Base description which applies to whole site

Koninkrijksrelaties

IV KONINKRIJKSRELATIES: UITGAVEN
 

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS)

293,8

138,7

137,8

137,5

125,4

 

Beleidsmatige mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Kasschuif liquiditeitssteun sint maarten 2017

41,0

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Kasschuif restant noodhulp

19,2

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Kasschuif wisselkoersreserve

6,4

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Liquiditeitssteun sint maarten

– 16,4

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Overlopende facturen

9,5

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Wederopbouw sint maarten

16,4

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Diversen

0,1

– 0,5

1,2

0,5

0,0

 
     

76,2

– 0,5

1,2

0,5

0,0

 

Technische mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Eerste tranche fonds wereldbank

112,0

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Herstel klif sint eustatius

11,5

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Herverkaveling kustwacht carib

– 47,7

– 36,5

– 35,8

– 35,7

– 35,7

 
   

Liquiditeitssteun sint maarten 2018

15,3

0,0

0,0

0,0

0,0

 
   

Diversen

27,7

7,1

1,3

0,9

0,7

 
   

Niet tot een ijklijn behorend

           
   

Diversen

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

 
     

118,8

– 29,4

– 34,5

– 34,8

– 35,0

 

Extrapolatie

90,4

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018

195,0

– 29,9

– 33,2

– 34,4

– 35,0

 
                 

Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal)

488,7

108,8

104,6

103,2

90,4

90,4

Totaal Internationale samenwerking

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Stand Miljoenennota 2019

488,7

108,8

104,6

103,2

90,4

90,4

IV KONINKRIJKSRELATIES: NIET-BELASTINGONTVANGSTEN
 

2018

2019

2020

2021

2022

2023

Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS)

47,8

38,7

36,8

35,3

35,3

 

Beleidsmatige mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

4,0

0,0

0,0

0,0

0,0

 
     

4,0

0,0

0,0

0,0

0,0

 

Technische mutaties

           
 

Rijksbegroting in enge zin

           
   

Diversen

– 3,7

– 0,4

– 4,9

– 4,9

– 4,9

 
     

– 3,7

– 0,4

– 4,9

– 4,9

– 4,9

 

Extrapolatie

30,4

Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018

0,3

– 0,4

– 4,9

– 4,9

– 4,9

 
                 

Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal)

48,1

38,3

31,9

30,5

30,4

30,4

Totaal Internationale samenwerking

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Stand Miljoenennota 2019

48,1

38,3

31,9

30,5

30,4

30,4

Kasschuif Liquiditeitssteun Sint Maarten, liquiditeitssteun Sint Maarten (2018) en wederopbouw Sint Maarten

In 2017 is 550 mln. vrijgemaakt voor wederopbouw Sint Maarten. Deze middelen staan gereserveerd op de aanvullende post bij Financiën. Bij Najaarsnota 2017 is daarvan 41 mln. overgeboekt naar de begroting van Koninkrijksrelaties voor liquiditeitssteun aan Sint Maarten. Deze middelen zijn in 2017 niet besteed en zijn buiten de eindejaarsmarge om aan de KR-begroting van 2018 toegevoegd. De liquiditeitssteun was door wisselkoersverschil uiteindelijk lager dan het bedrag dat werd gemeld in de voorjaarsnota. De uiteindelijke liquiditeitssteun bedroeg 22,8 mln.

Het niet-bestede deel van de liquiditeitssteun aan Sint Maarten (18,2 mln.) wordt samen met middelen van de aanvullende post ingezet voor wederopbouw van Sint Maarten. Een deel van de wederopbouw verloopt niet via het fonds bij de Wereldbank (zie toelichting Eerste tranche fonds Wereldbank), maar direct tussen Nederland en Sint Maarten. Het gaat onder andere om een bijdrage aan Korps Politie Sint Maarten en de douane om het grenstoezicht te versterken. Versterkt grenstoezicht is een van de voorwaarden om het fonds bij de Wereldbank zo snel mogelijk van start te laten gaan.

Met de 3e incidentele suppletoire begroting is 15,3 mln. overgeboekt naar de begroting van Koninkrijksrelaties. Dit bedrag komt uit de gereserveerde middelen op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën voor de wederopbouw van Sint Maarten. Dit bedrag komt bovenop de eerder versterkte 22,8 mln. voor de liquiditeitssteun aan Sint Maarten.

Met de Wereldbank worden nadere afspraken gemaakt ten behoeve van verdere liquiditeitssteun aan Sint Maarten. Deze afspraken zijn bedoeld om het financieel beheer en de controle aan de zijde van Sint Maarten op orde te brengen conform de Rijkswet Financieel Toezicht en om de verdere liquiditeitsbehoefte te verkleinen.

Kasschuif restant noodhulp

Niet alle middelen die in 2017 zijn vrijgemaakt voor de noodhulp aan Sint Maarten waren besteed. Deze middelen zijn buiten de eindejaarsmarge aan de KR-begroting van 2018 toegevoegd.

Kasschuif wisselkoersreserve 2018

Het saldo van de wisselkoersreserve eind 2017 is buiten eindejaarsmarge om aan de KR-begroting van 2018 toegevoegd.

Overlopende facturen

Een aantal facturen uit 2017 is pas na de financiële jaarafsluiting van 2017 verwerkt en valt daardoor in boekjaar 2018.

Diversen – beleidsmatige mutaties, uitgaven

Na de uitspraak van de Commissie van Wijzen is in februari de eilandsraad van Sint Eustatius ontbonden en is een regeringscommissaris benoemd. Voor de ondersteuning van deze regeringscommissaris zijn extra middelen vrijgemaakt binnen de begroting. Ook wordt vanuit de begroting van Koninkrijksrelaties bijgedragen aan het herstel van een beschadigde klif op Sint Eustatius. De ontvangen middelen uit de eindafrekening van het Fonds Desaroyo Aruba blijven conform afspraak beschikbaar voor Aruba en worden de komende twee jaar ingezet voor kinderbescherming en versterking van de rechtshandhaving op Aruba. Daarnaast worden er in 2019 toevoegingen en onttrekkingen gedaan aan de wisselkoersreserve als gevolg van wisselkoersmeevallers op de ontvangen rentebetalingen en tegenvallers op uitgaven in dollars. Tot slot is de eindejaarsmarge 2017 toegevoegd aan de begroting van Koninkrijksrelaties.

Eerste tranche fonds Wereldbank

Na de verwoestingen die orkaan Irma heeft veroorzaakt is in 2017 550 mln. beschikbaar gesteld voor de wederopbouw van Sint Maarten. Het grootste deel van deze middelen komt in een fonds dat wordt beheerd door de Wereldbank. Deze uitgave van 112 mln. betreft de eerste storting in dat fonds.

Herstel klif Sint Eustatius

De orkaan Irma heeft schade veroorzaakt aan een klif op Sint Eustatius. Vanaf de Aanvullende Post van Financiën zijn vanuit de beschikbare middelen voor de wederopbouw van Saba en Sint Eustatius middelen toegevoegd aan de begroting voor het herstel van de klif.

Herverkaveling kustwacht Carib

De budgetverantwoordelijkheid voor de Kustwacht is met ingang van het kabinet-Rutte III overgegaan naar de Minister van Defensie. De middelen zijn overgeheveld met een nota van wijziging (Kamerstuk 34 775 IV, nr. 27).

Diversen – technische mutaties, uitgaven

Vanaf de aanvullende post is 7 mln. beschikbaar gesteld voor Early Recovery op Sint Maarten. Voor wederopbouw is 9 mln. van de Aanvullende Post toegevoegd aan de begroting voor vergoeding aan het Ministerie van JenV voor kosten van detentie en bijstand. Ook het openbaar lichaam Saba ontvangt circa 3,9 mln. voor de wederopbouw na orkaan Irma. Het Ministerie van IenW draagt 1,5 mln. bij aan het herstel van de Klif Sint Eustatius. Verder is de inzet van het Team Bestrijding Ondermijning vorig jaar verlengd met vier jaar (2018–2021). Vanuit deze middelen wordt circa 2 mln. overgeboekt naar het Ministerie van JenV voor het Hof en Openbaar Ministerie – BES. Tot slot is de loon- en prijsbijstelling aan de begroting toegevoegd.

Diversen – beleidsmatige mutaties, niet-belastingontvangsten

De bijdragen van Curaçao en Sint Maarten aan de Kustwacht zijn in 2017 niet ontvangen. Deze worden in 2018 alsnog voldaan.

Diversen – technische mutaties, niet-belastingontvangsten

De budgetverantwoordelijkheid voor de Kustwacht is met ingang van het kabinet-Rutte III overgegaan naar de Minister van Defensie. Middels een nota van wijziging (34 775 IV, nr. 27) zijn de ontvangsten overgeheveld. Deze mutatie valt in 2018 deels weg tegen de eindafrekening van het Fonds Desaroyo Aruba en in 2019 tegen een verwachte wisselkoersmeevaller van 4,5 mln. op de rente-inkomsten met de huidige koers.

Licence