Base description which applies to whole site

5.2 Agentschap Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Introductie

Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) adviseert en waarschuwt de samenleving om risico’s met een atmosferische of seismische oorsprong terug te dringen. Het KNMI ontwikkelt daartoe hoogwaardige kennis, verricht waarnemingen, en zet die om in producten en diensten die de veiligheidsrisico’s verminderen, bij­dragen aan een duurzame samenleving en economische mogelijkheden bevorderen.

Per 1 januari 2016 is de Wet taken meteorologie en seismologie (wtms) in werking getreden. De hieruit afgeleide regeling taken meteorologie en seismologie (rtms) is per 1 oktober 2021 in werking getreden.

Producten en diensten

De samenleving wordt steeds gevoeliger voor extreem weer, klimaatverandering, luchtkwaliteit, vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Om deze toegenomen risico’s zoveel mogelijk te helpen beperken past het KNMI het concept van de risico-reductie-cyclus toe.

We bewaken en waarschuwen, maar we geven ook adviezen en handelingsperspectieven voor zowel acute als toekomstige gevaren. Daarbij trekken we actief lessen uit gebeurtenissen om toekomstige adviezen nog beter te maken en zo tot risicoreductie te komen. Dit doen we samen met onze omgeving: het algemene publiek, overheden en (weer)bedrijven. We innoveren permanent onze dienstverlening en creëren daarbij (duurzame) economische kansen voor het bedrijfsleven terwijl we bijdragen aan een veilig, bereikbaar en leefbaar Nederland.

Het KNMI heeft zijn producten en diensten ingedeeld in de productgroepen Meteorologie en Seismologie. Daarnaast wordt EUTMETSAT/Aardobservatie als product onderscheiden. Meetbare gegevens voor deze productgroepen zijn opgenomen in beleidsartikel 23.

Staat van Baten en Lasten

Tabel 157 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2023

Vastgestelde begroting

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

103.648

118.446

121.848

118.995

113.344

113.145

113.214

waarvan omzet moederdepartement

70.241

82.136

81.112

77.663

70.756

70.301

68.301

waarvan omzet overige departementen

3.421

4.950

4.950

4.950

4.950

4.950

4.950

waarvan omzet derden

29.986

31.360

35.786

36.383

37.638

37.895

39.964

Rentebaten

37

1000

200

200

300

400

500

Vrijval voorzieningen

       

Bijzondere baten

       

Totaal baten

103.685

119.446

122.048

119.195

113.644

113.545

113.714

        

Lasten

       

Apparaatskosten

82.392

96.731

99.495

97.574

92.053

91.955

91.023

- Personele kosten

53.550

62.714

61.224

61.220

61.234

61.211

61.191

waarvan eigen personeel

45.654

55.392

55.224

55.212

55.212

55.197

55.197

waarvan inhuur externen

7.869

7.322

5.999

6.008

6.022

6.013

5.993

waarvan overige personele kosten

27

      

- Materiële kosten

28.842

34.018

38.271

36.354

30.819

30.744

29.833

waarvan apparaat ICT

13.026

15.515

16.164

16.164

15.337

15.119

15.119

waarvan bijdrage aan SSO's

5.951

2.215

2.215

2.215

2.215

2.215

6.015

waarvan overige materiële kosten

9.865

16.288

19.892

17.975

13.267

13.410

8.699

Rentelasten

97

100

100

100

100

100

100

Afschrijvingskosten

1.787

2.116

2.107

2.208

2.177

2.177

3.277

- Materieel

1.692

1.907

2.047

2.158

2.177

2.177

3.277

waarvan apparaat ICT

71

69

69

30

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

1.621

1.837

1.977

2.127

2.177

2.177

3.277

- Immaterieel

95

209

60

50

Overige lasten

20.120

22.081

20.321

19.288

19.288

19.288

19.288

Waarvan Aardobservatie

19.927

22.081

20.321

19.288

19.288

19.288

19.288

waarvan dotaties voorzieningen

73

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

120

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

104.395

121.029

122.023

119.170

113.619

113.520

113.689

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 710

‒ 1.583

25

25

25

25

25

Agentschapsdeel Vpb-lasten

‒ 77

25

25

25

25

25

25

Saldo van baten en lasten

‒ 633

‒ 1.608

0

0

0

0

0

Toelichting

Baten

Omzet moederdepartement (IenW)

De omzet moederdepartement betreft een vergoeding voor de producten op het gebied van meteorologie, seismologie en aardobservatie. Het betreft zowel een vergoeding voor wettelijke taken als maatwerkopdrachten. De fluctuatie in de opbrengsten moederdepartement wordt met name veroorzaakt door fluctuatie in de bijdrage in het kader van EUMETSAT (aardobservatie). Dit betreft alleen de lopende programma’s.

Daarnaast is sprake van een stijging in 2025 door de toekenning van extra middelen in het kader van Masterplan de Bilt (circa € 4 miljoen). Vanaf 2026 neemt dit geleidelijk weer af.

Medio 2025 is de ontwikkeling EWC afgerond en neemt de omzet weer af (circa € 5 miljoen).

Van de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord van het kabinet-Schoof is de opgave van 2025 structureel verdeeld over de verschillende dienstonderdelen van IenW en is voor KNMI verwerkt op de materiele kosten (€ 1 miljoen). De resterende opgave in 2026-2029 is voor nu opgenomen onder artikel 98 en zal bij de 1e suppletoire begroting 2025 worden herschikt.

Tabel 158 Specificatie omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Artikel 11 Integraal waterbeleid

952

640

676

441

441

441

441

Artikel 16 Openbaar Vervoer en Spoor

14

15

15

15

15

15

15

Artikel 17 Luchtvaart

14

30

29

0

0

0

0

Artikel 19 Uitvoering Milieubeleid en Internationaal

15

      

Artikel 20 Lucht en Geluid

0

15

     

Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie

69.345

70.042

62.126

69.310

63.844

61.349

58.795

RWS

2.223

2.550

2.550

2.550

2.550

2.550

2.550

ANVS

234

246

246

246

244

243

243

Overige omzet IenW

‒ 2.556

8.598

15.470

5.101

3.662

5.703

6.257

- waarvan nog uit te voeren werkzaamheden

‒ 3.181

7.575

14.447

4.078

2.639

4.680

5.234

- waarvan gefactureerde omzet

625

1.023

1.023

1.023

1.023

1.023

1.023

Totaal

70.241

82.136

81.112

77.663

70.756

70.301

68.301

- waarvan apparaats- en afschrijvingskosten en rentelasten

50.314

60.055

60.791

58.375

51.468

51.013

49.013

- waarvan programma

19.927

22.081

20.321

19.288

19.288

19.288

19.288

De nog uit te voeren werkzaamheden per 31-12-23 bestonden uit gelden van met name Aardobservatie, EWC en Masterplan de Bilt. Deze zijn niet uitgegeven in 2023 of eerdere jaren en daarom ook niet in de omzet verantwoord. Deze uitgaven zijn (deels) verschoven naar 2024 en 2025 in de OB2024. In 2024 en met name 2025 is de overige omzet IenW fors hoger. Dit is enerzijds omdat we meer gaan uitgeven dan er aan gelden binnenkomt. Dit is met name van toepassing bij EWC, Masterplan de Bilt, Lifecycle management en KNMI Global. Anderzijds verwachten wij gelden (en uitgaven) voor Seismologisch Netwerk, Cabauw FTO en Cabauw Regie.

Vanaf 2026 nemen de nog uit te voeren werkzaamheden af doordat de meeste werkzaamheden zijn verricht.

Tabel 159 Specificatie Omzet moederdepartement per productgroep (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Meteorologie

48.466

58.930

57.666

54.750

47.843

47.388

47.388

Seismologie

1.848

1.125

3.125

3.625

3.625

3.625

1.625

Aardobservatie

19.927

22.081

20.321

19.288

19.288

19.288

19.288

Totaal

70.241

82.136

81.112

77.663

70.756

70.301

68.301

In bovenstaande tabel gaat is vanaf 2025 de uitbreiding van het Seismologisch Netwerk voorzien.

Omzet overige departementen

De opbrengst overige departementen heeft betrekking op van andere ministeries ontvangen vergoedingen voor de inzet van KNMI-capaciteit voor het door hen verzochte maatwerk.

De specificatie van de omzet overige departementen is als volgt:

Tabel 160 Specificatie omzet overige departementen
 

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

100

      

Het ministerie van Defensie

1.548

1.589

1.589

1.589

1.589

1.589

1.589

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat

1.603

3.336

3.336

3.336

3.336

3.336

3.336

Het ministerie van Buitenlandse Zaken

165

25

25

25

25

25

25

Overig

5

      

Totaal

3.421

4.950

4.950

4.950

4.950

4.950

4.950

Toelichting

  • Het KNMI ontving een vergoeding van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) voor de levering van luchtkwaliteitsverwachtingen.

  • De bijdrage van het Ministerie van Defensie is vooral voor onderhoud en beheer van de meetinfrastructuur.

  • De bijdrage van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat betreft dienstverlening op seismologisch en klimatologisch gebied.

Omzet derden

Tabel 161 Specificatie Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Opbrengsten luchtvaart

14.816

15.981

19.281

19.281

19.281

19.281

19.281

Projecten extern gefinancierd

13.312

14.013

14.004

14.004

14.004

14.004

14.004

Dataverstrekkingen en licenties

120

0

0

0

0

0

0

Overige opbrengsten

1.738

1.366

2.501

3.098

4.353

4.609

6.678

Totaal

29.986

31.360

35.786

36.383

37.638

37.895

39.964

De opbrengsten luchtvaart zullen vanaf 2025 toenemen wegens een nieuw contract (RP4). In 2024 zijn de opbrengsten luchtvaart hoger dan in 2023 omdat een deel nog niet was uitgevoerd in 2023, maar is doorgeschoven naar 2024.

De extern gefinancierde subsidieprojecten bestaan met name uit projecten die het KNMI uitvoert in EU- en internationaal verband. De bijdragen die het KNMI hiervoor ontvangt, zijn lager dan de daadwerkelijke kosten. De cofinanciering die dat vergt is stabiel begroot.

De overige opbrengsten nemen toe vanaf 2025. Naar verwachting zullen er nieuwe opdrachten worden afgesloten. Zoals inkomsten uit de veiligheidsketen.

Lasten

Personele kosten

Tabel 162 Specificatie personele kosten (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Gem. aantal fte's

443

492

492

492

492

492

492

Eigen personeelskosten

45.654

55.392

55.224

55.212

55.212

55.197

55.197

Inhuur

7.869

7.322

5.999

6.008

6.022

6.013

5.993

Overige personele kosten

27

0

0

0

0

0

0

Het aantal fte’s was in 2023 lager doordat het vanwege de krapte op de arbeidsmarkt niet is gelukt tijdig alle vacatures te vervullen. Ultimo 2023 was de stand 464 fte’s. In 2024 stijgen we door naar 492. Het aantal fte’s blijft stabiel vanaf 2024. Wij verwachten dat de fte’s die nu op aflopende projecten werken (o.a. EWC) in de toekomst op andere projecten kunnen worden ingezet (o.a. IV -en klimaatontwikkeling gerelateerde onderwerpen).

Gezien de arbeidsmarktontwikkelingen zien we mogelijkheden om de externe inhuur vanaf 2025 te reduceren.

Materiële kosten

Apparaat ICT

De kosten voor apparaat ICT zijn stabiel de komende jaren.

Bijdrage aan SSO’s

Voor het KNMI gaat het om kosten voor de huur RVB en inhuur van de Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR). Als gevolg van de overgang van kantorenstelsel naar specialty stelsel per 1 januari 2024 is een verlaging van de huurkosten opgenomen. Vanaf 2029 verwacht het KNMI het nieuwe pand te betrekken, waardoor de huurkosten zullen toenemen.

Overige materiële kosten

Deze kosten zijn in de jaren 2025-2026 hoger door uitgaven aan bijzondere programma’s zoals Masterplan de Bilt, Seismologisch Netwerk en Luchtvaart. Daarna dalen de kosten in verband met implementatie Masterplan de Bilt en het gereed zijn van de uitbreiding van het Seismologisch Netwerk.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten betreffen voornamelijk de afschrijvingskosten voor waarneemapparatuur (regenradars, wolkenradars en een veelheid aan sensoren) en naar verwachting vanaf 2029 Cabauw FTO.

Kasstroomoverzicht

Tabel 163 Kasstroomoverzicht over het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

8.496

16.796

10.759

3.749

7.785

13.073

16.694

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

10.841

4.367

4.357

7.933

7.964

6.828

6.807

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 2.725

‒ 8.295

‒ 9.086

‒ 1.439

0

‒ 393

‒ 2.947

2.

Totaal operationele kasstroom

8.116

‒ 3.928

‒ 4.729

6.494

7.964

6.435

3.860

 

-/- totaal investeringen

‒ 2.284

‒ 3.000

‒ 3.090

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

3

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 2.281

‒ 3.000

‒ 3.090

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

‒ 3.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

       
 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

2.109

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 1.465

‒ 2.108

‒ 2.281

‒ 2.458

‒ 2.676

‒ 2.814

‒ 2.866

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

1.822

3.000

3.090

3.000

3.000

3.000

3.000

4.

Totaal financieringskasstroom

2.466

892

809

542

324

187

134

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

16.796

10.759

3.749

7.785

13.073

16.694

17.689

Toelichting

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen, mutaties in de voorzieningen en vooruit ontvangen bedragen. De toename van de uitgaven operationele kasstroom in 2024 en 2025 wordt vooral veroorzaakt door nog uit te voeren werkzaamheden. Dit betreft met name extra uitgaven inzake Aardobservatie, Masterplan de Bilt, EWC en OCW projecten. Vanaf 2026 nemen de nog uit te voeren werkzaamheden af doordat de meeste werkzaamheden, waarvoor in eerdere jaren geld is ontvangen, zijn verricht. We verwachten dat Luchtvaart in komende 5 jaar de openstaande schuld zal inlopen (€ 13 miljoen).

Investeringskasstroom

Investeringen vinden vooral plaats in waarneemapparatuur en waarneeminfrastructuur (MWI, diverse soorten sensoren en naar verwachting op termijn Cabauw FTO).

Financieringskasstroom

Het beroep op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën betreft investeringen met een afschrijvingstermijn van 3 jaar of langer. Voor 2024 en latere jaren betreft het vooral investeringen in waarneemapparatuur. De aflossingen betreffen de reguliere aflossingen op de reeds afgesloten leningen en de aflossingen op nog af te sluiten leningen.

Doelmatigheidsoverzicht

Tabel 164 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Realisatie 2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving Generiek Deel

       

Kostprijzen per product (groep)

       

- Percentage overhead1

88

85

82

84

89

89

89

- FTE's overhead/indirect1

140

161

162

162

162

162

162

Tarieven/uur*1

103

101

101

101

101

101

101

Omzet per productgroep (PxQ)

       

- Meteorologie

48.466

58.930

57.666

54.750

47.843

47.388

47.388

- Seismologie

1.848

1.125

3.125

3.625

3.625

3.625

1.625

- Aardobservatie (EUMETSAT)

19.927

22.081

20.321

19.288

19.288

19.288

19.288

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

443

492

492

492

492

492

492

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 1%

‒ 1%

0%

0%

0%

0%

0%

1

* Geindexeerd: 2020 = 100

Toelichting

  • Het aantal fte’s overhead/indirect blijft stabiel.

  • De tarieven per uur zijn stabiel.

  • De omzet voor de productgroep Meteorologie stijgt door toevoegen van extra middelen voor Masterplan de Bilt. Zie ook de toelichting bij de omzet moederdepartement.

Licence