Base description which applies to whole site

Bijlage 2: Verdiepingshoofdstuk

In deze bijlage wordt per artikel de opbouw gegeven van de uitgaven en ontvangsten vanaf de stand van de ontwerpbegroting 2024 tot de stand van de ontwerpbegroting 2025. Onder de tabellen worden de mutaties toegelicht die politiek relevant of groter dan € 5 mln. zijn.

31. Politie

Tabel 95 Uitgaven beleidsartikel 31 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

7.755.785

7.773.081

7.792.821

7.766.591

7.765.902

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

46.703

3.602

11.602

12.357

12.357

7.778.259

       

Nieuwe mutaties:

      

generieke taakstelling subsidies rijksbreed (40)

0

‒ 296

‒ 741

‒ 1.149

‒ 1.622

‒ 1.807

bijdrage dgo voortzetting politiesamenenwerking

0

0

2.000

2.000

2.000

2.000

desaldering hooi dgo

2.790

0

0

0

0

0

desaldering tbv herbestemming bijzondere bijdragen

4.086

0

0

0

0

0

detentie intelligence unit (diu)

639

1.170

1.170

1.170

1.170

1.170

exploitatiekosten c2000 (van fin.)

1.604

0

0

0

0

0

handhaving lachgasverbod opiumwet

8.387

10.487

11.987

13.087

13.087

13.087

herallocatie onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np

1.455

778

0

0

0

0

incidentele middelen politie 2024

3.500

0

0

0

0

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

532.237

404.666

405.579

404.202

404.165

404.165

middelen mirror

3.117

3.151

3.151

3.151

3.151

3.151

middelen restment 2024

2.654

0

0

0

0

0

modernisering wet op de lijkbezorging (naar gf)

0

0

‒ 3.230

‒ 3.230

‒ 3.230

‒ 3.230

stelsel beroepsgerelateerde ziekten en dienstverlening

0

6.000

6.000

6.000

0

0

programma open op orde van de politie (naar bzk)

‒ 6.000

0

0

0

0

0

recherche samenwerkingsteam (van kr)

1.299

0

0

22.700

0

0

terugboeking ivm achterblijvende levering dsi (van def.)

2.200

0

0

0

0

0

teruggave onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np

‒ 2.790

0

0

0

0

0

uitvoeringskosten project pmid politie

1.143

0

0

0

0

0

verduurzaming rijksvastgoed politie (van bzk)

0

6.319

0

0

0

0

diversen

7.748

220

220

220

110

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

8.366.557

8.209.178

8.230.559

8.227.099

8.197.090

8.196.795

Handhaving lachgasverbod opiumwetLachgas is per 1 januari 2023 op lijst II van de Opiumwet geplaatst. Dit betekent dat vanaf dat moment verschillende handelingen met lachgas voor recreatieve doeleinden verboden zijn, zoals het brengen van lachgas binnen of buiten het grondgebied van Nederland. Maar ook het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en vervaardigen van lachgas zijn verboden. Door het verbod op lachgas heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Hiervoor wordt meerjarig budget beschikbaar gesteld waarvan € 13,1 mln. structureel vanaf 2027.

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029

Stelsel beroepsgerelateerde ziekten en dienstverleningBetreft bijdrage aan de politie voor het nieuwe stelsel beroepsgerelateerde ziekten in 2025 (€ 4,3 mln), 2026 (€ 6 mln) en 2027 (€ 6 mln). Daarnaast wordt in 2025 € 1,7 mln ingezet om te investeren in de dienstverlening van zowel het brandweerkorps als het politiekorps in Caribisch Nederland, de reguliere brandweerzorg en de brandweerzorg voor drie internationale luchthavens in Caribisch Nederland, en de politiezorg.

Programma Open op Orde van de politieDe niet bestede middelen ad € 6 mln. op het POK-IHH budget van de Politie worden teruggestort naar het departement en door middel van een eenmalige bijdrage overgeboekt naar BZK voor het programma Open Overheid waaraan door Stelselpartijen wordt gewerkt ten behoeve van departementen, Politie en andere organisaties.

Recherche SamenwerkingsteamBetreft een overboeking van begroting Koninkrijksrelaties naar begroting Justitie en Veiligheid, ten behoeve van Recherche Samenwerkingsteam (RST). Dit gebeurt conform financieringsconvenant tussen ministerie van BZK en JenV.

Verduurzaming Rijksvastgoed politie van BZKDeze middelen komen uit het Klimaatfonds ten behoeve van de verduurzaming van Rijksvastgoed.

Tabel 96 Ontvangsten beleidsartikel 31 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

500

500

500

500

500

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

23.045

0

0

0

0

500

       

Nieuwe mutaties:

      

desaldering hooi dgo

2.790

0

0

0

0

0

desaldering tbv herbestemming bijzondere bijdragen

4.086

0

0

0

0

0

desaldering middelen ondermijning

24.871

0

0

0

0

0

ontvangsten medegebruik (ramingsbijstelling)

0

6.000

6.000

6.000

0

0

desaldering middelen Pok-IHH budget

6.000

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

61.292

6.500

6.500

6.500

500

500

Desaldering middelen ondermijningDe niet-bestede bijzondere bijdrage voor ondermijning betreft middelen die de Nationale Politie niet heeft kunnen inzetten in de periode 2022/2023 in verband met de arbeidsmarktkrapte.

Ontvangsten medegebruik (ramingsbijstelling)Met deze boeking wordt de raming voor te ontvangen vergoedingen medegebruik opstelpunten bijgesteld. 

Desaldering middelen Pok-IHH budgetBetreft de terugboeking van de onderuitputting op het POK – IHH budget van de Politie.

32. Rechtspleging en rechtsbijstand

Tabel 97 Uitgaven beleidsartikel 32 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

2.183.852

2.216.780

2.191.489

2.149.940

2.156.802

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

34.671

‒ 16.568

‒ 12.107

35.596

52.561

2.198.246

       

Nieuwe mutaties:

      

beperken asielinstroom rechtsbijstand en rechtspraak (37)

0

0

0

‒ 32.446

‒ 64.891

‒ 64.891

generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024 (40)

0

‒ 1.882

‒ 5.003

‒ 7.753

‒ 10.946

‒ 12.204

dekking t.b.v. programma stelselvernieuwing rechtsbijstand

0

‒ 2.500

0

0

0

0

inwerkingtreding artikel 273f sr (van szw)

0

1.000

0

0

0

0

kasschuif e-justice

‒ 3.000

3.000

0

0

0

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

138.362

115.594

114.358

112.112

112.416

111.873

toezegging brief versterking toegang tot het recht

‒ 1.250

‒ 1.800

‒ 1.800

‒ 1.800

‒ 1.800

‒ 1.800

toezichtsarrangement autoriteit persoonsgegeven (van fin.)

1.000

2.000

2.000

2.000

2.000

1.000

voorbereiding ai act autoriteit persoonsgegevens (van ezk)

1.084

0

0

0

0

0

diversen

2.652

2.154

1.750

1.750

1.750

1.750

       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.357.371

2.317.778

2.290.687

2.259.399

2.247.892

2.233.974

Beperken asielinstroom De begroting van Justitie en Veiligheid wordt in samenhang met het maatregelenpakket ter beperking van de asielinstroom op het terrein van rechtsbijstand en Rechtspraak vanaf 2027 structureel verlaagd. Voor Rechtsbijstand betreft het € 21,6 mln. in 2027 en vanaf 2028 structureel met € 43,1 mln. Voor de Raad voor de rechtspraak betreft het € 10,9 mln. in 2027 en vanaf 2028 structureel € 21, 8 mln. Het initiatief voor de uitwerking van het maatregelenpakket ligt bij de minister van Asiel en Migratie

Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024 De budgetten voor subsidies op de begroting Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29,3 mln. waarvan € 10,9 mln. op artikel 32.

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.

Tabel 98 Ontvangsten beleidsartikel 32 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

165.000

156.616

158.792

160.318

161.434

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

9.222

13.456

13.837

14.266

15.106

177.870

       

Nieuwe mutaties:

      

griffierechten

25.000

0

0

0

0

0

diversen

376

376

376

376

376

376

       

Stand ontwerpbegroting 2025

199.598

170.448

173.005

174.960

176.916

178.246

GriffierechtenDe ontvangsten griffierechten zijn hoger uitgevallen dan in het voorjaar geraamd.

33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

Tabel 99 Uitgaven beleidsartikel 33 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.497.810

1.554.715

1.580.457

1.523.040

1.369.687

0

Mutatie NvW en Amend. 2024

‒ 500

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

‒ 106.306

‒ 63.725

‒ 95.900

‒ 24.115

116.726

1.507.563

       

Nieuwe mutaties:

      

generieke taakstelling subsidies rijksbreed (40)

0

‒ 995

‒ 2.402

‒ 3.571

‒ 5.041

‒ 5.621

bijdrage dgo flexibele uitvraag pmg

0

‒ 8.000

‒ 8.000

‒ 8.000

0

0

bijdrage dgo voortzetting politiesamenenwerking kr

0

0

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

‒ 2.000

financiële gevolgen eu-regelgeving

0

7.898

9.493

9.515

9.777

10.740

handhaving lachgasverbod opiumwet

‒ 8.387

‒ 10.487

‒ 11.987

‒ 13.087

‒ 13.087

‒ 13.087

middelen ondermijning

24.871

0

0

0

0

0

herallocatie onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np

‒ 1.455

‒ 778

0

0

0

0

het landelijk onderzoeks- en expertise bureau fmo (loef)

‒ 1.002

0

0

0

0

0

implementatiekosten nieuw wetboek van strafvordering

‒ 1.000

0

0

0

0

0

inwerkingtreding artikel 273f sr (van szw)

0

2.000

0

0

0

0

kasschuif informatievoorziening

20.000

‒ 4.000

‒ 7.000

‒ 9.000

0

0

kasschuif digitale meldplicht

‒ 1.000

1.000

0

0

0

0

kasschuif matchfixing

‒ 2.000

0

2.000

0

0

0

Kasschuif Hoekstramiddelen tbv wetsvoorstel DNA C

‒ 1.500

0

1.500

0

0

0

Kasschuif Wet Regulering Sekswerk (WRS)

‒ 3.000

3.000

0

0

0

0

kasschuif werkplan NCAB

‒ 1.000

1.000

0

0

0

0

Kasschuif Biometrie

‒ 132

‒ 150

‒ 150

350

82

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

99.375

82.312

83.726

80.763

72.357

72.357

overheveling budget campagne wsm

‒ 1.078

0

0

0

0

0

pd_reclassering in de pi

‒ 4.236

0

0

0

0

0

subsidieregeling actieplan wapens en jongeren (van ocw)

1.000

0

0

0

0

0

teruggave onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- kmar (van def.)

1.235

0

0

0

0

0

teruggave onderrmijningsmiddelen dgo internationaal- np

2.790

0

0

0

0

0

uitvoeringskosten project pmid om

‒ 1.639

0

0

0

0

0

diversen

‒ 1.318

‒ 662

31

‒ 390

‒ 114

‒ 300

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.511.528

1.561.128

1.547.768

1.551.505

1.546.387

1.567.652

Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024De budgetten voor subsidies op de begroting Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29,3 mln. waarvan € 5,0 mln. op artikel 33.

Bijdrage DGO flexibele uitvraag PmGMet de flexibele uitvraag worden de betreffende gemeenten tijdelijk ondersteund in hun urgente, lokale preventieaanpak. Een tijdelijke impuls geeft de gemeente de tijd en ruimte om goed zicht te krijgen op de doelgroep en een gerichte aanpak op te zetten en deze binnen de organisatie te borgen. Hiervoor wordt vanuit het budget aanpak ondermijning voor 2025 tot en met 2027 jaarlijks € 8 mln. overgeheveld naar artikel 34 voor preventieve maatregelen.

Financiële gevolgen EU-regelgevingDit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd.

Handhaving lachgasverbod opiumwetLachgas is per 1 januari 2023 op lijst II van de Opiumwet geplaatst. Dit betekent dat vanaf dat moment verschillende handelingen met lachgas voor recreatieve doeleinden verboden zijn, zoals het brengen van lachgas binnen of buiten het grondgebied van Nederland. Maar ook het bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, afleveren, verstrekken, vervoeren, aanwezig hebben en vervaardigen van lachgas zijn verboden. Door het verbod op lachgas heeft de politie bij het aantreffen van lachgas de verplichting om de goederen in beslag te nemen en na onderzoek te (doen) vernietigen. Dit leidt tot onvermijdelijke extra kosten bij de politie. Hiervoor wordt vanuit het budget aanpak ondermijning vanaf 2024 meerjarig budget beschikbaar gesteld waarvan € 13,1 mln. structureel vanaf 2027.

Middelen ondermijningDe politie heeft in de afgelopen jaren middelen ontvangen in het kader van de bestrijding van de georganiseerde, ondermijnende crimi naliteit. Deze middelen zijn voornamelijk wegens arbeidsmarktkrapte niet volledig besteed. Derhalve is € 24,9 mln. teruggestort naar het departement

Kasschuif Informatievoorziening Het Openbaar Ministerie heeft in 2022 vanuit de ondermijningsmiddelen een incidentele bijdrage ontvangen voor het meerjarenplan Informatie­ voorziening (IV) van het OM. Dit bedrag is toendertijd gelijkelijk verdeeld over de jaren 2022-2027. Door toepassing van een kasschuif worden de beschikbare middelen aangesloten op het kasritme van het meerjarenplan IV. Hiervoor wordt in totaal € 20 mln. (2025-/-4 mln.; 2026 -/- 7 mln. 2027 -/-9 mln.) verschoven naar het jaar 2024.

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.

Tabel 100 Ontvangsten beleidsartikel 33 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

1.166.233

1.218.523

1.377.594

1.439.217

1.466.296

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

35.754

105.359

38.470

4.666

5.932

1.501.174

       

Nieuwe mutaties:

      

afpakken

‒ 249.500

0

0

0

0

0

diversen

0

‒ 140

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

952.487

1.323.742

1.416.064

1.443.883

1.472.228

1.501.174

AfpakkenDe ontvangsten op afpakken vallen € 249,5 mln. lager uit dan geraamd. De lagere afpakopbrengsten worden verklaard doordat op dit moment geen grote schikkingen zijn voorzien.

34. Straffen en Beschermen

Tabel 101 Uitgaven beleidsartikel 34 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.045.848

4.114.220

4.180.420

4.217.137

4.233.062

0

Mutatie NvW en Amend. 2024

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

‒ 78.180

‒ 73.212

‒ 60.369

‒ 47.436

4.808

4.226.531

       

Nieuwe mutaties:

      

generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024 (40)

0

‒ 1.827

‒ 4.516

‒ 5.855

‒ 10.557

‒ 8.162

bijdrage dgo flexibele uitvraag pmg

0

8.000

8.000

8.000

0

0

detentie intelligence unit (diu)

‒ 639

‒ 1.170

‒ 1.170

‒ 1.170

‒ 1.170

‒ 1.170

kasschuif programma Toekomstvaste IV

‒ 2.400

0

0

2.400

0

0

kasschuif OMS opvolger Tulp

0

‒ 3.000

‒ 3.000

6.000

0

0

kasschuif huisvesting DJI

0

‒ 15.000

‒ 15.000

0

0

30.000

kasschuif vervanging primair processysteem 3ro

‒ 10.000

10.000

0

0

0

0

loonbijstelling- en prijsbijstelling 2024-2029

261.973

224.025

227.472

229.245

229.895

228.947

pd_reclassering in de pi

4.236

0

0

0

0

0

diversen

3.132

‒ 448

‒ 1.048

‒ 48

87

197

       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.225.970

4.263.588

4.332.789

4.410.273

4.458.125

4.478.343

Generieke taakstelling subsidies rijksbreed uit het HLA 2024De budgetten voor subsidies op de begroting Justitie en Veiligheid zijn structureel verlaagd vanaf het begrotingsjaar 2025. Vanaf 2028 betreft het een structurele verlaging van € 29,3 mln. waarvan € 10,6 mln. op artikel 34.

Bijdrage DGO flexibele uitvraag PmGMet de flexibele uitvraag worden de betreffende gemeenten tijdelijk ondersteund in hun urgente, lokale preventieaanpak. Een tijdelijke impuls geeft de gemeente de tijd en ruimte om goed zicht te krijgen op de doelgroep en een gerichte aanpak op te zetten en deze binnen de organisatie te borgen. Ook deze inzet zal worden gemonitord en kan bijdragen aan de lerende aanpak van Preventie met Gezag. Het uiteindelijke streven van ons programma is dat alle gemeenten in Nederland profijt ervaren van Preventie met Gezag, daar draagt de flexibele uitvraag aan bij. Hiervoor wordt vanuit het budget aanpak ondermijning voor 2025 tot en met 2027 jaarlijks € 8 mln. overgeheveld naar artikel 34 voor preventieve maatregelen.

Kasschuif OMS opvolger TULPDit betreft een kasschuif om de beschikbare middelen in lijn te brengen met de verwachte besteding. Het kostenverloop voor het nieuwe project Offender Management System (OMS), opvolger van de applicatie Tulip, verschuift naar 2027.

Kasschuif huisvesting DJIDe middelen voor de huisvesting DJI komen naar verwachting niet tot besteding in de jaren 2025 en 2026. De kosten voor de verbouwingen en renovaties verschuiven naar latere jaren. Om de middelen in lijn te brengen met het verwachte kostenverloop wordt een kasschuif toegepast van totaal € 30 mln. naar het jaar 2029.

Kasschuif vervanging primair processysteem reclasseringsorganisatie Voor het uitvoeren van hun wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de drie reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Uitgaande van dat de uitgaven voor de aanschaf en inrichting van een nieuw pps naar verwachting in 2025 zal plaatsvinden wordt een kasschuif gedaan van € 10 mln. naar 2025 om het budget in overeenstemming te brengen met de verwachte uitgaven.

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.

Tabel 102 Ontvangsten beleidsartikel 34 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

133.178

126.543

136.337

139.448

139.487

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

99.968

13.260

10.076

7.830

8.640

148.966

       

Nieuwe mutaties:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

233.146

139.803

146.413

147.278

148.127

148.966

36. Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid

Tabel 103 Uitgaven beleidsartikel 36 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

468.615

536.467

544.090

545.783

545.769

0

Mutatie NvW en Amend. 2024

13.100

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

‒ 11.065

44.129

5.784

5.784

5.784

551.553

       

Nieuwe mutaties:

      

generieke taakstelling specifieke uit het HLA 2024 (29)

0

0

‒ 28.269

‒ 27.670

‒ 27.670

‒ 27.669

generieke taakstelling subsidies rijksbreed (40)

0

‒ 206

‒ 516

‒ 800

‒ 1.130

‒ 1.259

cio rijk voor vssr (van bzk)

1.700

0

0

0

0

0

csirt bijdrage netcode (van ezk)

3.146

0

0

0

0

0

csirt bijdrage nis2 (van ezk)

1.650

0

0

0

0

0

desaldering i.v.m. meervoudig opdrachtgeversschap tno

4.256

0

0

0

0

0

financiële gevolgen eu-regelgeving: implementatie nis2 en cer

0

5.945

8.580

10.301

13.523

14.738

incidentele middelen politie 2024

‒ 3.500

0

0

0

0

0

kasschuif Afscheidingsmuur Bewaken en Beveiligen

‒ 1.000

1.000

0

0

0

0

kennisopbouw tno (naar ezk)

‒ 8.316

0

0

0

0

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

20.900

26.208

26.501

26.480

26.479

26.479

middelen mirror

‒ 3.117

‒ 3.151

‒ 3.151

‒ 3.151

‒ 3.151

‒ 3.151

middelen restment 2024

‒ 2.654

0

0

0

0

0

diversen

‒ 488

‒ 794

‒ 544

‒ 544

‒ 569

‒ 515

       

Stand ontwerpbegroting 2025

483.227

609.598

552.475

556.183

559.035

560.176

Generieke taakstelling specifieke uitkeringen uit het HLA 2024De budgetten specifieke uitkeringen worden structureel verlaagd met een budgetkorting van 10 procent. Op de begroting van Justitie en Veiligheid betreft het de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding die vanaf 2026 meerjarig wordt verlaagd met € 27,7 mln. En het budget voor de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme wordt incidenteel verlaagd met € 0,6 mln. in 2026.

Financiële gevolgen EU-regelgevingDit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd.

Kennisopbouw TNOEen bijdrage van € 8,3 mln. vanuit JenV naar EZK voor het programma kennisopbouw dat wordt uitgevoerd door TNO

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.

Tabel 104 Ontvangsten beleidsartikel 36 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

0

0

0

0

0

2.000

       

Nieuwe mutaties:

      

desaldering i.v.m. meervoudig opdrachtgeversschap tno

4.256

0

0

0

0

0

afrekening COVID

19.100

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

25.356

2.000

2.000

2.000

2.000

2.000

Afrekening COVIDIn het kader van Covid-19 hebben afrekeningen plaatsgevonden met veiligheidsregio’s, die tot niet geraamde ontvangsten hebben geleid. Dit zorgt voor een meevaller van € 19,1 mln.

37. Migratie

Tabel 105 Uitgaven beleidsartikel 37 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

7.325.985

0

0

0

0

0

Mutatie NvW en Amend. 2024

600.000

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

1.098.585

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties:

      

du landelijke vreemdelingen voorziening (naar gf)

‒ 1.600

0

0

0

0

0

faciliteitenbesluit opvangcentra (naar gf)

‒ 12.053

0

0

0

0

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

32.649

0

0

0

0

0

sociale veiligheid maarheze (naar ienw)

‒ 1.150

0

0

0

0

0

Bonussen spreidingswet

21.000

0

0

0

0

0

Noodopvang COA

350.000

0

0

0

0

0

taaleis voor naturalisatie

15.000

0

0

0

0

0

diversen

‒ 350

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

9.428.066

0

0

0

0

0

Faciliteitenbesluit opvangcentraIn het Faciliteitenbesluit is geregeld dat de gemeenten die een opvangcentrum voor asielzoekers hebben, uitkeringen krijgen vanuit een Decentrale Uitkering (DU). Het Faciliteitenbesluit is per wet geregeld en daarmee is deze DU een juridische verplichting. Voor het jaar 2024 wordt door JenV € 12,1 mln. overgeboekt naar BZK /Gemeenten via de septembercirculaire van het gemeentefonds.

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.

Bonussen spreidingswetEr worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet. Ook wordt met een kasschuif van € 12 mln. van 2025 naar 2024 middelen voor de bonussen naar voren gehaald.

Noodopvang COAIn het voorjaar heeft COA € 375 mln. aanvullend gekregen voor dekking van de kosten van noodopvang, nu blijkt dat in 2024 nog € 350 mln. aanvullend nodig is omdat er nog steeds te weinig reguliere opvanglocaties zijn.

Taaleis voor naturalisatieHet kabinet scherpt de voorwaarden voor het verkrijgen van de Nederlandse nationaliteit aan door de taaleis voor naturalisatie in beginsel voor iedereen te verhogen naar niveau B1. In het Hoofdlijnenakkoord is hiervoor €15 mln. per jaar structureel beschikbaar gesteld door het kabinet. Zie ook artikel 92.

Tabel 106 Ontvangsten beleidsartikel 37 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

12.826

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

28.000

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties:

      

Asielreserve spreidingswet

9.000

0

0

0

0

0

Meevaller AMIF fonds

57.500

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

107.326

0

0

0

0

0

Asielreserve spreidingswetEr worden door de gemeenten meer bonussen aangevraagd in het kader van de Wet Gemeentelijke Taak asielopvang. Daarom wordt het restant van de asielreserve ad € 9 mln. hiervoor ingezet.

Meevaller AMIF fondsDe Europese Commissie staat lidstaten toe om de meevallers die zijn ontstaan in de uitvoering van het Asiel, Migratie en Integratiefonds (AMIF fonds) over de periode 2014-2020 te gebruiken voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. Deze meevaller is voor Nederland € 57,5 mln.

38. Inburgering

Tabel 107 Uitgaven beleidsartikel 38 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties:

      

herverkaveling Inburgering (van SZW)

0

466.363

501.577

358.677

307.732

291.388

loon- en prijsbijstelling 2024-2029 inburgering

0

17.212

17.816

11.569

9.896

9.354

korting spuk Wet inburgering 2021

0

0

‒ 37.873

‒ 27.253

‒ 22.529

‒ 20.907

lpo correctie spuk inburgeringsvoorzieningen

0

‒ 307

‒ 224

‒ 252

‒ 163

0

taakstelling subsdies VRIP

0

‒ 669

‒ 1.338

‒ 1.332

‒ 1.776

‒ 2.309

       

diversen

0

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

482.599

479.958

341.409

293.160

277.526

Herverkaveling InburgeringIn het kabinet-Schoof is besloten de budgetten voor inburgering over te hevelen van SZW naar JenV. Met deze mutatie wordt de herverkaveling van het budget inburgering verwerkt bij de begroting van JenV.

Loon- en prijsbijstelling InburgeringDit betreft de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2024 voor inburgering die vanuit SZW wordt overgeboekt naar JenV.

Korting SPUK Wet inburgering 2021 uit het hoofdlijnenakkoord 2024 De taken en verantwoordelijkheden door gemeenten zijn vastgelegd in de inburgeringswet. De specifieke uitkering aan gemeenten ten behoeve van inburgeringsvoorzieningen in het nieuwe stelsel is onderdeel van de Wet inburgering 2021. De budgetten specifieke uitkeringen inburgering worden structureel verlaagd met een budgetkorting van 10 procent.

Tabel 108 Ontvangsten beleidsartikel 38 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties:

      

herverkaveling Inburgering (van SZW)

0

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

3.000

3.000

3.000

3.000

3.000

91. Apparaatsuitgaven kerndepartement

Tabel 109 Uitgaven niet-beleidsartikel 91 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

570.125

553.496

545.938

542.632

542.568

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

100.858

42.632

35.628

27.597

25.416

568.143

       

Nieuwe mutaties:

      

terugdraaien groei apparaat rijksoverheid (26)

0

‒ 25.862

‒ 50.072

‒ 74.561

‒ 99.667

‒ 110.673

dekking p t.b.v. programma stelselvernieuwing rechtsbijstand

0

2.500

0

0

0

0

financiële gevolgen eu-regelgeving

0

6.157

10.969

9.226

5.742

3.564

het landelijk onderzoeks- en expertise bureau fmo (loef)

1.002

0

0

0

0

0

middelen justice link

12.321

0

12.321

0

0

0

kasschuif amendement Flach

‒ 3.800

0

1.200

1.200

1.400

0

kasschuif Justice link

0

0

‒ 7.049

7.049

0

0

kostenverdeelnotitie 2024 (naar bzk)

‒ 2.633

0

0

0

0

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

26.173

23.040

22.662

22.496

22.489

22.489

overheveling budget campagne wsm

1.078

0

0

0

0

0

projectkosten 2024 kit

1.000

0

0

0

0

0

wau middelen

2.637

2.416

0

0

0

0

diversen

‒ 3.831

6.838

6.798

6.795

7.039

7.039

       

Stand ontwerpbegroting 2025

704.930

611.217

578.395

542.434

504.987

490.562

Terugdraaien groei apparaatBetreft een taakstelling op de apparaatsuitgaven uit het hoofdlijnenakkoord 2024 om deze structureel te verminderen met 22 procent. Het apparaatsbudget wordt verlaagd in 2025 met € 25,9 mln. met een oploop naar € 110,7 mln. vanaf 2029.

Financiële gevolgen EU-regelgevingDit betreft een groot aantal maatregelen (verordeningen) vanuit de EU waarmee de regelgeving binnen Europa op het gebied van digitalisering wordt geüniformeerd en verbeterd.

Middelen Justicelink Een technische mutatie van € 12,3 mln. De middelen Justicelink waren tijdelijk geboekt op artikel 92, in afwachting van het vaststellen van de opdrachtgeversrol. Met deze mutatie worden de middelen overgeheveld naar Informatievoorziening en Inkoop. Justicelink is een nieuwe gegevensinfrastructuur/ICT voorziening voor het WODC en het NFI die door middel van een gegevensknooppunt en analyseomgeving gefedereerde data-analyse mogelijk moet maken. Zo kunnen op een tijdige en (wetenschappelijk en maatschappelijk) verantwoorde manier actiegerichte kennisproducten aangeleverd worden aan beleid en uitvoering voor actueel maatschappelijke relevante vraagstukken zoals digitale opsporing, ondermijning, jeugdbescherming en migratie. Tevens kan worden geanticipeerd op toekomstige uitdagingen.

Kasschuif JusticelinkMet deze kasschuif worden de middelen justicelink in de begrotingsjaren in lijn gebracht met de verwachte besteding.

Loon- en prijsbijstellingDe toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2024-2029.

Tabel 110 Ontvangsten niet-beleidsartikel 91 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

4.406

4.406

4.406

4.406

4.406

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

0

0

0

0

0

4.406

       

Nieuwe mutaties:

      

diversen

0

‒ 221

‒ 440

‒ 661

‒ 882

‒ 970

       

Stand ontwerpbegroting 2025

4.406

4.185

3.966

3.745

3.524

3.436

92. Nog onverdeeld

Tabel 111 Uitgaven niet-beleidsartikel 92 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

264.249

24.111

26.302

32.141

54.187

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

886.243

924.830

943.333

985.172

956.323

1.013.494

       

Nieuwe mutaties:

      

nationale veiligheid versterken. politie, justitie en veiligheidsd (12)

0

200.000

250.000

300.000

300.000

300.000

financiële gevolgen eu-regelgeving

0

‒ 20.000

‒ 29.042

‒ 29.042

‒ 29.042

‒ 29.042

justicelink (van ezk)

12.321

0

12.321

0

0

0

loon- en prijsbijstelling 2024-2029

‒ 1.111.770

‒ 902.087

‒ 906.573

‒ 919.272

‒ 911.774

‒ 910.283

middelen justicelink

‒ 12.321

0

‒ 12.321

0

0

0

herverkaveling inburgering (van SZW)

0

187

404

3.079

3.592

3.592

goed bestuur en rechtsstaat

0

25.000

37.500

50.000

50.000

50.000

taaleis voor naturalisatie

0

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

diversen

319

‒ 242

‒ 239

‒ 408

‒ 711

‒ 522

       

Stand ontwerpbegroting 2025

39.041

266.799

336.685

436.670

437.575

442.239

Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties worden bij de betreffende artikelen of bij de tabel belangrijkste mutaties toegelicht.

93. Geheim

Tabel 112 Uitgaven niet-beleidsartikel 93 (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

3.456

3.456

3.456

3.455

3.455

0

Mutaties 1e suppletoire begroting 2024 en ISB

0

0

0

0

0

3.455

       

Nieuwe mutaties:

      

diversen

101

101

101

101

101

101

       

Stand ontwerpbegroting 2025

3.557

3.557

3.557

3.556

3.556

3.556

Licence