Base description which applies to whole site

Bijlage 3: Verdiepingsbijlage

Uitgaven

Tabel 63 Uitgaven beleidsartikel 1. Openbaar bestuur en democratie (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

128.2931

102.4821

103.3681

96.001

96.076

Amendementen op ontwerpbegroting 2024

1.000

     
       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

8.0351

12.0031

2.8991

14.096

4.405

102.965

       

Nieuwe mutaties

‒ 18.139

49.977

73.185

103.335

57.028

57.107

Waarvan:

      

1) Friese taal

‒ 2.792

‒ 268

‒ 268

‒ 268

‒ 268

0

2) Transitie kiesraad

‒ 2.000

0

0

0

0

0

3) Zicht op ondermijning

‒ 1.992

‒ 1.992

‒ 1.992

‒ 1.992

‒ 1.992

‒ 1.992

4) Goed bestuur

0

51.996

76.652

110.087

66.083

68.507

5) Taakstelling subsidies

 

‒ 424

‒ 955

‒ 4.105

‒ 5.818

‒ 8.431

       

Stand ontwerpbegroting 2025

119.189

164.462

179.452

213.432

157.509

160.072

1

Vanwege overheveling van Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid naar begroting VRO zijn de standen van de uitgaven 2024 lager dan in de begroting van BZK

Toelichting

1. Friese taal

Dat betreft een overboeking naar het provinciefonds. Zoals overeengekomen in de Bestuurlijke afspraak Friese taal en cultuur (BFTK) 2024-2028 verstrekt het ministerie van BZK een bijdrage aan de provincie Fryslân. Dit betreft een eenmalige bijdrage in 2024 van € 1 mln. voor ondersteuning van taalbevorderingsinstituut Afûk en een eenmalige bijdrage in 2024 van € 1,7 mln. voor meertaligheidscoördinatoren. Daarnaast betreft het een meerjarige jaarlijkse bijdrage in de jaren 2024 tot en met 2028 voor onder andere de uitwerking van langetermijndoelstellingen voor het Frysk, de uitvoering van het jaarplan van DINGtiid, orgaan voor Friese taal & uitvoering Wet gebruik Friese taal.

2. Transitie kiesraad

Dit betreft een overboeking naar het begrotingshoofdstuk Hoge Colleges van Staat en overige, Kabinetten van de Gouverneurs en de Kiesraad (IIB). In overleg met de Kiesraad zijn afspraken gemaakt over de benodigde middelen voor de transitie van de Kiesraad naar de verkiezingsautoriteit. De afspraak is dat er eerst incidenteel € 2,0 mln. voor 2024 aan de begroting van de Kiesraad wordt toegevoegd en op het moment dat het tweede wetsvoorstel, kwaliteitsbevordering uitvoering verkiezingsproces, in werking treedt dit structureel wordt toegevoegd.

3. Zicht op ondermijning

Dit betreft een reallocatie van bijdrage aan ZBO's/RTW's onderdeel diverse bijdragen naar het centrale personeel budget (artikel 11) om op het juiste artikel en instrument te verantwoorden. Voorheen werden deze werkzaamheden ten behoeve van Zicht op Ondermijning uitbesteed, deze werkzaamheden worden nu gedaan door medewerkers bekostigd vanuit het apparaatsartikel.

4. Goed bestuur

In het hoofdlijnenakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van goed bestuur. Een deel van de beschikbare middelen voor artikel 1 wordt nu toegevoegd aan dit artikel. De resterende middelen staan voorlopig nog op artikel 13.

5. Taakstelling subsidies

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 1.

Ontvangsten

Tabel 64 Ontvangsten beleidsartikel 1. Openbaar bestuur en democratie (bedragen x € 1000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

14.765

14.765

24.765

24.765

24.765

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

24.765

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

14.765

14.765

24.765

24.765

24.765

24.765

Uitgaven

Tabel 65 Uitgaven beleidsartikel 2. Nationale Veiligheid (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

456.290

465.595

461.985

482.553

472.553

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

38.981

22.026

21.616

22.180

21.577

494.232

       

Nieuwe mutaties

1.110

0

0

0

0

0

Waarvan:

      

1) Arbomiddelen en opleidingen

1.253

0

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

496.381

487.621

483.601

504.733

494.130

494.232

Toelichting

1. Arbomiddelen en opleidingen

Dit betreft voornamelijk de overboeking van het ministerie van Defensie voor arbo middelen en opleidingen.

Ontvangsten

Tabel 66 Ontvangsten beleidsartikel 2. Nationale Veiligheid (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

17.214

17.214

17.214

17.214

17.214

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

17.214

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

17.214

17.214

17.214

17.214

17.214

17.214

Uitgaven

Tabel 67 Uitgaven beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

536.087

539.680

538.523

533.791

631.907

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

‒ 2.005

631

‒ 1.910

‒ 3.698

‒ 4.247

626.057

       

Nieuwe mutaties

‒ 10.113

‒ 3.423

‒ 5.182

‒ 5.892

‒ 7.035

‒ 7.681

Waarvan:

      

1) GDI, digitale Overheid en WaU

‒ 5.206

‒ 2.871

‒ 2.871

‒ 2.871

‒ 2.871

‒ 2.871

2) Landelijke aanpak adreskwaliteit

‒ 2.856

0

0

0

0

0

3) Informatiepunten digitale overheid

0

0

‒ 1.713

‒ 1.713

‒ 1.713

‒ 1.713

4) Taakstelling subsidies

0

‒ 478

‒ 1.192

‒ 1.850

‒ 2.588

‒ 2.859

       

Stand ontwerpbegroting 2025

523.969

536.888

531.431

524.201

620.625

618.376

Toelichting

1. GDI, digitale Overheid en WaU

Om de uitvoeringskosten van GDI-dienstverlening, Digitale Overheid en Werk aan Uitvoering (dossier Interbestuurlijke Datastratie) op het juiste instrument te kunnen verantwoorden worden middelen overgeboekt naar artikel 11 apparaat.

2. Landelijke aanpak adreskwaliteit

Dit betreft een overboeking van € 2,9 mln. naar het gemeentefonds voor het verbeteren van de adreskwaliteit in de Basisregistratie Personen via de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA).

3. Informatiepunten digitale overheid

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de specifieke uitkeringen worden overgeheveld naar het gemeente- of provinciefonds. Ook vindt er een budgetkorting van 10 procent plaats. Voor de informatiepunten digitale overheid wordt deze korting nu verwerkt.

4. Taakstelling subsidies

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 6.

Ontvangsten

Tabel 68 Ontvangsten beleidsartikel 6. Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

10.927

10.927

10.927

10.927

10.927

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

10.927

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

10.927

10.927

10.927

10.927

10.927

10.927

Uitgaven

Tabel 69 Uitgaven beleidsartikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

86.189

92.533

99.656

99.252

98.577

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

‒ 4.138

‒ 1.283

‒ 1.376

2.090

‒ 1.143

97.527

       

Nieuwe mutaties

‒ 2.341

‒ 1.611

‒ 5.513

‒ 450

‒ 982

‒ 2.093

Waarvan:

      

1) Programma beter samenwerken

1.903

0

0

0

0

0

2) Programma open op orde

6.000

0

0

0

0

0

3) Rijksprogramma duurzame digitale informatiehuishouding

‒ 7.581

0

0

0

0

0

4) Doorontwikkeling informatiehuishouding

0

‒ 5.530

‒ 5.530

0

0

0

5) Taakstelling subsidies

0

‒ 353

‒ 881

‒ 1.333

‒ 1.865

‒ 2.023

6) WAU middelen

197

1.160

968

953

953

0

7) Kasschuif SSC-ICT

‒ 2.300

2.300

0

0

0

0

8) Kasschuif Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid

‒ 1.000

1.000

0

0

0

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

79.710

89.639

92.767

100.892

96.452

95.434

Toelichting

1. Programma beter samenwerken

Dit betreft een bijdrage van € 1,9 mln. van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in het kader van het programma Beter Samenwerken (BSW).

2. Programma open op orde

Dit betreft een overboeking van het ministerie van Justitie en Veiligheid van € 6,0 mln. voor de bekostiging van het programma Open op Orde.

3. Rijksprogramma duurzame digitale informatiehuishouding

Dit betreft een overboeking naar het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van € 7,6 mln. voor het Rijksprogramma Duurzame Digitale Informatiehuishouding voor de uitvoering van het generiek projectenportfolio 2024.

4. Doorontwikkeling informatiehuishouding

Betreft een reallocatie naar artikel 11 voor de bekostiging van het apparaat voor de doorontwikkeling van de informatiehuishouding.

5. Taakstelling subsidies

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat rijksbreed wordt bezuinigd op subsidies. Dit betreft de bijdrage die wordt gedaan vanuit de subsidies op artikel 7.

6. WAU middelen

Dit betreft een overboeking van middelen vanuit de Aanvullende Post van het ministerie van Financien ten behoeve van de de WAU middelen. De Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (RODI) ontvangt middelen ter bevordering van de brede samenwerking tussen de verschillende lagen van de overheid bij het aantrekken en behouden van capaciteit en kennis, terugdringen van de externe inhuur, en delen van innovatieve werkwijzen en expertise.

7. Kasschuif SSC-ICT

Betreft een kasschuif om het betaalritme voor een factuur van SSC-ICT goed te zetten.

8. Kasschuif Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid (ABRO)

Het programma Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid (ABRO) heeft vertraging opgelopen en via een kasschuif wordt een deel van het budget van 2024 doorgeschoven naar 2025. Het budget is afkomstig van het ministerie van Defensie voor een specifiek programma voor inkopen. De specialisten op dit vakgebied konden niet meteen gevonden worden door de krapte op de arbeidsmarkt.

Ontvangsten

Tabel 70 Ontvangsten beleidsartikel 7. Werkgevers- en bedrijfsvoeringbeleid (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

64

64

64

64

64

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

64

       

Nieuwe mutaties

29

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

93

64

64

64

64

64

Uitgaven

Tabel 71 Uitgaven beleidsartikel 14. Slavernijverleden
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

106.000

107.002

7.999

8.000

8.000

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

‒ 39.6621

‒ 70.2712

8.8332

8.8332

5002

8.000

       

Nieuwe mutaties

‒ 58.338

‒ 10.453

9.390

41.178

16.158

0

Waarvan:

      
       

1) Kasschuiven subsidies

‒ 57.973

‒ 10.253

9.890

41.678

16.658

0

       

Stand ontwerpbegroting 2025

8.000

26.278

26.222

58.011

24.658

8.000

1

in de eerste suppletoire begroting 2024 is in de budgettaire tabel niet de juiste stand voor 2024 opgenomen. De nu opgenomen stand 2024 is de juiste stand van de mutaties eerste suppletoire begroting 2024.

2

in de eerste suppletoire begroting 2024 is in de budgettaire tabel bij de mutaties voor de jaren 2025 tot en met 2028 geen bedrag opgenomen. De nu opgenomen standen eerste suppletoire begroting 2024 zijn de juiste standen van de mutaties eerste suppletoire begroting 2024.

Toelichting

1. Kasschuiven subsidies

De subsidieregeling van Europees Nederland heeft vertraging opgelopen. Via een kasschuif worden de middelen in het juiste ritme gezet. Verder was tijdens het vormgeven van artikel 14 het kasritme van de subsidies nog niet bekend. Middels een kasschuif van 2024 en 2025 naar de jaren 2026 tot en met 2028, worden de middelen ten behoeve van het slavernijverleden fonds in het juiste ritme gezet voor de komende jaren.

Ontvangsten

Tabel 72 Ontvangsten beleidsartikel 14. Slavernijverleden
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

Mutatie nota van wijziging 2024

      
       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Uitgaven

Tabel 73 Uitgaven beleidsartikel 15. Een veilig Groningen met perspectief
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

2.853.953

2.402.804

1.154.803

953.929

217.823

Waarvan:

      

1) Herverkaveling van min EZ

2.795.460

2.340.616

1.104.677

979.147

258.856

2) Kasschuiven

 

46.281

56.264

44.024

‒ 29.812

‒ 40.680

       

Stand ontwerpbegroting 2025

2.324.438

2.853.953

2.402.804

1.154.803

953.929

217.823

Toelichting

1. Herverkaveling van min EZK

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. Het programmabudget is daarom overgeheveld naar artikel 15.

2. Kasschuiven

Er zijn een aantal kasschuiven op de middelen voor Herstel Groningen doorgevoerd. Twee kasschuiven hebben betrekking op de budgetten uit de bestuurlijke afspraken die meelopen in de meerjarige regeling met specifieke uitkeringen. Met deze kasschuiven wordt het budget in lijn gebracht met het bestedingsritme van de regio en de planning van de versterkingsoperatie. Daarnaast gaat de uitputting van het budget van het IMG om knelpunten in de schadeafhandeling op te lossen sneller dan eerder geraamd. Met een kasschuif worden daarom middelen naar voren gehaald. Bij de voorjaarsnota 2024 is de reeks voor de PEGA maatregel 14 leefbaarheid en wijkontwikkeling opgevraagd. Hierop wordt een kasschuif doorgevoerd om het budget in lijn te brengen met het door de regio geraamde ritme. Tot slot is een kasschuif doorgevoerd op het budget van economische bedrijvigheid van 2028 naar 2029 om dit beter aan te laten sluiten bij het ritme van de verwachte uitgaven.

Ontvangsten

Tabel 74 Ontvangsten beleidsartikel 15. Een veilig Groningen met perspectief
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

       

Nieuwe mutaties

1.532.265

1.934.977

1.719.647

791.871

694.463

Waarvan:

      

1) Herverkaveling van min EZ

1.532.265

1.934.977

1.719.647

791.871

694.463

       

Stand ontwerpbegroting 2025

1.526.872

1.532.265

1.934.977

1.719.647

791.871

694.463

Toelichting

1. Herverkaveling van min EZK

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. De ontvangsten zijn daarom overheveld naar artikel 15.

Uitgaven

Tabel 75 Uitgaven niet-beleidsartikel 11. Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

622.121

581.516

577.958

565.511

558.139

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

254.303

89.553

77.094

71.016

66.702

619.294

       

Nieuwe mutaties

32.107

180.194

110.082

26.961

‒ 36.986

‒ 113.183

Waarvan:

      

1) Taakstelling apparaat

0

‒ 29.766

‒ 58.676

‒ 86.196

‒ 113.587

‒ 125.546

2) Desaldering HRM advies

11.228

0

0

0

0

0

3) GDI, digitale Overheid en WaU

5.206

2.871

2.871

2.871

2.871

0

4) Verrekening P-Direkt afwijking Individuele Arbeidsrelaties

3.158

2.706

2.706

2.706

2.706

2.706

5) Informatiehuishouding en hoog gerubriceerde informatie

3.220

5.530

5.530

0

0

0

6) Zicht op ondermijning

1.992

1.992

1.992

1.992

1.992

1.992

7) Uitvoeringskosten Nationaal Isolatie Programma

0

1.450

1.450

1.450

1.450

1.450

8) Overheveling apparaat Nationale Coordinator Groningen van min EZ

0

189.086

143.435

94.058

63.863

0

9) Apparaat goed bestuur

 

3.800

8.400

8.400

2.200

2.200

       

Stand ontwerpbegroting 2025

908.531

851.263

765.134

663.488

587.855

506.111

Toelichting

1. Taakstelling apparaat

In het hoofdlijnenakkoord is een taakstelling opgenomen op de apparaatsuitgaven van de Rijksoverheid. Het aandeel van BZK in deze Rijksbrede taakstelling wordt nu structureel verwerkt op artikel 11. De komende periode wordt de invulling van deze taakstelling nader uitgewerkt.

2. Desaldering HRM advies

In 2024 zijn de kosten voor de HRM-adviseurs en andere P&O dienstverlening die verricht worden ten behoeve van de agentschappen en de SSO's hoger dan eerder geraamd. De agentschappen en SSO's hebben deze meerkosten betaald aan BZK. De ontvangst van deze meerkosten wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.

3. GDI, digitale Overheid en WaU

Er zijn reallocaties van artikel 6 Overheidsdienstverlening en informatiesamenleving om onder andere de uitvoeringskosten van Generieke Digitale Infrastructuur (GDI) dienstverlening, digitale Overheid en Werk aan Uitvoering (dossier Interbestuurlijke Datastratie) op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

4. Verrekening P-Direkt afwijking Individuele Arbeidsrelaties (iar's)

Dit betreft de bijdrage van diverse departementen voor de stijging van het aantal Individuele Arbeidsrelaties (IAR's). Het aantal waarvoor in 2024 gebruik wordt gemaakt van de dienstverlening van O&P-Rijk overstijgt het aantal waarvoor destijds budget is overgeheveld naar de centrale opdrachtgever (BZK).

5. Informatiehuishouding en hooggerubriceerde informatie

Er zijn reallocaties van artikel 7 werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid om de uitvoeringskosten doorontwikkeling informatiehuishouding en hoog gerubriceerde informatie op het juiste instrument te kunnen verantwoorden.

6. Zicht op ondermijning

Dit betreft een reallocatie van bijdrage aan ZBO's/RTW's onderdeel diverse bijdragen van artikel 1 naar het centrale personeel budget om op het juiste artikel en instrument te verantwoorden. Voorheen werden deze werkzaamheden ten behoeve van Zicht op Ondermijning uitbesteed, deze werkzaamheden worden nu gedaan door medewerkers bekostigd vanuit het apparaatsartikel.

7. Uitvoeringskosten Nationaal Isolatie Programma

Er is een overboeking van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening om de uitvoeringskosten van het Nationaal Isolatie Programma op het juiste instrument te kunnen verantwoorden. Het is doelmatiger om intern apparaat in te zetten voor de bestaande werkzaamheden.

8. Overheveling apparaat Nationaal Coördinator Groningen van het ministerie van EZ

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. Het apparaatsbudget van de Nationaal Coördinator Groningen is daarom overgeheveld naar het apparaat van het ministerie van BZK.

9) Apparaat goed bestuur

In het hoofdlijnenakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van goed bestuur. Voor de apparaatskosten worden deze middelen nu toegevoegd aan artikel 11 van de begroting.

Ontvangsten

Tabel 76 Ontvangsten niet-beleidsartikel 11. Centraal apparaat (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

21.120

21.120

21.120

21.120

21.120

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

150.752

0

0

0

0

21.120

       

Nieuwe mutaties

23.382

175.263

166.761

125.186

80.310

53.100

Waarvan:

      

1) Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw

11.078

0

0

0

0

0

2) Desaldering HRM advies

11.228

0

0

0

0

0

3) Overheveling apparaatontvangsten Nationale Coordinator Groningen van min EZ

0

176.319

168.873

128.354

84.534

57.746

       

Stand ontwerpbegroting 2025

195.254

196.383

187.881

146.306

101.430

74.220

Toelichting

1. Desaldering Waarborgfonds Sociale Woningbouw

De begrotingsreserve Waarborgfonds Sociale Woningbouw wordt, via een overboeking van artikel 1 van de begroting van VRO, opgehoogd met een terugbetaling van € 11,1 mln. voor niet benodigde saneringsmiddelen.

2. Desaldering HRM advies

In 2024 zijn de kosten voor de HRM-adviseurs en andere P&O dienstverlening die verricht worden ten behoeve van de agentschappen en de SSO's hoger dan eerder geraamd. De agentschappen en SSO's hebben deze meerkosten betaald aan BZK. De ontvangst van deze meerkosten wordt via een desaldering toegevoegd aan het budget van 2024.

3. Overheveling apparaat Nationaal Coördinator Groningen van min EZ

In het hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat Herstel Groningen naar de begroting van het ministerie van BZK wordt overgeheveld. De ontvangsten op het apparaatsbudget van de Nationaal Coördinator Groningen zijn daarom overgeheveld naar de apparaatsontvangsten van het ministerie van BZK.

Uitgaven

Tabel 77 Uitgaven niet-beleidsartikel 12. Algemeen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 20241

190.095

32.729

2.728

2.524

2.524

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

‒ 133.070

25.723

40.218

49.010

40.208

2.734

       

Nieuwe mutaties

300

‒ 17

‒ 42

‒ 30

‒ 38

‒ 43

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

57.325

58.435

42.904

51.504

42.694

2.691

1

De stand OW24 is gecorrigeerd voor de overheveling van Vennootschapsbelasting (VPB) van de benzineveilingen en bodemwinning naar begroting van VRO. De totalen in deze tabel wijken daarom af van de gerapporteerde standen in jaarverslag 2023 van BZK en Suppletoire begroting september 2024

Ontvangsten

Tabel 78 Ontvangsten niet-beleidsartikel 12. Algemeen (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

31.300

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

300

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

31.600

0

0

0

0

0

Niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld

Uitgaven

Tabel 79 Uitgaven niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

2.226

2.203

1.781

1.452

1.394

1.415

       

Nieuwe mutaties

‒ 2.226

13.197

18.579

21.749

72.307

70.085

Waarvan:

      

1) Beheer digitaal stelsel Omgevingswet

 

‒ 2.203

‒ 1.781

‒ 1.452

‒ 1.394

‒ 1.415

2) Goed bestuur

 

15.400

20.360

23.201

73.701

71.500

       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

15.400

20.360

23.201

73.701

71.500

Toelichting

1. Beheer digitaal stelsel Omgevingswet

Dit betreft een overboeking naar artikel 3 van de begroting van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening naar artikel 3 voor het beheer van het Digitaal Stelsel Omgevingswet.

2. Goed bestuur

In het hoofdlijnenakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld ten behoeve van goed bestuur. Een deel van de beschikbare middelen wordt nu toegevoegd aan artikel 1. De resterende middelen staan voorlopig nog op artikel 13 voor de eventuele oprichting van een Constitutioneel hof en het splitsen van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Afdeling Advisering van de Raad van State. Daarnaast zijn middelen gereserveerd ten behoeve van het versterken dienstbare overheidsorganisaties.

Het budget wordt beschikbaar gesteld voor onder ander een Rijksbrede aanpak van hardheden en taskforce hardheden. Overheidsdienstverlening wordt meer bereikbaar en toegankelijk door direct contact en eerstelijnsbalies, betere gegevensdeling en doordacht gebruik van AI. Daarnaast wordt ingezet op een overheid die anders werkt en wordt ambtelijk vakmanschap versterkt, onder ander via verplichte scholing voor (top)ambtenaren. Ook worden Klokkenluiders beter beschermd.

Ontvangsten

Tabel 80 Ontvangsten niet-beleidsartikel 13. Nog onverdeeld (bedragen x € 1.000)
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Stand ontwerpbegroting 2024

0

0

0

0

0

       

Mutatie eerste suppletoire begroting 2024

0

0

0

0

0

0

       

Nieuwe mutaties

0

0

0

0

0

0

Waarvan:

      
       

Stand ontwerpbegroting 2025

0

0

0

0

0

0

Licence