In miljoenen euro (excl. HGIS) | 2022 |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 | 10.913,2 |
Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022 | 918,8 |
Mutaties van Voorjaarsnota t/m Miljoenennota 2023 | 356,7 |
Mutaties van Miljoenennota t/m Najaarsnota 2022 | ‒ 36,6 |
Stand Najaarsnota 2022 | 12.152,2 |
Beleidsmatig | 0,0 |
ISB's, amendementen etc. | 0,0 |
Veegbrief | 0,0 |
Technisch | ‒ 99,2 |
Mee-/tegenvaller: diversen | ‒ 104,8 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 27,2 |
Corona | 32,8 |
Desalderingen | 0,0 |
Stand Financieel Jaarverslag Rijk 2022 | 12.053,0 |
In miljoenen euro (excl. HGIS) | 2022 |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 | 45,0 |
Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022 | 7,1 |
Mutaties van Voorjaarsnota t/m Miljoenennota 2023 | 0,9 |
Mutaties van Miljoenennota t/m Najaarsnota 2022 | 4,8 |
Stand Najaarsnota 2022 | 57,9 |
Beleidsmatig | 0,0 |
ISB's, amendementen etc. | 0,0 |
Veegbrief | 0,0 |
Technisch | 6,2 |
Mee-/tegenvaller: diversen | 5,4 |
Overboekingen met andere begrotingen | 0,0 |
Corona | 0,8 |
Desalderingen | 0,0 |
Stand Financieel Jaarverslag Rijk 2022 | 64,1 |
Uitgaven
Technische mutaties
Mee- en tegenvallers
Sinds de Najaarsnota is er in totaal ca. 100 mln. aan onderuitputting. Dit wordt o.a. veroorzaakt door meevallers op de volgende artikelen:
• Ca. 13 mln. op artikel 14 (wegen en verkeersveiligheid) door o.a. minder betalingen aan RVO i.v.m. minder subsidieregelingen;
• Ca. 13 mln. op artikel 16 (openbaar vervoer en spoor) doordat de SPUK OV-ambassadeurs en Heerlen-Landgraaf pas in 2023 tot betaling zullen komen;
• Ca. 18 mln. op artikel 24 (inspectie leefomgeving en transport) o.a. omdat materiele kosten lager uitvallen;
• Ca. 25 mln. lagere uitgaven op artikel 98 (apparaatsuitgaven) door o.a. minder externe inhuur en lagere personele uitgaven. Ook zijn er meevallers i.h.k.v. externe inhuur als gevolg van vertraging in facturering waardoor betalingen naar 2023 worden doorgeschoven.
Overboekingen met andere begrotingen
In totaal heeft er nog ca. 27 mln. aan overboekingen plaatsgevonden sinds de Najaarsnota. Dit zijn overboekingen naar het BTW-Compensatiefonds, waaronder 12,4 mln. voor de BTW-afdracht van de A4-A44 Rijnlandroute.
Corona
Sinds de Najaarsnota is ca. 33 mln. additioneel uitgegeven t.b.v. Corona. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door hogere uitgaven aan de beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer (BVOV). De hogere realisatie is het gevolg van het feit dat de daadwerkelijke kosten uit de ontvangen aanvragen afwijkt van de ingeschatte aanvragen.
Niet-belastingontvangsten
Technische mutaties
Mee- en tegenvallers
Sinds de Najaarsnota is er ruim 5 mln. extra ontvangen. Dit wordt met name veroorzaakt door meevallers op artikel 14 (wegen en verkeersveiligheid), artikel 24 (inspectie leefomgeving en transport) en artikel 98 (apparaatsuitgaven) voor o.a. het in rekening brengen van extern advies inzake vergunningstraject Pallas
Corona
Er zijn ca. 2 mln. extra ontvangsten binnengekomen dankzij de hypothecaire lening Winair en BVOV.