Base description which applies to whole site

Bijlage 5: Subsidieoverzicht

In deze bijlage zijn de subsidies van EZ opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):

"De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten".

Per beleidsartikel zijn de subsidie(-regelingen) opgenomen. Het subsidieoverzicht sluit zoveel mogelijk aan op de Verantwoord Begroten-categorie «subsidies» in de budgettaire tabellen van de beleidsartikelen uit de begroting.

In lijn met Verantwoord Begroten zijn de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s niet vermeld als subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de bijlage «ZBO’s en RWT’s».

Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering.

De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal subsidies, waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum ‘Jaarlijks’ opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als ‘Periodiek’.

Door de herverkaveling van de ministeries gaat een aantal subsidies over van de EZ-begroting naar de begrotingen van KGG en BZK. Deze subsidies zijn in de subsidiebijlagen van de begrotingen van KGG- en BZK opgenomen.

Tabel 84 Subsidies (bedragen x € 1.000)

Art.

Naam Subsidie (regeling)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Laatste evaluatie

Volgende evaluatie (jaartal)

Einddatum Subsidie- (regeling) (jaartal)

Artikel 1 Goed functionerende economie en markten

1

Cybersecurity

6.416

2.154

1.176

0

0

0

0

2020

2024

2023

1

Subsidiemaatregel telecom Caribisch Nederland (Corona)

3.560

7.800

3.500

3.500

3.500

3.500

3.500

Geen

2024

Jaarlijk

1

EU-cofinanciering Digital Europe

4.246

4.546

13.050

13.775

14.596

8.647

3.446

Geen

2025

2029

1

Beter aanbesteden

297

295

0

0

0

0

0

Geen

2025

2024

1

Inkoopdomein

224

0

0

0

0

0

0

Geen

Geen

Geen

1

Digitale veiligheid

0

0

28.400

0

0

0

0

Geen

  

1

NGF - project AiNed

10.519

32.838

36.841

37.620

56.204

6.000

3.000

Geen

2030

2027

1

NGF - project Nationaal Onderwijslab

6.538

5.924

9.821

16.756

9.096

35.797

2.000

Geen

2033

2028

1

NGF - project 6G Future Network Services

0

24.787

25.759

9.682

0

0

0

Geen

2031

2025

1

NGF - projecten subsidieroute

0

0

20.201

20.201

20.201

15.340

11.453

Geen

  

1

Subtotaal

31.800

78.344

138.748

101.534

103.597

69.284

23.399

   
            

Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatie en ondernemerschap voor duurzame welvaartsgroei

2

MKB Innovatieregeling Topsectoren (MIT)

9.172

8.887

24.124

27.072

32.460

28.818

34.729

2023

2028

2024

2

Eurostars

20.645

22.675

22.558

22.748

21.156

21.139

21.140

2020

2026

2025

2

Bevorderen ondernemerschap

18.766

19.068

37.319

18.790

12.316

12.019

14.483

2020

2025

Jaarlijks

2

Cofinanciering EFRO, inclusief Interreg1

24.441

31.977

32.077

19.075

24.077

24.077

24.077

2018

2024

Jaarlijks

2

Bijdrage aan ROM's

13.109

17.382

11.623

9.221

8.767

7.788

9.372

2022

2026

Periodiek

2

Startup-beleid

11.677

7.038

4.214

4.129

1.155

0

0

2023

2028

2028

2

Invest NL

20.237

12.488

12.231

9.706

9.223

8.197

9.863

2022

2027

Periodiek

2

Tegemoetkoming vaste lasten

236.810

52.000

30.000

10.000

0

0

0

Geen

2024

2022

2

Europees Defensie Fonds cofinanciering

17

1.400

1.200

1.200

1.200

0

0

Geen

2025

2024

2

Omscholing naar tekortsectoren

11

0

0

0

0

0

0

2022

2026

2023

2

Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling

3.625

1.003

500

100

0

0

0

Geen

2024

2022

2

Herstructurering winkelgebieden

15.215

14.758

14.888

12.287

11.302

18.226

6.364

Geen

2032

2031

2

R&D mobiliteitssectoren

33.581

33.100

27.900

12.700

0

0

0

Geen

2026

2022

2

SEG

13.145

6.900

0

0

0

0

0

Geen

2024

2022

2

NGF - project Health RI

12.000

12.000

11.000

11.000

8.000

5.000

0

Geen

2029

2028

2

NGF - project RegMed XB

12.061

8.391

5.751

1.271

321

3.564

0

Geen

2029

2028

2

NGF - project QuantumDeltaNL

82.508

90.000

151.714

116.576

79.055

46.210

1.503

Geen

2029

2027

2

IPCEI Cloudinfrastructuur en services

1.506

12.012

14.252

14.809

12.450

10.317

6.497

Geen

2027

Jaarlijks

2

IPCEI Micro elektronica

21.173

38.615

20.811

85.198

24.606

47.150

12.506

Geen

2027

Jaarlijks

2

Aanvullende tegemoetkoming evenementen

267

1.900

0

0

0

0

0

Geen

2024

2022

2

NGF - project Oncode-PACT

44.968

70.921

40.875

0

0

0

0

Geen

2033

2025

2

EuroHPC

647

658

13.000

7.323

11.613

8.200

8.095

Geen

2030

2027

2

EuroQCI

0

0

15.177

0

0

0

0

Geen

2025

2024

2

NGF - project NXTGEN HIGH TECH

126.616

93.039

58.705

56.141

37.493

21.314

13.997

Geen

2031

2029

2

NGF - project PhotonDelta

39.812

73.261

53.261

33.261

0

0

0

Geen

2029

2027

2

NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs

38.256

42.183

35.089

34.519

0

0

0

Geen

2031

2027

2

Tegemoetkoming Energiekosten

156.233

23.190

5.387

2.703

0

0

0

Geen

2024

2023

2

48 NGF - project Material Independence & Circular Batteries

0

58.319

70.868

18.948

9.638

0

0

Geen

2032

2027

2

50 Qredits duurzaamheid

0

3.000

4.000

3.000

0

0

0

Geen

2

 

2

Actieplan Groene en Digitale Banen

0

0

5.000

5.000

5.000

5.000

5.000

   

2

Brexit Adjustment Reserve

9.504

360

81.136

0

0

0

0

Geen

2025

2023

2

Ruimte voor economie / bedrijventerreinen

0

2.789

9.770

13.302

9.753

1.000

0

Geen

2028

2027

2

Maritieme Maakindustrie

0

0

18.000

667

2.001

2.668

4.664

   

2

Overige subsidies

3.252

10.942

9.331

7.659

5.943

5.506

5.607

2020

2025

Jaarlijks

 

waarvan: Topsectoren High Tech Vliegtuigindustrie (I&K)

2.443

9.343

8.186

6.708

5.383

5.006

5.006

Geen

2030

2026

 

Bijdrage aan overige instituten

809

1.599

1.145

951

560

500

601

Geen

Geen

Jaarlijks

 

Subtotaal

969.254

770.256

841.761

558.405

327.529

276.193

177.897

   
            

Artikel 3 Toekomstfonds

3

Smart Industries

13

420

0

0

0

0

0

2023

2028

2020

3

Haalbaarheidsstudies STW

547

0

0

0

0

0

0

2023

2028

2024

3

Thematische Technology Transfer

2.853

2.000

3.650

5.150

5.127

3.550

3.550

2023

2028

2024

 

Subtotaal

3.413

2.420

3.650

5.150

5.127

3.550

3.550

   
            
 

Totaal

1.004.467

851.020

984.159

665.089

436.253

349.027

204.846

   
1

2

De regeling moet nog opengesteld worden.

Tabel 85 Subsidies geraamd onder categorie bijdrage aan (inter) nationale organisaties (bedragen x € 1.000)

Art.

Naam Subsidie (regeling)

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Laatste evaluatie

Volgende evaluatie (jaartal)

Einddatum Subsidie- (regeling) (jaartal)

2

Internationaal Innoveren

45.406

52.827

52.752

51.650

51.155

62.929

62.929

2020

2025

2024

2

PPS-Toeslag (voorheen TKI-toeslag)

185.315

197.026

189.311

189.311

189.161

187.161

187.161

2021

2026

2025

Topconsortia Kennis en Innovatie

Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) zijn private stichtingen die ten behoeve van de erkende Topsectoren de kennis- en innovatieagenda vormgeven en laten uitvoeren. Hiertoe voeren de TKI’s activiteiten uit gericht op het samen met de relevante bedrijven en kennisinstellingen voor hun thema programmeren van activiteiten, bouwen van PPS-consortia om innovatie vorm te geven, informeren, coördineren en enthousiasmeren van partijen om een bijdrage te leveren aan de kennis- en innovatieagenda. Eén van de instrumenten die TKI’s hiervoor aanwenden betreft de PPS-toeslag, een subsidie die de TKI’s bij de Minister van EZ kunnen aanvragen op grond van de Regeling nationale EZ- en LVVN-subsidies (RNES).

De PPS-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. De 10 erkende topsectoren zijn Agri & Food, Tuinbouw en Uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie, Water en Maritiem en vanaf 2022 is ook ICT een formele topsector.

Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:

  • Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en onderzoeksorganisaties participeren.

  • Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en onderzoeksorganisaties.

  • De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.

  • Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.

  • Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.

  • Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.

  • Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.

  • Het TKI gebruikt de publieke middelen die het ontvangt om private bijdrage aan het onderzoek in PPS-verband te stimuleren.

Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.

In 2013 is de PPS-toeslag geïntroduceerd. De kenmerken van de regeling betreffende de PPS-toeslag zijn:

  • De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de private bijdrage (waarvan een beperkt aandeel in natura) aan onderzoeksorganisaties voor privaat-publieke samenwerkingsprojecten uit het meerjarig onderzoeksprogramma van de TKI en de cash-bijdrage van bedrijven aan onderzoeksopdrachten die voor het TKI onderzoeksprogramma relevant zijn. Deze grondslag bepaalt de omvang van de toeslag.

  • Het toeslagpercentage is 30%, voor de eerste € 20.000 per bedrijf is het percentage 40%. Voor ANBI-bijdragen geldt een toeslagpercentage van 25% tot een maximum van € 90 mln per jaar over alle topsectoren heen.

  • De PPS-toeslag die het TKI ontvangt wordt door het TKI ingezet in publiek private samenwerkingsprojecten binnen het onderzoeksprogramma van het TKI.

  • Het onderzoek voor zowel grondslag als de inzet van PPS-toeslag betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.

In het najaar 2023 zal de PPS-toeslagmodule in de RNES worden gewijzigd en daar verder gaan onder de naam PPS-innovatieregeling. Op grond daarvan kan een TKI PPS-programmasubsidie aanvragen. De kenmerken van de PPS-innovatiemodule zijn:

  • Jaarlijks wordt per TKI een subsidieplafond gepubliceerd, waarvoor het TKI een aanvraag voor subsidie voor een PPS-programma kan indienen.

  • De PPS-innovatiemiddelen die het TKI ontvangt, worden door het TKI ingezet in publiek private samenwerkingsprojecten binnen dit onderzoeksprogramma van het TKI.

  • Het onderzoek waar de PPS-innovatiemiddelen op wordt ingezet kan de hele range van fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling betreffen.

Hieronder volgen de TKI’s die een aanvraag kunnen indienen voor PPS-programmasubsidie. Deze TKI’s kunnen daarnaast subsidie aanvragen voor hun programma-ondersteunende activiteiten en hun bijdragen aan het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid (MTIB) (POA-subsidie). Hiervoor is vanuit artikel 2 van de EZ-begroting € 6,65 mln per jaar beschikbaar voor alle TKI’s samen. TKI’s kunnen ook subsidie ontvangen van andere begrotingsartikelen van de EZ-begroting en van andere departementen, waarbij de middelen van het betreffende departement naar de begroting van EZ worden overgeboekt. TKI’s mogen ook verzoeken om een beperkt deel van het initieel beschikbare PPS-innovatiebudget om te zetten in budget voor de POA-subsidie dat ze na aanvraag en verlening mogen gebruiken voor programma-ondersteunende activiteiten.

De programma-ondersteunende activiteiten moeten direct verband houden met het tot stand brengen van PPS-verbanden (netwerkvorming, consortiavorming), management van het TKI PPS-onderzoeksprogramma, kennisoverdracht en valorisatie.

De drie TKI’s genoemd onder 10 a, b en c vormen een bij elkaar horend cluster ten behoeve van de topsector Water en Maritiem.

Tabel 86 Overzichtstabel TKI’s
 

Statutaire naam

1

Stichting TKI Agri&Food

2

Stichting TKI ICT

3

Stichting TKI Groene Chemie en Circulariteit

4

Stichting TKI CLICKNL

5

Stichting TKI Energie

6

Stichting TKI HTSM

7

Stichting Life Sciences Health – TKI

8

Stichting TKI Logistiek

9

Stichting TKI Tuinbouw en Uitgangsmaterialen

10a

Stichting TKI Maritiem

10b

Stichting TKI Deltatechnologie

10c

Topconsortium for Knowledge and Innovation Water technology

TKI Energie

De Topsector Energie ontvangt niet alleen POA-subsidie vanuit het bovenvermelde budget van € 6,65 mln uit artikel 2 van de EZ-begroting in het kader van het bedrijfslevenbeleid, maar ook vanuit het energie-innovatiebudget ex artikel 4 van de EZ-begroting. Dit laatste houdt verband met het feit dat het TKI Energie namelijk een dubbele doelstelling hanteert: zowel versterking van de energiesector als ook versnelling van de energietransitie. Om het TKI Energie (ook) in dit kader goed te laten functioneren en ook een stimulerende rol te laten vervullen in het betrekken van bedrijfsleven en kennisinstellingen ontvangt het TKI ook POA-subsidie vanuit de  specifieke energie-innovatiemiddelen die daartoe op grond van begrotingsartikel 4 beschikbaar zijn.

Het TKI Energie dat voor de Topsector Energie de programma-ondersteunende activiteiten uitvoert, doet ook op eigen initiatief, op basis van de kennis en expertise binnen deze topsector, voorstellen voor de inzet door EZ van andere energie-innovatiemiddelen uit het artikel 4-budget . Omdat het TKI voor (onder meer) deze activiteit tot het doen van voorstellen ook POA-subsidie kan aanvragen (die dan vanuit het artikel 4-budget kan worden verleend) , worden aan dit TKI wel hoge eisen gesteld op het punt van onafhankelijkheid, transparantie en zorgvuldigheid. Dit impliceert dat deze activiteiten (tot het doen van voorstellen over aanwending) niet door partijen kunnen worden uitgevoerd die (direct) baat hebben bij de uitkomsten van die activiteiten – dat zou immers de schijn van belangenverstrengeling kunnen wekken.

Licence