In miljoenen euro (excl. HGIS) | 2022 |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 | 14.931,2 |
Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022 | 1.803,6 |
Mutaties van Voorjaarsnota t/m Miljoenennota 2023 | 149,6 |
Mutaties van Miljoenennota t/m Najaarsnota 2022 | 350,2 |
Stand Najaarsnota 2022 | 17.234,5 |
Technisch | ‒ 124,9 |
Meevaller: Wts Limburg | ‒ 13,7 |
Meevaller: Stelselvernieuwing rechtsbijstand | ‒ 11,5 |
Tegenvaller: Externe inhuur & ICT | 15,0 |
Meevaller ICT-programma EMMA | ‒ 8,3 |
Meevaller: Personeel OM | ‒ 15,2 |
Meevaller: Aanpak Criminaliteitsfenomenen | ‒ 7,0 |
Meevaller: Schadefonds Geweldsmisdrijven | ‒ 5,6 |
Meevaller: overige bijdrage medeoverheden (Nationale Veiligheid & Contraterrorisme) | ‒ 10,6 |
Meevaller: Onderuitputting IND | ‒ 10,9 |
Tegenvaller: Asielopvang COA | 6,7 |
Tegenvaller: Overige bijdragen medeoverheden (Migratie) | 18,7 |
Meevaller: Versterking vreemdelingenketen | ‒ 45,4 |
Meevaller: Overig materieel | ‒ 11,6 |
Mee-/tegenvaller: Diversen | ‒ 22,5 |
Overboekingen met andere begrotingen | 0,1 |
Corona | ‒ 3,1 |
Niet-plafondrelevant | 235,2 |
Oekraïne | 235,2 |
Stand Financieel Jaarverslag Rijk 2022 | 17.344,8 |
In miljoenen euro (excl. HGIS) | 2022 |
---|---|
Stand Miljoenennota 2022 | 1.570,5 |
Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022 | 96,2 |
Mutaties van Voorjaarsnota t/m Miljoenennota 2023 | 14,2 |
Mutaties van Miljoenennota t/m Najaarsnota 2022 | ‒ 372,6 |
Stand Najaarsnota 2022 | 1.308,4 |
Technisch | 54,7 |
Meevaller Afpakopbrengsten | 11,2 |
Meevaller Boetes & Transacties | 18,1 |
Meevaller: Afrekening NIDOS | 6,3 |
Meevaller: Afrekening IND | 6,1 |
Meevaller: Verrekening facilitaire dienstverlening | 6,6 |
Mee-/tegenvaller: diversen | 6,3 |
Stand Financieel Jaarverslag Rijk 2022 | 1.363,1 |
Uitgaven
Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022
De mutaties tot en met de Voorjaarsnota 2022 betreffen onder andere middelen voor Bewaken en Beveiligen, het overhevelen van coalitieakkoordmiddelen voor de Inlichtingdiensten vanaf de Aanvullende Post, het verwerken van uitvoeringsinformatie voor o.a. de Meerjarige Productie Prognose (MPP), Waterschade Limburg en het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ). Ook betreft het middelen voor het organiseren van gemeen telijke en particuliere opvang van Oekraïense ontheemden.
Mutaties van Voorjaarsnota t/m Miljoenennota 2023
De mutaties vanaf de Voorjaarsnota 2022 tot en met de Miljoenennota 2023 betreffen voornamelijk de overheveling van Coalitieakkoordmiddelen waaronder reeksen voor preventie, tegengaan van ondermijning, en het versterken van de justitiële keten, het nationaal Programma Oekraïense ontheemden en enkele overboekingen met andere departementen.
Mutaties van Miljoenennota t/m Najaarsnota 2022
De mutaties vanaf de Miljoenennota 2023 tot en met de Najaarsnota 2022 betreffen beleidsmatige mutaties inzake het maatregelenpakket Werkdrukverlaging bij gecertificeerde instellingen en de inzet van Rijkspersoneel voor de crisisnoodopvang van asielzoekers. Daarnaast is er sprake van tegenvallers op de asielopvang, en meevallers op het gebied van de Wts Limburg, intra- extramurale sanctieuitvoering, en slachtofferzorg.
Technische mutaties
Meevaller: Wts Limburg
Voor de Regeling tegemoetkoming schade Limburg is een onderschrijding van 13,7 miljoen euro. De begrote uitgaven in 2022 zijn lager uitgekomen doordat er minder schademeldingen zijn geweest dan geraamd. Het Rijk baseert de tegemoetkomingen in het kader van deze regeling op de daadwerkelijke schade.
Meevaller: Stelselvernieuwing rechtsbijstand
De meevaller op de rechtsbijstandsmiddelen wordt veroorzaakt doordat de stelselvernieuwing vertraging heeft opgelopen wegens de herijking van het programma.
Tegenvaller: Externe inhuur & ICT
Op de kosten voor externe inhuur en ICT binnen het Openbaar Ministerie (OM) heeft zich een overschrijding voorgedaan omdat de kosten voor het realiseren van noodzakelijke vernieuwing en het bewaken van de continuïteit van de dienstverlening duurder is gebleken dan oorspronkelijk geraamd.
Meevaller ICT-programma EMMA
In het kader van het ICT-programma EMMA, waarin stappen gezet worden om de modernisering van het werk te bevorderen en een nieuw zaaksysteem voor alle strafzaken in te richten, zijn niet alle begrote middelen tot uitgaven gekomen. De vertraging is onder andere ontstaan doordat de governance binnen het programma is veranderd en omdat het neerzetten van de randvoorwaardelijke infrastructuur meer tijd in beslag heeft genomen dan eerder voorzien.
Meevaller: Personeel OM
De onderschrijding op de personeelskosten van het Openbaar Ministerie (OM) wordt veroorzaakt door moeilijkheden bij het vervullen van vacatures door arbeidsmarktkrapte. Daarnaast is er in 2022 geen nieuwe cao voor de Rechterlijke Macht afgesproken waardoor hiervoor bestemde loonbijstellingsmiddelen niet tot besteding zijn gekomen.
Meevaller: Aanpak Criminaliteitsfenomenen
Op de aanpak van criminaliteitsfenomenen wordt onderuitputting gerealiseerd omdat het niet gelukt is om alle coalitieakkoordmiddelen uit de Preventie-enveloppe in 2022 tot besteding te brengen.
Meevaller: Schadefonds Geweldsmisdrijven
Voor het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) is er sprake van onderuitputting doordat er bij het reguliere proces gemiddeld lagere uitkeringen per zaak zijn gedaan ten opzichte van de raming in 2022 en er een lager toekenningspercentage was. Daarnaast is er voor de Tijdelijke Regeling Geweld Jeugdzorg minder uitgegeven dan begroot omdat niet alle aanvragen op tijd verwerkt konden worden waardoor dit in 2023 gebeurt.
Meevaller: overige bijdrage medeoverheden (Nationale Veiligheid & Contraterrorisme)
Op de overige bijdrage voor medeoverheden is 10,6 miljoen euro onderuitputting gerealiseerd. Dit komt voornamelijk door vertraging in de ontwikkeling van Passagiersinformatie-eenheid, vertragingen inzake langdurige inkooptrajecten voor het kenniscentrum binnen het stelsel Bewaken en Beveiligen, en vertragingen in het betalen van uitgaven voor het stelsel Bewaken en Beveiligen.
Meevaller: Onderuitputting IND
Voor de bijdrage aan de IND zijn er minder middelen benodigd geweest dan gedacht omdat de productierealisatie van de IND achterbleef ten opzichte van het begrote bedrag.
Tegenvaller: Asielopvang COA
Op de kosten voor de inzet van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) hebben zich diverse kleinere tegenvallers voorgedaan die optellen tot 6,7 miljoen euro.
Tegenvaller: Overige bijdragen medeoverheden (Migratie)
Op de overige bijdragen aan medeoverheden is er sprake van een overschrijding van per saldo 18,7 miljoen euro. Deze wordt grotendeels veroorzaakt doordat de uitgaven voor inzet gemeenten voor de Landelijke Vreemdelingen voorzieningen (LVV) en inzet bij gemeente tegen overlast geraamd waren op het instrument «versterken vreemdelingenketen» maar uiteindelijke ten laste zijn gelegd van het instrument «overige bijdragen medeoverheden».
Meevaller: Versterking vreemdelingenketen
De onderuitputting op de versterking vreemdelingenketen wordt grotendeels veroorzaakt doordat geraamde uitgaven inzake de Landelijke Vreemdelingen voorzieningen en de inzet van gemeentes bij overlast uitein delijk ten laste zijn gelegd van het instrument «overige bijdragen medeoverheden» (18,7 miljoen euro). Daarnaast is er sprake van vertraging bij het implementeren van het EntryExit-systeem op Schiphol (16 miljoen euro), en een meevaller vanuit EU-gerelateerde subsidies. Het uiteindelijke saldo wordt verklaard door een aantal kleinere posten.
Meevaller: Overig materieel
Deze post bestaat uit diverse kleinere posten waarvan de grootste worden vermeld. Er heeft zich een onderschrijding van 8,7 miljoen euro op de kosten voor informatiehuishouding en informatiebeveiliging. Daarnaast is er sprake van een overschrijding van 8,3 miljoen euro bij de Directie Migratiebeleid. Tot slot is er onderuitputting van 5,4 miljoen euro op het dienstencentrum gerealiseerd.
Mee-/tegenvaller: Diversen
De post diversen bestaat uit de overige mee- en tegenvallers die gezamenlijk het restant saldo opmaken.
Overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft een aantal overboekingen met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het betreft respectievelijk een bijdrage aan het programma ‘Uitbuiting stoppen we samen II’, en een bijdrage aan een campagne tegen huiselijk geweld en kindermishandeling.
Corona
Deze mutatie betreft onderuitputting op de regeling ter controle van het coronatoegangsbewijs (CTB). Enkele gemeenten hebben uiteindelijk geen gebruik gemaakt van deze regeling wegens het verstrijken van de indieningsdatum en het eerder vervallen van de controleplicht op het CTB dan voorzien.
Niet plafondrelevant
Oekraïne
Voor de opvang van Oekraïense ontheemden is er per saldo sprake van een overschrijding van 235,2 miljoen euro. Deze wordt voornamelijk veroorzaakt door een verhoging van het budget voor de gemeentelijke opvang van Oekraïense ontheemden met 350 miljoen euro in 2022 omdat er in dat jaar meer voorschotaanvragen zijn ontvangen dan verwacht. Deze mutatie is ook verwerkt in de veegbrief van JenV d.d.12 december 2022. Daarnaast is er sprake van onderuitputting op het inrichten van hubs bij veiligheidsregio's (20 miljoen euro), transitie Rijksvastgoed (6,4 miljoen euro), subsidies aan het Programma Oekraïense vluchtelingen (7,1 miljoen euro). Op het instrument «opdrachten» in het kader van het Programma Oekraïense vluchtelingen is ook sprake van onderuitputting (107,2 miljoen euro). Dit komt grotendeels doordat de gemiddelde zorgkosten per verzekerde via de Regeling Medische zorg Ontheemden significant lager zijn dan de gehanteerde norm en omdat veel facturen voor de zorg later worden gedeclareerd door zorgverleners.
Niet-belastingontvangsten
Mutaties t/m Voorjaarsnota 2022
De reeks mutaties tot en met Voorjaarsnota 2022 bevat onder andere een aanpassing van de raming voor het Boeten en Transactie-dossier, een aanpassing aan de raming voor de PMJ waardoor de ontvangsten van griffierechten en de administratiekosten van het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) lager uitvallen. Ook vindt er in 2022 een terugbetaling van DJI over het jaar 2021 aan het moederdepartement plaats op basis van de outputfinancieringsystematiek.
Mutaties van Voorjaarsnota t/m Miljoenennota 2023
De mutaties vanaf de Voorjaarsnota 2022 tot en met de Miljoenennota 2023 betroffen enkele desalderingen die plaatsvonden op de JenV-begroting.
Mutaties van Miljoenennota t/m Najaarsnota 2022
De mutaties vanaf de Miljoenennota 2023 tot en met de Najaarsnota 2022 betreffen tegenvallers op de ontvangsten uit de dossiers griffierechten, Afpakken, en Boeten en Transacties.
Technische mutaties
Meevaller Afpakopbrengsten
De opbrengsten uit het afpakken van criminele gelden zijn ten opzichte van de raming uiteindelijk 13,6 miljoen euro hoger uitgekomen.
Meevaller Boetes & Transacties
Bij de Najaarsnota 2022 is de raming van de boete en transactiegelden op basis van de toenmalige realisatiecijfers neerwaarts bijgesteld. Op basis van de realisatiecijfers tussen de Najaarsnota 2022 en de definitieve realisatie zijn er echter 18,1 miljoen euro meer ontvangsten dan verwacht binnen gekomen.
Meevaller: Afrekening NIDOS
De afrekening van de subsidie met het NIDOS over 2021 heeft geresulteerd in hogere ontvangsten dan oorspronkelijk werd verwacht van 6,3 miljoen euro.
Meevaller: Afrekening IND
De afrekening van de opdracht met het IND over 2021 heeft geresulteerd in hogere ontvangsten dan oorspronkelijk werd verwacht van 6,1 miljoen euro.
Meevaller: Verrekening facilitaire dienstverlening
De verrekening met taakorganisaties voor facilitaire dienstverlening heeft geresulteerd in hogere ontvangsten dan verwacht van 6,4 miljoen euro.
Mee-/tegenvaller: diversen
De post diversen bestaat uit de overige mee- en tegenvallers die gezamenlijk het restant saldo opmaken.