2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
totaal uitgaven | 69.183,5 | 74.089,9 | 78.437,8 | 82.696,8 | 87.124,6 | 92.459,4 | |
totaal niet-belastingontvangsten | 5.045,8 | 4.983,2 | 5.094,8 | 5.209,8 | 5.428,8 | 5.723,6 | |
11 | Zorgverzekeringswet | ||||||
Uitgaven | 47.619,1 | 50.359,8 | 52.549,8 | 54.607,4 | 56.931,6 | 60.337,8 | |
Ontvangsten | 3.207,7 | 3.114,9 | 3.147,9 | 3.181,3 | 3.315,2 | 3.498,0 | |
12 | Wet langdurige zorg | ||||||
Uitgaven | 21.564,4 | 23.730,1 | 25.888,0 | 28.089,4 | 30.193,0 | 32.121,6 | |
Ontvangsten | 1.838,1 | 1.868,3 | 1.946,9 | 2.028,5 | 2.113,6 | 2.225,6 |
Zorgverzekeringswet
De raming van de groei van de uitgaven onder de Zorgverzekeringswet (Zvw) in de periode 2018–2021 is gebaseerd op de middellangetermijnraming van het CPB. De groei in 2022 en 2023 betreft een technische extrapolatie gebaseerd op deze raming van het CPB. Deze groei wordt bepaald door de loon- en prijsontwikkeling en volumefactoren zoals demografie, economische groei, technologische ontwikkeling in combinatie met open pakketinstroom en epidemiologie. De groei is beperkt doordat VWS hoofdlijnenakkoorden heeft afgesloten met verschillende Zvw-sectoren en doordat VWS verschillende maatregelen neemt op het gebied van genees- en hulpmiddelen.
Wet langdurige zorg
De raming van de groei van de uitgaven onder de Wet langdurige zorg (Wlz) in de periode 2018 t/m 2021 is gebaseerd op de middellangetermijnraming van het CPB. De groei in 2022 en 2023 betreft een technische extrapolatie gebaseerd op deze raming van het CPB. Deze groei wordt bepaald door de loon- en prijsontwikkeling en volumefactoren zoals demografie, economische groei, technologische ontwikkeling en epidemiologie. Vanaf 2018 zijn de kosten voor de volledige implementatie van het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg in de Wlz-standen verwerkt. Hierbij is sprake van een ingroeipad om aan de personeelsnorm van het kwaliteitskader te kunnen voldoen. De structurele meerkosten van het kwaliteitskader komen uit op ruim 2 mld.