2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 5.057,9 | 4.460,6 | 5.077,7 | 4.971,3 | 5.053,4 | 5.136,2 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 4.061,5 | 4.179,8 | 4.560,4 | 4.429,9 | 4.169,0 | 4.121,0 | |
1 | Goed functionerende economie en markten | ||||||
Uitgaven | 198,6 | 193,7 | 189,8 | 191,8 | 191,3 | 191,4 | |
Ontvangsten | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | 31,1 | |
2 | Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen | ||||||
Uitgaven | 899,0 | 868,6 | 919,9 | 899,0 | 897,9 | 903,3 | |
Ontvangsten | 125,4 | 113,2 | 111,1 | 111,9 | 105,7 | 107,1 | |
3 | Toekomstfonds | ||||||
Uitgaven | 207,9 | 182,0 | 190,1 | 191,3 | 180,9 | 161,3 | |
Ontvangsten | 33,6 | 28,5 | 34,6 | 44,0 | 45,3 | 50,2 | |
4 | Een doelmatige en duurzame energievoorziening | ||||||
Uitgaven | 2.409,2 | 2.797,4 | 3.476,1 | 3.393,1 | 3.499,9 | 3.606,0 | |
Ontvangsten | 3.626,3 | 2.232,2 | 2.908,2 | 3.067,5 | 3.111,5 | 3.257,8 | |
5 | Een veilig Groningen met perspectief | ||||||
Uitgaven | 151,3 | 140,5 | 40,0 | 39,0 | 19,9 | 8,9 | |
Ontvangsten | 99,9 | 1.749,5 | 1.450,0 | 1.150,0 | 850,0 | 650,0 | |
6 | Een concurr., duurz.en veilige agro-, viss.- en voedeselket. | ||||||
Uitgaven | 617,3 | ||||||
Ontvangsten | 50,2 | ||||||
7 | Groen onderwijs van hoge kwaliteit | ||||||
Uitgaven | |||||||
Ontvangsten | |||||||
8 | Natuur en biodiversiteit | ||||||
Uitgaven | 116,0 | ||||||
Ontvangsten | 57,2 | ||||||
40 | Apparaat (EZK) | ||||||
Uitgaven | 383,7 | 278,4 | 272,7 | 268,1 | 274,6 | 275,4 | |
Ontvangsten | 36,4 | 25,4 | 25,4 | 25,4 | 25,4 | 24,8 | |
41 | Nog onverdeeld (EZK) | ||||||
Uitgaven | – 11,0 | – 11,0 | – 11,0 | – 10,0 | |||
42 | Apparaat (LNV) | ||||||
Uitgaven | 41,4 | ||||||
Ontvangsten | 1,5 | ||||||
43 | Nog onverdeeld (LNV) | ||||||
Uitgaven | 33,6 |
Artikel 1 Goed functionerende economie en markten
De uitgaven op dit artikel hebben met name betrekking op de bijdragen aan agentschappen (Agentschap Telecom, RVO) en bijdragen aan ZBO’s/RWT’S (Metrologie en CBS). Het licht dalende verloop van de uitgaven in 2018–2020 wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgavenramingen voor CBS en RVO. De ontvangsten hebben voornamelijk betrekking op boetes die toezichthouders van EZK opleggen en waar – in het kader van het zogenaamde High Trust-beleid – een meerjarige raming voor wordt aangehouden. Verreweg het grootste deel van de ontvangsten betreft boetes die opgelegd worden door de ACM.
Artikel 2 Bedrijvenbeleid: innovatief en duurzaam ondernemen
De uitgaven op dit artikel zijn met name bestemd voor bijdragen aan (inter)nationale organisaties, bijdragen aan TNO en de Kamer van Koophandel en subsidies ter stimulering van innovatie en (duurzaam) ondernemen. De lagere uitgaven in 2019 worden onder andere veroorzaakt door ramingsbijstellingen van de garantieregeling Borgstelling MKB-kredieten (BMKB). Vanwege de huidige economische situatie nemen naar verwachting de komende jaren de schadebetalingen op de BMKB als gevolg van faillissementen af. De hogere uitgaven in 2020 volgen onder andere uit de overgehevelde middelen voor Ruimtevaart vanuit de Regio-enveloppe van de Aanvullende Post. De ontvangsten zijn grotendeels afkomstig uit de BMKB en Garantie Ondernemersfinanciering, de Rijksoctrooiwet en de luchtvaartkredietregeling. De afloop in de ontvangstenreeks komt met name doordat de raming octrooiontvangsten op korte termijn omhoog is bijgesteld.
Artikel 3 Toekomstfonds
Het Toekomstfonds kent een 100% eindejaarsmarge, waardoor overtollige middelen in enig jaar volledig meegenomen kunnen worden naar het volgende jaar. De niet benutte middelen in 2017, die bij Voorjaarsnota 2018 aan de begroting 2018 van het Toekomstfonds zijn toegevoegd, zijn voor de diverse instrumenten gespreid over de komende jaren. De verschillende instrumenten binnen het Toekomstfonds zijn geheel of gedeeltelijk revolverend. De ontvangsten komen voornamelijk uit Fund of funds, Innovatiekredieten en Seed.
Artikel 4 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
De uitgaven op dit artikel stijgen door de oplopende uitgaven aan de SDE+-regeling (Stimulering Duurzame Energieproductie+). Deze uitgaven stijgen vanwege het toenemende aantal SDE+-subsidies om tegemoet te komen aan de afspraak in het Energieakkoord voor duurzame energie dat Nederland in 2020 een aandeel van 14% hernieuwbare energieproductie heeft (en in 2023 16%). De ontvangsten op artikel 4 vloeien voornamelijk voort uit de ODE (Opslag Duurzame Energie). De ODE-ontvangsten stijgen om de toenemende uitgaven aan de SDE+ zoals vastgelegd in het Energieakkoord te financieren. Op basis van Motie Nijboer (Kamerstuk 34 960, nr. 10) presenteert EZK voortaan alle activiteiten betreffende gaswinning, schade, versterken en de toekomst van Groningen op één begrotingsartikel (artikel 5). Hierdoor zijn de aardgasbaten met ingang van 2019 van artikel 4 naar artikel 5 verplaatst.
Artikel 5 Een veilig Groningen met perspectief
De uitgaven op artikel 5 bestaan voornamelijk uit subsidies voor de verduurzamingsopgave, de betalingen van schadevergoedingen voor gedupeerden van aardbevingen door gaswinning, de bijdrage aan RVO.NL voor de uitvoering van de schadeafhandeling en de kosten voor de TCMG. De ontvangsten worden voornamelijk bepaald door de aardgasbaten. Op basis van Motie Nijboer (Kamerstuk 34 960, nr. 10) presenteert EZK voortaan alle activiteiten betreffende gaswinning, schade, versterken en de toekomst van Groningen op één begrotingsartikel. Hierdoor zijn de aardgasbaten met ingang van 2019 van artikel 4 naar artikel 5 verplaatst. Het kabinet heeft op 29 maart 2018 besloten om de gaswinning in Groningen op zo kort mogelijke termijn te beëindigen. Hierdoor wordt de gasbatenreeks verlaagd tot 650 mln. in 2023. Conform de begrotingsregels zijn beslissingen over het winningsvolume relevant voor het uitgavenplafond. Ook zijn de volgende ontwikkelingen verwerkt in de gasbaten: het Akkoord op Hoofdlijnen dat is afgesloten met Shell en ExxonMobil wat leidt tot een andere verdeling van kosten en opbrengsten, bijgestelde kosten voor schade en versterken (bovengronds), kosten voor de operatie van de gaswinning (ondergronds) en de gasbaten zijn doorberekend tegen de meest actuele prijzen. Daarnaast staan de ontvangsten van de NAM voor de schadevergoedingen aan gedupeerden en de uitvoeringskosten van de publieke schadeafhandeling op dit begrotingsartikel.
Artikel 6 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
Artikel 6 is vanaf 2019 als artikel 11 onderdeel van de begroting van LNV. De horizontale ontwikkeling van de middelen wordt daarom bij de begroting van LNV toegelicht.
Artikel 8 Natuur en biodiversiteit
Artikel 8 is vanaf 2019 als artikel 12 onderdeel van de begroting van LNV. De horizontale ontwikkeling van de middelen wordt daarom bij de begroting van LNV toegelicht.
Artikel 40 Apparaat (EZK)
De uitgaven voor artikel 40 hebben betrekking op personele en materiële uitgaven. De daling van de uitgaven komt met name door de splitsing van het voormalig Ministerie van Economische Zaken in een Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en een Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV). Het budget voor personele en materiële uitgaven dat bestemd is voor LNV is vanaf 2019 overgeheveld naar de begroting van LNV.
Artikel 41 Nog onverdeeld (EZK)
Een taakstellende reeks is gereserveerd als dekking voor problematiek van het voorjaar 2018. Deze problematiek bestaat voornamelijk uit de uitbreiding van de klimaat- en energiedirecties, de versterking van de organisatie van SodM en het op orde brengen van de informatiebeveiliging. Het budget voor Nog onverdeeld dat bestemd is voor LNV, is vanaf 2019 overgeheveld naar de begroting van LNV.
Artikel 42 Apparaat (LNV)
De uitgaven voor artikel 50 hebben betrekking op personele en materiële uitgaven van het Ministerie van LNV. Voor 2019 en verder is dit budget daarom overgeheveld van de begroting van EZK naar artikel 50 op de begroting van LNV (hoofdstuk XIV). De horizontale ontwikkeling van de middelen wordt op de begroting van LNV toegelicht.
Artikel 43 Nog onverdeeld (LNV)
Dit artikel betreft de post Nog onverdeeld van LNV. Voor 2019 en verder zijn de bedragen overgeheveld van de begroting van EZK naar artikel 51 Nog onverdeeld op de begroting van LNV. De horizontale ontwikkeling van de middelen wordt op de begroting van LNV toegelicht.