeft afgesproken dan in de begroting is opgenomen.
– A1 Apeldoorn-Azelo: doordat werkzaamheden sneller worden uitgevoerd dan gepland schuift schuift € 4 miljoen naar 2024 en € 1,7 miljoen naar 2026.
Daarnaast zijn diverse actualisaties doorgevoerd zonder direct budgettair effect. In totaal wordt € 245,9 miljoen van 2032-2037 naar 2024-2031 geschoven. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende projecten:
– A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15): de Raad van State heeft op 6 maart 2024 een derde tussenuitspraak gedaan over het Tracébesluit. Het opstellen van de planning is afhankelijk van het vervolg van de gerechtelijke procedure. Hierdoor schuift budget (€ 400 miljoen in 2025) door naar 2026.
– A10 Knooppunt Nieuwe Meer en Amstel (cumulatief € 313,2 miljoen van 2032-2035 naar 2024-2031).
– Geluidsaneringprogramma – weg (cumulatief € 46,5 miljoen van 2024-2029 naar 2030-2037).
Planning en studies 12.03.02
Binnen de programma’s planning en studies (12.03.02) zijn in 2024 diverse actualisaties (€ 29,7 miljoen) doorgevoerd met een direct budgettair effect van € 99,1 miljoen. Hierdoor neemt de overprogrammering toe met € 69,4 miljoen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het in het juiste ritme plaatsen van de voorbereidingen voor vrachtwagenheffing. Hierbij is € 104,4 miljoen uit de jaren 2032-2033 naar 2024-2030 geschoven (€ 18,9 miljoen in 2024).
Daarnaast zijn diverse actualisaties doorgevoerd zonder direct budgettair effect. In totaal wordt € 24,7 miljoen van 2031-2037 naar 2024-2030 geschoven. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende projecten:
– Kosten voorbereidingen tol (cumulatief € 1,7 miljoen van 2031-2033 naar 2024-2030): de invoering van tijdelijke tolheffing wordt voorbereid. Momenteel wordt door IenW en de uitvoerders RDW, CJIB, RWS en ILT gezamenlijk gewerkt aan de realisatiefase.
– Kosten voorbereidingen vrachtwagenheffing (cumulatief € 104,4 miljoen van 2032-2033 naar 2024-2031): de invoering van vrachtwagenheffing wordt voorbereid. Hierdoor wordt budget naar voren geschoven.
– Digitaal Stelsel Mobiliteitsdata (cumulatief € 53,8 miljoen van 2031-2037 naar 2025-2030): betreft een budgetschuif als gevolg van aanvullende Europese wet- en regelgeving die per 2025 ingaat welke vereist dat mobiliteitsdata structureel beschikbaar worden gesteld voor overheden, marktpartijen en burgers.
– Maatregelen fietsveiligheid (€ 25 miljoen van 2026 naar 2025): voor vernieuwende maatregelen die de fietsveiligheid verbeteren wordt een regeling uitgewerkt.
– A28 Amersfoort-Hoogeveen (€ 13,7 miljoen van 2025 naar 2027 en 2028): als gevolg van capaciteitstekort bij RWS is er vertraging opgetreden in de uitwerking van maatregelen. Hierdoor wordt naar verwachting in het vierde kwartaal van 2026 gestart met de realisatie.
Optimalisering gebruik 12.03.03
Binnen de projecten optimalisering gebruik (12.03.03) zijn in 2024 diverse actualisaties doorgevoerd met een direct budgettair effect van € - 122,5 miljoen. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende regelingen:
– Regeling Schoon en Emissieloos bouwen: het kasritme van dit project is geactualiseerd, daardoor schuift € 45 miljoen uit de jaren 2028-2030 naar de jaren 2024-2027. Dit komt doordat er veel meer animo is op de specifieke regeling Schoon Emissieloos Bouwen en het bijbehorende convenant door gemeenten dan verwacht. Hierdoor kan de regeling sneller uitgevoerd worden en is er daarom meer budget nodig in de eerdere jaren.
– Stimuleringsregeling Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam gebruik van mobiliteitsinfrastructuur: dit is een actualisatie van de stimuleringsregeling die in het najaar van 2023 is gepubliceerd. Hierdoor is een bedrag van € 51 miljoen vanuit 2024 doorgeschoven naar latere jaren.
– Mobiliteitsmaatregelen Ringen: dit betreft een actualisatie van € 96,4 miljoen van 2024 naar 2025-2028.
Kaderaanpassing MF
Dit betreft een kaderaanpassing om de uitgavenkaders op het gehele MF in een beheersbaar ritme te zetten. Voor dit artikelonderdeel gaat het om een kaderaanpassing van € - 344,9 miljoen in 2024 en € - 227,1 miljoen in 2025. Dit is met name het gevolg van de actualisering van de project- en programmaramingen. De middelen worden verschoven naar latere jaren. Daarmee is deze kaderaanpassing meerjarig budgettair neutraal.
Overboekingen artikel 12
Vanuit artikel 12.03 zijn budgetten overgeboekt naar andere artikelonderdelen binnen artikel 12 (€ 9,5 miljoen). Meerjarig is er juist in de periode 2024-2037 € 88 miljoen ontvangen van andere artikelonderdelen. Er wordt in 2024 in totaal € 12,8 miljoen overgeboekt vanuit het planning- en studiebudget voor onder andere het Nationaal Toegangspunt Mobiliteitsdata Programmaplan. Ook wordt er per saldo € 3,4 miljoen naar de HXII-begroting overgeboekt. Daarnaast wordt er € 25 miljoen in 2024 naar het artikelonderdeel geboekt voor een aanvullende tranche voor uitbreiding van de specifieke uitkeringen Schoon Emissieloos Bouwen en voor de ontwikkeling en invoering van een instrumentarium voor goede controle op de naleving van Schoon Emissieloos Bouwen. Er zijn ook nog diverse kleinere mutaties van € 0,7 miljoen. Doordat de individuele mutaties kleiner zijn dan de voorgeschreven norm zijn deze niet nader toegelicht.
Overboeking vanuit artikel 11
Dit betreft de overboeking van artikel 11.03 voor de financiering van de stimulieringsregeling Slim, Veilig, Doelmatig en Duurzaam gebruik van mobiliteit infrastructuur 2023-2027 (€ 75,7 miljoen).
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De verlaging van dit artikelonderdeel in 2024 met per saldo € 5,7 miljoen wordt veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ 11,7 miljoen), overboekingen binnen artikel 12 (€ 8,2 miljoen) en actualisering van de programmering (€ - 25,5 miljoen in 2024).
Saldo 2023
In 2024 is het positief saldo uit 2023 (€ 11,7 miljoen) technisch verwerkt. Dit betekent dat in 2023 € 11,7 miljoen minder is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Het gaat hierbij voornamelijk om de volgende projecten:
– A24 Blankenburgverbinding (€ 12,1 miljoen): de betalingen van de werkzaamheden die uitgevoerd dienen te worden na het afzinken van het laatste tunneldeel werden later gedaan.
– A15 Maasvlakte-Vaanplein (€ 8,7 miljoen): er is minder uitgegeven in 2023 door een geschil met opdrachtnemer over werkzaamheden en kosten stiller asfalt.
– A12 Lunetten-Veenendaal (€ 4,6 miljoen): dit komt onder andere doordat een deel van de kwartaalbetaling Q3 2023 is betwist en dit leidde in 2023 niet tot betaling.
– Kleinere mutaties bij diverse projecten (€ 16 miljoen).
– A16 Rotterdam (€ - 29,8 miljoen): er was sprake van hogere uitgaven in 2023 doordat binnen het project met de opdrachtnemer over drie wijzigingen overeenstemming is bereikt.
Overboekingen binnen artikel 12
In totaal is in 2024 € 8,2 miljoen overgeboekt vanuit artikelonderdeel 12.03 naar dit artikelonderdeel. Hiervan heeft € 8,1 miljoen betrekking op het project A12/A15 Ressen-Oudebroeken (ViA15).
Realistisch ramen Mobiliteitsfonds
In het kader van realistich ramen zijn alle uitgavenramingen van de programmering geactualiseerd. Dit wordt toegelicht bij het onderdeel actualisering programmering. Vervolgens is op de artikelonderdelen ontwikkeling een kaderaanpassing doorgevoerd om de uitgavenkaders aan te sluiten op de geactualiseerde programmering.
Actualisering programmering
De actualisatie van het aanlegprogramma zorgt voor een verlaging van het kasbudget met € 25,5 miljoen in 2024 en met € 22 miljoen in 2025. Dit bedrag (€ 47,5 miljoen) wordt naar latere jaren geschoven. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende projecten:
– A15 Maasvlakte-Vaanplein (in 2024 en 2025 schuift € 16,5 miljoen naar latere jaren): in de Miljoenennota 2024 is budget toegevoegd voor instandhouding, echter niet in het ritme van de onderhoudsplanning. Met deze actualisatie wordt dit hersteld.
– A24 Blankenburgverbinding (in 2024 en 2025 schuift € 51,4 miljoen naar latere jaren waarbij het kasbudget in 2026 met € 63,6 miljoen wordt opgehoogd): in verband met de toegekende budgetten voor de excessieve prijsstijgingen wordt een actualisatie gedaan om het betaalritme in de juiste jaren te plaatsen.
– A16 Rotterdam (in 2024 en 2025 schuift € 29,8 miljoen naar latere jaren): dit betreft een actualisatie doordat door het later gereed zijn van het project ook de exploitatiefase later start;
– A9 Badhoevedorp-Holendrecht (van de periode 2026-2036 schuift per saldo € 116,7 miljoen naar 2024 en 2025): dit betreft een aanpassing van de beschikbaarheidsdatum.
– A27 Houten-Hooipolder (in de jaren 2024-2029 schuift € 227,4 miljoen naar de jaren 2030-2037): deze actualisatie van de raming is het gevolg van een herziene financiële planning.
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN
Het budget op dit artikelonderdeel is in 2024 per saldo met € 3,1 miljoen verhoogd. Doordat de individuele mutaties kleiner zijn dan de voorgeschreven norm zijn deze niet nader toegelicht.
12.09 Ontvangsten
De hogere ontvangst van € 43,7 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door een actualisatie van de ontvangsten (€ 3,0 miljoen) en de technische verwerking van het saldo over 2023 (€ 40,7 miljoen). Dit betekent dat in 2023 € 40,7 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot. Dit komt voornamelijk door de volgende projecten:
– A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (€ 25,3 miljoen).
– A24 Blankenburgverbinding (€ 13,1 miljoen).
– Diverse projecten (€ 2,3 miljoen).