Het beleid gericht op de realisatie van de algemene of operationele beleidsdoelstellingen – zoals die zijn geformuleerd in de beleidsartikel van de beleidsbegroting – wordt periodiek geëvalueerd in een beleidsdoorlichting. Bij de programmering van beleidsdoorlichtingen wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de beleidscyclus. Voor het periodiek evalueren van de doeltreffendheid en de doelmatigheid van het beleid, zijn de vakministers verantwoordelijk.
Drie kenmerkende eigenschappen van een beleidsdoorlichting als vorm van evaluatie zijn:
a) Beleidsdoorlichtingen zijn evaluaties op het niveau van beleidsterreinen en niet op instrumentniveau, een beleidsdoorlichting heeft hierdoor het karakter van een synthese;
b) In een beleidsdoorlichting staan simpele doch fundamentele vragen centraal naar de nut en noodzaak van beleid en naar de effectiviteit van beleid.
c) Bij de uitvoering worden onafhankelijken betrokken. Met onafhankelijken worden deskundigen bedoeld die geen verantwoordelijkheid dragen voor het te onderzoeken beleid (niet afkomstig uit de kring van kerndepartementen) en waarvan een onafhankelijk oordeel mag worden verwacht.
De programmering van beleidsdoorlichtingen is terug te vinden in de beleidsartikelen van de rijksbegroting. Op verzoek van de Tweede Kamer bevat deze paragraaf een overzicht van voorgenomen beleidsdoorlichtingen (per departement, artikel en operationeel doel) die in 2011 naar het parlement zullen worden gestuurd. Alle beleidsdoorlichtingen die de afgelopen jaren zijn uitgevoerd inclusief de beleidsreactie van het vakdepartement daarop zijn in te zien op de website .
BEGROTING | OPERATIONELE OF ALGEMENE DOELSTELLING | |
---|---|---|
KONREL | 2. | Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners |
BUZA | 2.1 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid |
BUZA | 2.7 | Goed bestuur |
BUZA | 2.8 | Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid |
BUZA | 3.5 | Raad van Europa |
BUZA | 4.1 | Handels- en financieel systeem/ 4.3 Verhoogde economische groei en verminderde armoede als gevolg van gezonde private groei in ontwikkelingslanden |
BUZA | 4.2 | Armoedevermindering |
BUZA | 5.1 | Alle kinderen, jongeren en volwassenen hebben gelijke kansen om kwalitatief goed onderwijs te doorlopen, dat hen de benodigde vaardigheden en kennis biedt om op een volwaardige wijze deel te kunnen nemen aan de samenleving |
BUZA | 7.2 | Vreemdelingenbeleid |
JUST | 11 | Een goed functionerende rechtsorde waarbinnen samenleving en burger tot hun recht komen |
JUST | 17 | Bevorderen van de ontwikkeling van de Europese en de internationale rechtsorde |
BZK | 25.1 | De veiligheidspartners in staat stellen om hun werk efficiënt en effectief uit te kunnen oefenen |
BZK | 31.2 | Het stimuleren van de politieke participatie en de betrokkenheid van de burger bij het democratisch proces |
BZK | 33.1 | Het verminderen van de regeldruk voor burgers, professionals en medeoverheden |
BZK | 33.2 | Een betere dienstverlening door goed informatiebeleid, innovatie en de ontwikkeling van e-overheidsvoorzieningen |
BZK | 35.1 | Het bijdragen aan de zorg voor een voldoende aanbod van goed geschoold overheidspersoneel |
OCW | 4.2 | Deelnemers volgen beroepsonderwijs en volwasseneneducatie van hoge kwaliteit |
OCW | 4.3 | Deelnemers kunnen zonder drempels beroepsonderwijs en volwasseneneducatie volgen dat het beste past bij hun talenten en specifieke behoeften |
OCW | 6/7.2 | Binnen- en buitenlandse studenten volgen hoger onderwijs en (wetenschappelijk) personeel doet onderzoek van hoge én excellente kwaliteit |
OCW | 11.5 | Stimuleren van internationale studentenmobiliteit |
OCW | 14.1 | Bevorderen van de deelname van de burgers aan cultuuruitingen |
OCW | 16.1 | Zorgen voor een voldoende toerusting van het onderzoeksstelsel |
FIN | 2.1 | Goed functionerende financiële markten |
FIN | 2.2 | Integer financieel stelsel |
FIN | 7.1 | Optimaal handelen in vastgoed |
FIN | 7.2 | Beheer/verkoop onroerende zaken |
FIN | 8.3 | Reductie regeldruk |
DEF | Eindevaluatie ISAF inclusief evaluatie Van Geel gelden (2008–2009) | |
DEF | Evaluatie Actieplan Werving en behoud | |
VROM | 2.1 | Behouden en ontwikkelen van de ruimtelijke kwaliteit |
VROM | 2.2 | Integrale, ruimtelijke projecten van nationale betekenis |
VROM | 3.4 | Bevorderen Duurzame Industrie |
VROM | 4.3 | Duurzaam gebruik van ecosystemen en natuurlijke hulpbronnen |
VROM | 6.2 | Bescherming tegen straling |
VROM | 6.4 | Beheersing van risico’s die samenhangen met Externe Veiligheid |
VROM | 7.1 | Clean Development Mechanism |
V&W | 33.03 | Veiligheid luchtvaart |
V&W | 36.01 | Verbeteren leefomgeving hoofdwegen |
V&W | 36.02 | Verbeteren leefomgeving spoorwegen |
EZ | 2.2 | Topprestaties op innovatiethema’s |
EZ | 3.1 | Bevorderen level playing field |
EZ | 3.3 | Benutten van gebiedsgerichte economische kansen |
EZ | 10.2 | Een veilig en betrouwbaar elektronisch- en postnetwerk |
EZ | 10.3 | Realiseren economische/maatschappelijke meerwaarde ICT toepassingen/diensten voor burgers/bedrijven/overheid |
SZW | 41 | Zorgdragen voor een evenwichtige en activerende inkomensontwikkeling |
SZW | 42.1 | Beheerste ontwikkeling van de arbeidskosten/42.2 Stijging van het aandeel werkenden en werklozen in de beroepsbevolking met een startkwalificatie |
SZW | 44 | Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en een goede verzuimaanpak |
VWS | 46 | Een sportieve samenleving waarin zowel veel aan sport wordt gedaan als van sport wordt genoten |
WWI | 1.2 | Vitale wijken tot stand brengen |
WWI | 1.3 | Voldoende woningproductie |
WWI | 3.1 | Regelgeving ter bevordering van een evenwichtige verdeling van de woningvoorraad |