2019 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2020 (excl. IS) | 5.240,9 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Onderuitputting klimaatmiddelen verduurzaming industrie | ‒ 16,7 |
Terugbetaling acm-boete | 45,6 |
Diversen | ‒ 18,2 |
10,7 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting | |
Lagere prognose uitgaven verduurzaming (groningen) | ‒ 16,8 |
Resterende ruimte apparaat | ‒ 16,5 |
Toename schadebetalingen (groningen) | 71,8 |
Verlaging bijdrage aan npg | ‒ 45,0 |
Diversen | ‒ 36,7 |
‒ 43,2 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Verlaging onttrekking begrotingsreserve maatregelen co2-reductie | ‒ 55,2 |
Diversen | 8,9 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Brutering vergoeding interim-akkoord | 273,0 |
Nettobetaling nam conform interim-akkoord | 90,0 |
Diversen | ‒ 9,0 |
307,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2020 | 275,1 |
Stand Najaarsnota 2019 (subtotaal) | 5.516,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 25,4 |
Stand Najaarsnota 2019 | 5.541,4 |
2019 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2020 (excl. IS) | 4.114,1 |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting | |
Lagere ontvangsten acm-boetes | ‒ 24,2 |
Schadebetalingen (groningen) | 35,9 |
Uitvoeringskosten groningen | ‒ 36,8 |
Diversen | ‒ 8,7 |
‒ 33,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Verlaging onttrekking begrotingsreserve maatregelen co2-reductie | ‒ 55,2 |
Diversen | ‒ 0,4 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Verhoging aardgasbaten interim-akkoord | 150,0 |
Versterking eigen vermogen ebn | ‒ 450,0 |
‒ 355,6 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2020 | ‒ 389,4 |
Stand Najaarsnota 2019 (subtotaal) | 3.724,7 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 |
Stand Najaarsnota 2019 | 3.724,7 |
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Onderuitputting klimaatmiddelen verduurzaming industrie
Deze post bevat onderuitputting op de klimaatmiddelen Verduurzaming Industrie uit de klimaatenvelop 2019 en middelen voor Urgendadoelen (buiten de Begrotingsreserve maatregelen CO2-reductie). De onderuitputting op de klimaatenveloppemiddelen is vooral ontstaan doordat deze middelen bij aanvang van het jaar slechts voor één jaar beschikbaar waren, de structurele middelen ingaande 2020 volgden pas na het afsluiten van het Klimaatakkoord. Dit impliceerde dat enkel eenjarige projecten gefinancierd konden worden. Aan deze eis voldeden maar weinig projecten.
Terugbetaling ACM-boete
Door een uitspraak van het CBb heeft ACM begin juli 2019 een boete die eerder was ontvangen, inclusief rente moeten terugbetalen.
Diversen
Deze post bestaat uit onderuitputting op de klimaatmiddelen Demonstratieregeling Energie Innovatie (DEI) van per saldo 11,9 mln. en Tenderregeling Energie-innovatie (TSE) van 6,3 mln. Net als bij de middelen Verduurzaming Industrie is deze onderuitputting vooral ontstaan doordat deze middelen slechts voor één jaar beschikbaar waren. Aan deze eis voldeden maar weinig projecten.
Beleidsmatige mutaties
Lagere prognose uitgaven verduurzaming (Groningen)
In 2019 is de versterking in Groningen nog onvoldoende op snelheid gekomen waardoor er nog zeer beperkt subsidieaanvragen zijn geweest voor de regeling duurzaamheid in combinatie met versterking. De uitgaven voor deze post zijn daarom naar beneden bijgesteld.
Resterende ruimte apparaat
Op het apparaatsartikel 40 laten de prognoses ruimte zien. Deze ruimte wordt grotendeels veroorzaakt door een restant van de eindejaarsmarge en loon- en prijsbijstellingen.
Toename schadebetalingen (Groningen)
De verwachte schadebetalingen worden bij Najaarsnota verhoogd voor Groningen. De verwachte stijging van de uitgaven komt voornamelijk door de stuwmeerregeling en versnellingen van de Tijdelijke Commissie Mijnbouw Groningen (TCMG).
Verlaging bijdrage aan NPG
De bijdrage aan het Nationaal Programma Groningen (NPG) kan in 2019 door de regio niet volledig omgezet worden in kansrijke projecten.
Diversen
Deze post bestaat uit diverse mutaties. Zo worden de uitgaven van (inter)nationale organisaties met 12,8 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt onder meer door lagere verwachte uitgaven voor Holst (1,8 mln.), PPS-toeslag (1,9 mln.) en Internationaal innoveren (6,7 mln.). Daarnaast bestaat deze post uit lagere bijdrage voor RVO t.b.v. TCMG. Deze bijdrage wordt 3,5 mln. naar beneden bijgesteld. Ook wordt het ontwikkelbudget van Invest-NL naar beneden bijgesteld met 1,9 mln. De organisatie is nog in opbouw waardoor nog niet het volledig beschikbare budget wordt ingezet. Daarnaast wordt het transitiebudget van Invest-NL met 5,4 mln. neerwaarts bijgesteld, omdat deze kosten met name afhankelijk zijn van de overgang van regelingen en medewerkers van RVO naar de internationale financieringsinstelling waarvan de oprichting op een later moment plaatsvindt.
Technische mutaties
Verlaging onttrekking Begrotingsreserve Maatregelen CO2-reductie
Op basis van de interdepartementaal afgesproken verdeling van de middelen in de reserve Maatregelen CO2-reductie is 495,5 mln. aan middelen onttrokken aan de reserve, waarvan 171 mln. voor 2019 en 324,5 mln. voor 2020. Dit budget is vervolgens verdeeld over de begrotingen van EZK, IenW, BZK en LNV (Kamerstuk 32 813, nr. 340). Op basis van de prognose van deze ministeries zal een deel van deze budgetten in 2019 niet worden besteed. In totaal bedraagt dit 55,2 mln.: 15,1 mln. voor EZK, 12,5 mln. voor LNV en 27,6 mln. voor BZK. Om de onbestede middelen wel beschikbaar te houden voor volgend jaar, vloeien deze terug naar de begrotingsreserve op de EZK-begroting. Als gevolg hiervan wordt de geraamde onttrekking aan de Begrotingsreserve Maatregelen CO2-reductie met 55,2 mln. verlaagd.
Diversen - technische mutaties
Deze post bestaat uit diverse interdepartementale overboekingen. Zo wordt vanuit BZK 27,6 mln. overgeheveld en vanuit LNV 12,5 mln. naar de EZK-begroting om de onbenutte middelen voor CO2-reducerende maatregelen weer terug te laten vloeien in de daarvoor bestemde begrotingsreserve Maatregelen CO2-reductie op de EZK-begroting. Daarnaast hevelt EZK diverse posten over naar andere departementen. Een voorbeeld hiervan is de overheveling naar IenW voor Rijkswaterstaat van 12,4 mln. voor de opdracht 2019 in het kader van het Maritiem Informatievoorzieningen Servicepunt (MIVSP).
Brutering vergoeding interim-akkoord
Deze mutatie volgt uit het interim-akkoord met Shell en Exxon over de snellere beëindiging van de Groninger gaswinning. Hierin staat dat de Staat een voorschot van 90 miljoen euro netto aan NAM zal betalen. Deze post bestaat uit het brutobedrag, dat hoger ligt vanwege constructies in het gasgebouw en omdat NAM over een aanbetaling wettelijk btw en vpb verschuldigd is.
Nettobetaling NAM conform interim-akkoord
Deze mutatie vloeit voort uit het interim-akkoord met Shell en Exxon over de snellere beëindiging van de Groninger gaswinning. Hierin staat dat de Staat een voorschot van 90 mln. netto aan NAM zal betalen.
Diversen - niet relevant voor het uitgavenplafond
Deze post bestaat uit twee overhevelingen van het beleidsartikel 5 naar het apparaatsartikel 40. Er wordt 5 mln. overgeheveld van het onderzoeksbudget Nationaal Coördinator Groningen (NCG) naar het apparaatsartikel en 4 mln. van het werkbudget NCG naar artikel 40. De NCG-middelen op artikel 5 zijn niet-plafondrelevant en worden via een correctie plafondrelevant op artikel 40 geboekt.
Niet-belastingontvangsten
Beleidsmatige mutaties
Lagere ontvangsten ACM-boetes
De ontvangsten van de ACM boetes worden naar beneden bijgesteld. Door onzekerheid over gerechtelijke uitspraken en het moment waarop dit in de tijd plaatsvindt, fluctueert het saldo van de door ACM ontvangen en terugbetaalde boetes. Op dit moment verwacht de ACM 24,2 minder aan boetes te ontvangen.
Schadebetalingen (Groningen)
Op 13 juni 2019 is de stuwmeerregeling opengesteld door de TCMG. De uitgaven voor de schadebetalingen die vallen onder de stuwmeerregeling waren niet eerder begroot. Daardoor worden de uitgaven voor schadebetalingen in 2019 hoger dan gepland. Daar staan ook hogere ontvangsten van NAM tegenover.
Uitvoeringskosten Groningen
De uitvoeringskosten voor de schadebetalingen die samenhangen met de stuwmeerregeling zijn lager in vergelijking met de reguliere schadeafhandeling. Daarnaast waren de uitvoeringskosten in 2018 lager dan gepland waardoor er nog een bedrag beschikbaar was uit 2018 wat ingezet is voor de uitvoeringskosten in 2019. In totaliteit vallen daardoor in 2019 de uitvoeringskosten voor RVO ter ondersteuning van de TCMG lager uit dan oorspronkelijk geraamd. Daar staan ook lagere ontvangsten van NAM tegenover.
Diversen
Deze post bestaat uit diverse posten. Zo worden de ontvangsten voor het programma Eurostars naar boven bijgesteld met 2,5 mln., vanwege de verwachte TOPup vanuit Europa (het deel dat Europa uitbetaalt aan de lidstaat bovenop de nationaal beschikbaar gestelde bijdrage). Daarnaast worden de ontvangsten voor F-35 naar beneden bijgesteld met 2,3 mln., omdat er een lagere omzet wordt verwacht bij de industrie door lagere productie dan geraamd. Verder zijn de ontvangsten voor luchtvaartkredieten met 7,2 mln. neerwaarts bijgesteld omdat enkele projecten niet succesvol worden beëindigd naar verwachting, waardoor aflossing van het krediet niet meer zal plaatsvinden.
Technische mutaties
Verlaging onttrekking Begrotingsreserve Maatregelen CO2-reductie
Op basis van de interdepartementaal afgesproken verdeling van de middelen in de reserve Maatregelen CO2-reductie is 495,5 mln. aan middelen onttrokken aan de reserve, waarvan 171,0 mln. voor 2019 en 324,5 mln. voor 2020. Dit budget is vervolgens verdeeld over de begrotingen van EZK, IenW, BZK en LNV (Kamerstuk 32 813, nr. 340). Op basis van de prognose van deze ministeries zal een deel van deze budgetten in 2019 niet worden besteed. In totaal bedraagt dit 55,2 mln.: 15,1 mln. voor EZK, 12,5 mln. voor LNV en 27,6 mln. voor BZK. Om de onbestede middelen wel beschikbaar te houden voor volgend jaar, vloeien deze terug naar de begrotingsreserve op de EZK-begroting. Als gevolg hiervan wordt de geraamde onttrekking aan de Begrotingsreserve Maatregelen CO2-reductie met 55,2 mln. verlaagd.
Diversen
Deze post bestaat uit verschillende desalderingen. Er is een desaldering van ‒ 0,25 mln. omdat RVO verwacht minder planschade-uitkeringen te doen dan oorspronkelijk begroot. Omdat deze uitkeringen doorbelast worden aan initiatiefnemers van energieprojecten, moet ook de bijbehorende ontvangstenraming verlaagd worden. Daarnaast heeft deze post een desaldering van ‒ 0,150 mln. Naar verwachting vallen de Rijkscoördinatieregeling(RCR-)ontvangsten lager uit op basis van de afgesloten exploitatieovereenkomsten. Deze inkomsten werken door in de RCR-uitgaven.
Verhoging aardgasbaten interim-akkoord
Deze mutatie bestaat uit de winstafdrachten van EBN (90 mln.) en NAM (60 mln.) in het kader van het interim-akkoord met Shell en Exxon over de snellere beëindiging van de Groninger gaswinning.
Versterking eigen vermogen EBN
Het eigen vermogen van EBN wordt in 2019 eenmalig met 450 mln. versterkt. Dit vindt plaats door een lagere dividendafdracht aan de Staat.