Base description which applies to whole site

2.2 Begroting op Hoofdlijnen

Tabel 5 Belangrijkste wijzigingen (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030-2037

2038

 

Stand ontwerpbegroting 2024

 

10.245.581

19.325.126

9.989.139

9.731.856

9.185.003

10.258.896

67.007.994

 
 

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024

 

‒ 406.979

‒ 9.713.115

471.752

456.755

644.000

87.639

2.032.759

 
 

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

9.838.602

9.612.011

10.460.891

10.188.611

9.829.003

10.346.535

69.040.753

 
 

Mutaties NvW 1e suppletoire begroting 2024

 

‒ 4.000

‒ 6.200

      
 

Stand 1e suppletoire begroting 2024 Na Nota van Wijziging

 

9.834.602

9.605.811

10.460.891

10.188.611

9.829.003

10.346.535

69.040.753

 
 

Belangrijkste mutaties Mobiliteitsfonds ontwerpbegroting 2025

         
 

Kaderrelevante mutaties hoofdstuk MF

 

355.868

‒ 176.690

172.701

416.110

488.890

339.704

3.612.489

8.647.410

1

Rijksbrede Taakstellingen

  

‒ 12.501

‒ 31.629

‒ 16.811

‒ 19.911

‒ 15.682

‒ 100.008

‒ 12.501

 

- Specifieke Uitkeringen

   

‒ 19.128

‒ 4.310

‒ 7.410

‒ 3.181

  
 

- Apparaat RWS

  

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 12.501

‒ 100.008

‒ 12.501

2

Kaderaanpassing Augustusbesluitvorming

  

‒ 466.000

‒ 133.000

‒ 7.000

93.000

 

438.270

74.730

3

Bijdragen derden

 

11.332

219

21

  

‒ 15.135

‒ 349.917

‒ 35.300

 

- Hoofdwegen

 

8.331

219

21

  

‒ 15.135

‒ 48.717

 
 

- Spoorwegen

 

82

     

‒ 301.200

‒ 35.300

 

- Vaarwegen

 

2.026

       
 

- Megaprojecten

 

893

       

4

CA-middelen BKN Spoor

       

678.467

 

5

Extrapolatie

        

8.260.051

 

- Bijdrage aan MF

        

7.974.384

 

- Ontvangsten derden

        

285.667

6

Loon- en prijsbijstelling

 

324.334

332.151

317.234

309.422

293.045

327.430

2.619.440

327.430

7

Omvorming ProRail

 

40.000

20.000

20.000

20.000

40.000

40.000

320.000

33.000

8

Overboekingen HXII

 

14.812

‒ 49.959

‒ 12.835

102.575

73.775

1.100

1.144

 
 

- NS tarieven

  

‒ 42.000

      
 

- Overige overboekingen HXII

 

14.812

‒ 7.959

‒ 12.835

102.575

73.775

1.100

1.144

 

9

Overboeking Deltafonds

 

‒ 951

       

10

Overboekingen ministeries

 

‒ 33.659

‒ 600

12.910

7.924

8.981

1.991

5.093

 

Stand ontwerpbegroting 2025

 

10.190.470

9.429.121

10.633.592

10.604.721

10.317.893

10.686.239

72.653.242

8.647.410

 

Mutatie onder kader MF

         

1

Dekkingsopgave Mobiliteitsfonds

         
 

Opgave Totaal

11.03

29.388

 

5.330

3.630

4.305

6.880

125.955

 
  

11.04

‒ 190.763

‒ 117.501

‒ 64.724

‒ 111.025

‒ 75.355

‒ 72.930

‒ 196.355

 
 

Risicoreserveringen

11.04

 

1.000

7.000

54.300

53.300

53.300

44.000

 
  

12

4.031

10.850

10.850

30.839

10.850

10.850

10.900

 
  

13

122.550

64.550

21.544

4.900

1.900

1.900

15.500

 
  

15

32.794

34.101

10.000

5.000

5.000

   
  

17

2.000

7.000

10.000

12.356

    
 

Dekking Totaal

11.04

70.495

113.644

15.981

106.815

77.344

3.541

338.833

102.000

 

Dekkingsbronnen Risicoreserveringen

11.04

 

105.739

    

338.833

102.000

  

12

28.107

4

14.771

  

3.541

  
  

13

5.197

6.766

1.210

1.815

2.344

   
  

15

27.191

1.135

      
  

HXII

10.000

  

105.000

75.000

   

2

Prijsstijgingen

11.04

‒ 140.638

‒ 27.500

‒ 126.884

‒ 63.500

‒ 26.000

‒ 26.000

‒ 138.400

 
  

12

19.220

1.910

54.112

7.500

  

99.000

 
  

13

103.000

2.000

      
  

15

12.418

17.590

61.772

40.000

8.000

7.000

12.400

 
  

17

6.000

6.000

11.000

16.000

18.000

19.000

27.000

 

3

Toevoeging instandhoudingsmiddelen 2031 en 2032 RWS

11.03

      

‒ 2.240.000

 
  

12

      

1.444.000

 
  

15

      

796.000

 

4

BKN Spoor

11.03

      

‒ 400.000

 
  

11.04

  

‒ 59.751

‒ 79.325

‒ 79.325

‒ 79.325

‒ 503.979

‒ 485.000

  

13.02

 

20.000

79.751

99.325

79.325

79.325

903.979

485.000

  

13.07

 

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

    

Toelichting

Kader relevante mutaties MF: Dit zijn mutaties die effect hebben op het totale kader van het MF.

  • 1. Rijksbrede Taakstellingen:

    In het Hoofdlijnenakkoord (HLA) van kabinet-Schoof zijn Rijksbrede taakstellingen opgenomen. Voor het MF zijn er twee taakstellingen relevant:

    • Op het ambtenarenapparaat van RWS is structureel € 12,5 miljoen van de apparaatsbudgetten van RWS (artikel 12 en artikel 15) generaal afgeboekt.

    • De budgetten voor Specifieke Uitkeringen (SPUK's) zijn met 10% gekort. Het gaat om de volgende SPUKs: Regeling Slim, Veilig en Duurzame Mobiliteit, Schoon Emissieloos Bouwen (artikel 12) , Woningbouw op Korte Termijn, Mobiliteitspakketten (artikel 14) en de Regeling Kademuren (artikel 15). In de begrotingsperiode 2024 tot en met 2029 gaat het om een totaalbedrag van € 34 miljoen;

  • 4. Kaderaanpassing Mobiliteitsfonds Augustusbesluitvorming: In het Voorjaar is op het MF kritisch gekeken naar de budgetten en zijn er middelen naar latere jaren toe geschoven om zo een meer realistische begroting te creëren. Deze exercitie is herhaald in de huidige ontwerpbegroting conform de begrotingsregels van het kabinet-Schoof. Zodoende is er een additionele kaderaanpassing geweest op het MF van in totaal € 606 miljoen. Over de gehele looptijd van het fonds is de kaderaanpassing budgetneutraal. De kaderaanpassing bestaat uit twee delen:

    • Er vindt een budgettaire schuif van € 83 miljoen uit 2025 en € 98 miljoen uit 2026 plaats naar 2030 en later en daarmee is de schuif budgetneutraal. Deze kaderaanpassing wordt gefaciliteerd omdat een deel van de programmering op de Reservering Scheepvaartveiligheid Wind op Zee niet wordt gerealiseerd in 2026 en daarmee kan wegschuiven naar 2030 en later.

    • Volgens de begrotingsregels van het kabinet-Schoof dient de raming van de uitgaven realistisch te zijn en moeten de uitgaven in een realistisch kasritme geplaatst worden, rekening houdend met de capaciteit op de arbeidsmarkt, de uitvoering en productie.

    • Voor het MF en DF geldt dat de overprogrammering in 2025 is verhoogd als pilot om te onderzoeken of dit tot een realistischere raming leidt. Voor het MF gaat het om een verhoging van € 425 miljoen. De overprogrammering in 2025 komt hiermee op € 1.283 miljoen in 2025. In paragraaf 2.3 wordt dit nader toegelicht;

  • 8. Bijdragen derden: Dit betreft de wijziging van diverse bijdragen van derden aan het Mobiliteitsfonds. In de artikelgewijze toelichting en verdiepingsbijlage worden deze bijdragen per modaliteit nader toegelicht;

  • 9. BKN Spoor (AP-middelen EOV): Op de Aanvullende Post zijn vanuit het Coalitieakkoord Rutte-IV middelen gereserveerd voor de instandhouding (zowel voor RWS als ProRail). Deze middelen (€ 678 miljoen) worden op prijspeil 2024 bij de Ontwerpbegroting 2025 overgeboekt ten behoeve van de opgave voor BKN Spoor;

  • 10. Extrapolatie: Bij de begroting 2025 wordt de looptijd van het Mobiliteitsfonds beleidsarm met een jaar verlengd tot en met 2038. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2037 in de begroting 2024 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken. Met de verlenging tot en met 2038 komt in totaal – inclusief structurele ontvangsten van derden – een ruimte van circa € 8,3 miljard beschikbaar op het Mobiliteitsfonds. Deze ruimte wordt met voorrang ingezet voor het dekken van de doorlopende verplichtingen, zoals de uitgaven die benodigd zijn voor de instandhouding van het huidige areaal en het opvangen van risico's en tegenvallers. Hiervoor is in 2037 alle ruimte nodig. Er resteert geen vrije investeringsruimte in 2037. Er wordt bovendien € 485 miljoen van de vrije investeringsruimte in 2038 ingezet voor de instandhoudingsopgave BKN Spoor. Bij de mutaties onder het kader wordt dit nader toegelicht.

  • 11. Loon- en prijsbijstelling 2024: Dit betreft de verwerking van de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024. Deze middelen zijn bij de eerste suppletoire begroting 2024 aan de beleidsbegroting Hoofdstuk XII toegevoegd. Deze tranche is bij de begroting 2025 overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds en toebedeeld aan diverse artikelen;

  • 12. Omvorming ProRail: De in de begroting 2024 beoogde datum van de omvorming van ProRail per 1 januari 2025 is niet langer haalbaar. Bij Voorjaarsnota 2024 zijn de middelen reeds grotendeels technisch uit de begroting gehaald, dat wil zeggen dat zowel het inkomstenkader (belastinginkomsten) als het uitgavenkader (Mobiliteitsfonds) is verlaagd voor de eenmalige belastingverrekening. Bij de begroting 2025 vindt het restant van deze budgetneutrale technische verwerking plaats. Zodra er meer duidelijkheid is over de omvorming, worden de middelen op basis van actuele standen opnieuw geraamd met inachtneming van de geldende budgettaire afspraken op dit dossier;

  • 13. Overboekingen HXII: Voor de uitvoering van diverse projecten en programma's op het MF is tot en met 2038 in totaal € 130,6 miljoen overgeboekt vanuit de beleidsbegroting Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds.

    • De grootste betreft de overboeking voor NS-tarieven in 2025. In 2023 heeft de Kamer met het amendement-Bikker (36410A, nr. 10) de tariefsverhoging van de NS tarieven over 2024 (8,7%) eenmalig afgewend. Om te voorkomen dat de tarieven in 2025, naast de reguliere prijsontwikkeling van 2025, alsnog stijgen met deze 8,7% extra, heeft het kabinet besloten de kosten voor 2025 evenredig over de reiziger, NS en IenW te verdelen. De middelen voor deze demping voor 2025 komen uit de generieke investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds, nadat deze middelen in het juiste ritme zijn gezet.

    • In de artikelgewijze toelichting en verdiepingsbijlage worden de overige overboekingen tussen HXII en het MF nader toegelicht;

  • 16. Overboeking Deltafonds: Er is € 0,95 miljoen van het Eigen Vermogen RWS overgeboekt naar het Deltafonds;

  • 17. Overboekingen ministeries: Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken voor de periode 2025 tot en met 2038. In totaal gaat het om € 2,7 miljoen. In de artikelgewijze toelichting en verdiepingsbijlage worden deze overboekingen nader toegelicht.

Mutaties binnen kader MF: dit zijn mutaties die binnen het kader van MF plaatsvinden en kunnen dus niet het kader verhogen of verlagen.

  • 1. Dekkingsopgave MF 2025: In deze begroting is de interne dekkingsopgave op het Mobiliteitsfonds verwerkt. De totaalopgave betreft € 838,9 miljoen, waarvan € 178,3 miljoen voor het Hoofdwegenet, € 411,1 miljoen voor Spoorwegen, € 247,5 voor het Hoofdvaarwegennet en € 2 miljoen voor de opgave Fietsareaal. Met de Nota van Wijziging op de eerste suppletoire begroting 2024 is € 10,2 miljoen (€ 4 miljoen in 2024 en € 6,2 miljoen in 2025) van de dekkingsopgave reeds verwerkt voor de uitvoering van het Programma Bescherming Noordzee Infrastructuur (PBNI), waardoor de totale dekkingsopgave op het MF in de begroting 2025 uitvalt op € 828,7 miljoen. Dekking komt uit diverse meevallers en terugbetalingen en de inzet van risicoreserveringen bij de modaliteiten (in totaal: € 407,7 miljoen). Het overige deel wordt gedekt uit de extrapolatieruimte 2037 op het MF (€ 330,3 miljoen) en de inzet van de reservering CA-middelen in 2025 (€ 90,7 miljoen). De dekkingsopgave MF wordt nader toegelicht in artikel 11, 12, 13, 15, 17 en in de verdiepingsbijlage;

  • 2. Prijsstijgingen: Bij de verschillende modaliteiten hebben diverse projecten en programma's last gehad van excessieve prijsstijgingen mede als gevolg van de stijgende prijsindex in de GWW-sector. De opgave betreft in totaal € 549 miljoen. Dekking komt vanuit de generieke investeringsruimte op artikelonderdeel 11.04 en wordt overgeboekt naar de artikelen 11, 12, 13, 15 en 17.

  • 3. Toevoeging CA-middelen Instandhouding 2031 en 2032: Op het MF zijn de overgehevelde middelen tot en met 2030 toebedeeld voor het BKN RWS. Bij de begrotingsbesluitvorming 2025 is besloten om de onverdeelde instandhoudingsmiddelen voor de jaren 2031 en 2032 bij RWS beleidsarm door te trekken om zodoende aan de voortrollende achtjarige instandhoudingsprogrammering te voldoen. Er is in de jaren 2031 en 2032 in totaal € 2.240 miljoen aan het instandhoudingskader op artikel 12 en 15 toegevoegd.

  • 4. BKN-spoor: Dit betreffen mutaties onder het kader om de instandhoudingsopgave (BKN Spoor) te dekken. Het betreffen de volgende mutaties:

    • Uit de generieke investeringsruimte op artikel 11.04 wordt € 821 miljoen overgeboekt naar artikelonderdeel 13.02. Hiervan komt € 223 miljoen uit het restant van de extrapolatieruimte 2037 en het overige gedeelte uit risicoreserveringen.

    • De € 60 miljoen, die met de Voorjaarsnota 2024 was overgeboekt naar artikelonderdeel 13.07 Rente en Aflossing vanwege de technische afboeking van omvorming ProRail, is met de ontwerpbegroting 2025 weer overgeboekt naar artikelonderdeel 13.02 ten behoeve van de BKN Spoor instandhoudingsopgave.

    • Er is € 485 miljoen ingezet vanuit de extrapolatieruimte in 2038. Met deze middelen uit de vrije investeringsruimte wordt een belangrijke stap gezet naar een nieuw basiskwaliteitsniveau voor de OV-infrastructuur.

    • Er wordt € 400 miljoen ingezet uit de CA-reservering instandhouding (2035-2038) die bij Rutte IV is toegevoegd aan het MF. 

Licence