Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025
Artikelnummer | Uitgaven 2025 | Uitgaven 2026 | Uitgaven 2027 | Uitgaven 2028 | Uitgaven 2029 | Uitgaven 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 20251 | 4.496.332 | 5.546.906 | 5.585.796 | 5.643.339 | 5.323.282 | 2.137.188 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
SDE | 31 | 2.516.839 | 761.000 | 512.000 | 518.000 | 455.203 | ‒ 408.461 |
Mijnbouwwet | 31 | 0 | 0 | 60.000 | 10.000 | 0 | 0 |
Vulmaatregelen gasopslag | 31 | ‒ 168.497 | ‒ 81.500 | 188.000 | 36.500 | 36.500 | 36.500 |
Bijdrage EBN voor kosten schade en versterken Groningen | 31 | 0 | ‒ 293.838 | ‒ 455.803 | 224.884 | 130.987 | 201.231 |
Toekenning Groenvermogen | 31 | 105.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuiven Regulier | 31 | ‒ 35.883 | 16.808 | 19.060 | 1.409 | ‒ 2.369 | 975 |
Kasschuiven Klimaatfonds | 31 | ‒ 37.633 | 17.551 | ‒ 3.449 | ‒ 26.252 | 26.111 | 23.672 |
Kasschuiven Nationaal Groeifonds | 31 | ‒ 309.888 | 26.028 | 128.142 | 56.831 | 77.387 | 21.500 |
Eindejaarsmarge Nationaal Groeifonds | 31 | 190.063 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loon- en Prijsbijstelling | 71 | 78.667 | 93.661 | 78.274 | 75.859 | 66.065 | 84.723 |
Overige mutaties | ‒ 1.517 | ‒ 2.241 | 20.224 | 20.992 | 18.910 | 4.961.736 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 6.833.483 | 6.084.375 | 6.132.244 | 6.561.562 | 6.132.076 | 7.059.064 |
Toelichting
SDEVanwege gedaalde energieprijzen in de Klimaat- en Energieverkenning 2024 ten opzichte van de Klimaat- en Energieverkenning in 2023 is de onrendabele top voor de productie van duurzame energieproductie en CO2-opslag groter geworden waardoor er meer subsidie (€ 2,25 mld) uitbetaald moet worden in de komende jaren dan oorspronkelijk geraamd. Deze ramingsbijstelling wordt gefinancieerd vanuit de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie. Daarnaast zijn de compensatiebetalingen (€ 497 mln) als gevolg van de kolenmaatregelen in 2024 niet tot uitbetaling gekomen en in de reserve duurzame energie en klimaattransitie gestort. Deze worden naar verwachting in 2025 uitbetaald en moeten hiermee ook onttrokken worden uit de reserve. Tot slot vinden er ook kasschuiven op de SDE plaats om de opstelling van 2025 en 2026 (beide € 8 mld) mogelijk te maken en tekorten op te vangen vanuit de huidige SDE- openstelling.
MijnbouwwetIn de Mijnbouwwet bestaat de mogelijkheid om verliezen in enige jaren te verrekenen met eerder afgedragen winstaandelen. De afgelopen jaren is de mijnbouwsector winstgevend geweest. De verwachting is dat de situatie in de komende jaren zal verslechteren. Daarom wordt in de raming voor de ontvangsten Mijnbouwwet rekening gehouden met verliesverrekening door vergunninghouders. Omdat dit per saldo hoger is dan de geraamde ontvangsten, is dit budget in 2027 en 2028 op de uitgaven geraamd.
Vulmaatregelen gasopslagIn 2025 wordt het budget voor de vulmaatregel over 2024-2025 naar beneden bijgesteld vanwege een lagere verwachte realisatie. De budgetten van komende vulmaatregelen worden ook, onder het mom van realistisch ramen, en op basis van realisaties uit het verleden, in kasbudget naar beneden bijgesteld. Tot slot wordt er ook voor het gasjaar 2026-2027 een vultaak aan EBN gegeven, de subsidie wordt in 2027 uitbetaald.
Ook wordt aan EBN gevraagd om een noodvoorraad aan te leggen, de verplichting hiervoor wordt in 2025 aangegaan. Het vereiste kasbudget is € 36,5 mln structureel vanaf 2027. Dit voorstel is toegelicht in de Kamerbrief (Kamerstuk nr. 29023-563), update van de gasleveringszekerheid Q2 2025, van 15 april. Het ingevulde kader CW 3.1 voor dit beleidsvoorstel wordt op een later moment verstuurd naar de Kamer.
Bijdrage EBN voor kosten schade en versterken GroningenDe kosten voor schade en versterken worden (exclusief btw) doorbelast aan de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM), die namens de Maatschap (NAM en beleidsdeelneming EBN) verantwoordelijk is voor het betalen van de kosten voor schade en versterken. In lijn met de economische verhoudingen binnen de Maatschap komt 40% van de kosten voor rekening van EBN. Op basis van de actualisatie van de ramingen voor schade en versterken is de bij EBN aanwezige voorziening niet toereikend om het EBN-deel van de geraamde uitgaven voor schade en versterken te voldoen. Om die reden wordt vanaf 2027 in de Rijksbegroting een bijdrage aan EBN opgenomen voor de kosten van schade en versterken Groningen, cumulatief € 1.495 mln. Er heeft een neerwaartse bijstelling van circa € 193 mln plaatsgevonden. Deze bijstelling wordt verklaard door een hogere voorziening bij EBN eind 2024 dan eerder geraamd en doordat de kosten van versterken over een langere periode worden uitgesmeerd.
Toekenning GroenvermogenBetreft het saldo van een nieuwe toekenning vanuit het NGF van € 105 mln voor het programma Groenvermogen. Aangezien dit een bestaande regeling betreft zal er geen CW 3.1 kader worden verstuurd naar de Kamer.
Kasschuiven RegulierVoor een aantal posten zijn middelen naar achter geschoven om de middelen in een meer realistisch ritme te zetten. Grote kasschuiven naar achter zijn DEI+ (€ 35 mln) en Caribisch Nederland (€ 4,2 mln). Ook worden er voor een aantal posten middelen naar voren geschoven. Een grote post hier is SCE (€ 4,7 mln).
Kasschuiven KlimaatfondsVoor een aantal posten zijn middelen naar achter geschoven om de middelen in een meer realistisch ritme te zetten. Grote kasschuiven naar achter zijn DEI+ (€ 39,9 mln) en Wind op Zee flankerend beleid (€ 7,6 mln). Ook worden er voor een aantal posten middelen naar voren geschoven. Een grote post hier is Waterstofnetwerk op Zee (€ 11,3 mln).
Kasschuiven Nationaal GroeifondsVoor een aantal posten zijn middelen naar achter geschoven om de middelen in een meer realistisch ritme te zetten. Grote kasschuiven naar achter zijn Groenvermogen (€ 165 mln), Circulaire Plastics (€ 87,4 mln) en NieuweWartmeNu! (€ 30mln).
Eindejaarsmarge Nationaal GroeifondsTijdens het voorjaar zijn de middelen die vorig jaar niet tot uitputting zijn gekomen weer toegevoegd aan de begroting. Er is bij het Nationaal Groeifonds sprake van 100% eindejaarmarge.
Loon- en prijsbijstelling
Bij Voorjaarsnota 2025 is de loon- en prijsbijstellingstranche 2025 overgeheveld naar de departementale begroting. De loonbijstelling betreft de vergoeding voor de stijging van de contractloonontwikkeling en de stijging van de sociale lasten voor de overheidswerkgever. De prijsbijstelling betreft de verwerking van de stijging van de diverse prijsindexen. Een deel van de prijsbijstelling is ingezet als dekking voor generale tegenvallers. De resterende loon- en prijsbijstellingstranche 2025 zal bij de eerst volgende begrotingsronde verdeeld worden over de relevante loon- en prijsgevoelige onderdelen.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025
Artikelnummer | Ontvangsten 2025 | Ontvangsten 2026 | Ontvangsten 2027 | Ontvangsten 2028 | Ontvangsten 2029 | Ontvangsten 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Vastgestelde begroting 20251 | 2.418.140 | 2.418.903 | 6.120.003 | 4.900.987 | 3.886.987 | ‒ | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | |||||||
ETS- ontvangsten | 31 | ‒ | ‒ | 150.000 | 150.000 | 100.000 | 100.000 |
Heffing gasleveringszekerheid | 31 | 0 | ‒ 108.850 | ‒ 12.415 | ‒ 12.415 | ‒ 12.415 | 96.435 |
Dividenduitkering EBN | 31 | ‒ 589.000 | 93.000 | ‒ 269.000 | ‒ 293.000 | ‒ 247.000 | ‒ 181.694 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 31 | 30.000 | ‒ 100.000 | ‒ 60.000 | ‒ 30.000 | ‒ | ‒ |
SDE | 31 | 2.516.839 | 761.000 | 512.000 | 518.000 | 148.198 | ‒ |
Overige mutaties | 39.554 | ‒ 36.619 | 3.724 | 1.604 | 5.082 | 3.314.219 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 4.415.533 | 3.027.434 | 6.444.312 | 5.235.176 | 3.880.852 | 3.328.960 |
Toelichting
ETS-ontvangstenDe raming is naar boven bijgesteld vanaf 2027 omdat de huidige inschatting van de toekomstige prijzen voor ETS1 en ETS2 iets hoger is.
Heffing gasleveringszekerheidVanwege het aanhouden van een noodvoorraad gas door EBN vanaf 2027 en het verlengen van de vultaak voor EBN, wordt de raming voor de heffing op het gastransport aangepast.
Dividenduitkering EBN Ten opzichte van de vorige raming is het dividend EBN neerwaarts bijgesteld. Dit is het gevolg van veranderde zomer-winter spreads in de gasmarkt waardoor de inkomsten van EBN als participant in gasopslagen dalen. Daarnaast stijgen de kosten voor het opruimen van gasinfrastructuur en is er sprake van een lichte afname van de verwachte gaswinning in komende jaren ten opzichte van eerdere prognoses. Tot slot zijn toekomstige financiële resultaten uit olie lager.
Ontvangsten Mijnbouwwet De ontvangsten Mijnbouwwet worden geraamd op basis van geraamde gegevens van EBN op basis van actuele marktomstandigheden. In eerdere ramingen hebben de opbrengsten van de gasbergingen positief doorgewerkt op de ontvangsten Mijnbouwwet. In deze raming is de afgenomen vraag verwerkt. De invloed van de resultaten uit bergingen op de ontvangsten Mijnbouwwet is daarmee afgenomen. Daarnaast is er sprake van een lichte afname van de verwachte gaswinning en een verslechtering van de toekomstige financiële resultaten uit olie- en gasactiviteiten door hogere kosten.
SDEVanwege gedaalde energieprijzen inde Klimaat- en Energieverkenning 2024 ten opzichte van de Klimaat- en Energieverkenning in 2023 is de onrendabele top voor de productie van duurzame energieproductie en CO2-opslag groter geworden waardoor er meer subsidie (€ 2,25 mld) uitbetaald moet worden in de komende jaren dan oorspronkelijk geraamd. Deze ramingsbijstelling wordt gefinancieerd vanuit de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie.