UITGAVEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||
---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 34.007,0 | 34.257,6 | 34.210,7 | 34.283,1 | 34.564,1 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||
Bijstelling autonome raming studiefinanciering | – 70,9 | – 70,9 | – 70,9 | – 70,9 | – 70,9 |
Leerlingen volume referentieraming 2013 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 | 60,0 |
– 10,9 | – 10,9 | – 10,9 | – 10,9 | – 10,9 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||
A1 rijksoverheid (incl. zbo's) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 24,0 | – 54,0 |
D17 schrappen subsidies | 0,0 | – 100,0 | – 200,0 | – 200,0 | – 200,0 |
D19 leerwegondersteunend onderwijs | 0,0 | 0,0 | – 15,0 | – 50,0 | – 50,0 |
D20 afschaffen maatschappelijke stages | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 50,0 | – 55,0 |
D21 afschaffen gratis schoolboeken | 0,0 | 0,0 | – 85,0 | – 275,0 | – 275,0 |
D22 minder opleidingen en macrodoelmatigheid mbo | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 60,0 |
D23 samenvoegen kenniscentra mbo | 0,0 | 0,0 | – 40,0 | – 80,0 | – 80,0 |
D24 minder opleidingen ho (incl. kunstopleidingen) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 70,0 | – 90,0 |
D25 verminderen overhead ho | 0,0 | – 15,0 | – 33,0 | – 50,0 | – 65,0 |
D26 sociaal leenstelsel | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 15,0 | – 55,0 |
D27 ov kaart – kortingskaart | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 5,0 | – 45,0 |
D30 verdubbeling intensivering leerkrachten vo (bèta, jong academisch) | 15,0 | 20,0 | 30,0 | 35,0 | 0,0 |
D31 schrappen maatregel langstudeerders | 263,0 | 220,0 | 230,0 | 230,0 | 230,0 |
Digitale collectie nationaal archief | 28,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Eindejaarsmarge (toevoeging) | 227,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
I92 publieke omroep | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 50,0 | – 100,0 |
I92 publieke omroep (overheveling pf) | 0,0 | 142,0 | 142,0 | 142,0 | 142,0 |
Intertemporele compensatie eindejaarsmarge (kasschuiven) | – 57,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Intertemporele compensatie langstudeerders | – 62,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Intertemporele compensatie ov kaart | 125,0 | – 125,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Diversen | – 60,0 | 58,2 | 4,9 | – 17,8 | – 41,8 |
479,0 | 200,2 | 33,9 | – 479,8 | – 798,8 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||
Loonbijstelling werkgeverslasten tranche 2013 | 41,4 | 41,3 | 41,2 | 41,1 | 41,4 |
Diversen | – 23,9 | – 8,2 | – 5,1 | 8,3 | 12,4 |
Niet tot een ijklijn behorend | |||||
D26 sociaal leenstelsel | 0,0 | – 25,0 | – 165,0 | – 220,0 | – 255,0 |
D27 ov kaart – kortingskaart | 0,0 | 0,0 | 0,0 | – 270,0 | – 250,0 |
Diversen | – 36,9 | – 36,9 | – 36,9 | – 36,9 | – 36,9 |
– 19,4 | – 28,8 | – 165,8 | – 477,5 | – 488,1 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | 448,7 | 160,5 | – 142,8 | – 968,2 | – 1.297,8 |
Stand Voorjaarsnota 2013 (subtotaal) | 34.455,7 | 34.418,1 | 34.067,9 | 33.314,9 | 33.266,3 |
Totaal Internationale samenwerking | 69,0 | 62,8 | 62,8 | 62,8 | 57,7 |
Stand Voorjaarsnota 2013 | 34.524,7 | 34.480,8 | 34.130,6 | 33.377,6 | 33.324,0 |
NIET-BELASTINGONTVANGSTEN | bedragen in miljoenen euro's | ||||
---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Stand Miljoenennota 2013 (excl. IS) | 1.190,5 | 1.251,2 | 1.296,2 | 1.356,2 | 1.402,8 |
Mee- en tegenvallers | |||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||
Renteontvangsten | – 47,3 | – 49,9 | – 53,4 | – 55,3 | – 51,9 |
Diversen | 17,0 | 17,0 | 17,0 | 17,0 | 17,0 |
– 30,3 | – 32,9 | – 36,4 | – 38,3 | – 34,9 | |
Beleidsmatige mutaties | |||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||
Diversen | – 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
– 10,0 | 10,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Technische mutaties | |||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||
Diversen | 10,8 | 9,3 | 6,0 | 6,0 | 6,0 |
Niet tot een ijklijn behorend | |||||
Diversen | – 2,3 | – 2,3 | – 2,3 | – 2,3 | – 2,3 |
8,5 | 7,0 | 3,7 | 3,7 | 3,7 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2013 | – 31,8 | – 15,9 | – 32,7 | – 34,6 | – 31,2 |
Stand Voorjaarsnota 2013 (subtotaal) | 1.158,7 | 1.235,3 | 1.263,5 | 1.321,6 | 1.371,6 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Voorjaarsnota 2013 | 1.158,7 | 1.235,3 | 1.263,5 | 1.321,6 | 1.371,6 |
Bijstelling autonome raming studiefinanciering
De raming voor studiefinanciering laat lagere kader relevante uitgaven zien ten opzichte van de in de OCW-begroting 2013 verwerkte raming van het voorjaar 2012. Dit is het gevolg van de verwerking van nieuwe uitvoeringsgegevens van DUO.
Leerlingen volume referentieraming
Dit betreft de budgettaire verwerking van de referentieraming 2013.
A1 Rijksoverheid (incl. zbo’s).
Dit betreft maatregel A1 uit het regeerakkoord.
D17 Schrappen subsidies
Dit betreft maatregel D17 uit het regeerakkoord.
D19 leerwegondersteunend onderwijs
Dit betreft maatregel D19 uit het regeerakkoord.
D20 afschaffen maatschappelijke stages
Dit betreft maatregel D20 uit het regeerakkoord.
D21 afschaffen gratis schoolboeken
Dit betreft maatregel D21 uit het regeerakkoord.
D22 minder opleidingen en macrodoelmatigheid mbo
Dit betreft maatregel D22 uit het regeerakkoord.
D23 samenvoegen kenniscentra mbo
Dit betreft maatregel D23 uit het regeerakkoord.
D24 minder opleidingen ho (incl. kunstopleidingen)
Dit betreft maatregel D24 uit het regeerakkoord.
D25 verminderen overhead ho
Dit betreft maatregel D25 uit het regeerakkoord.
D26 sociaal leenstelsel
Dit betreft maatregel D26 uit het regeerakkoord.
D27 ov kaart – kortingskaart
Dit betreft maatregel D27 uit het regeerakkoord.
D30 verdubbeling intensivering leerkrachten vo (bèta, jong academisch)
Dit betreft maatregel D30 uit het regeerakkoord.
D31 schrappen maatregel langstudeerders
Dit betreft maatregel D31 uit het regeerakkoord.
Digitale collectie nationaal archief
Door de digitalisering van de informatiehuishouding van het rijk staat het Nationaal Archief de komende jaren voor een substantiële taakverzwaring. Dit wordt grotendeels en incidenteel tot en met 2015 gedekt, mede met behulp van een kasschuif.
Eindejaarsmarge (toevoeging)
Dit betreft de toevoeging van de eindejaarsmarge 2012 aan de begroting van OCW.
I92 publieke omroep
Dit betreft maatregel I92 uit het regeerakkoord.
I92 publieke omroep (overheveling provinciefonds)
Dit betreft maatregel I92 uit het regeerakkoord.
Intertemporele compensatie eindejaarsmarge (kasschuiven)
Dit betreft het deel van de eindejaarsmarge dat is bedoeld voor overlopende verplichtingen.
Intertemporele compensatie langstudeerders
De langstudeerders-maatregel voor studenten is teruggedraaid. HO-instellingen is verzocht om te stoppen met de inning van het verhoogd collegegeld en het reeds geïnde verhoogd collegegeld terug te betalen. Om de betreffende korting op de rijksbijdrage ongedaan te maken, was een kasschuif van 2013 naar 2012 nodig.
Intertemporele compensatie OV-kaart
Ter optimalisatie van het kasritme van de staat wordt een deel van de verplichtingen aan de vervoersbedrijven voor de OV-studentenkaart vooruitbetaald.
D26 sociaal leenstelsel
Dit betreft maatregel D26 uit het regeerakkoord.
D27 OV-kaart – kortingskaart
Dit betreft maatregel D27 uit het regeerakkoord.
Renteontvangsten
De raming voor studiefinanciering laat lagere renteontvangsten zien ten opzichte van de in de OCW-begroting 2013 verwerkte raming van het voorjaar 2012. Zowel de spontane ontvangsten als de termijnontvangsten worden lager geraamd. Conform de begrotingsregels worden mutaties in de renteontvangsten generaal verwerkt.