De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet | 2.975.089 | 3.099.552 | 3.397.961 | 3.490.597 | 3.562.431 | 3.608.463 | 3.641.780 |
waarvan omzet moederdepartement | 2.883.969 | 3.013.552 | 3.222.619 | 3.315.224 | 3.387.058 | 3.433.090 | 3.466.407 |
waarvan omzet overige departementen | 8.391 | 10.000 | 92.842 | 92.873 | 92.873 | 92.873 | 92.873 |
waarvan omzet derden | 82.729 | 76.000 | 82.500 | 82.500 | 82.500 | 82.500 | 82.500 |
Rentebaten | 23.637 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Vrijval voorzieningen | 4.050 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 30.388 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 3.033.164 | 3.114.552 | 3.412.961 | 3.505.597 | 3.577.431 | 3.623.463 | 3.656.780 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.644.425 | 1.766.618 | 1.911.230 | 1.949.822 | 1.971.754 | 1.980.940 | 1.980.940 |
- Personele kosten | 1.386.932 | 1.559.631 | 1.649.230 | 1.687.822 | 1.700.754 | 1.715.940 | 1.715.940 |
waarvan eigen personeel | 1.148.615 | 1.307.822 | 1.394.230 | 1.432.822 | 1.445.754 | 1.460.940 | 1.460.940 |
waarvan inhuur externen | 126.878 | 126.809 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
waarvan overige personele kosten | 111.439 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
- Materiële kosten | 257.493 | 206.987 | 262.000 | 262.000 | 271.000 | 265.000 | 265.000 |
waarvan apparaat ICT | 141.975 | 121.987 | 155.000 | 155.000 | 155.000 | 155.000 | 155.000 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 37.287 | 35.000 | 32.000 | 32.000 | 41.000 | 35.000 | 35.000 |
waarvan overige materiële kosten | 78.231 | 50.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 |
Materiële programmakosten | 1.348.973 | 1.343.888 | 1.454.031 | 1.508.075 | 1.557.977 | 1.594.823 | 1.628.140 |
Afschrijvingskosten | 7.364 | 6.700 | 9.200 | 9.200 | 9.200 | 9.200 | 9.200 |
- Materieel | 7.295 | 6.500 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 | 9.000 |
- Immaterieel | 69 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 44.215 | 40.000 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 |
waarvan dotaties voorzieningen | 38.527 | 35.000 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 |
waarvan bijzondere lasten | 5.688 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 3.044.977 | 3.157.206 | 3.412.961 | 3.505.597 | 3.577.431 | 3.623.463 | 3.656.780 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 11.813 | ‒ 42.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 11.813 | ‒ 42.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten15
Baten
Omzet moederdepartementDe omzet moederdepartement is gebaseerd op de huidige kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement. Daarnaast ontvangt DJI een bijdrage voor de capaciteit in Caribisch Nederland. Onder de omzet moederdepartement is verder ook de ondersteunende dienstverlening aan overige JenV-onderdelen zoals de IND opgenomen. Bij DJI is nog sprake van budgettaire problematiek op het gebied van de financiering van huisvestingsprojecten en het individueel keuze budget (IKB). Deze problematiek wordt voor 2025 met incidentele middelen gedekt binnen de begroting van Justitie en Veiligheid. In de Rijksbegroting 2026 zal de problematiek structureel worden opgelost. DJI zal hiervoor samen met het ministerie maatregelen formuleren.
Omzet overige departementenDe omzet overige departementen omvat onder andere de bijdrage vanuit Asiel en Migratie voor vreemdelingenbewaring en ontvangsten van Europees Sociaal Fonds (ESF).
RentebatenOp basis van liquiditeitspositie van DJI en de rentestand worden er voor aankomende jaren weer rentebaten verwacht.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omzet moederdepartement en overige departementen | 2.892,4 | 3.302,6 | 3.315,5 | 3.408,1 | 3.479,9 | 3.526,0 | 3.559,3 |
waarvan p*q | 2.637,4 | 3.171,6 | 3.187,1 | 3.279,4 | 3.347,1 | 3.348,1 | 3.378,9 |
Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 1.328,7 | 1.597,9 | 1.577,8 | 1.637,3 | 1.678,5 | 1.662,9 | 1.685,3 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 7,3 | 4,3 | 4,3 | 2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,9 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GW (PPC) | 136,6 | 198,7 | 197,0 | 201,3 | 203,4 | 203,1 | 204,6 |
FPC's / forensische zorg | 363,6 | 493,3 | 525,4 | 544,8 | 560,6 | 579,5 | 586,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen | 403,2 | 402,7 | 394,6 | 395,5 | 397,1 | 394,5 | 393,3 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 141,6 | 170,5 | 174,3 | 174,4 | 174,8 | 174,8 | 174,8 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 77,0 | 81,9 | 80,9 | 81,9 | 82,6 | 81,3 | 81,2 |
Justitiele jeugdplaatsen (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit) | 179,4 | 222,3 | 232,9 | 241,5 | 247,2 | 249,0 | 250,6 |
waarvan overige bijdragen | 197,3 | 73,0 | 72,3 | 72,7 | 76,8 | 121,9 | 124,4 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 12,5 | 18,1 | 19,1 | 19,2 | 19,2 | 19,1 | 19,0 |
LPO | 147,5 | ||||||
Vlissingen | 0,0 | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 51,5 | 57,7 |
SBF | 0,0 | 37,0 | 37,0 | 37,0 | 37,0 | 37,0 | 37,0 |
vreemdelingen veldzicht | 8,0 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 | 9,5 |
Frictiekosten | 0,0 | 6,4 | 6,3 | 6,6 | 10,7 | 4,9 | 1,2 |
Overige niet bij p*q inbegrepen | 29,3 | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
waarvan overige ontvangsten | 57,6 | 58,0 | 56,0 | 56,0 | 56,0 | 56,0 | 56,0 |
Overige ontvangsten uit dienstverlening aan JenV | 49,2 | 48,0 | 48,0 | 48,0 | 48,0 | 48,0 | 48,0 |
Overige omzet overige departementen | 8,4 | 10,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
Omzet derdenDe omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:
– Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen. Daarnaast betreft dit de opbrengst van de winkels ten behoeve van de gedetineerden.
– Overig: onder andere de externe dienstverlening (waaronder bijzondere bijstand en ondersteuning van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC) en de opbrengst van het Internationaal Strafhof.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | 27.302 | 25.000 | 27.500 | 27.500 | 27.500 | 27.500 | 27.500 |
Overige opbrengsten | 55.427 | 41.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 |
Totaal omzet derden | 82.729 | 66.000 | 82.500 | 82.500 | 82.500 | 82.500 | 82.500 |
Lasten
Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaan uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van de gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten (o.a. opleidingskosten en reiskosten woon-werkverkeer).
Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en zorgpersoneel.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||||
Kosten | 1.148.615 | 1.307.822 | 1.394.230 | 1.432.822 | 1.445.754 | 1.460.940 | 1.460.940 |
Aantal fte | 15.701 | 17.646 | 17.728 | 18.219 | 18.384 | 18.577 | 18.577 |
Externe inhuur | |||||||
Kosten | 126.878 | 126.809 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 | 130.000 |
Overige personeelskosten | 111.439 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 | 125.000 |
Totale kosten | 1.386.932 | 1.559.631 | 1.649.230 | 1.687.822 | 1.700.754 | 1.715.940 | 1.715.940 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten en bureaukosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. De post materiële kosten; waarvan apparaat ICT betreft de bijdrage van DJI aan het baten-lastenagentschap de Justitiële ICT Organisatie.
Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere Jeugdinrichtingen | 75.907 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Inkoop forensische zorg | 860.202 | 877.421 | 981.148 | 1.021.624 | 1.055.053 | 1.065.770 | 1.072.567 |
Overige subsidies | 3.891 | 4.000 | 3.932 | 3.830 | 3.736 | 3.628 | 3.585 |
Gebruiksvergoedingen RVB | 120.800 | 122.500 | 110.000 | 110.000 | 125.000 | 175.000 | 205.000 |
Overige huisvestingskosten | 115.690 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 | 100.000 |
Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen) | 114.163 | 115.000 | 115.000 | 115.000 | 115.000 | 115.000 | 115.000 |
Materiele kosten arbeid justitiabelen | 33.971 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 |
Kosten arrestanten politiebureaus | 1.679 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Overige exploitatiekosten | 22.670 | 3.467 | 22.451 | 36.121 | 37.688 | 13.925 | 10.488 |
Totaal | 1.348.973 | 1.343.888 | 1.454.031 | 1.508.075 | 1.557.977 | 1.594.823 | 1.628.140 |
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige lasten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF).
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 666.408 | 569.162 | 587.816 | 561.816 | 535.816 | 509.816 | 483.816 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 3.039.008 | 3.099.552 | 3.397.961 | 3.490.597 | 3.562.431 | 3.608.463 | 3.641.780 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 3.164.399 | ‒ 3.114.552 | ‒ 3.412.961 | ‒ 3.505.597 | ‒ 3.577.431 | ‒ 3.623.463 | ‒ 3.656.780 | |
Totaal operationele kasstroom | ‒ 125.391 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 21.973 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 263 | 3.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 21.710 | ‒ 9.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 49.855 | 42.654 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | 49.855 | 42.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 569.162 | 587.816 | 561.816 | 535.816 | 509.816 | 483.816 | 457.816 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris.
Financieringskasstroom
De bedragen in 2023 en 2024 hebben onder andere betrekking op een vermogensmutatie ten behoeve van kosten voor substantieel bezwarende functies (SBF).
Doelmatigheid
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten als % totale baten | ‒ 0,4% | ‒ 1,4% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Gevangeniswezen | |||||||
Operationele capaciteit | 9.713 | 9.804 | 9.798 | 9.793 | 9.793 | 9.793 | 9.793 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 387 | 440 | 435 | 451 | 462 | 458 | 463 |
Omzet (x € 1 mln.) | 1.372,0 | 1.574,7 | 1.554,9 | 1.613,2 | 1.651,7 | 1.635,6 | 1.656,5 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 317 | 75 | 75 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 57 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 | 156 |
Omzet (x € 1 mln.) | 6,6 | 4,3 | 4,3 | 2,9 | 2,9 | 2,9 | 2,9 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
Operationele capaciteit: | 482 | 468 | 468 | 468 | 468 | 468 | 468 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 451 | 479 | 474 | 479 | 484 | 476 | 475 |
Omzet (x € 1 mln.) | 79 | 82 | 81 | 82 | 83 | 81 | 81 |
Reserve capaciteit gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring | 547 | 520 | 520 | 520 | 600 | 600 | 600 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag | 79 | 122 | 121 | 127 | 123 | 125 | 132 |
Omzet (x € 1 mln.) | 16 | 23 | 23 | 24 | 27 | 27 | 29 |
Verhuur tribunalen | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
In stand te houden capaciteit GW/VB | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 |
Forensische zorg | |||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | 720 | 728 | 734 | 739 | 739 | 739 | 739 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 680 | 748 | 735 | 746 | 754 | 753 | 759 |
Omzet (x € 1 mln.) | 178,6 | 198,7 | 197,0 | 201,3 | 203,4 | 203,1 | 204,6 |
Tbs-capaciteit | 1.614 | 1.719 | 1.843 | 1.891 | 1.938 | 2.012 | 2.037 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 753 | 786 | 781 | 789 | 793 | 789 | 788 |
Omzet (x € 1 mln.) | 443,3 | 493,3 | 525,4 | 544,8 | 560,6 | 579,5 | 586,2 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg | |||||||
- Klinische behandelplaatsen forensische zorg | 849 | 816 | 791 | 791 | 791 | 791 | 791 |
- Klinische behandelplaatsen voor gedetineerden | 8 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 774 | 750 | 751 | 757 | 760 | 758 | 758 |
- Beschermd wonen plaatsen | 1.933 | 1.926 | 1.906 | 1.906 | 1.906 | 1.906 | 1.906 |
Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 214 | 249 | 250 | 248 | 249 | 247 | 245 |
Omzet (x € 1 mln.) | 393,1 | 402,7 | 394,6 | 395,5 | 397,1 | 394,5 | 393,3 |
- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.) | 142 | 171 | 174 | 174 | 175 | 175 | 175 |
Operationele capaciteit justitiële jeugdinrichtingen | |||||||
– Rijksjeugdinrichtingen | 294 | 329 | 338 | 338 | 338 | 339 | 339 |
– Particuliere jeugdinrichtingen | 273 | 279 | 278 | 284 | 291 | 296 | 296 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 850 | 979 | 1.014 | 1.043 | 1.056 | 1.055 | 1.059 |
Omzet (x € 1 mln.) | 175,9 | 217,2 | 228,0 | 236,7 | 242,4 | 244,4 | 245,5 |
Reserve/wissel capaciteit jeugd | 102 | 91 | 83 | 77 | 70 | 64 | 64 |
Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 67 | 153 | 163 | 170 | 186 | 198 | 216 |
Omzet (x € 1 mln.) | 2,5 | 5,1 | 4,9 | 4,8 | 4,7 | 4,6 | 5,1 |
In stand te houden capaciteit JJI | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Toelichting
In bovenstaande tabel staat de gefinancierde capaciteit. Deze capaciteit is met name bij het gevangeniswezen – zoals gemeld in diverse voortgangsbrieven16 – niet volledig inzetbaar. Samen met het ministerie en ketenpartners werkt DJI aan maatregelen om het capaciteitstekort (o.a. door personeelstekort) bij DJI zoveel mogelijk terug te dringen.
In de komende jaren zullen veel renovaties plaatsvinden. Deze renovaties zijn noodzakelijk, vanwege het waarborgen van de continuïteit van gebouwen. Hierdoor zal een deel van de capaciteit tijdelijk niet beschikbaar zijn. Deze renovaties worden opgevangen binnen de benoemde reservecapaciteit, oplopend tot 600 plaatsen.
De «in stand te houden capaciteit GW/VB» is opgenomen zonder kostprijs. Deze plaatsen zijn momenteel niet inzetbaar, zie hiervoor het validatieonderzoek naar buffercapaciteit in het gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring17.
DJI maakt vanaf voorliggende begroting gebruik van een vernieuwd kostprijsmodel waarmee kosten specifieker worden toegerekend aan de producten. Met name hierdoor en door loon- en prijsontwikkelingen zijn de kostprijzen geactualiseerd vanaf het jaar 2024 ten op zichte van de gerealiseerde kostprijzen in 2023.