Omschrijving | Stand ontwerpbegroting 2024 incl. NvW en amendementen | Mutaties ISB | Stand ISB | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 11.957.256 | 20.000 | 11.977.256 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 4.655.349 | 20.000 | 4.675.349 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies (regelingen) | 3.715.154 | 0 | 3.715.154 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Missiegedreven Onderzoek Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) | 55.465 | 55.465 | |||||
Hernieuwbare Energietransitie (HER+) | 42.000 | 42.000 | |||||
Energie-efficiency | 2.368 | 2.368 | |||||
Green Deals | 500 | 500 | |||||
Demonstratieregeling Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) | 90.251 | 90.251 | |||||
Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) | 1.696 | 1.696 | |||||
Projecten Klimaat en Energieakkoord | 13.452 | 13.452 | |||||
SDE | 200.000 | 200.000 | |||||
SDE+ | 307.428 | 307.428 | |||||
SDE++ | 280.367 | 280.367 | |||||
Aardwarmte | 37.500 | 37.500 | |||||
ISDE-regeling | 706.290 | 706.290 | |||||
Carbon Capture Storage (CCS) | 4.664 | 4.664 | |||||
Hoge Flux Reactor | 6.925 | 6.925 | |||||
Caribisch Nederland | 13.344 | 13.344 | |||||
Overige subsidies | 62.391 | 62.391 | |||||
Opschalingsinstrument waterstof | 389.000 | 389.000 | |||||
Subsidieondersteuning verduurzaming MKB | 9.000 | 9.000 | |||||
IPCEI waterstof | 396.815 | 396.815 | |||||
Vulmaatregelen gasopslag | 340.400 | 340.400 | |||||
MIEK | 14.450 | 14.450 | |||||
Schadeafhandeling mijnbouw Limburg | 9.087 | 9.087 | |||||
Warmtenetten Investeringssubsidie (WIS) | 110.000 | 110.000 | |||||
NGF-project NieuweWarmteNu! | 37.620 | 37.620 | |||||
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 | 100.000 | 100.000 | |||||
Compensatie aanbestedende diensten SEFE-contracten | 50.000 | 50.000 | |||||
Tegemoetkoming blokaansluitingen | 178.641 | 178.641 | |||||
Investeringen waterstofbackbone | 34.500 | 34.500 | |||||
NGF - project Circulaire zonnepanelen | 135.000 | 135.000 | |||||
Geothermie (Klimaatfonds) | 1.000 | 1.000 | |||||
Ondersteuning energiehubs | 55.000 | 55.000 | |||||
Kwaliteitsbudget energieprojecten | 25.000 | 25.000 | |||||
Energiecoöperaties en burgerbetrokkenheid energietransitie (SE) | 5.000 | 5.000 | |||||
Leningen | 24.000 | 0 | 24.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening EBN | 24.000 | 24.000 | |||||
Opdrachten | 78.733 | 20.000 | 98.733 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek mijnbouwbodembeweging | 1.590 | 1.590 | |||||
SodM onderzoek | 2.188 | 2.188 | |||||
Uitvoeringsagenda klimaat | 473 | 473 | |||||
Klimaat mondiaal | 370 | 370 | |||||
Onderzoek en opdrachten | 54.807 | 54.807 | |||||
Programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER) | 11.805 | 11.805 | |||||
Energiehulp Oekraïne | 7.500 | 20.000 | 27.500 | ||||
Bijdrage aan agentschappen | 131.906 | 0 | 131.906 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage RVO.nl | 96.476 | 96.476 | |||||
Bijdrage RDI | 9.041 | 9.041 | |||||
Bijdrage NEa | 18.432 | 18.432 | |||||
Bijdrage KNMI | 2.313 | 2.313 | |||||
Bijdrage NVWA | 968 | 968 | |||||
Bijdrage RIVM | 2.763 | 2.763 | |||||
Bijdrage RWS | 1.913 | 1.913 | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 150.657 | 0 | 150.657 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Doorsluis COVA-heffing | 111.000 | 111.000 | |||||
TNO kerndepartement | 37.580 | 37.580 | |||||
TNO SodM | 2.077 | 2.077 | |||||
Bijdrage aan medeoverheden | 543.993 | 0 | 543.993 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling toezicht energiebesparingsplicht | 16.760 | 16.760 | |||||
Uitvoeringskosten klimaat medeoverheden | 527.233 | 527.233 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 10.906 | 0 | 10.906 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nuclear Research Group (NRG) | 6.685 | 6.685 | |||||
Internationale contributies | 1.790 | 1.790 | |||||
PBL Rekenmeesterfunctie | 2.431 | 2.431 | |||||
Ontvangsten | 2.095.077 | 0 | 2.095.077 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten COVA | 111.000 | 111.000 | |||||
Opbrengst heffing ODE (SDE++) | 5.000 | 5.000 | |||||
Ontvangsten zoutwinning | 2.511 | 2.511 | |||||
Onttrekking reserve duurzame energie en klimaattransitie | 564.186 | 564.186 | |||||
ETS-ontvangsten | 1.400.000 | 1.400.000 | |||||
Diverse ontvangsten | 12.380 | 12.380 |
Stand ontwerpbegroting 2024 incl. NvW en amendementen | Mutaties ISB | Stand ISB | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | |
Verplichtingen | 11.957.256 | 20.000 | 11.977.256 | ||||
waarvan garantieverplichtingen | |||||||
waarvan overige verplichtingen | 11.957.256 | 20.000 | 11.977.256 |
Budgetflexibiliteit
De budgetflexibiliteit bij de ontwerpbegroting 2024 was 49%, ofwel 51% van het beschikbare kasbudget 2024 was al juridisch verplicht. Omdat het budget van de Ontwerpbegroting door aangenomen amendementen met € 112 mln is opgehoogd en met deze ISB het budget opnieuw met € 20 mln wordt opgehoogd, daalt het percentage juridisch verplicht op artikel 4 van de EZK-begroting naar 49,6%: deze ophogingen zijn immers nog niet juridisch verplicht.
Toelichting
In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven voor energiehulp Oekraïne, zoals voorgesteld in de Kamerbrief Derde steunpakket Oekraïne 2023 van 6 oktober 2023 en de Kamerbrief Eerste steunpakket Oekraïne 2024 van 15 december 2023.
Verplichtingen en uitgaven
Opdrachten
Energiehulp Oekraïne
In verlengde van het eerste en tweede steunpakket aan Oekraïne in 2023 maakt het kabinet opnieuw € 20 mln vrij voor energiehulp aan Oekraïne voor de winter van 2024. Dit bedrag is opgebouwd uit € 10 mln uit het Derde Steunpakket 2023 en € 10 mln uit het Eerste Steunpakket 2024. De middelen uit het Derde Steunpakket 2023 vallen over de jaargrens heen en worden met deze ISB weer opgeboekt in 2024. De afboeking vindt plaats met Slotwet 2023. Deze steun betreft in-kind leveringen van noodzakelijke energie-infrastructuurcomponenten zoals generatoren, transformatoren, gaspijpen, -compressoren, -turbines, hoogspanningskabels, alsook voertuigen die bijdragen aan het herstel van de energie infrastructuur zoals graafmachines en bulldozers. Deze bijdragen voorzien op een directe manier aan de behoeftes van Oekraïne voor het herstel van de Oekraïense energie infrastructuur. Dit zorgt er dus voor dat een groter gedeelte van de Oekraïense bevolking toegang heeft tot elektriciteit, warmte en andere primaire levensbehoeften.