Introductie
Rijkswaterstaat (RWS) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). RWS beheert en ontwikkelt de rijkswegen, -vaarwegen en -wateren en zet in op een duurzame leefomgeving.
Samen met anderen werkt RWS aan een land dat beschermd is tegen overstromingen, waar voldoende groen is, waar voldoende en schoon water is en waar je vlot en veilig van A naar B kunt. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.
Het Ministerie van IenW kent een scheiding tussen beleid, toezicht en uitvoering. RWS fungeert hierbij als uitvoeringsorganisatie van het ministerie. Het formuleren van beleid is belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. Dit betekent dat de doelstellingen van het agentschap afhankelijk zijn van de (veelal lange termijn-) beleidsdoelstellingen en kaders die door IenW worden aangegeven. Deze beleidsdoelen zijn geformuleerd in de beleidsartikelen van de beleidsbegroting Hoofdstuk XII.
Producten en diensten
RWS treedt op als manager van het gebruik van een aantal hoofdinfrastructuurnetwerken (hoofdwegennet, hoofdvaarwegennet, hoofdwatersystemen), als beheerder van die netwerken, als realisator van uitbreidingen van deze netwerken en als adviseur voor het ten aanzien hiervan te voeren beleid. RWS voert deze taken uit vanuit een netwerkbenadering. Belangrijkste producten zijn:
– Exploitatie, onderhoud en vernieuwing: dit betreft activiteiten die gericht zijn op de instandhouding van de huidige functie van de infrastructuur. Tot het domein van de exploitatie behoren activiteiten die gericht zijn op het reguleren van het gebruik: verkeersleiding en capaciteitsmanagement, verkeersmanagement en watermanagement. Onderhoud betreft de activiteiten die erop zijn gericht de beoogde (ontwerp)levensduur van de infrastructuur te realiseren. Vernieuwing is gericht op het begin van een nieuwe levenscyclus van een nieuw object of het verlengen van de levensduur van het bestaande object.
– Ontwikkeling: dit betreft activiteiten die gericht zijn op toevoeging van functies of om aanleg van nieuwe of uitbreiding van bestaande infrastructuur.
– Beleidsondersteuning en –advisering: het uitvoeren van studies of het leveren van bijdragen daaraan, adviezen met betrekking tot beleidsnota’s en de uitvoerbaarheid van beleid.
– Leveren van kennis, expertise en materieel: ten behoeve van beleidsondersteuning en -advisering, milieu en leefomgeving, grote (ontwikkelings)projecten en aansturing projecten en uitvoeringsorganisaties, het verstrekken van subsidies en basisinformatie.
Realisatie 2023 | Suppletoire Begroting September 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 3.531.958 | 3.980.858 | 3.875.658 | 4.077.811 | 4.055.031 | 4.039.329 | 4.020.975 |
waarvan omzet moederdepartement | 3.283.835 | 3.493.883 | 3.589.954 | 3.666.251 | 3.628.869 | 3.582.904 | 3.561.850 |
waarvan omzet overige departementen | 114.061 | 111.556 | 108.311 | 107.636 | 99.231 | 97.095 | 97.095 |
waarvan omzet derden | 259.271 | 265.449 | 264.030 | 263.530 | 263.030 | 262.530 | 262.530 |
waarvan saldo op ontvangen bijdragen voor exploitatie en onderhoud | ‒ 125.209 | 59.840 | ‒ 154.957 | ‒ 20.923 | ‒ 22.651 | 15.753 | 31.977 |
waarvan saldo op ontvangen bijdragen voor te verlenen diensten | 50.130 | 68.320 | 61.317 | 86.552 | 81.047 | 67.523 | |
Rentebaten | 58.908 | 67.264 | 66.934 | 70.039 | 70.323 | 69.721 | 68.030 |
Vrijval voorzieningen | 3.142 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1.703 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Totaal baten | 3.595.711 | 4.049.622 | 3.944.092 | 4.149.350 | 4.126.854 | 4.110.550 | 4.090.505 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.494.345 | 1.580.674 | 1.562.500 | 1.563.972 | 1.543.524 | 1.532.293 | 1.526.871 |
- Personele kosten | 1.170.924 | 1.237.884 | 1.291.286 | 1.288.655 | 1.278.658 | 1.274.765 | 1.273.841 |
waarvan eigen personeel | 1.086.150 | 1.164.360 | 1.219.952 | 1.217.348 | 1.207.477 | 1.203.714 | 1.202.842 |
waarvan inhuur externen | 84.774 | 73.524 | 71.334 | 71.307 | 71.181 | 71.051 | 70.999 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materiele kosten | 323.421 | 342.790 | 271.214 | 275.317 | 264.866 | 257.528 | 253.030 |
waarvan apparaat ICT | 54.011 | 45.836 | 45.293 | 45.978 | 44.233 | 43.007 | 42.256 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 80.341 | 67.129 | 67.261 | 68.279 | 65.687 | 63.867 | 62.751 |
waarvan overige materiële kosten | 189.069 | 229.825 | 158.660 | 161.060 | 154.946 | 150.654 | 148.023 |
Externe productkosten | 2.042.495 | 2.436.535 | 2.345.941 | 2.546.573 | 2.539.375 | 2.528.906 | 2.511.549 |
Rentelasten | 1.279 | 1.914 | 3.390 | 4.422 | 5.986 | 7.612 | 8.983 |
Afschrijvingskosten | 18.988 | 18.761 | 20.523 | 22.645 | 26.231 | 30.001 | 31.364 |
- Materieel | 17.847 | 18.761 | 20.491 | 22.518 | 26.104 | 29.906 | 31.364 |
waarvan apparaat ICT | 4.808 | 5.417 | 4.764 | 5.394 | 5.543 | 4.385 | 3.747 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 13.039 | 13.344 | 15.727 | 17.124 | 20.561 | 25.521 | 27.617 |
- Immaterieel | 1.141 | 0 | 32 | 127 | 127 | 95 | 0 |
Overige lasten | 27.926 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
waarvan dotaties voorzieningen | 10.897 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
waarvan bijzondere lasten | 17.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 3.585.033 | 4.045.884 | 3.940.354 | 4.145.612 | 4.123.116 | 4.106.812 | 4.086.767 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 10.678 | 3.738 | 3.738 | 3.738 | 3.738 | 3.738 | 3.738 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 91 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Saldo van baten en lasten | 10.587 | 3.608 | 3.608 | 3.608 | 3.608 | 3.608 | 3.608 |
Dotatie aan reserve Rijksrederij | 27 | 3.608 | 3.608 | 3.608 | 3.608 | 3.608 | 3.608 |
Te verdelen resultaat | 10.560 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement bestaat uit een apparaatsdeel en een programmadeel. Het apparaatsdeel dient ter dekking van de interne kosten van RWS (apparaatskosten inclusief rente- en afschrijvingskosten) die verband houden met exploitatie, onderhoud en vernieuwing, ontwikkeling en beleidsondersteuning en –advisering. Het programmadeel dient ter dekking van de externe productkosten (EPK) voor exploitatie en onderhoud, verkenning, planning en studies, servicepakketten, landelijke taken, Caribisch Nederland en Omgevingswet.
Van de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord van het kabinet-Schoof is de opgave van 2025 structureel verdeeld over de verschillende dienstonderdelen van IenW en is voor RWS verwerkt op de materiële kosten (€ 15,6 miljoen). De resterende opgave in 2026-2029 is voor nu opgenomen onder artikel 98 en zal bij de 1e suppletoire begroting 2025 worden herschikt.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Agentschapsbijdrage Deltafonds | 709.325 | 763.017 | 751.925 | 731.705 | 724.033 | 723.644 |
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid | 9.472 | 1.518 | 1.396 | 501 | 501 | 501 |
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorzieningen | 285 | |||||
Artikel 3 Beheer Onderhoud en Vervanging | 313.914 | 366.304 | 294.647 | 263.654 | 264.999 | 267.384 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overig | 374.046 | 384.303 | 449.613 | 463.871 | 456.894 | 454.687 |
Artikel 7 Waterkwaliteit | 11.608 | 10.892 | 6.269 | 3.679 | 1.639 | 1.072 |
Agentschapsbijdrage Mobiliteitsfonds | 2.711.363 | 2.758.326 | 2.849.440 | 2.832.376 | 2.795.006 | 2.773.323 |
Artikel 12 Hoofdwegennet | 1.729.297 | 1.783.088 | 1.853.308 | 1.881.769 | 1.853.116 | 1.841.399 |
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet | 982.066 | 975.238 | 996.132 | 950.607 | 941.890 | 931.924 |
Agentschapsbijdrage Hoofdstuk XII | 66.195 | 61.611 | 57.886 | 57.788 | 56.865 | 57.883 |
Artikel 11 Waterkwaliteit | 16.501 | 15.807 | 15.583 | 15.596 | 15.415 | 16.438 |
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling | 4.440 | 4.440 | 4.439 | 4.440 | 4.439 | 4.439 |
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid | 13.036 | 9.815 | 7.844 | 7.941 | 7.942 | 7.938 |
Artikel 16 Spoor | 880 | 880 | 880 | 880 | 880 | 880 |
Artikel 17 Luchtvaart | 749 | 723 | 229 | 56 | 56 | 56 |
Artikel 18 Scheepvaart en Havens | 3.237 | 2.698 | 1.854 | 1.854 | 1.314 | 1.314 |
Artikel 19 Klimaat | 533 | 641 | 446 | 446 | 267 | 267 |
Artikel 20 Lucht en geluid | 3.695 | 3.318 | 3.317 | 3.317 | 3.318 | 3.317 |
Artikel 21 Duurzaamheid | 11.953 | 12.604 | 12.604 | 12.604 | 12.604 | 12.604 |
Artikel 22 Externe veiligheid en risico's | 7.828 | 7.343 | 7.343 | 7.343 | 7.343 | 7.343 |
Artikel 97 Algemeen departement | 3.343 | 3.342 | 3.347 | 3.311 | 3.287 | 3.287 |
Overige omzet IenW | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Totaal | 3.493.883 | 3.589.954 | 3.666.251 | 3.628.869 | 3.582.904 | 3.561.850 |
Van totaal omzet IenW | ||||||
*apparaat (interne kosten) | 1.434.791 | 1.422.292 | 1.427.380 | 1.415.920 | 1.412.697 | 1.410.364 |
*programma (externe productkosten) | 2.059.092 | 2.167.662 | 2.238.871 | 2.212.949 | 2.170.207 | 2.151.486 |
Omzet overige departementen
De omzet overige departementen heeft met name betrekking op:
– Vergoedingen van het ministerie van Defensie, het ministerie van Financiën en het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur voor het gebruik van de vaartuigen van de Rijksrederij.
– Vergoedingen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de capaciteit die RWS levert in het kader van de Omgevingswet en de bijbehorende externe productkosten.
– Vergoedingen van diverse ministeries voor het door RWS ter beschikking stellen van kennis, expertise en materieel in het kader van Werken voor en met Partners.
– Vergoedingen van het ministerie van Klimaat en Groene Groei en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor de capaciteit die RWS levert in het kader van beleidsondersteuning en -advisering en de bijbehorende externe productkosten.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Rijksrederij | 48.205 | 48.205 | 48.205 | 48.205 | 48.205 | 48.205 |
Omgevingswet | 37.148 | 36.105 | 35.430 | 27.025 | 24.889 | 24.889 |
Werken voor en met Partners | 19.500 | 19.500 | 19.500 | 19.500 | 19.500 | 19.500 |
Beleidsondersteuning en -advisering (BOA) | 5.703 | 3.501 | 3.501 | 3.501 | 3.501 | 3.501 |
Overig | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Totaal | 111.556 | 108.311 | 107.636 | 99.231 | 97.095 | 97.095 |
Omzet derden
De omzet derden heeft met name betrekking op:
– Vergoedingen van o.a. provincies, gemeenten en de Europese Unie in het kader van exploitatie en onderhoud van de infrastructuur en opbrengsten vanuit het windmolenpark Maasvlakte 2.
– Uitkeringen van verzekeraars in het kader van schaderijden en schadevaren ter dekking van de kosten van reparatiewerkzaamheden.
– Ontvangsten uit de pacht van benzinestations, de ingebruikgeving van RWS areaal (verhuur en pacht van bijvoorbeeld windparken) en incidentele verkoop van RWS areaal. Deze ontvangsten worden via het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) ontvangen.
– Opbrengsten voor de Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD) en de Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW)
– Vergoedingen van o.a. provincies, gemeenten, waterschappen, kennisinstellingen en bedrijven voor het door RWS ter beschikking stellen van kennis, expertise en materieel in het kader van Werken voor en met Partners.
– Opbrengsten uit vergunningverlening in het kader van de Waterwet.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Exploitatie en Onderhoud | 70.000 | 70.000 | 70.000 | 70.000 | 70.000 | 70.000 |
Schaderijden en Schadevaren | 41.725 | 41.725 | 41.725 | 41.725 | 41.725 | 41.725 |
Rijksvastgoedbedrijf (RVB) | 61.476 | 60.057 | 59.557 | 59.057 | 58.557 | 58.557 |
Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBD) | 26.286 | 26.286 | 26.286 | 26.286 | 26.286 | 26.286 |
Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) | 24.362 | 24.362 | 24.362 | 24.362 | 24.362 | 24.362 |
Werken voor en met Partners | 16.500 | 16.500 | 16.500 | 16.500 | 16.500 | 16.500 |
Waterwet | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Overig | 8.100 | 8.100 | 8.100 | 8.100 | 8.100 | 8.100 |
Totaal | 265.449 | 264.030 | 263.530 | 263.030 | 262.530 | 262.530 |
Saldo op ontvangen bijdragen
In navolging van de aanbeveling uit het rapport doorlichting agentschap Rijkswaterstaat (2021) en toezegging aan de Tweede Kamer over het gebruik en de naamgeving van de balanspost Nog Uit Te Voeren Werkzaamheden (NUTW) zijn de afspraken over het gebruik van de NUTW post opnieuw geformaliseerd. Hierbij is besloten de NUTW te splitsen in een post gerelateerd aan de bekostiging van de maatregelen ten behoeve van het basiskwaliteitsniveau (BKN) voor exploitatie en onderhoud en een post voor overige werkzaamheden gefinancierd vanuit EPK-BLS, respectievelijk «Saldo op ontvangen bijdragen exploitatie en onderhoud» en «Saldo op ontvangen bijdragen voor te verlenen diensten».
Saldo op ontvangen bijdragen voor exploitatie en onderhoud
Onder dit saldo vallen de ontvangsten en uitgaven die samenhangen met afspraken over het basiskwaliteitsniveau (BKN). Via deze balanspost kunnen middelen eerder of later worden aangewend dan oorspronkelijk voorzien. Deze werkwijze is analoog aan de werkwijze die wordt gevolgd op het Deltafonds en het Mobiliteitsfonds. Daar wordt immers een saldo dat in enig jaar ontstaat meegenomen naar of verrekend met het volgende begrotingsjaar. Tijdens de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden kan immers blijken dat deze op een later of eerder moment gerealiseerd zullen worden dan bij het opstellen van de programmering en begroting was voorzien. Het saldo op ontvangen bijdragen voor exploitatie en onderhoud bedraagt ultimo 2023 € 820,5 miljoen.
Saldo op ontvangen bijdragen voor te verlenen diensten
Onder dit saldo vallen de ontvangsten en uitgaven in het kader van planning en studies, Caribisch Nederland, Werken voor en met Partners, aanvullende opdrachten van het moederdepartement die niet tot BKN behoren en overige opdrachten. Via deze balanspost kunnen middelen eerder of later worden aangewend dan oorspronkelijk voorzien. Deze werkwijze is analoog aan de werkwijze die wordt gevolgd op het Deltafonds en het Mobiliteitsfonds. Daar wordt immers een saldo dat in enig jaar ontstaat meegenomen naar of verrekend met het volgende begrotingsjaar. Tijdens de voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden kan immers blijken dat deze op een later of eerder moment gerealiseerd zullen worden dan bij het opstellen van de programmering en begroting was voorzien. Het saldo op ontvangen bijdragen voor te verlenen diensten bedraagt ultimo 2023 € 414,9 miljoen.
Rentebaten
RWS ontvangt rente op de rekening-courant verhouding met het ministerie van Financiën. Daarnaast ontvangt RWS ook rentebaten op bedragen die in deposito zijn gezet en tot uitkering komen.
Bijzondere baten
De geraamde bijzondere baten betreffen voornamelijk verwachte boekwinst op de verkoop van vaste activa.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Formatie (in FTE) | 10.083 | 9.884 | 9.897 | 9.828 | 9.806 | 9.799 |
- waarvan capaciteit structurele werkzaamheden | 9.601 | 9.681 | 9.681 | 9.705 | 9.702 | 9.702 |
- waarvan capaciteit tijdelijke opdrachten | 482 | 203 | 216 | 123 | 104 | 97 |
Eigen personeel (x € 1.000) | 1.164.360 | 1.219.952 | 1.217.348 | 1.207.477 | 1.203.714 | 1.202.842 |
Inhuur externen (x € 1.000) | 73.524 | 71.334 | 71.307 | 71.181 | 71.051 | 70.999 |
Inhuurpercentage | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% | 6% |
De formatie van RWS bestaat uit capaciteit voor structurele werkzaamheden en capaciteit voor tijdelijke opdrachten.
Capaciteit structurele werkzaamheden
In de begroting 2024 is voor structurele werkzaamheden een stabiel apparaatsbudget tot en met 2030 gefinancierd. Daarna loopt de gefinancierde capaciteit terug. In de ontwerpbegroting 2025 wordt de financiering van de capaciteit in 2031 op hetzelfde niveau gebracht.
Capaciteit tijdelijke opdrachten
RWS heeft ook capaciteit voor het uitvoeren van tijdelijke opdrachten. Dit betreft onder anderen capaciteit voor opdrachten voor uitvoering: compensatie voor instroom in het kader van de banenafspraak arbeidsbeperkten, aanvullende capaciteit in het kader van beleidsondersteuning en -advisering (BOA), programma Werken aan Uitvoering, Wet Open Overheid, Windenergie op zee, specialistische capaciteit stikstof en Net op zee.
Eigen personeel
De kracht van Rijkswaterstaat ligt in de zakelijke en professionele wijze waarop het zijn kerntaken uitvoert. Om daarop te kunnen sturen is gedefinieerd welke taken RWS met eigen mensen uitvoert (de kerntaken) en welke taken aan de markt worden overgelaten (de niet-kerntaken).
Inhuur externen
De kosten van externe inhuur betreffen de inzet van derden op de kerntaken van RWS en worden gefinancierd uit de apparaatsmiddelen. Daarnaast vindt er inzet van derden plaats op taken die RWS van de markt betrekt (niet-kerntaken), welke wordt gefinancierd uit de programmamiddelen.
Inhuur apparaat (kerntaken)
RWS streeft ernaar om de inhuur van externen op kerntaken zoveel mogelijk te beperken vanuit het basisprincipe dat Rijkswaterstaat op kerntaken eigen mensen inzet, ter vermindering van de kwetsbaarheid en het verkleinen van de afhankelijkheid van externen. Inhuur op kerntaken vindt in beginsel alleen plaats als er sprake is van piekbelasting in de directe productie of in geval van onderbezetting, ziekte of vervanging. Inhuur op kerntaken kan ook een keuze zijn als vanuit de arbeidsmarkt hele specifieke kennis/specialisme niet kan worden aangetrokken. RWS verwacht de komende jaren een gemiddeld inhuurpercentage ten opzichte van de personele kosten van circa 6%
Inhuur programma (niet-kerntaken)
Gelet op de omvang van de productieopgave van RWS blijft de inhuur op taken die bij de markt zijn belegd (de niet-kerntaken) substantieel. Uitgangspunt bij exploitatie-, onderhoud-, ontwikkeling- en vernieuwingsprojecten is optimaal gebruik te maken van de markt. Het doe-werk wordt zoveel mogelijk overgelaten aan de markt, vooral op het terrein van techniek en beheersing. Voor het betrekken van externe capaciteit op niet-kerntaken geldt dat deze zoveel mogelijk op basis van op productafspraken gebaseerde contracten zal worden gedaan, tenzij dat om inhoudelijke of aansturingsredenen niet doelmatig is.
De inhuur op niet-kerntaken in het primaire proces wordt met name verantwoord op de post externe productkosten in deze agentschapsbegroting en de artikelonderdelen ontwikkeling en vernieuwing in de begrotingen van het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Inhuur programma (niet-kerntaken) (x € 1.000) | 139.317 | 141.016 | 163.144 | 159.905 | 150.976 | 132.938 |
Omzet RWS (GVKA en BLS-EPK) (x € 1.000) | 5.572.690 | 5.640.631 | 6.525.751 | 6.396.210 | 6.039.043 | 5.317.504 |
Inhuur programma t.o.v. omzet RWS (in %) | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% | 3% |
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan uit bezetting gerelateerde materiële kosten (o.a. ICT, huisvesting en diensten en middelen, zoals catering, schoonmaak en beveiliging) en areaal gerelateerde materiële kosten (o.a. auto’s weginspecteurs).
Externe productkosten
Op deze post worden de externe productkosten voor exploitatie en onderhoud, servicepakketten, verkenning, planning en studies, landelijke taken, waterkwaliteitsprojecten, Caribisch Nederland, Omgevingswet en beleidsondersteuning en -advisering verantwoord.
Rentelasten
Dit betreft de kosten van rentedragende leningen die bij het Ministerie van Financiën zijn afgesloten.
Afschrijvingskosten
Dit betreft de reguliere afschrijvingskosten van zowel materiële als immateriële vaste activa.
Overige lasten
Dit betreft de dotatie aan de voorziening groot onderhoud vaartuigen.
Dotatie aan reserve Rijksrederij
Dit betreft de dotatie aan de reserve Rijksrederij, bestemd voor de aanschaf van nieuwe vaartuigen.
Realisatie 2023 | Suppletoire Begroting September 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 1.500.697 | 1.676.864 | 1.578.738 | 1.678.062 | 1.648.639 | 1.594.653 | 1.508.521 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 3.695.338 | 3.939.652 | 4.030.729 | 4.108.956 | 4.062.953 | 4.013.750 | 3.991.005 | |
-/- uitgaven operationele kasstroom | ‒ 3.485.102 | ‒ 4.019.253 | ‒ 3.911.961 | ‒ 4.115.097 | ‒ 4.089.015 | ‒ 4.068.941 | ‒ 4.047.533 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 210.236 | ‒ 79.601 | 118.768 | ‒ 6.141 | ‒ 26.062 | ‒ 55.191 | ‒ 56.528 |
-/- totaal investeringen | ‒ 27.067 | ‒ 56.023 | ‒ 42.124 | ‒ 61.626 | ‒ 87.831 | ‒ 74.987 | ‒ 74.987 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 687 | |||||||
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 26.380 | ‒ 56.023 | ‒ 42.124 | ‒ 61.626 | ‒ 87.831 | ‒ 74.987 | ‒ 74.987 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 19.309 | |||||||
+/+ eenmalige storting door het moederdepartement | 8.500 | |||||||
-/- aflossingen op leningen | ‒ 15.329 | ‒ 15.724 | ‒ 17.339 | ‒ 20.201 | ‒ 23.533 | ‒ 27.193 | ‒ 28.569 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 18.449 | 53.222 | 40.018 | 58.545 | 83.439 | 71.238 | 71.238 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 7.689 | 37.498 | 22.679 | 38.344 | 59.906 | 44.045 | 42.669 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + depositorekeningen (=1+2+3+4) | 1.676.864 | 1.578.738 | 1.678.062 | 1.648.639 | 1.594.653 | 1.508.521 | 1.419.675 |
Toelichting
Operationele kasstroom
Hieronder vallen de inkomsten en uitgaven uit de reguliere bedrijfsvoering.
Investeringskasstroom
Hieronder vallen de verkopen van activa en de nieuwe investeringen. De nieuwe investeringen hebben betrekking op het in stand houden van de activa van RWS.
Financieringskasstroom
Hieronder vallen alle geldstromen die gerelateerd zijn aan de financiering van het agentschap. RWS doet een beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën ter financiering van de investeringen. Daarnaast wordt in de begroting van het agentschap rekening gehouden met de aflossing op deze leenfaciliteit.
Realisatie 2023 | Suppletoire Begroting September 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | |||||||
Apparaatskosten per eenheid areaal (bedragen x € 1.000) | |||||||
Hoofdwatersysteem | 1,4 | 1,6 | 1,6 | 1,7 | 1,7 | 1,6 | 1,6 |
Hoofdwegennet | 33,2 | 36,8 | 37,0 | 37,3 | 37,8 | 36,7 | 37,0 |
Hoofdvaarwegennet | 31,2 | 33,1 | 32,7 | 33,2 | 33,4 | 33,0 | 33,0 |
% Apparaatskosten ten opzichte van de omzet | |||||||
% Apparaatskosten ten opzichte van de omzet | 23% | 23% | 22% | 20% | 20% | 21% | 23% |
Tarief per FTE (bedragen x € 1) | |||||||
Tarief per FTE | 153.472 | 152.636 | 152.473 | 152.860 | 152.767 | 152.765 | 152.606 |
Omzet agentschap per productgroep (bedragen x € 1.000) | |||||||
Hoofdwatersysteem | 687.962 | 730.437 | 708.346 | 744.543 | 723.713 | 729.591 | 734.926 |
Hoofdwegennet | 1.564.911 | 1.757.554 | 1.709.916 | 1.843.428 | 1.871.073 | 1.860.555 | 1.856.499 |
Hoofdvaarwegennet | 849.555 | 992.537 | 948.124 | 992.471 | 946.643 | 944.646 | 937.519 |
Overig | 56.199 | 123.325 | 136.931 | 126.203 | 151.340 | 144.912 | 132.406 |
Totaal | 3.158.627 | 3.603.853 | 3.503.317 | 3.706.645 | 3.692.770 | 3.679.704 | 3.661.350 |
Bezetting | |||||||
FTE formatie1 | 10.721 | 10.083 | 9.884 | 9.897 | 9.828 | 9.806 | 9.799 |
% overhead | 14% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% | 13% |
Exploitatiesaldo (% van de baten) | |||||||
Exploitatiesaldo (% van de baten) | 0,3% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% | 0,1% |
Gebruikerstevredenheid | |||||||
Publieksgerichtheid | * | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Gebruikerstevredenheid HWS | * | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% | 70% |
Gebruikerstevredenheid HWN | 79% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Gebruikerstevredenheid HVWN | 69% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Ontwikkeling PIN-waarden | |||||||
Hoofdwatersysteem | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdwegennet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Hoofdvaarwegennet | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Toelichting
Apparaatskosten per eenheid areaal
Deze indicator geeft informatie over hoe de kosten die het apparaat van RWS maakt voor exploitatie en onderhoud zich ontwikkelen ten opzichte van het areaal.
Percentage apparaatskosten ten opzichte van de omzet
Deze indicator geeft de verhouding weer tussen de kosten van het apparaat en de totale omzet (zowel BLS als GVKA) van RWS.
Tarief per FTE
Deze indicator geeft de ontwikkeling weer van de kosten (personele kosten, materiele kosten, afschrijvingskosten en rentelasten) per formatieve ambtelijke FTE.
Omzet agentschap per productgroep
In de tabel is de omzet moederdepartement (inclusief de saldi op ontvangen bijdragen) uitgesplitst naar de verschillende netwerken.
Bezetting
FTE formatie: deze voorgeschreven indicator geeft aan hoe de ambtelijke formatie van RWS zich ontwikkelt.
Percentage overhead: deze indicator geeft aan welk deel van het ambtelijke personeel (in FTE) binnen RWS zich bezig houdt met de bedrijfsvoering. Bedrijfsvoering bevat alle processen die ondersteunend zijn aan de organisatie. Het streven is daarbij voortdurend een optimale kwalitatieve en kwantitatieve omvang van de bedrijfsvoering.
Exploitatiesaldo (% van de baten)
Deze voorgeschreven indicator toont de ontwikkeling van het saldo van baten en lasten als percentage van de totale baten.
Gebruikerstevredenheid
Publieksgerichtheid: deze indicator geeft aan hoe tevreden onze gebruikers en partners over RWS zijn als publieke dienstverlenende organisatie. Dan gaat het over zaken als «luisteren; verwachtingenmanagement; aanspreekbaarheid; houding en gedrag en de wijze waarop wij communiceren».
Gebruikerstevredenheid (per netwerk): deze indicator geeft aan hoe tevreden onze gebruikers over de kwaliteit van de drie netwerken zijn. Denk daarbij aan veiligheid, doorstroming; kwaliteit infrastructuur en tijdige en betrouwbare informatievoorziening (gekoppeld aan de netwerken).
Ontwikkeling PIN-waarden
De ontwikkeling van de PIN-waarden (prestatie-indicatorwaarden) geeft een beeld hoe de ontwikkeling is in de toestand van het door RWS beheerde areaal. Het weergegeven cijfer betreft een index ten opzichte van het jaar 2018. De bijlage instandhouding bij de begrotingen van het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds biedt inzicht in instandhouding en de gehanteerde PIN-waarden.