Als het Rijk bijdragen onder voorwaarden ten behoeve van een bepaald openbaar belang aan provincies en gemeenten verstrekt, is op basis van artikel 15a lid 1 Financiële-verhoudingswet sprake van een specifieke uitkering. In deze bijlage is voor het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aangegeven welke specifieke uitkeringen voor 2024 t/m 2029 uitgekeerd worden en welke voornemens er zijn voor specifieke uitkeringen. De voornemens worden aangeduid met een «V» onder het kopje SiSa nummer (Single information Single audit). Indien nodig wordt er onder de tabel een toelichting gegeven
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderdeel | Toelichting | ||||||
Naam | Scholenprogramma Groningen | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Korte duiding | Gemeenten in Groningen krijgen middelen om schoolgebouwen te versterken. | ||||||
Juridische grondslag | artikel 17, vijfde lid, van de Financiële-verhoudingswet | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregel is om 101 scholen aardbevings- en toekomstbestendig te maken. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid | 607,1 | 607,0 | 549,7 | 549,7 | 549,7 | 549,7 |
Korte duiding | Dit budget bestaat uit de middelen voor het gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (goab). Met het GOAB worden middelen verstrekt om onderwijsachterstanden, waaronder taalachterstanden, van kinderen vroegtijdig te signaleren en bestrijden. | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 168a, eerste en derde lid, van de Wet op het primair onderwijs | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het doel van deze maatregelen is om kinderen te ondersteunen die op basis van hun omgevingskenmerken een vergroot risico lopen op een onderwijsachterstand. De middelen worden grotendeels ingezet voor voor- en vroegschoolse educatie, zodat kinderen zonder taalachterstand in het primair onderwijs kunnen instromen. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | 1 Primair Onderwijs | ||||||
Naam | RMC's | 47,0 | 65,8 | 65,8 | 65,8 | 65,8 | 65,8 |
Korte duiding | Dit betreft de bekostiging van de uitvoering van de taken van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) van 40 RMC-regio’s. De verdeelsleutel ligt vast in een ministerieel besluit. | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | De RMC-functie heeft de taak om jongeren tot 23 jaar die niet naar school gaan en nog geen startkwalificatie hebben behaald te monitoren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | Educatie | 92,0 | 100,5 | 81,8 | 81,5 | 81,5 | 81,5 |
Korte duiding | De middelen voor educatie worden per specifieke uitkering verstrekt aan samenwerkende gemeenten binnen een regio educatie arbeidsmarktregio (via de contactgemeente). De verdeelsleutel is vastgelegd in het Uitvoeringsbesluit WEB. | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | Budget om cursussen voor het versterken van basisvaardigheden (taal, rekenen en digitale vaardigheden) aan te bieden aan hun inwoners. De doelgroep betreft volwassenen die Nederlands als eerste of tweede taal hebben, maar niet inburgeringsplichtig zijn. | ||||||
Ontvangende partijen | samenwerkende gemeenten binnen een arbeidsmarktregio (via de contactgemeente) | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | Regionaal programma | 19,2 | 62,5 | 50,8 | 50,8 | 50,8 | 50,8 |
Korte duiding | De middelen voor de uitvoering van de maatregelen uit het Regionaal Programma worden deels aan de RMC-contactgemeenten verstrekt. | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | De RMC-functie heeft de taak om jongeren tot 23 jaar die niet naar school gaan en nog geen startkwalificatie hebben behaald te monitoren en voortijdig schoolverlaten te voorkomen | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeenten | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | Masterplan Campussen Groningen | 0,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Uitvoering van de Toekomstagenda Groningen: Masterplan Campusen | ||||||
Juridische grondslag | |||||||
Maatschappelijke effecten | Het Masterplan Campussen vormt één van de pijlers tvan de tussen rijk en regio overeengekomen, bredere economische agenada | ||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | ||||||
Artikel | Artikel 4 | ||||||
Naam | Impuls regionale culturele infrastructuur «verbreding en vernieuwing» | 2,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Impuls versterking regionale culturele infrastructuur | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7 Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Een tijdelijke, extra impuls geven aan de culturele infrastructuur in de provincies Flevoland, Friesland, Drenthe, Zeeland, Limburg en Overijssel. Het Rijk stelt via de provincies middelen beschikbaar om gezamenlijk de culturele infrastructuur in deze provincies te versterken en te ondersteunen. | ||||||
Ontvangende partijen | Provincies Flevoland, Friesland, Drenthe, Zeeland, Limburg en Overijssel | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Landelijke erfgoedregistratie | 0,1 | 0,1 | 0,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Met het initiatief wordt de Landelijke Erfgoedregistratie bestendigd en verder uitgebouwd. Daarmee wordt het mogelijk dat vanuit het Digitaal Stelsel Omgevingswet erfgoedgegevens beschikbaar komen voor eenieder. | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 5 Wet Specifiek Cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Invulling geven aan de gedachte van de Omgevingswet: gemeenten hebben de plicht om informatie met betrekking tot de omgeving eenduidig beschikbaar to stellen aan zowel ambtenaren als burger. Alle belanghebbenden moeten een gelijke informatiepositie kunnen innemen. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Amsterdam | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Impuls jongerencultuur | 13,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Jongeren hebben in de coronaperiode veel moeten missen, ook op cultureel vlak, terwijl cultuurdeelname positieve effecten heeft op ons welzijn. In het kader van herstel is er daarom in het bijzonder oog voor cultuurparticipatie door jongeren. | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7 Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Cultuurparticipatie verbindt jongeren met elkaar, draagt bij aan hun veerkracht en aan hun persoonlijke ontwikkeling. | ||||||
Ontvangende partijen | Diverse gemeenten en provincies | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | spuk erfgoed 2023 | 0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Middelen erfgoed aardbevingsgebied Groningen | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 5 Wet Specifiek Cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het behoud van het Gronings erfgoed, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit en daarmee de gebiedsidentiteit, als ook het bereiken van een optimale balans tussen veiligheid, schadeherstel en behoud van het Gronings erfgoed in zijn ruimtelijke context. | ||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Stichting Erfgoedpark Batavialand | 1,3 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | depot Stichting Erfgoedpark Batavialand | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7 Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Erfgoedpark Batavialand is aangewezen als beheerder van de rijkscollectie maritieme archeologie en als Nationaal Scheepsarcheologisch Depot (NSD), een belangrijke functie voor behoud van archeologische vondsten die verband houden met de scheepvaart. Deze uitkering is als eenmalige investering benodigd om de voorzieningen van Batavialand door te ontwikkelen, zodat de locatie geschikt is voor het vervullen van de depotfunctie. | ||||||
Ontvangende partijen | Provincie Flevoland | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Impuls jongeren en talent | 4,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Korte duiding | Ondersteuning initiatieven jongerencultuur | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7 Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Met deze impuls kan extra ondersteuning worden gegeven aan activiteiten, lokale plekken en initiatieven gericht op cultuur voor en door jongeren, activiteiten die ontplooid worden vanuit de samenwerking tussen het cultureel en sociaal domein of activiteiten en initiatieven die talentontwikkeling op cultureel gebied faciliteren. | ||||||
Ontvangende partijen | diverse gemeenten en provincie | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Faro uitvoeringsagenda Leiden | 0,1 | |||||
Korte duiding | De gemeente Leiden heeft een financiële bijdrage gevraagd voor een eigen, onderscheidenlijk project waarmee ze een inhoudelijke bijdrage wil leveren aan het realiseren van de ambities in de Uitvoeringsagenda Faro. | ||||||
Juridische grondslag | Financiële-verhoudingswet artikel 17; 1e suppletoire begrotingswet OCW, begrotingsartikel Cultuur | ||||||
Maatschappelijke effecten | Doel van dit initiatief is de totstandkoming van een algemeen toepasbare waarderingsmethodiek en criteria voor gebouwd erfgoed in de leefomgeving, inclusief het bewonersperspectief. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Leiden | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Faro uitvoeringsagenda Zaanstad | 0,0 | |||||
Korte duiding | De gemeente Zaanstad heeft een financiële bijdrage gevraagd voor een eigen, onderscheidenlijk project waarmee ze een inhoudelijke bijdrage wil leveren aan het realiseren van de ambities in de Uitvoeringsagenda Faro. | ||||||
Juridische grondslag | Financiële-verhoudingswet artikel 17; 1e suppletoire begrotingswet OCW, begrotingsartikel Cultuur | ||||||
Maatschappelijke effecten | De gemeente Zaanstad is gestart met de integrale vernieuwing van naoorlogse wijken om armoede, onderwijsachterstand en criminaliteit terug te dringen. Hiervoor wordt ook een stedenbouwkundig kader opgesteld. Het initiatief wil de eigen stem/waardering van de bewoners toevoegen aan het stedenbouwkundig kader. | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Zaanstad | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | spuk erfgoed 2024 - n.n.b. | 3,6 | 3,5 | ||||
Korte duiding | Middelen Erfgoed Aardbevingsgebied Groningen | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7, Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | Het behoud van het Gronings erfgoed, landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit en daarmee de gebiedsidentiteit, als ook het bereiken van een optimale balans tussen veiligheid, schadeherstel en behoud van het Gronings erfgoed in zijn ruimtelijke context. | ||||||
Ontvangende partijen | Provincie Groningen | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | spuk Slavernijmuseum | 5,5 | 26,6 | ||||
Korte duiding | Slavernijmuseum Amsterdam | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 7 Wet op het specifiek cultuurbeleid | ||||||
Maatschappelijke effecten | bijdrage aan realisatie van een slavernijmuseum | ||||||
Ontvangende partijen | Gemeente Amsterdam | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
Naam | Regeling eenmalige specifieke uitkering en subsidies lokale bibliotheekvoorzieningen | 49,7 | |||||
Korte duiding | De regeling is de uitwerking van de voorstellen voor versterking van het Nederlandse netwerk van openbare bibliotheken. | ||||||
Juridische grondslag | Artikel 17 van de Financiële Verhoudingswet. De subsidie aan provinciale ondersteuningsinstellingen is gebaseerd op artikel 21 van de Wsob. | ||||||
Maatschappelijke effecten | Met het pakket uit deze brief zal er ik er met openbare bibliotheken, de KB, de gemeenten en provincies aan werken dat iedereen binnen een redelijke afstand toegang krijgt tot een volwaardige bibliotheek. | ||||||
Ontvangende partijen | Verschillende provincies en gemeenten | ||||||
Artikel | 14 Cultuur | ||||||
849,9 | 869,0 | 751,3 | 750,8 | 750,8 | 750,8 |