(in miljoenen euro, min = onderschrijding) | 2022 | |
---|---|---|
1 | Uitgavenplafond bij Voorjaarsnota 2022 | 89.807 |
Aanpassingen van het uitgavenplafond naar aanleiding van: | ||
2 | Overboekingen met andere uitgavenplafonds | ‒ 102 |
3 | Niet-beleidsmatige mutaties Werkloosheidswet en Bijstand | ‒ 507 |
4 | Oekraïne uitgaven | ‒ 61 |
5 | Uitgavenplafond bij Financieel Jaarverslag van het Rijk 2022 (= 1 t/m 4) | 89.137 |
6 | Reguliere uitgaven bij Voorjaarsnota 2022 | 89.807 |
Uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond: | ||
7 | Overboekingen met andere uitgavenplafonds | ‒ 102 |
8 | Niet-beleidsmatige mutaties WW en Bijstand | ‒ 507 |
9 | Oekraïne uitgaven | ‒ 61 |
Uitgavenmutaties met beslag op budgettaire ruimte: | ||
10 | Verhoging Wet kindgebonden budget (WKB) | 76 |
11 | Wajong | ‒ 83 |
12 | Kinderopvangtoeslag | 157 |
13 | Compensatieregeling Transitievergoeding | ‒ 51 |
14 | Wet Arbeid en Zorg (WAZO) | ‒ 63 |
15 | Wet Betaald Ouderschapsverlof (WBO) | ‒ 120 |
16 | AOW | ‒ 85 |
17 | Ziektewet | ‒ 63 |
18 | WIA: Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten (WGA) | ‒ 85 |
19 | Onderuitputting | ‒ 36 |
20 | Kasschuiven | ‒ 47 |
21 | Diversen | ‒ 201 |
22 | Reguliere uitgaven bij Financieel Jaarverslag van het Rijk 2022 (= 6 t/m 21) | 88.538 |
23 | Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Voorjaarsnota 2022 (=6-1) | 0 |
24 | Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Financieel Jaarverslag van het Rijk 2022 (=22-5) | ‒ 599 |
25 | Uitgavenniveau corona bij Financieel Jaarverslag van het Rijk 2022 | ‒ 2.589 |
26 | Totale uitgaven bij Financieel Jaarverslag van het Rijk 2022 (= 22+25) | 85.949 |
7. Overboekingen met andere uitgavenplafonds
Overboekingen met andere plafonds leidden tot een neerwaartse bijstelling van de uitgaven onder het plafond Sociale Zekerheid van 102 miljoen euro. Dit betrof voornamelijk overboekingen met het plafond Rijksbegroting.
8. Niet-beleidsmatige mutaties WW en bijstand
In de begrotingsregels is vastgelegd dat het uitgavenplafond Sociale Zekerheid wordt aangepast voor niet-beleidsmatige uitgavenmutaties in de Werkloosheidswet (WW) en bijstand. Hierdoor hebben deze mutaties geen invloed op de ruimte onder het uitgavenplafond Sociale Zekerheid. De uitgaven aan de WW en bijstand zijn ten opzichte van de Voorjaarsnota 2022 met 507 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat het werkloosheidsniveau lager uitviel dan eerder werd verondersteld.
9. Oekraïne uitgaven
Door de oorlog in Oekraïne was de verwachting dat meer bedrijven aanspraak zouden maken op de regeling werktijdverkorting. Hiervoor is bij de eerste suppletoire begroting 2022 budget toegevoegd aan de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Uit realisatiecijfers blijkt echter dat het gebruik van de regeling werktijdverkorting niet is toegenomen. Het budget van 64 miljoen euro is daarom weer volledig afgeboekt. De uitgaven aan de kindregelingen voor Oekraïense ontheemden worden in 2022 op 3 miljoen euro ingeschat. Per saldo zijn de uitgaven in verband met Oekraïne met 61 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Het uitgavenplafond is aan deze mutaties aangepast.
10. Verhoging Wet Kindgebonden Budget (WKB)
Het kabinet heeft het kindgebonden budget verhoogd per 2023. Deze verhoging leidt via de voorschotsystematiek ook al in 2022 tot 64 miljoen euro aan hogere uitgaven. Daarnaast zijn op basis van de uitvoeringsinformatie van de afdeling Toeslagen de uitgaven met 7 miljoen euro naar beneden bijgesteld en de ontvangsten met 19 miljoen naar beneden bijgesteld. Per saldo nemen de uitgaven aan het kindgebonden budget vanaf de Voorjaarsnota 2022 met 76 miljoen euro toe.
11. Wajong
Op basis van de uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de uitgaven aan de Wajong vanaf de Voorjaarsnota 2022 met 83 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit is onder andere het gevolg van een lager aantal uitkeringsgerechtigden en een hoger aantal uitkeringsgerechtigden dat werkt.
12. Kinderopvangtoeslag
Op basis van de uitvoeringsinformatie van de afdeling Toeslagen zijn de bruto-uitgaven aan de kinderopvangtoeslag sinds de Voorjaarsnota 2022 met 110 miljoen euro naar boven bijgesteld. Dit komt omdat meer kinderen gebruikmaken van kinderopvang en het aantal uren kinderopvang per kind is toegenomen. Daarnaast zijn de ontvangsten met 47 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt voornamelijk doordat de terugvorderingen lager zijn uitgekomen dan was verwacht. Per saldo nemen de netto-uitgaven sinds de Voorjaarsnota 2022 met 157 miljoen euro toe.
13. Compensatieregeling Transitievergoeding
De uitgaven aan de compensatieregeling Transitievergoeding (CRTV) zijn in 2022 met 51 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Voor compensatie na twee jaar ziekte worden meer aanvragen uit 2022 pas in 2023 behandeld dan eerder verwacht, waardoor minder werd uitgegeven in 2022. De gemiddelde hoogte van de compensatie na twee jaar ziekte was ook lager. De uitgaven aan compensatie voor stoppende mkb ondernemingen was fors lager dan verwacht. De raming was erg onzeker, omdat de regeling pas een jaar in werking was getreden en het om relatief kleine aantallen gaat met sterke fluctuaties per maand.
14. Wet arbeid en zorg (Wazo)
De uitgaven aan de Wazo zijn sinds de Voorjaarsnota 2022 met 63 miljoen euro naar beneden bijgesteld, omdat minder mensen gebruik maakten van de regeling.
15. Wet betaald ouderschapsverlof (Wbo)
De uitgaven aan de Wet betaald ouderschapsverlof zijn 120 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt doordat het gebruik lager uitviel verwacht. De regeling is sinds augustus 2022 in werking getreden en de uitkering wordt (in drie termijnen) na afloop van het genoten verlof aangevraagd. Dit is een mogelijke verklaring waarom de volumes tot nu toe lager uitvallen. De gemiddelde uitkeringshoogte was daarentegen hoger dan verwacht.
16. AOW
De uitgaven aan de AOW zijn sinds de Voorjaarsnota met 85 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt voornamelijk doordat de oversterfte van AOW-gerechtigden hoger was dan verwacht.
17. Ziektewet
Sinds de Voorjaarsnota 2022 zijn de uitgaven aan de Ziektewet (ZW) met 63 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt met name doordat de ZW-doelgroepen eindedienstverbanders en zieke WW-gerechtigden een lager beroep hebben gedaan op de Ziektewet dan verwacht.
18. WIA: werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten (WGA)
Binnen de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) zijn de uitgaven aan de WGA-uitkering voor gedeeltelijk arbeidsgeschikten 85 miljoen euro lager uitgevallen. Dit komt met name doordat de instroom van uitkeringsgerechtigden lager is dan verwachten en de uitstroom hoger dan verwacht. Ook de gemiddelde uitkering ligt iets lager dan verwacht.
19. Onderuitputting
In 2022 was er 36 miljoen euro onderuitputting onder het uitgavenplafond voor Sociale Zekerheid verspreid over zowel uitgaven als ontvangsten van diverse artikelen.
20. Kasschuiven
In 2022 is voor 47 miljoen euro aan uitgaven naar latere jaren geschoven. Dit betrof onder meer een bedrag van 37 miljoen euro voor het AOW data-initiatief dat niet in 2022 maar in 2023 wordt uitgegeven.
21. Diversen
Sinds de Voorjaarsnota 2022 zijn diverse uitgaven en ontvangsten bijgesteld. Dit betreft onder andere de afrekening met UWV en SVB over 2021 (-34 miljoen euro) en lagere uitgaven aan de Toeslagenwet (-30 miljoen euro).