2021 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 7.809,50 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Actualisatie kasbudget | ‒ 41,4 |
Herijking nucleair historisch afval | 24,7 |
Realisatiebijstelling artikel 2 | ‒ 35,3 |
Realisatiebijstelling artikel 3 | ‒ 41,3 |
Realisatiebijstelling fund to fund | ‒ 45,8 |
Realisatiebijstelling schadevergoedingen | ‒ 154,4 |
Realisatiebijstelling sde+ | ‒ 56,4 |
Realisatiebijstelling waardedaling | ‒ 29,5 |
Diversen | ‒ 27,1 |
‒ 406,5 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting | |
Actualisatie schaderamingen uitgaven | 1.292,00 |
Actualisatie van de raming immaterieel als gevolg van begroting img | ‒ 65 |
Actualisatie van de raming schade herstel | 44 |
Actualisatie van de raming waardedaling als gevolg van begroting img | ‒ 100 |
Afboeken middelen stuwmeerregeling | ‒ 15,2 |
Afboeking huidige reeks - aanpassing raming uitgaven immateriële schad | ‒ 100 |
Afboeking huidige reeks - aanpassing raming vergoeding waardedaling | ‒ 245 |
Afboeking huidige reeks - bijstelling raming schadevergoedingen | ‒ 200 |
Afboeking huidige reeks - bijstelling raming uitvoeringskosten schade | ‒ 150 |
Bijstelling raming immateriële schade | ‒ 34,5 |
Bijstelling uitgaven img waardedaling | ‒ 90 |
Btw-component uitvoeringskosten | 27 |
Doorschuiven budget urgendaprojecten 2020 | 17 |
Eindejaarsmarge toekomstfonds | 97 |
Inleveren dei+-middelen t.b.v. opschalingsinstrument | ‒ 21,7 |
Interne problematiek | 32,8 |
Invullen negatieve ejm | 525,5 |
Inzet eindejaarsmarge | ‒ 56,4 |
Kasschuif actieplan energiebesparing urgenda | ‒ 41 |
Kasschuif seed | ‒ 40 |
Kasschuif urgendamaatregelen industrie | ‒ 49,5 |
Kas/verplichtingschuif start ups / mkb | ‒ 15,3 |
Negatieve ejm schadebetalingen | ‒ 426,3 |
Negatieve ejm uitvoeringskosten schadebetalingen | ‒ 99,2 |
Opvragen reguliere eindejaarsmarge | 56,4 |
Uitvoeringskosten bik | 17,1 |
Uitvoeringskosten bik (afboeking t.b.v.amendement nijboer) | ‒ 16,8 |
Warmtelinq-middelen 2021 | ‒ 23 |
2021-aw2 | onderuitputting cova | ‒ 15,4 |
Diversen | ‒ 56,7 |
247,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Aanpassing kasdekking groeifaciliteit | 50 |
Actualisatie budget trsec | ‒ 50 |
Actualisatie budget tvl | ‒ 1.250,00 |
Ap klimaatakkoord - bovenregionale warmtenetten | 35 |
Coronaoverbruggingslening (col) | 33,3 |
Deep tech fonds | 175 |
Fonds alternatieve financiering | 50 |
Fondsversterking rom's | 75 |
Kasschuif start- en scale-ups | ‒ 226 |
Nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling | 58 |
Onttrekking aan reserve duurzame energie | 447,9 |
Overboeking budget startersregeling naar tvl | ‒ 90 |
Overboeking middelen actieplan energiebesparing | 50 |
Ramingsbijstelling tvl | ‒ 1.470,00 |
Ramingsbijstelling tvl startersregeling | ‒ 70 |
Realisatiebijstelling coronamaatregelen | ‒ 50,2 |
Realisatiebijstelling groeifaciliteit (coronadeel) | ‒ 50 |
Realisatiebijstelling omscholing naar tekortsectoren | ‒ 35,7 |
Realisatiebijstelling qredits | ‒ 52,5 |
Realisatiebijstelling trsec | ‒ 251 |
Realisatiebijstelling tvl | ‒ 999,6 |
Startersregeling via qredits | 70 |
Steunmaatregel mobiliteitscluster | 30 |
Storting begrotingsreserve go | 39,7 |
Storting begrotingsreserve groeifaciliteit | 50 |
Trsec | 325 |
Trsec (aanvulling) | 55 |
Tvl aanvulling | 3.790,00 |
Tvl startersregeling | 120 |
Tvl startersregeling motie | 60 |
Verhoging budget tegemoetkoming vaste lasten | 2.015,00 |
Verhoging subsidieplafond tegemoetkoming vaste lasten | 70 |
Verhoging tvl | 500 |
Verhoging tvl q2 | 451,5 |
Verhoging uitvoeringsbudget tvl | 30 |
Verlaging onttrekking reserve duurzame energie | ‒ 356,3 |
Verlaging raming go-c | ‒ 200 |
Verlenging tvl | 385 |
Verruiming tvl | 560 |
Diversen | 250,8 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Realisatiebijstelling voucherkredietfacliteit | ‒ 372 |
Voucherkredietfaciliteit reissector | 400 |
Diversen | ‒ 8,1 |
4.644,80 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 4.486,00 |
Stand Financieel Jaarverslag van het Rijk 2021 (subtotaal) | 12.295,50 |
Totaal Internationale samenwerking | 27,2 |
Stand Financieel Jaarverslag van het Rijk 2021 | 12.322,70 |
2021 | |
---|---|
Stand Miljoenennota 2021 (excl. IS) | 4.816,00 |
Mee- en tegenvallers | |
Rijksbegroting | |
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie | ‒ 71,8 |
Realisatiebijstelling ontvangsten artikel 2 | ‒ 16,5 |
Tegenvaller ontvangsten acm | ‒ 27,3 |
Diversen | 17,6 |
‒ 98 | |
Beleidsmatige mutaties | |
Rijksbegroting | |
Actualisatie raming immateriële schade | 100 |
Actualisatie raming uitgaven schadevergoeding img | 425 |
Actualisatie raming uitvoeringskosten schade | 252 |
Actualisatie raming waardedaling groningen | 515 |
Afboeking huidige raming - aanpassing raming ontvangsten schadeverg. | ‒ 200 |
Afboeking huidige raming - aanpassing raming ontvangsten voor immateri | ‒ 100 |
Afboeking huidige raming - bijstelling raming ontvangsten waardedaling | ‒ 245 |
Afboeking huidige raming - bijstelling raming uitvoeringskosten | ‒ 150 |
Bijstelling ontvangsten img waardedaling | ‒ 90 |
Bijstelling ontvangsten immateriële schade | ‒ 26,3 |
Bijstelling ontvangsten nam | ‒ 958,9 |
Bijstelling ontvangsten nam uitvoeringskosten | ‒ 50 |
Bijstelling schaderaming ontvangsten nam | ‒ 121 |
Btw-compensatie restant 2020 | ‒ 20 |
Kasschuif ontvangsten immateriële schade | ‒ 25 |
Kasschuif ontvangsten schadevergoeding img | ‒ 106,3 |
Kasschuif ontvangsten uitvoeringskosten schadevergoedingen | ‒ 63 |
Kasschuif ontvangsten waardedaling | ‒ 128,8 |
Kasschuif raming ontvangsten nam | 30,2 |
Mismatch ontvangsten en uitgaven fysieke schade | ‒ 80 |
Overlopende ontvangsten nam | 246,8 |
Overlopende ontvangsten nam - uitvoeringskosten schade | 99,2 |
Overlopende ontvangsten nam - ontvangsten 2020 nam voor waardedaling | 179,5 |
Stuwmeerregeling | ‒ 15,2 |
Diversen | 6 |
‒ 525,8 | |
Technische mutaties | |
Rijksbegroting | |
Actualisatie tvl | 375 |
Afroming reserve bmkb-c en kkc | 165 |
Onttrekking aan reserve duurzame energie | 447,9 |
Onttrekking reserve klein krediet corona | 100 |
Ramingsbijstelling tvl-ontvangsten | ‒ 260 |
Realisatiebijstelling ontvangsten tvl | 40,4 |
Verlaging onttrekking reserve duurzame energie | ‒ 356,3 |
Diversen | 76,3 |
Niet relevant voor het uitgavenplafond | |
Bijstelling ets-raming | 530 |
Realisatiebijstelling gasbaten | ‒ 37,5 |
Realisatiebijstelling ontvangsten ode | 429,6 |
Diversen | ‒ 3,2 |
1.507,20 | |
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2021 | 883,6 |
Stand Financieel Jaarverslag van het Rijk 2021 (subtotaal) | 5.699,50 |
Totaal Internationale samenwerking | 0 |
Stand Financieel Jaarverslag van het Rijk 2021 | 5.699,60 |
Uitgaven
Mee- en tegenvallers
Actualisatie kasbudget
De kasbudgetten van diverse instrumenten op artikel 2 zijn op basis van actuele prognoses bijgesteld. Dit betreft onder andere onderuitputting op de Mkb-innovatiestimulering Regio en Topsectoren (7,8 miljoen euro), Cofinanciering Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (9,3 miljoen euro), verduurzaming industrie (7,8 miljoen euro) en het Programma Infra structuur Duurzame Industrie (4,5 miljoen euro).
Herijking nucleair historisch afval
De kosten voor het opruimen van historisch nucleair afval en ontmanteling van gebouwen zijn herijkt en vallen 24,7 miljoen euro hoger uit dan eerder geraamd. Dekking is gevonden binnen de reguliere eindejaarsmarge van EZK.
Realisatiebijstelling artikel 2
Op artikel 2 is 35,3 miljoen euro minder besteed dan bij 2de suppletoire begroting geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere uitgaven op de garantieregelingen BMKB (15 miljoen euro), Groeifaciliteit (8,5 miljoen euro) en Garantie Ondernemersfinanciering (7,1 miljoen euro).
Realisatiebijstelling artikel 3
Op artikel 3 is 41,3 miljoen euro minder besteed dan bij 2de suppletoire begroting geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door een lager beroep op de verschillende financieringsregelingen voor het bedrijfsleven, zoals de Thematische Technology Transfer (5,7 miljoen euro), het Innovatiekrediet (6,3 miljoen euro) en de Vroege Fase Financiering (5,6 miljoen euro).
Realisatiebijstelling Fund to Fund
De omvang en het moment van de uitgaven in het kader van het Fund to Fund, ook wel Dutch Venture Initiative (DVI), worden bepaald door de investeringen en terugontvangsten van de fondsen bij hun portfolio-bedrijven. Deze investeringen en ontvangsten fluctueren in aantal en omvang. Vooraf zijn deze fluctuaties niet precies te ramen. Ten opzichte van de 2de suppletoire begroting zijn de uitgaven 45,8 miljoen euro lager dan geraamd.
Realisatiebijstelling schadevergoedingen
Omdat niet alle dossiers voor de VES-regeling in 2021 zijn behandeld, is de realisatie van de uitgaven voor het IMG voor fysieke schades achtergebleven bij wat er in de 2de suppletoire begroting werd verwacht. Hierdoor valt de realisatie 154,4 miljoen euro lager uit. Deze uitgaven schuiven door naar het volgende jaar.
Realisatiebijstelling SDE+
De uitgaven op de SDE+ zijn 56,4 miljoen euro lager uitgevallen dan bij 2de suppletoire begroting geraamd. Niet bestede middelen worden gestort in de begrotingsreserve duurzame energie waar zijn beschikbaar blijven voor de uitfinanciering van aangegane verplichtingen.
Realisatiebijstelling waardedaling
De realisatie van de vergoedingen voor waardedaling is 29,5 miljoen euro lager dan eerder geraamd, omdat het aantal aanmeldingen minder was dan bij 2de suppletoire begroting werd verwacht.
Diversen
Deze post bestaat uit mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen.
Beleidsmatige mutaties
Actualisatie schaderamingen uitgaven
De meerjarige uitgavenraming voor schadevergoedingen in Groningen als gevolg van de aardbevingsproblematiek is geactualiseerd. Deze raming is op de EZK-begroting opgenomen. De raming bestaat uit immateriële schades (100 miljoen euro in 2021), schadevergoedingen Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) (425 miljoen euro in 2021), uitvoeringskosten (252 miljoen euro in 2021) en de waardedaling (515 miljoen euro in 2021).
Actualisatie van de raming door aangepasta werkwijze IMG
In de Voorjaarsnota 2021 is een update van de kostenraming voor de schade-afhandeling en de versterkingsoperatie in Groningen verwerkt. Nadat de Voorjaarsnota was opgesteld, heeft het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) een nieuwe werkwijze voor de afhandeling van fysieke schade aangekondigd. De mutaties als gevolg van de aangepaste werkwijze zijn technisch verwerkt.
Stuwmeerregeling
De Staat heeft een betalingsovereenkomst voor de stuwmeerregeling gesloten met de NAM. De NAM betaalt 40,4 miljoen euro van de in totaal 55,6 miljoen euro aan gemaakte kosten. De 15,2 miljoen euro die de Staat bijdraagt wordt gedekt vanuit de middelen op de Aanvullende Post.
Afboeking huidige reeks schaderamingen
Met de actualisatie van de meerjarige raming voor schadevergoedingen in Groningen als gevolg van de aardbevingsproblematiek, komt de oude raming van in totaal 695 miljoen euro te vervallen. Deze is daarom afgeboekt. Dit geldt voor de ramingen immateriële schades (100 miljoen euro), vergoeding waardedaling (245 miljoen euro), schadevergoedingen (200 miljoen euro) en uitvoeringskosten schade (150 miljoen euro).
Bijstelling raming immateriële schade
De uitgaven voor immateriële schade zijn op basis van de meest recente inschattingen van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) neerwaarts bijgesteld. Het IMG verwacht bijna geen uitgaven voor immateriële schade meer te doen in 2021. Deze uitgaven zijn slechts vertraagd en worden in 2022 verwacht. Deze verlaging van de uitgaven raming werkt ook door in de ontvangstenraming.
Bijstelling uitgaven IMG waardedaling
De uitgaven voor waardedaling zijn op basis van de meest recente inschat tingen van het IMG neerwaarts bijgesteld. Het IMG heeft aangegeven dit jaar geen 415 miljoen euro aan waardedalingsvergoedingen uit te geven, maar 325 miljoen euro. Deze verlaging van de uitgavenraming werkt ook door in de ontvangstenraming.
Btw-component uitvoeringskosten
In het Akkoord op Hoofdlijnen is afgesproken dat het totaalbedrag van btw zal worden verrekend met de NAM. Dit betreft de compensatie van het btw-deel van de uitvoeringskosten van de schadeafhandeling. Dit staat sinds de voorjaarsnota op de EZK-begroting.
Doorschuiven budget Urgendaprojecten 2020
Mede als gevolg van de coronacrisis zijn niet alle beschikbare middelen voor Urgendadoelen tot besteding gekomen in 2020. Omdat met deze middelen, middels dezelfde regeling als waar het budget voor was bedoeld in 2020, de beoogde CO2-reductie kan worden bewerkstelligd in 2021, zijn zij in 2021 toegevoegd aan de EZK-begroting. Het gaat in totaal om 17 miljoen euro.
Eindejaarsmarge toekomstfonds
Voor het Toekomstfonds geldt een 100% eindejaarsmarge. Conform de begrotingsregels is de eindejaarsmarge van 97 miljoen euro toegevoegd aan de begroting van EZK.
Inleveren DEI+-middelen t.b.v. opschalingsinstrument
Ten behoeve van het opschalen van de Nederlandse elektrolyse capaciteit tot GW schaal in 2030 is een subsidieregeling uitgewerkt. De 252,1 miljoen euro die hiervoor beschikbaar is gesteld tot en met 2027 wordt generaal ingeleverd en vervolgens in het juiste kasritme generaal toegevoegd aan de EZK-begroting voor de jaren tot en met 2041. Deze mutatie betreft het inleveren van de middelen die binnen de DEI+ voor dit instrument beschikbaar waren gesteld.
Interne problematiek
De interne problematiek bestaat onder andere uit middelen voor de nieuwe deelneming Bonaire Brandstof Terminals om de leveringszekerheid van energie op Bonaire te borgen. Daarnaast bestaat de interne problematiek uit knelpunten in de bedrijfsvoering en diverse knelpunten bij de uitvoerende diensten.
Invulling negatieve EJM
EZK stuurt voor de schadeafhandeling elk kwartaal facturen naar de NAM. Door vertraagde betaling door de NAM is in 2020 een tekort van 525,5 miljoen euro ontstaan op de ontvangsten van de Groningenmiddelen op de EZK-begroting. Dit tekort loopt binnen de uitgaven als negatieve eindejaarsmarge door in 2021 en bestaat uit een deel schadebetalingen (426,3 miljoen euro) en uitvoeringkosten schadebetalingen (99,2 miljoen euro). Doordat de NAM-ontvangsten over het derde en vierde kwartaal van 2020 alsnog in 2021 binnenkomen, is de negatieve eindejaarsmarge in 2021 ingevuld.
Inzet eindejaarsmarge
EZK heeft 2020 afgesloten met onderuitputting op het specifieke deel van de begroting (exclusief de middelen van artikel 5, Groningen). Hieruit krijgt EZK in 2021 de reguliere eindejaarsmarge van 56,4 miljoen euro, die is ingezet voor dekking van interne problematiek.
Kasschuif actieplan energiebesparing Urgenda
De middelen op de AP voor het actieplan energiebesparing Urgenda (50 miljoen euro in 2021) zijn overgeboekt naar de begroting van EZK en worden grotendeels ingezet via de VEKI-regeling. Om deze middelen in het gewenste ritme te brengen is een kasschuif doorgevoerd.
Kasschuif SEED
Dit betreft een kasschuif voor de SEED-regeling om het kasbudget in het juiste kasritme te zetten op basis van de te verwachten liquiditeitsbehoefte van de SEED-fondsen.
Kasschuif Urgendamaatregelen industrie
Dit betreft een kasschuif op de Urgenda 2.0 middelen voor «specifieke maatregelen industrie» ten behoeve van realisatie van het project lachgasreductie op Chemelot.
Kas- en verplichtingenschuif startups / MKB
Dit betreft een kasschuif in het kader van het mkb-actieplan ten behoeve van de uitvoering van de regeling mkb-idee en digitalisering mkb.
Negatieve EJM
EZK stuurt voor de schadeafhandeling elk kwartaal facturen naar de NAM. Door vertraagde betaling door de NAM is in 2020 een tekort van 525,5 miljoen euro ontstaan op de ontvangsten van de Groningenmiddelen op de EZK-begroting. Dit tekort loopt binnen de uitgaven als negatieve eindejaarsmarge door in 2021.
Opvragen reguliere eindejaarsmarge
EZK heeft 2020 afgesloten met onderuitputting op het specifieke deel van de begroting (exclusief de middelen van artikel 5, Groningen). Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge van 56,4 miljoen euro toegevoegd aan de begroting van EZK.
Uitvoeringskosten BIK
Het voornemen bestond de uitvoering van de Baangerelateerde Investeringskorting (BIK) te beleggen bij RVO. De uitvoeringskosten waren geraamd op 60,3 miljoen euro voor de periode 2021-2024, waarvan de meeste kosten gemaakt worden in de uitvoeringsjaren 2021 en 2022. In de 1e suppletoire begroting 2021 zijn deze kosten aan de EZK-begroting toegevoegd. Het kabinet heeft na publicatie van de 1e suppletoire begroting besloten de ontwikkeling van de BIK stop te zetten. Ter uitvoering van het aangenomen amendement Nijboer (35 850 VIII nr. 7) wordt het niet bestede deel van de uitvoeringskosten in mindering gebracht op de EZK-begroting en toegevoegd aan de begroting van OCW.
WarmteLinQ
Ten behoeve van de investering in het warmtetransportnetwerk tussen Rotterdam en Den Haag (WarmteLinQ) wordt 10 miljoen euro vrijgemaakt. Dit is in aanvulling op de 75 miljoen euro die is opgevraagd vanaf de aanvullende post. Daarnaast wordt een lening van 37,5 miljoen euro afgegeven voor de aftakking naar de regio Leiden (WarmteLinQ+).
Onderuitputting COVA
Het budget voor de COVA wordt verlaagd, omdat de prognose van de uitgaven lager uitvalt dan eerder geraamd. Deze meevaller is bij interne herschikking ingezet om de knelpunten binnen de EZK begroting op te lossen.
Diversen
Deze post bestaat uit mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen.
Technische mutaties
Aanpassing kasdekking Groeifaciliteit
In de Kamerbrief van 28 augustus 2020 (Kamerstuk 35420, nr. 105) heeft het kabinet 300 miljoen euro gereserveerd ten behoeve van het herkapitalisatiefondsinitatief van VNO-NCW. Hiervan is 50 miljoen euro ter beschikking gesteld voor de kasbuffer voor de Groeifaciliteit. Dit is in het kader van het initiatief van de banken voor het oprichten van een Dutch Post-Covid Growth Fund, om de financiële balans van ondernemingen te versterken.
Actualisatie budget TRSEC
De organisatoren van evenementen die door het abrupte kabinetsbesluit op 9 juli jl. niet door konden gaan, hebben veelal kosten gemaakt in de voorbe reiding van het evenement. Voor deze organisatoren is de «Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19» (TRSEC) beschikbaar gesteld. Naar verwachting wordt de behandeling van een deel van de aanvragen niet meer in 2021 afgerond. Daarom wordt de uitgavenraming met 50 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Deze middelen worden later aan de begroting van 2022 toegevoegd.
Actualisatie budget TVL
Op basis van het huidige en verwachte beroep op de TVL is het TVL-budget in 2021 en 2022 geactualiseerd. In 2022 betreft dit de vaststellingen van de openstellingen in 2021.
AP klimaatakkoord - bovenregionale warmtenetten
Voor warmtenetten is geld beschikbaar op de Aanvullende Post. EZK heeft in totaal 75 miljoen euro opgevraagd voor de stimulering van het warmtetransportnetwerk van Rotterdam naar Den Haag, genaamd WarmteLinQ.
Coronaoverbruggingslening (COL)
In 2020 is 33,3 miljoen euro op de Coronaoverbruggingslening niet tot besteding gekomen. Omdat deze middelen alsnog in 2021 nodig zijn, zijn deze middelen weer toegevoegd aan de EZK-begroting voor verstrekking van COL-leningen door de ROM’s.
Deep Tech Fonds (DTF)
De bijdrage van 175 miljoen euro aan het DTF betreft de EZK bijdrage aan het nieuw op te richten co-investeringsfonds DTF. Dit fonds is gericht op de financiering van kapitaalintensieve deeptech start- en scale-ups die bijdragen aan het lange termijn verdienvermogen van Nederland. Uitgangspunt van het fonds is om onder marktconforme condities (het betrekken van een private co-financier is een vereiste) over een investeringsperiode van maximaal vijf jaar 12 tot 15 investeringen te doen in deeptech bedrijven.
Fonds Alternatieve Financiering (AltFin)
De bijdrage van 50 miljoen euro aan het Fonds Alternatieve Financiering wordt ingezet voor het verbreden van het financieringslandschap voor het MKB. De totale omvang van het fonds is voorzien op 200 miljoen euro.
Fondsversterking ROM’s
EZK heeft in 2020 75 miljoen euro ontvangen voor de fondsversterking van de ROM’s. Het was in 2020 niet mogelijk al concrete stortingen te doen, omdat de regio de benodigde cofinanciering moest organiseren. Daarom zijn de middelen doorgeschoven naar 2021 om alsnog tot de fondsversterking over te gaan. Over de fondsversterking worden met de regionale partners afspraken gemaakt.
Kasschuif start- en scale-ups
Voor start- en scale-ups heeft het kabinet 250 miljoen euro beschikbaar gesteld voor 2021. Op basis van de actuele inzichten over het gebruik van de fondsen (Dutch Future Fund, Deep Tech Fund en Alt FIN) worden de middelen in het juiste kasritme geplaatst.
Nieuwe verlenging waardevermeerderingsregeling
Het demissionaire kabinet heeft besloten om het budget van de waardever meerderingsregeling met 60 miljoen euro te verhogen zodat de regeling naar verwachting gefinancierd is tot 1 april 2022, de juridische looptijd van de regeling. Het volledige bedrag wordt in 2021 bevoorschot aan de uitvoerder Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN). Deze verlenging is aangekondigd in de Kamerbrief Nieuwe verlenging waarde vermeerderingsregeling van 8 oktober 2021. Deze verhoging wordt voor 58 miljoen euro gedekt uit de risicoreservering Groningen op de Aanvullende post. De resterende 2 miljoen euro wordt binnen de begroting van EZK gedekt.
Onttrekking aan reserve duurzame energie
Ten behoeve van de financiering van afgegeven SDE(+)-beschikkingen en het flankerend beleid wordt 447,9 miljoen euro onttrokken aan de begrotingsreserve duurzame energie. De onttrekking wordt toegevoegd aan het reeds beschikbare kasbudget van de SDE(+). Een onttrekking aan een begrotingsreserve is altijd aan zowel de ontvangsten- als uitgavenkant zichtbaar.
Overboeking budget startersregeling naar TVL
Begin 2021 is 180 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een specifieke regeling voor starters. Vanaf het tweede kwartaal van 2021 is de TVL zodanig aangepast dat de betreffende starters hiervan gebruik kunnen maken. Het resterende budget van 90 miljoen euro voor de specifieke startersregeling is daarom toegevoegd aan het budget van de TVL.
Overboeking middelen actieplan energiebesparing
In het kader van Urgenda 2.0 zijn middelen toegekend voor het ‘actieplan energiebesparing industrie’ met als doel het versnellen van energiebesparing door het voorfinancieren van investeringen. EZK heeft de beschikbare 50 miljoen euro opgevraagd en overgeboekt gekregen vanuit de Aanvullende Post.
Ramingsbijstelling Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
Het kasbudget voor de TVL wordt voor 2021 verlaagd met 1,5 miljard euro in verband met een lager beroep op de regeling dan geraamd. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen.
Ramingsbijstelling TVL startersregeling
Het budget van deze regeling is met 70 miljoen euro verlaagd in verband met een lager dan verwacht beroep op de regeling, ondanks uitgebreide communicatie om de regeling bij de doelgroep onder de aandacht te brengen.
Realisatiebijstelling coronamaatregelen
Van diverse coronamaatregelen is minder gebruik gemaakt dan bij 2de suppletoire begroting werd verwacht. Dit heeft geresulteerd in 50,2 miljoen euro lagere besteding.
Realisatiebijstelling groeifaciliteit (coronadeel)
In 2021 hebben geen schadebetalingen plaatsgevonden in het kader van het Post-Covid Groeifinanciering Initiatief. De hiervoor geraamde 50 miljoen euro wordt gestort in de begrotingsreserve.
Realisatiebijstelling omscholing naar tekortsectoren
Vanwege de arbeidskrapte in sectoren als de techniek en de ICT is in 2021 37,5 miljoen euro subsidie beschikbaar gesteld voor omscholingstrajecten. De subsidieregeling die hiervoor is opengesteld is vrijwel geheel onbenut gebleven. De verwachting is dat dit te maken had met de nog lopende Corona steunpakketten waardoor er weinig mobiliteit was op de arbeidsmarkt. Daarnaast is er in het algemeen grote krapte op de arbeidsmarkt, waardoor er weinig noodzaak is tot omscholing. Een andere reden voor onderbenutting is dat de regeling te onbekend is gebleven bij veel ondernemers, ondanks een extra campagne in het najaar.
Realisatiebijstelling Qredits
In 2021 is 70 miljoen euro aan Qredits beschikbaar gesteld om nieuwe en bestaande klanten Coronaoverbruggingskredieten aan te bieden. In totaal is voor 52,5 miljoen euro minder aan kredieten verstrekt dan bij 2de suppletoire begroting geraamd, omdat door de verbeterde economische situatie minder behoefte was aan de kredieten.
Realisatiebijstelling TRSEC
Voor de TRSEC is in suppletoire wetten in 2021 een kasbudget van 330 miljoen euro toegevoegd aan de EZK-begroting. Hiervan is respectievelijk 79 miljoen gerealiseerd. Deze lagere realisatie is veroorzaakt door versoepelingen van de coronamaatregelen in de tweede helft van 2021 waardoor meer evenementen mogelijk waren, vanwege het deels afhandelen van aanvragen in 2022 en doordat de oorspronkelijke raming onzeker was.
Realisatiebijstelling TVL
Op de TVL is uiteindelijk 999,6 miljoen euro minder gerealiseerd dan eerder geraamd in verband met een lager dan verwacht beroep op de regeling. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen.
Startersregeling via Qredits
Op de TVL is uiteindelijk 999,6 miljoen euro minder gerealiseerd dan eerder geraamd in verband met een lager dan verwacht beroep op de regeling. Dit is het gevolg van de verbeterde economische situatie ten gevolge van de versoepeling van de beperkende maatregelen.
Steunmaatregel mobiliteitscluster
Om de teruggang in R&D-investeringen binnen het mobiliteitscluster door omzetderving als gevolg van de coronacrisis te mitigeren, is een subsidieregeling aangekondigd voor bedrijven in de automotive, luchtvaart en maritieme sectoren. De subsidie is bedoeld voor R&D-projecten die op korte termijn kunnen starten en een looptijd hebben van maximaal 4 jaar. Het budget voor de regeling is vastgesteld op 150 miljoen euro.
TRSEC
Wanneer evenementen vanwege de epidemiologische situatie worden verboden, kunnen organisatoren een vergoeding voor de gemaakte kosten ontvangen. Hiervoor is de tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19 (TRSEC) vormgegeven. Het plafond van de te verlenen subsidie en leningen bedraagt 385 miljoen euro. Dit bedrag is als verplichtingenbudget opgenomen. Het kasbudget van 325 miljoen euro is de raming van het uit te betalen bedrag.
TRSEC (aanvulling)
Organisatoren van evenementen die door het abrupte kabinetsbesluit op 9 juli jl. de komende periode niet door kunnen gaan, hebben veelal kosten gemaakt in de voorbereiding van het evenement. In verband hiermee is de garantieregeling voor evenementen ('Tijdelijke regeling subsidie evenementen COVID-19') op diverse punten tijdelijk uitgebreid. In verband met deze uitbreiding wordt de kostenraming van de regeling verhoogd van 325 miljoen euro naar 380 miljoen euro.
TVL aanvulling
Het budget van de TVL is met in totaal 3,79 miljard euro verhoogd. Deze verhoging houdt verband met diverse verruimingen die zijn opgenomen in de 3de incidentele suppletoire begroting van EZK.
TVL startersregeling (incl. motie)
Voor starters is een specifieke regeling ontwikkeld binnen de TVL. De regeling gold in eerste instantie voor ondernemers die gestart waren tussen 1 januari 2020 en 30 juni 2020 en is naar aanleiding van de motie Aartsen c.s. verbreed naar ondernemers gestart tussen 30 september 2019 en 30 juni 2020. In totaal is hiervoor 180 miljoen euro beschikbaar gesteld, zoals opgenomen in de derde Incidentele Suppletoire Begroting van EZK.
Verhoging budget Tegemoetkoming Vaste Lasten
Ten behoeve van de verlenging van de TVL naar het derde kwartaal van 2021 is 1,75 miljard euro toegevaagd aan het budget. Daarnaast is 265 miljoen euro toegevoegd aan de TVL voor de referentiesystematiek, waarvan 90 miljoen euro wordt gedekt door de overboeking van de resterende middelen op de startersregeling.
Verhoging subsidieplafond Tegemoetkoming Vaste Lasten
Om de TVL meer toegankelijk te maken voor grote bedrijven wordt het maximum subsidiebedrag met 600.000 euro verhoogd naar 1,2 miljoen euro. De verwachte kosten voor het verhogen van de maximum subsidie bedragen 70 miljoen euro.
Verhoging TVL Q2
Het budget van de TVL is in verband met de verhoging van het vergoedingspercentage van de regeling voor het tweede kwartaal van 2021 van 85% naar 100% aangevuld met 450 miljoen euro. De verhoging van het vergoedingspercentage is ook doorgevoerd in Caribisch Nederland, waarvoor 1,5 miljoen euro beschikbaar is gesteld.
Verhoging uitvoeringsbudget TVL
De uitvoeringskosten RVO van de TVL wordt verhoogd met 30 miljoen euro. Dit betreffen aanvullende uitvoeringskosten voor het eerste en tweede kwartaal van 2021, en de uitvoeringskosten voor de verlenging van de TVL naar het derde kwartaal van 2021.
Verlaging onttrekking reserve duurzame energie
De geplande onttrekking aan de begrotingsreserve duurzame energie wordt met 356 miljoen euro verlaagd. Dit omdat op verschillende instrumenten en het flankerend beleid binnen het Duurzame Energie-domein sprake is van onderuitputting. Omdat de onttrekking als inkomsten wordt geboekt, is deze mutatie zowel aan de inkomsten- als uitgavenkant zichtbaar.
Verlaging raming GO-C
De uitgavenraming voor de coronamodule van de Garantieregeling Onder nemersfinanciering (GO-C) wordt met 200 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Het beroep op de regeling is lager dan verwacht, waardoor er ook minder uitbetalingen van schades plaatsvinden.
Verlenging TVL
Ten behoeve van de verhoging van het maximale subsidiebedrag en het verlagen van het minimale bedrag aan vaste lasten, is het budget van de TVL verhoogd met 385 miljoen euro.
Verruiming TVL
Ten behoeve van de verhoging van de omzetdervingspercentage en de verbreding van de omzetdervingsdrempel in Q1 van 2021 is 560 miljoen euro toegevoegd aan het budget van de TVL.
Diversen
Deze post bestaat uit mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen.
Niet relevant voor het uitgavenplafond
Realisatiebijstelling voucherkredietfaciliteit
In 2021 is een lager beroep gedaan op de voucherkredietfaciliteit. De realisatie is ten opzichte van de 2de suppletoire begroting 372 miljoen euro lager dan geraamd. Middels deze faciliteit kond de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) consumenten schadeloos stellen bij faillissement van aangesloten reisorganisaties.
Voucherkredietfaciliteit reissector
Het kabinet stelt een faciliteit van maximaal 400 miljoen euro aan het garantiefonds SGR beschikbaar voor de verstrekking van liquiditeitsleningen (voucherkredieten) aan reisorganisaties, die tijdelijk onvoldoende middelen hebben om vouchers terug te betalen aan consumenten.
Diversen
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens vallen.
Niet-belastingontvangsten
Mee- en tegenvallers
Onttrekking begrotingsreserve duurzame energie
Uiteindelijk 71,8 miljoen euro minder onttrokken dan in de 2de suppletoire begroting geraamd.
Realisatiebijstelling ontvangsten artikel 2
Op artikel 2 is 16,5 miljoen euro minder ontvangen dan bij 2de suppletoire begroting geraamd. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere ontvangsten op de garantieregelingen BMKB (11,3 miljoen euro), Groeifaciliteit (6,2 miljoen euro) en Garantie Ondernemersfinanciering (5,5 miljoen euro). Daar tegenover staan enkele kleinere ontvangstenmeevallers.
Tegenvaller ontvangsten ACM
Jaarlijks wordt een vast bedrag aan boeteontvangsten voor Autoriteit Consument en Markt (ACM) geraamd. De daadwerkelijke ontvangsten fluctueren door de jaren heen. Dit komt onder andere door het aantal en de hoogte van de door de ACM opgelegde boetes. De ACM is volledig onafhankelijk hierin. Op basis van de huidige realisatie is de raming van de boeteontvangsten met 27 miljoen euro verlaagd.
Diversen
Deze post bestaat uit mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen.
Beleidsmatige mutaties
Actualisatie schaderamingen ontvangsten
De meerjarige uitgavenraming voor schadevergoedingen in Groningen als gevolg van de aardbevingsproblematiek is geactualiseerd. Deze raming is nu op de EZK-begroting opgenomen. De raming bestaat uit immateriële schades (100 miljoen euro), schadevergoedingen IMG (425 miljoen euro), uitvoeringskosten (252 miljoen euro) en de waardedaling (515 miljoen euro).
Afboeking huidige raming
Met de actualisatie van de meerjarige raming voor schadevergoedingen in Groningen als gevolg van de aardbevingsproblematiek, komt de oude ontvangstenraming van in totaal 695 miljoen euro te vervallen. Deze is daarom afgeboekt. Dit geldt voor de ontvangstenramingen immateriële schades (100 miljoen euro), vergoeding waardedaling (245 miljoen euro), schadevergoedingen (200 miljoen euro) en uitvoeringskosten schade (150 miljoen euro).
Bijstelling ontvangsten IMG waardedaling
De ontvangsten voor waardedaling zijn op basis van de meest recente inschattingen van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) neerwaarts bijgesteld. Het IMG heeft aangegeven dit jaar geen 415 miljoen euro aan waardedalingsvergoedingen uit te geven, maar 325 miljoen euro.
Bijstelling ontvangsten immateriële schade
De ontvangsten voor immateriële schade zijn op basis van de meest recente inschattingen van het IMG neerwaarts bijgesteld. Er worden geen ontvangsten meer verwacht in 2021 die samenhangen met de uitgaven van het IMG voor immateriële schade. Dit omdat het IMG na uitvoering van de pilot in 2021 geen extra uitgaven meer verwacht te doen.
Bijstelling ontvangsten Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) uitvoeringskosten
De ontvangsten voor de uitvoeringstskosten van het IMG zijn op basis van de meest recente inschattingen van het IMG neerwaarts bijgesteld. Een groter gedeelte van de uitvoeringskosten dan eerder verwacht valt in het vierde kwartaal van 2021 en de ontvangsten hiervoor komen daarom pas in 2022 binnen. Deze tegenvaller wordt via een negatieve eindejaarsmarge naar volgend jaar meegenomen.
Bijstelling ontvangsten NAM
Sinds 1 juli 2020 worden de kosten van de schadeafhandeling in Groningen op basis van artikel 15 van de Tijdelijke wet Groningen aan NAM doorbelast. Zorgvuldige onderbouwing van heffingsbesluiten vergt meer tijd dan eerder verwacht. De ontvangsten van 959 miljoen euro worden dan ook verschoven naar 2022.
Bijstelling schaderaming ontvangsten NAM
In de Voorjaarsnota 2021 is een update van de kostenraming voor de schade-afhandeling en de versterkingsoperatie in Groningen verwerkt. Nadat de Voorjaarsnota was opgesteld, heeft het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) een nieuwe werkwijze voor de afhandeling van fysieke schade aangekondigd. De mutaties als gevolg van de aangepaste werkwijze zijn technisch verwerkt.
Btw-compensatie restant 2020
In het Akkoord op Hoofdlijnen is afgesproken dat het totaalbedrag van btw zal worden verrekend met de NAM. Dit betreft de compensatie van het btw-deel van de uitvoeringskosten van de schadeafhandeling. Als onderdeel van de geactualiseerde schaderamingen, zijn de benodigde btw-reeksen bij VJN toegevoegd aan de EZK-begroting. De eerder geraamde ontvangsten van 20 miljoen euro zijn afgeboekt.
Kasschuif ontvangsten
De ontvangsten vanuit de NAM voor de schadebetalingen lopen in de regel achter op de uitgaven. Middels een kasschuif zijn de ontvangsten in een kasritme gezet dat beter aansluit bij de praktijk.
Kasschuif raming ontvangsten NAM
In de Voorjaarsnota 2021 is een update van de kostenraming voor de schade-afhandeling en de versterkingsoperatie in Groningen verwerkt. Nadat de Voorjaarsnota was opgesteld, heeft het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) een nieuwe werkwijze voor de afhandeling van fysieke schade aangekondigd. De mutaties als gevolg van de aangepaste werkwijze zijn technisch verwerkt.
Mismatch ontvangsten en uitgaven fysieke schade
De ontvangsten vanuit de NAM voor de schadebetalingen lopen in de regel achter op de uitgaven. Middels een kasschuif zijn daarom de ontvangsten afgelopen voorjaar in een kasritme gezet dat beter aansluit bij de praktijk. Echter doordat een groter gedeelte van de schadevergoedingen in het vierde kwartaal van 2021 worden vergoed dan eerder verwacht, ontstaat er een tekort op de ontvangsten. De NAM-ontvangsten over vierde kwartaal van 2021 zullen alsnog in 2022 binnenkomen. Via een negatieve eindejaars marge in 2022 wordt het tekort op de ontvangsten voor Groningen ultimo 2022 ingevuld.
Overlopende ontvangsten NAM
Door vertraging in de ontvangsten van NAM voor de schadeafhandeling, is in 2020 een tekort ontstaan op de Groningenmiddelen op de EZK-begroting. Doordat de NAM-ontvangsten over het derde en vierde kwartaal van 2020 alsnog in 2021 binnenkomen, wordt de negatieve eindejaarsmarge in 2021 die het gevolg is van het tekort op de ontvangsten voor Groningen ultimo 2020 ingevuld. De ontvangsten bestaan uit schadevergoedingen (246,8 miljoen euro), uitvoeringskosten (99,2 miljoen euro) en waardedaling (179,5 miljoen euro).
Stuwmeerregeling
De Staat heeft een betalingsovereenkomst voor de stuwmeerregeling gesloten met de NAM. De NAM betaalt 40,4 miljoen euro van de in totaal 55,6 miljoen euro aan gemaakte kosten. De 15,2 miljoen euro die de Staat bijdraagt wordt gedekt vanuit de risicoreservering Groningen op de Aanvullende Post.
Diversen
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen.
Technische mutaties
Actualisatie TVL
Te veel uitgekeerde TVL zal worden teruggevorderd. Op basis van de meest recente ramingen zijn de verwachte ontvangsten geactualiseerd.
Afroming reserve BMKB-C en KKC
Op de garantieregeling Klein Krediet Corona (KKC) en de coronamodule van de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB-C) is een lager beroep gedaan dan verwacht. Daarom worden de begrotingsreserves naar van beide regelingen naar beneden bijgesteld. Voor de KKC wordt 40 miljoen euro afgeroomd en voor de BMKB-C 125 miljoen euro.
Onttrekking aan reserve duurzame energie
Ten behoeve van de financiering van afgegeven SDE(+)-beschikkingen en het flankerend beleid wordt 447,9 miljoen euro onttrokken aan de begrotingsreserve duurzame energie. De onttrekking wordt toegevoegd aan het reeds beschikbare kasbudget van de SDE(+). Een onttrekking aan een begrotingsreserve is altijd aan zowel de ontvangsten- als uitgavenkant zichtbaar.
Onttrekking reserve Klein Krediet Corona
Zoals aan de Tweede Kamer gemeld, zijn in het voorjaar de begrotingsreserves van de corona-gerelateerde garantieregelingen herijkt. In dat kader is 100 miljoen onttrokken aan de reserve Klein Krediet Corona (KKC), wat vrijvalt ten behoeve van het generale beeld.
Ramingsbijstelling TVL-ontvangsten
Naar verwachting wordt 260 miljoen euro aan terugontvangsten op de TVL niet in 2021 maar in 2022 gerealiseerd. Daarom wordt de ontvangsten raming in 2021 naar beneden bijgesteld.
Realisatiebijstelling ontvangsten TVL
De realisatie van de terugontvangsten op de TVL zijn 40,4 miljoen euro hoger dan eerder geraamd. Dit komt doordat een deel van de ontvangsten die pas in 2022 werd verwacht, toch al in 2021 zijn binnengekomen.
Verlaging onttrekking reserve duurzame energie
De geplande onttrekking aan de begrotingsreserve duurzame energie wordt met 356 miljoen euro verlaagd. Dit omdat op verschillende instrumenten en het flankerend beleid binnen het Duurzame Energie-domein sprake is van onderuitputting. Omdat de onttrekking als inkomsten wordt geboekt, is deze mutatie zowel aan de inkomsten- als uitgavenkant zichtbaar.
Diversen
Deze post bestaat uit mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen. Zoals het toevoegen van de rente-ontvangsten van de voucherkredietfaciliteit reissector.
Niet relevant voor het uitgavenplafond
Bijstelling ETS-raming
De gestegen prijs van ETS-rechten leidt tot een aanzienlijke opwaartse bijstelling van de raming. De ETS-prijzen zijn na een aanvankelijke daling tijdens de eerste lockdown van 2020 snel hersteld. Sinds halverwege december zijn de prijzen aanzienlijk gestegen tot een niveau van 50 tot 55 EUR/ton. De prijzen zijn gebaseerd op forward-prijzen.
Realisatiebijstelling ontvangsten ODE
De ODE-opbrengsten zijn 429,6 miljoen hoger dan eerder geraamd. Dit wordt gedeeltelijk veroorzaakt doordat bij het aanpassen van de lastenverdeling in de ODE van 50/50 naar een 33/67 lastenverdeling tussen huishoudens en bedrijven is afgesproken de belastingvermindering in de energiebelasting (EB) te verhogen. De belastingvermindering komt echter uitsluitend ten laste van de EB. Hierdoor is de totale ODE-opbrengst in de financiële verantwoording structureel flink hoger dan de geraamde reeks.
Realisatiebijstelling gasbaten
In 2020 heeft EZK een verzoek ingediend bij de Belastingdienst voor het (terug)ontvangen van ingehouden dividendbelasting. Dit heeft tot beperkte ontvangsten in 2021 geleid. EBN heeft in 2021 geen dividend aan EZK uitgekeerd. Daardoor vallen de ontvangsten 37,5 miljoen lager uit dan bij 2de suppletoire begroting geraamd.
Diversen
Deze post bestaat uit diverse mutaties die onder de ondergrens van het toe te lichten bedrag vallen.