Base description which applies to whole site

Justitie en Veiligheid

VI JUSTITIE EN VEILIGHEID

VI Justitie en Veiligheid

In miljoenen euro

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Totaal uitgaven

27.120

18.325

18.353

18.329

18.248

18.251

Totaal ontvangsten

1.584

1.650

1.751

1.781

1.806

1.837

        

31

Politie

      
 

Uitgaven

8.367

8.209

8.231

8.227

8.197

8.197

 

Ontvangsten

61

7

7

7

1

1

        

32

Rechtspleging en rechtsbijstand

      
 

Uitgaven

2.357

2.318

2.291

2.259

2.248

2.234

 

Ontvangsten

200

170

173

175

177

178

        

33

Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

      
 

Uitgaven

1.512

1.561

1.548

1.552

1.546

1.568

 

Ontvangsten

952

1.324

1.416

1.444

1.472

1.501

        

34

Straffen en beschermen

      
 

Uitgaven

4.226

4.264

4.333

4.410

4.458

4.478

 

Ontvangsten

233

140

146

147

148

149

        

36

Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

      
 

Uitgaven

483

610

552

556

559

560

 

Ontvangsten

25

2

2

2

2

2

        

37

Migratie

      
 

Uitgaven

9.428

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten

107

0

0

0

0

0

        

38

Inburgering

      
 

Uitgaven

 

483

480

341

293

278

 

Ontvangsten

 

3

3

3

3

3

        

91

Apparaat kerndepartement

      
 

Uitgaven

705

611

578

542

505

491

 

Ontvangsten

4

4

4

4

4

3

        

92

Nog onverdeeld

      
 

Uitgaven

39

267

337

437

438

442

 

Ontvangsten

      
        

93

Geheim

      
 

Uitgaven

4

4

4

4

4

4

 

Ontvangsten

      

Algemeen

Het verschil in het budget tussen 2024 en 2025 op de begroting van Justitie en Veiligheid (JenV) komt grotendeels door de herverkaveling van het budget voor migratie naar de begroting van Asiel en Migratie. De hoogte van het verschil wordt gedempt door de toevoeging van programmabudget voor Inburgering vanaf de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de begroting van JenV. Tussen 2025 en 2029 blijft de begroting redelijk stabiel.

Toelichting per artikel

Artikel 31. Politie

De begrotingsstand voor politie kent een redelijk stabiel verloop. De fluctuaties bij de uitgaven worden veroorzaakt door personeel en het programma Nieuwe Missie Kritische Communicatiesystemen.

De ontvangsten zijn in 2024 voornamelijk hoger door een desaldering voor de niet bestede bijzondere bijdrage met betrekking tot ondermijning. Daarnaast wordt de fluctuatie in later jaren veroorzaakt door een bijstelling van de raming voor de te ontvangen vergoedingen medegebruik opstelpunten.

Artikel 32. Rechtspleging en rechtsbijstand

De begrotingsstand voor rechtspleging en rechtsbijstand is in eerdere jaren hoger vanwege een daling in de hoeveelheid verwachte toevoegingen rechtsbijstand. Dit is deels vanwege de door het kabinet voorziene beperking van de asielinstroom.

Artikel 33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

De begrotingsstand voor veiligheid en criminaliteitsbestijding kent een stabiel verloop. De oploop van 2024 naar 2025 wordt veroorzaakt doordat vanaf 2025 structurele versterkingsmiddelen beschikbaar zijn voor de Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC). Het wordt daarnaast veroorzaakt door een kasschuif met betrekking tot het Beslag Informatie Systeem (BIS) bij het Openbaar Ministerie.

De ontvangsten op het Boete en Transactie-dossier lopen gedurende de meerjarenperiode op. Dit komt vooral door de verhoging van de (gemiddelde) boeteprijs zoals opgenomen in de Voorjaarsnota 2023.

Artikel 34. Straffen en beschermen 

De oploop in de begrotingsstand voor straffen en beschermen wordt vooral veroorzaakt doordat het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), dat de capaciteitsbehoefte voor onder andere Dienst Justitele Inrichtingen (DJI) raamt, een stijging laat zien.

De ontvangsten zijn in 2024 hoger door de afrekening met DJI over 2023. Hierbij is 69 miljoen euro teruggestort naar de JenV-begroting.

Artikel 36 Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

De oploop van 2024 naar 2025 wordt veroorzaakt door de oplopende reeks voor Bewaken en Beveiligen in de Voorjaarsnota 2022 en 2023. In totaal is hiervoor 212 miljoen euro structureel beschikbaar gesteld. De afloop van 2025 naar 2026 wordt veroorzaakt door de incidentele kosten voor de NAVO-top in 2025 en de taakstelling uit het hoofdlijnenakkoord op de SPUK Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) vanaf 2026 van ciraca 28 miljoen euro.

De ontvangstenreeks laat een daling zien van 2024 naar 2025, voornamelijk vanwege een eenmalige terugstorting van COVID middelen vanuit veiligheidsregio's.

Artikel 37. Migratie

De middelen voor migratie zijn vanaf 2025 overgeheveld naar de begroting van Asiel en Migratie.

Artikel 38. Inburgering

Vanaf 2025 is het budget voor inburgering overgeheveld vanaf de begroting van Sociale Zaken en Werkgelenheid naar JenV. Het budget voor inburgering is in de jaren tot en met 2026 incidenteel hoger dan in andere jaren. Dit komt door de verhoogde asielinstroom. Deze asielinstroom werkt door naar latere jaren vanwege de meerjarige kosten van inburgeraars. De uitgaven op dit beleidsartikel nemen daarna af vanwege de verwachte afnemende asielinstroom. Dat is van invloed op de uitgaven voor voorinburgering, het leenstelsel en inburgeringsvoorzieningen bij gemeenten, net als op kleinere posten zoals uitvoeringskosten Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Artikel 91. Apparaatsuitgaven kerndepartement

De afloop van dit artikel wordt veroorzaakt door de taakstelling uit het hoofdlijnenakkoord op apparaat van de Rijksoverheid. Voor JenV gaat dit om een bedrag dat oploopt naar 110 miljoen euro in 2029 en verder. Op dit artikel staan ook de apparaatsuitgaven voor Asiel en Migratie. De apparaatsuitgaven voor Inburgering staan bij Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Op een later moment worden de gevolgen van de herkaveling voor apparaat verwerkt.

Artikel 92. Nog onverdeeld

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. De oploop van het budget op dit artikel wordt veroorzaakt door de oplopende reeks uit het hoofdlijnenakkoord voor investeringen in nationale veiligheid van 300 miljoen euro structureel in 2027 en JenV-deel voor goed bestuur in de rechtstaat van 50 miljoen euro structureel in 2027.

Artikel 93. Geheim

De uitgaven op artikel 93 zijn tussen 2024 en 2029 stabiel.

Licence