Aangeboden 18 mei 2005
Ontvangsten (bedragen in EUR 1000)
Uitgaven (bedragen in EUR 1000)
Inhoudsopgave Jaarverslag 2004 Staten-Generaal (IIA)
A. | Algemeen | 4 |
1. | Door de minister getekende voorwoordbladzijde | 4 |
2. | Dechargeverlening | 5 |
3. | Leeswijzer | 7 |
B. | Beleidsverslag | 8 |
4. | Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA | 8 |
5. | De artikelen | 9 |
1. Wetgeving en controle Eerste Kamer | 9 | |
2. Uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden Tweede Kamer | 10 | |
3. Wetgeving en controle Tweede Kamer | 13 | |
4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 16 | |
13. Nominaal en onvoorzien | 18 | |
C. | Jaarrekening | 19 |
6. | Verantwoordingsstaat | 19 |
7. | Saldibalans | 20 |
8. | Bijlage 1: Aanbevelingen Algemene Rekenkamer | 25 |
1. Door de minister getekende voorwoordbladzijde
Verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties inzake de Staten-Generaal aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2004 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van de Staten-Generaal (II).
Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld van haar bevindingen en haar oordeel met betrekking tot:
a. het gevoerde financieel en materieelbeheer;
b. de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
c. de financiële informatie in de jaarverslagen;
d. de departementale saldibalansen;
e. de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
f. de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
van de Staten-Generaal (II). Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden.
Bij het besluit tot dechargeverlening dienen, naast het onderhavige jaarverslag/de onderhavige jaarverslagen en het hierboven genoemde rapport van de Algemene Rekenkamer, de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:
a. het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2004; dit jaarverslag wordt separaat aangeboden.
b. de slotwet van de Staten-Generaal (II) over het jaar 2004; deze slotwet is als afzonderlijk kamerstuk gepubliceerd. Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen;
c. Het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2004 met betrekking tot de onderzoeken, bedoeld in artikel 83 van de Comptabiliteitswet 2001. Dit rapport, dat betrekking heeft op het onderzoek van de centrale administratie van 's Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk, wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aangeboden.
d. De verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2004 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2004 alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2004 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 84, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001). Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
J. W. Remkes
De begroting van de hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba is met ingang van 2004 gesplitst in een deel IIA en een deel IIB. Deel IIA bevat het onderdeel Staten-Generaal en deel IIB bevat de andere hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De splitsing is tot stand gekomen naar aanleiding van het verzoek van de Staten-Generaal om de bijzondere positie van de Staten-Generaal zichtbaar te maken in de begroting. Aangezien deze splitsing ten tijde van het opstellen van begrotingswet 2004 nog niet formeel in de Comptabiliteitswet 2001 was geregeld, geldt deze splitsing nog niet voor de Slotwet 2004; voor de onderdelen IIA en IIB zijn wel afzonderlijke jaarverslagen opgesteld.
De begroting van het kabinet der Koningin is bij uitvoering van het amendement Kalsbeek (Kamerstukken II 2003/2004, 29 200 II, nr. 7) verplaatst naar Hoofdstuk III Algemene Zaken, alwaar een afzonderlijke begrotingsstaat voor het kabinet der Koningin in de begrotingswet is opgenomen.
Gelet op de bijzondere positie van de hoge colleges van staat en de kabinetten ligt het niet zonder meer voor de hand om de activiteiten van de colleges en de kabinetten te benaderen vanuit de VBTB-invalshoek. Binnen de context van de bijzondere positie van de colleges en kabinetten is waar mogelijk verantwoording afgelegd conform de RBV2005.
De opbouw van de artikelen in het beleidsverslag is als volgt:
1. Algemeen
2. Budgettaire gevolgen van beleid
3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
5. De bedrijfsvoeringsparagraaf
Er is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2004 en de realisatie 2004. Om de leesbaarheid van de artikelen te vergroten is ervoor gekozen om de bedrijfsvoeringsparagraaf achter het betreffende artikel te plaatsen.
De slotwet van de hoge colleges van staat, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (II) over het jaar 2004 zal als een apart Kamerstuk aan de Staten-Generaal worden verzonden.
4. Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA
Totaal begroting (bedragen x € 1 000) | Realisatie 2000 | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 86 209 | 91 953 | 114 557 | 116 524 | 111 158 | 106 847 | 4 311 |
Uitgaven | 86 209 | 92 410 | 113 490 | 110 344 | 110 699 | 106 847 | 3 852 |
Ontvangsten | 2 690 | 3 094 | 2 393 | 2 738 | 3 569 | 1 938 | 1 631 |
Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000) | |||||||
1: Wetgeving en controle Eerste Kamer | Realisatie 2000 | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 5 591 | 6 002 | 8 820 | 7 584 | 8 018 | 8 137 | – 119 |
Uitgaven | 5 591 | 6 123 | 8 851 | 7 490 | 7 896 | 8 137 | – 241 |
1.apparaat | 3 234 | 3 637 | 4 590 | 3 972 | 4 523 | 4 554 | – 31 |
2.vergoedingen voorzitter en leden EK | 2 342 | 2 486 | 4 222 | 3 492 | 3 314 | 3 560 | – 246 |
3.verenigde vergadering | 15 | 39 | 26 | 59 | 23 | 36 | |
Ontvangsten | 88 | 71 | 65 | 66 | 71 | 63 | 8 |
3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid
Vergoedingen voorzitter en leden EK
Per 1 januari 2004 is de reiskostenvergoeding voor de leden van de Eerste Kamer met (gebruteerd) € 0,21 per kilometer verlaagd. Voorts zijn er enkele vacatures van leden niet direct opgevuld en hebben 4 leden niet gekozen voor het fictief werknemerschap. Dit heeft geleid tot het ontstane verschil tussen de vastgelegde begroting en realisatie 2004.
In verband met het overlijden van HKH Prinsen Juliana en ZKH Prins Bernhard zijn er twee extra Verenigde Vergadering in de Ridderzaal geweest. Deze extra bijeenkomsten hebben geleid tot de overschrijding op dit artikel.
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
– In verband met het overlijden van HKH Prinsen Juliana en ZKH Prins Bernhard hebben twee extra Verenigde Vergadering in de Ridderzaal plaatsgevonden.
– Nota «Investeren in samenspel»: de in 2004 op gang gebrachte verbeterprocessen in de organisatie zijn in volle gang. De daaruit voortvloeiende reorganisatie zal uiterlijk in het najaar van 2005 zijn beslag krijgen.
– De 2e en 3e fase van de uitvoering van het Masterplan worden omstreeks 1 juni van 2005 afgerond. Nader overleg met de RGD vindt op dit moment plaats over de invulling van een «vlekkenplan» voor alle, ook in de toekomst, beschikbare (werk)ruimten. Indien de financiering rond komt is het de bedoeling dat in het najaar van 2005 fase 4 in uitvoering komt.
– Op de Europapoort is de zgn. JBZ-pagina uitgebreid met een pagina Europese Samenwerkingsorganisaties. Verder worden op de Europapoort de BNC fiches vermeld en worden er sinds 2004 thema pagina's gemaakt over actuele onderwerpen zoals de IGC conferentie en de gemengde commissie subsidiariteit.
5. De bedrijfsvoeringsparagraaf
Bij de Eerste Kamer is in 2004 een begin gemaakt met het bijhouden van een aantal administraties. Het betreft hier onder andere een voorraadadministratie van TV's, beamers etcetera. Verder beschikt de Eerste Kamer over een uitgebreide beschrijving van alle in de Kamer aanwezige kunstvoorwerpen. Ook de catering houdt sinds enige tijd een voorraadadministratie bij. De in 2004 ingang gezette reorganisatie zal uiterlijk in het najaar van 2005 zijn beslag krijgen.
Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer
De grondslag van dit artikel voor wat betreft onderdeel 01, de schadeloosstelling en reis- en overige kosten, wordt gevormd door de Wet schadeloosstelling leden Tweede Kamer. Voor wat betreft onderdeel 02, de uitgaven voor pensioenen en uitkeringen aan politieke ambtsdragers alsmede van pensioen aan hun nabestaanden, geldt als grondslag de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000) | |||||||
2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | Realisatie 2000 | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 21 527 | 22 217 | 30 096 | 29 538 | 28 047 | 27 824 | 223 |
Uitgaven | 21 527 | 22 217 | 30 086 | 29 547 | 28 047 | 27 824 | 223 |
1.schadeloosstelling | 15 394 | 15 705 | 21 726 | 18 847 | 18 677 | 20 322 | – 1 645 |
2.pensioenen en wachtgelden | 6 133 | 6 512 | 8 360 | 10 700 | 9 370 | 7 502 | 1 868 |
Ontvangsten | 406 | 410 | 426 | 477 | 0 | 286 | – 286 |
3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid
De onderuitputting ad € 1,676 mln op dit artikelonderdeel heeft voor € 0,564 mln betrekking op de schadeloosstelling in enge zin en voor € 1,112 mln op de reis- en overige kosten. Binnen die laatste groep uitgaven vindt de onderuitputting met name oorzaak in de reis- en verblijfkosten leden (€ 0,825 mln).
De betreffende onderuitputting kent een tweetal mogelijke oorzaken. De eerste betreft de budgettaire aanpassing met € 2,7 mln ingaande 2003 in verband met de brutering van de kostenvergoedingen. Het is, achteraf, niet goed vast te stellen of het niveau van de bruteringsaanpassing juist is geweest dan wel dat in 2004 individuele factoren een rol hebben gespeeld.
Een tweede punt betreft de wijze van ramen van de reis- en verblijfkosten leden. Deze uitgaven betreffen enerzijds het reizen van en naar de woonplaats en anderzijds een zestal bezoeken aan het Europese Parlement. In het verleden heeft een aantal malen een berekening plaats gevonden van de maximale reiskosten per lid van de Tweede Kamer. De uitkomst van die (individuele) berekeningen is vervolgens gemiddeld en gebruikt als «tarief» bij de begrotingsvoorbereiding. Sindsdien is de Kamer enkele malen van samenstelling gewijzigd, waardoor het gebruikte tarief mogelijk niet meer aansluit op de feitelijke situatie.
Ofschoon sprake is van een afname van het beroep op de wachtgeldregeling, is nog altijd sprake van het effect van twee verkiezingen binnen een kort tijdbestek. Dientengevolge is in het eerste wijzigingsvoorstel voor 2004 een «cyclische» bijstelling van dit budget opgenomen. Verwezen wordt naar het wijzigingsvoorstel van de Tweede Kamer ten aanzien van dit artikelonderdeel (2003–2004, 29 471, nr. 2, blz. 2). In het eerste wijzigingsvoorstel van IIA (2003–2004, 29 552, nr. 3, blz. 3) is deze mutatie evenwel toegevoegd aan artikelonderdeel 1. Overigens worden de uitgaven ten laste van dit budget ook beïnvloed door zowel de inkoop van elders opgebouwde pensioenrechten, als de waardeoverdracht naar elders.
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Specificatie (in aantallen) | ||||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
Pensioenen oud-leden | 198 | 209 | 218 | 222 |
Wachtgelden oud-leden1 | 62 | 134 | 121 | 91 |
Weduwen-/weduwnaarspensioenen | 124 | 124 | 121 | 118 |
Wezenpensioenen | 3 | 4 | 4 | 4 |
Totaal | 387 | 471 | 464 | 435 |
1 Exclusief wachtgeldaanspraken die door korting van inkomsten niet tot betaling leiden (2001: 44, 2002: 34, 2003: 88, 2004: 50).
Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen) | ||||
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | |
Vergaderingen | ||||
Plenaire vergaderingen | 105 | 91 | 95 | 97 |
Commissievergaderingen | ||||
–openbaar | 754 | 520 | 590 | 801 |
–besloten | 738 | 596 | 700 | 770 |
Overige vergaderingen | 6 720 | 7 068 | 7 808 | 7 531 |
Werkbezoeken commissies | ||||
Binnenland | 47 | 53 | 48 | 54 |
Buitenland | 17 | 6 | 4 | 25 |
Wetsvoorstellen, moties en vragen | ||||
Ingediende wetsvoorstellen | 280 | 252 | 267 | 275 |
–initiatief wetsvoorstellen | 9 | 13 | 8 | 11 |
–rijksbegrotingen | 17 | 17 | 17 | 18 |
–fondsen | 6 | 6 | 7 | 7 |
–suppletore begrotingen | 59 | 67 | 66 | 68 |
In stemming gebrachte wetsvoorstellen* | 250 | 213 | 195 | 253 |
Ingediende moties | 997 | 1 158 | 1 007 | 1 309 |
–aangenomen* | 444 | 391 | 327 | 437 |
–verworpen* | 288 | 363 | 433 | 568 |
–ingetrokken | 55 | 38 | 61 | 55 |
–aangehouden* | 51 | 44 | 42 | 52 |
–gewijzigd | 75 | 45 | 56 | 66 |
–in behandeling* | 54 | 266 | 52 | 60 |
–vervallen | 30 | 11 | 36 | 71 |
Schriftelijke vragen | 1 424 | 1 563 | 1 678 | 2 101 |
–waarvan beantwoord* | 1 447 | 1 551 | 1 668 | 2 121 |
Mondelinge vragen | 92 | 96 | 65 | 98 |
Interpelaties | 11 | 13 | 5 | 5 |
* waaronder ook in voorgaande jaren ingediende wetsvoorstellen, moties en vragen.
Ingediende moties per fractie | Aantal | Schriftelijke vragen per fractie | Aantal | |
PvdA | 352 | PvdA | 643 | |
Groenlinks | 190 | SP | 462 | |
CDA | 189 | CDA | 332 | |
SP | 177 | GroenLinks | 262 | |
VVD | 154 | VVD | 312 | |
D66 | 89 | D66 | 96 | |
LPF | 81 | LPF | 88 | |
ChristenUnie | 41 | ChristenUnie | 58 | |
SGP | 28 | SGP | 52 | |
Groep Wilders | 7 | Groep Wilders | 3 | |
Groep Lazrak | – | Groep Lazrak | 7 |
5. De bedrijfsvoeringsparagraaf
Ter zake wordt verwezen naar het op dit punt bij artikel 3 «Wetgeving en controle Tweede Kamer» gestelde.
Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer
Ten laste van dit artikel worden voor de personele en materiële ondersteuning van de Tweede Kamer noodzakelijke uitgaven geraamd en verantwoord. Naast de kosten van het apparaat betreft het uitgaven ten behoeve van onderzoek, drukwerk kamerstukken, fractiekosten, uitzending leden en, indien van toepassing, parlementaire enquêtes.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000) | |||||||
3: Wetgeving en controle Tweede Kamer | Realisatie 2000 | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 54 259 | 58 883 | 70 813 | 73 781 | 72 874 | 68 530 | 4 344 |
Uitgaven | 54 259 | 59 226 | 69 724 | 67 868 | 72 349 | 68 530 | 3 819 |
1.apparaat | 35 272 | 39 133 | 43 919 | 44 522 | 49 297 | 46 916 | 2 381 |
2.onderzoeksbudget | 483 | 556 | 122 | 408 | 843 | 504 | 339 |
3.drukwerk | 3 703 | 3 928 | 4 172 | 3 701 | 3 518 | 3 693 | – 175 |
4.fractiekosten | 14 172 | 15 112 | 19 867 | 18 553 | 18 521 | 17 016 | 1 505 |
5.uitzending leden | 269 | 428 | 188 | 267 | 170 | 401 | – 231 |
6.enquêtes | 0 | 0 | 1 349 | 417 | 0 | 0 | 0 |
7.garanties | 360 | 69 | 107 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 2 167 | 2 571 | 1 901 | 2 193 | 3 497 | 1 566 | 1 931 |
3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid
De verklaring van de verschillen tussen de Realisatie 2004 en de Vastgestelde begroting dienen met name te worden gezocht in de wijzigingen die hebben plaatsgevonden bij 1e en 2e suppletore begroting 2004. De aansluiting tussen de vastgestelde begroting 2004 en de stand tot en met het 2e wijzigingsvoorstel voor 2004 is als volgt (bedragen in € 1 000):
Vastgestelde begroting 2004 | 1e suppletore 2004 | 2e suppletore 2004 | Stand t/m 2e suppletore begroting 2004 | Realisatie | Verschil | |
1.apparaat | 46 916 | 2 517 | 668 | 50 101 | 49 297 | – 804 |
2.onderzoeksbudget | 504 | 350 | 7 | 861 | 843 | – 18 |
3.drukwerk | 3 693 | 57 | 3 750 | 3 518 | – 232 | |
4.fractiekosten | 17 016 | 740 | 17 756 | 18 521 | 765 | |
5.uitzending leden | 401 | 6 | 407 | 170 | – 237 | |
6.enquêtes | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
7.garanties | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal | 68 530 | 2 867 | 1 478 | 72 875 | 72 349 | – 526 |
De suppletore bijstellingen voor de apparaatskosten betreffen de volgende:
Omschrijving | 1e suppletore begroting | 2e suppletore begroting | totaal |
Formatie Beveiligingsdienst | 143 | ||
Intertemporele compensatie | 1 290 | ||
Eindejaarsmarge | 879 | ||
Overboekingen | 205 | 2 517 | |
Loon- en prijsbijstelling | 620 | ||
Reallocatie van artikel 4 DVR | 3 770 | ||
Invulling taakstelling | – 1 207 | ||
Diversen | – 1 036 | ||
Intertemporele compensaties | – 1 479 | 668 | |
Totaal | 2 517 | 668 | 3 185 |
De onderuitputting is het saldoresultaat van de uitgaven met betrekking tot pensioenen, wachtgelden, reguliere salarissen, uitzendkrachten, opleidings- en materiële uitgaven.
De suppletore bijstelling betreft loon- en prijsbijstelling. De overschrijding is het gevolg van enerzijds de behoefte aan extra bevoorschotting aan de kant van fracties en voorts de nabetalingen aan fracties (€ 0,352 mln) uit hoofde van de vaststelling van de fractiekostenregeling over 2003.
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Organiseren van de informatieontsluiting, betrekken van burgers bij het bestuurE-parlementIn 2004 is gestart met het e-parlement programma. Doel hier is het organiseren van de informatieontsluiting en het betrekken van burgers bij het bestuur (van buiten naar binnen denken). De aanpak in 2004 is er op gericht geweest om de interne organisatie op het gebied van informatisering en automatisering nader op elkaar af te stemmen (eenduidige functionele sturing), een strategische planning te maken en de noodzakelijke projecten te starten.
Daarnaast is gewerkt aan de visie en het definiëren van doelstelling op (middel)lange termijn.
In 2004 zijn op beleidsmatig terrein de volgende resultaten bereikt:
– opstellen van concept informatiserings- en automatiseringsbeleidsplan 2005–2008
– opstellen concept informatiserings- automatiseringsarchitectuur 2005–2008
– visie document e-parlement (white paper)
– beheersorganisatie Informatiseringsproject
– opzet redactie onder de websites van de Tweede Kamer
Projectmatig is er in 2004 heel veel ingang gezet en afgerond. De informatie-analyse voor het project PARLIS (Workflow en documentmanagementsysteem) is afgerond. Begin 2005 zal de aanbesteding gaan starten. Er zijn commissiepagina's op intranet ontwikkeld. Per commissie is de relevante informatie geconcentreerd beschikbaar. Er is gestart met de ontwikkeling en bouw van het nieuwe intranet dat in april 2005 gereed zal zijn. Dit zal, samen met het in januari 2006 op te leveren nieuwe internet, de toegang tot «de Tweede Kamer» worden. In september is het project eduactieve websites van start gegaan. Samen met de Eerste Kamer wordt gewerkt aan een educatief programma gericht op de bovenbouw van het basisonderwijs. Doel is de werking van het parlement dichter bij de jeugd te brengen. Het programma zal te zijner tijd worden uitgebreid naar andere leeftijdsgroepen.
Om beeld en geluid dat via de website wordt uitgezonden beter te ontsluiten zijn de projecten Verslaglegging Ondersteunend Systeem (VLOS) en Duiding Beeld en Geluid (DBG) gestart. Met deze projecten wordt de integratie gerealiseerd tussen de Handelingen van de Kamer, het live of opgeslagen beeld en geluid van plenaire debatten en commissies en achtergrondinformatie als CV's van de Leden, dossiers, agenda's etc. Bedoeling is om deze gecombineerde informatie op verschillende media (zoals digitale tv, internet en telefoon) beschikbaar te krijgen. De eerste resultaten zullen in 2005 zichtbaar worden.
Er wordt gestreefd naar behoefteafhankelijke informatievoorziening. Om de flexibiliteit en toegankelijkheid te vergroten is veel aandacht besteed aan het herinrichten van de zoekmachine op de websites. Samen met het nieuwe intranet, komt ook de nieuwe krachtige zoekfunctie beschikbaar. Deze kan ook zoeken door gescande documenten die tot voor kort alleen op papier toegankelijk waren.
Naar verwachting wordt e-parlement als programma einde 2005 afgerond, de activiteiten gaan daarna als lijnverantwoordelijkheid verder.
Bereikbaarheid voor publiek: één loket-gedachte
Ten aanzien van de bereikbaarheid voor het publiek zou in 2004 worden bezien in hoeverre de aanvragen van het publiek bij de verschillende diensten, zoals het CIP, de Griffie, voorlichting, Communicatie en de DCO's via één loket geleid zou kunnen worden. Gelet op de hiertoe noodzakelijk brede inzet van het ambtelijke apparaat was sprake van de noodzaak van meer voorbereidingstijd dan voorzien. Dit project wordt in 2005 afgerond.
Kwaliteit en organisatie van de dienstverlening
Gestreefd wordt naar een hoogwaardige ondersteuning aan de (leden van de) Tweede Kamer, dit betekent een grote beschikbaarheid van de diensten, ook buiten kantooruren. De doelstellingen op dit punt met betrekking tot kantoorautomatisering, Topdesk en beveiliging zijn in 2004 afgerond.
De aangescherpte veiligheidsmaatregelen nopen tot meer begeleiding van de kant van de Kamer. Dit betreft met name de controle op het naleven van de toegangregels, de algemene gedragsregels van de media binnen het gebouw en de regels voor de audiovisuele pers bij het maken van opnamen. De dienstverlening en controle van de media in relatie tot het toegangsbeleid en de genoemde spelregels vragen, in het bijzonder door het toegenomen aantal journalisten en bij drukke vergaderdagen, om intensieve begeleiding. Hiertoe is verder continue overleg gaande met het bestuur van de parlementaire persvereniging.
Managementstijl en personeelsbeleid
Het netto verzuimpercentage is ten opzichte van 2003 in 2004 gestegen van 5,4% naar 6,5%.
Met betrekking tot het mobiliteitsbeleid zijn voor 2004 geen kwantitatieve doelstellingen geformuleerd.
Aangaande het project Competentiemanagement zijn in 2004 de profielen vastgesteld voor de directeuren, diensthoofden, P&O-adviseurs en -beleidsadviseurs.
Ten aanzien van de huisvesting streeft de Tweede Kamer naar een zakelijke huisvesting van een zekere allure, waarbij rekening dient te worden gehouden met aspecten als laagdrempeligheid, openheid, kunsttoepassingen, kwaliteit en veiligheid. De beoogde doelstellingen voor 2004 zijn bereikt.
Enkele voorzieningen voor de internationale activiteiten dienden in 2004 beter te worden gestructureerd ten aanzien van logistieke, budgettaire en inhoudelijke ondersteuning. Deze doelstelling is bereikt. Door het in 2005 opnemen van de Euro Parliamentary Assembly (EMPA), krijgt dit proces een verder gevolg.
5. De bedrijfsvoeringsparagraaf
De Tweede Kamer heeft in november 2003 een aanvang gemaakt met het project beschrijven (en actualiseren) van de administratieve organisatie. Het project is uitgewerkt in een plan van aanpak dat is goedgekeurd door het managementteam. In 2004 zijn tussenresultaten voorgelegd aan de Auditdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; beoordeling door de Auditdienst dient nog plaats te vinden. Het project wordt medio 2005 afgerond. Op dat moment zijn de financiële processen van alle diensten beschreven.
De Tweede Kamer heeft met ingang van 2004 een nieuw financieel systeem geïmplementeerd. Het is de bedoeling dat met de volledige ingebruikneming van de module verplichtingen de bewaking op de rechtmatigheid van de verplichtingen wordt verbeterd.
Het Managementteam van de Tweede Kamer heeft aan de budgethouders met nadruk opgedragen de procedure contractbeheer na te leven. Dit heeft inmiddels geleid tot verbetering van de discipline. Besloten is dat het (centrale) bureau Inkoop met ingang van 1 januari 2005 belast is met het registreren van de contracten in het contractregister. Aan de naleving van de Europese aanbestedingsregels wordt in het bijzonder aandacht besteed.
Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer
Op het onderhavige artikel worden zowel de personele en materiële kosten van het personeel werkzaam bij de Griffie interparlementaire betrekkingen als de uitgaven van de Staten-Generaal voor interparlementaire betrekkingen geraamd en verantwoord.
De keuze voor een apart artikel geeft uitdrukking aan de omstandigheid dat het bevoegde gezag voor de Griffie interparlementaire betrekkingen wordt gevormd door gemengde commissies van toezicht uit beide Kamers.
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000) | |||||||
4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | Realisatie 2000 | Realisatie 2001 | Realisatie 2002 | Realisatie 2003 | Realisatie 2004 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 4 832 | 4 851 | 4 828 | 5 621 | 2 219 | 7 203 | – 4 984 |
Uitgaven | 4 832 | 4 844 | 4 829 | 5 439 | 2 407 | 7 203 | – 4 796 |
1.apparaat stenografische dienst | 3 294 | 3 231 | 3 523 | 3 451 | 0 | 5 444 | – 5 444 |
2.apparaat griffie interparlementaire betrekkingen | 391 | 382 | 40 | 42 | 444 | 440 | 4 |
3.interparlementaire betrekkingen | 1 147 | 1 231 | 1 266 | 1 946 | 1 963 | 1 319 | 644 |
Ontvangsten | 29 | 42 | 1 | 2 | 1 | 23 | – 22 |
3. Toelichting op de tabel budgettaire gevolgen van beleid
Apparaat Stenografische dienst
De dienst Verslag en Redactie (tot dat moment de Stenografische dienst) is in de loop van 2004 onder het bevoegde gezag van de Tweede Kamer gebracht. De uitgaven worden sindsdien geraamd en verantwoord onder artikel 3 «Wetgeving en controle Tweede Kamer».
Interparlementaire betrekkingen
De onderuitputting op dit artikelonderdeel vindt voornamelijk oorzaak in de omstandigheid dat de begroting van de kosten van de Tweede Kamer aangaande het Europese Voorzitterschap aanzienlijk is onderschreden ten opzichte van de stand bij tweede suppletore begroting 2004.
4. Nader geoperationaliseerde doelstellingen
Ter zake wordt verwezen naar het bij Samenwerking Eerste en Tweede Kamer onder Kwaliteit en organisatie van de dienstverlening «artikel 3 Wetgeving en controle Tweede Kamer» gestelde.
5. De bedrijfsvoeringsparagraaf
Ter zake wordt verwezen naar het op dit punt bij artikel 3 «Wetgeving en controle Tweede Kamer» gestelde.
Artikel 13. Nominaal en Onvoorzien
2. Budgettaire gevolgen van beleid
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000) | |||
13: Nominaal en onvoorzien* | Realisatie 2004 | Vastgestelde begroting | Verschil |
Verplichtingen | 0 | – 4 847 | 4 847 |
Uitgaven | 0 | – 4 847 | 4 847 |
1.loonbijstelling | 0 | 0 | 0 |
2.prijsbijstelling | 0 | 0 | 0 |
3.onvoorzien | 0 | 0 | 0 |
4.waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | |
5.taakstellingen | 0 | – 4 847 | 4 847 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 |
* Dit artikel bestaat sinds de splitsing in IIA en IIB.
Verantwoordingsstaat 2004 van de Staten Generaal (II)Bedragen in EUR1000 | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||||||||
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |||||||
verplichtingen | uitgaven | ontvangsten | verplichtingen | uitgaven | ontvangsten | verplichtingen | uitgaven | ontvangsten | ||
TOTAAL | 106 847 | 106 847 | 1 938 | 111 158 | 110 699 | 3 569 | 4 311 | 3 852 | 1 631 | |
1 | Wetgeving en controle Eerste Kamer | 8 137 | 8 137 | 63 | 8 018 | 7 896 | 71 | – 119 | – 241 | 8 |
2 | Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer | 27 824 | 27 824 | 286 | 28 047 | 28 047 | 0 | 223 | 223 | – 286 |
3 | Wetgeving en controle Tweede Kamer | 68 530 | 68 530 | 1 566 | 72 874 | 72 349 | 3 497 | 4 344 | 3 819 | 1 931 |
4 | Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer | 7 203 | 7 203 | 23 | 2 219 | 2 407 | 1 | – 4 984 | – 4 796 | – 22 |
13 | Nominaal en onvoorzien | – 4 847 | – 4 847 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 847 | 4 847 | 0 |
SALDIBALANS PER 31 DECEMBER 2004 VAN DE STATEN GENERAAL (IIA) | |||||
1) | Uitgaven 2004 | 110 696 474 | 2) | Ontvangsten 2004 | 3 568 401 |
3) | Liquide middelen | 23 888 | |||
4) | Rekening-courant RHB | 4a) | Rekening-courant RHB | 105 985 884 | |
5) | Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen) | 184 585 | 6) | Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden) | 1 350 662 |
7) | Openstaande rechten | 7a) | Tegenrekening openstaande rechten | ||
8) | Extra-comptabele vorderingen | 392 897 | 8a) | Tegenrekening extra-comptabele vorderingen | 392 897 |
9a) | Tegenrekening extra-comptabele schulden | 9) | Extra-comptabele schulden | ||
10) | Voorschotten | 28 328 757 | 10a) | Tegenrekening voorschotten | 28 328 757 |
11a) | Tegenrekening garantieverplichtingen | 6 828 923 | 11) | Garantieverplichtingen | 6 828 923 |
12a) | Tegenrekening openstaande verplichtingen | 2 099 974 | 12) | Openst. verplichtingen | 2 099 974 |
13) | Deelnemingen | 13a) | Tegenrekening deelnemingen | ||
TOTAAL | 148 555 498 | TOTAAL | 148 555 498 |
Toelichting op de saldibalans van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2004
Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2004
Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd (2004).
De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.
Het totaalbedrag van € 23 888 is als volgt opgebouwd:
Eerste Kamer | € | 1 628 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 22 260 |
Totaal | € | 23 888 |
Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven.
Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)
Het bedrag van € 184 585 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
aVorderingen kasbeheerders Staten-Generaal: | ||
Eerste Kamer | € | 26 363 |
Tweede Kamer | € | 157 816 |
bOverige intra-comptabele vorderingen | € | 406 |
Totaal | € | 184 585 |
Ad a. Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal
De vorderingen van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit voorschotten wachtgelden (€ 3 000) en reisdeclaraties/vliegtickets (€ 18 867). De vorderingen worden in het eerste kwartaal van 2005 afgewikkeld.
Het grootste deel van de vorderingen van de Tweede Kamer bestaat uit een vordering op de KLM (€ 81 212). Het resterende gedeelte bestaat voornamelijk uit voorschotten lonen (€ 10 160), reisvoorschotten (€ 12 083) en teveel betaald salaris (€ 35 541). Alle vorderingen worden in 2005 afgerekend.
Ad b. Overige intra-comptabele vorderingen
Deze post betreft vorderingen van P&O inzake Individuele Keuzen in het Arbeidsvoorwaarden Pakket (IKAP).
Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)
Het bedrag van € 1 350 662 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:
aSchulden kasbeheerders Staten-Generaal: | ||
Eerste Kamer | € | 3 120 |
Tweede Kamer | € | 156 848 |
bNog af te dragen loonheffing en sociale premies | € | 1 190 238 |
cOverige intra-comptabele schulden | € | 456 |
Totaal | € | 1 350 662 |
Ad a. Schulden kasbeheerders Staten-Generaal
De intra-comptabele schulden van de Tweede Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit afdracht loonheffing en sociale premies (€ 147 449).
Ad b. Nog af te dragen loonheffing en sociale premies
Het betreft de in de maand december 2004 ingehouden loonheffing en sociale premies die in de maand januari 2005 aan de betreffende instanties zijn doorbetaald.
Ad c. Overige intra-comptabele schulden
Het openstaande saldo bestaat uit schulden van P&O inzake Individuele Keuzen in het Arbeidsvoorwaarden Pakket (IKAP).
Ad 8. Extra-comptabele vorderingenAd 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen
Het totaalbedrag van € 392 897 is als volgt opgebouwd:
Tweede Kamer | € | 392 897 |
---|---|---|
Totaal | € | 392 897 |
De posten van de Tweede Kamer betreffen een vordering van het Bedrijfsrestaurant van de Tweede Kamer (€ 242 589) en vorderingen op diverse debiteuren (€ 150 308).
Ad 10. Extra-comptabele voorschottenAd 10a. Tegenrekening extra-comptabele voorschotten
De saldi van de per 31 december 2004 openstaande voorschotten en van de in 2004 afgerekende voorschotten kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Stand openstaande voorschotten per 31 december 2004:
Eerste Kamer | € | 124 744 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 28 204 013 |
Totaal | € | 28 328 757 |
Overzicht afgerekende voorschotten in 2004:
Eerste Kamer | € | 369 361 |
---|---|---|
Tweede Kamer | € | 26 110 772 |
Totaal | € | 26 480 133 |
Toelichting stand openstaande voorschotten:
De posten van de Eerste Kamer bestaan voornamelijk uit in 2004 aan USZO en ABP verstrekte voorschotten die worden afgewikkeld na ontvangst van een (goedkeurende) accountantsverklaring
De posten van de Tweede Kamer bestaan uit voorschotten die in het kader van de regeling Tegemoetkoming in de kosten van de fracties in 2004 zijn verstrekt (€ 18 175 385). Daarnaast zijn in 2004 voorschotten verstrekt aan de USZO (€ 5 115 825) en het ABP (€ 4 450 162). Afwikkeling van deze voorschotten kan plaatsvinden nadat een (goedkeurende) accountantsverklaring is ontvangen.
Ad 11. Openstaande garantieverplichtingenAd 11a. Tegenrekening openstaande garantieverplichtingen
Het bedrag van € 6 828 923 aan openstaande garanties is als volgt opgebouwd:
Garanties 1 januari 2004 | € | 4 955 319 | |
Verleende garanties in 2004 | € | 1 957 087 | + |
€ | 6 912 406 | ||
Vervallen garanties | € | 83 483 | –/– |
Totaal openstaande garanties per 31 december 2004 | € | 6 828 923 |
De garanties vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».
Ad 12. Openstaande verplichtingen Ad 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen
Het bedrag van € 2 099 974 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:
Verplichtingen 1 januari 2004 | € | 3 518 312 | |||
Aangegane verplichtingen in 2004 | € | 109 197 893 | + | ||
€ | 112 716 205 | ||||
Tot betaling gekomen in 2004 | € | 110 612 991 | |||
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren | € | 3 240 | |||
110 616 231 | –/– | ||||
Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2004 | 2 099 974 |
8. BIJLAGE 1: AANBEVELINGEN ALGEMENE REKENKAMER
Op een aantal aandachtpunten over de bedrijfsvoering 2003, zoals de Algemene Rekenkamer die in zijn rapporten signaleerde, wordt hieronder in Audit Actielijst 2003 per college ingegaan:
1. Administratieve organisatie op onderdelen niet beschreven bij Tweede Kamer.
a. Tweede Kamer. De Tweede Kamer heeft in november 2003 een aanvang gemaakt met het project beschrijven (en actualiseren) van de administratieve organisatie. Het project is uitgewerkt in een plan van aanpak dat is goedgekeurd door het managementteam. In 2004 zijn tussenresultaten voorgelegd aan de Auditdienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; beoordeling door de Auditdienst dient nog plaats te vinden. Het project wordt medio 2005 afgerond. Op dat moment zijn de financiële processen van alle diensten beschreven.
2. Contractbeheer voldoet niet aan de daaraan te stellen eisen bij de Eerste Kamer en Tweede Kamer.
a. Eerste Kamer. Bij de Eerste Kamer is een begin gemaakt met het opzetten van een systeem voor contractbeheer.
b. Tweede Kamer. Het Managementteam van de Tweede Kamer heeft aan de budgethouders met nadruk opgedragen de procedure contractbeheer na te leven. Dit heeft inmiddels geleid tot verbetering van de discipline. Besloten is dat het (centrale) bureau Inkoop met ingang van 1 januari 2005 is belast met het registreren van de contracten in het contractregister. Aan de naleving van de Europese aanbestedingsregels wordt in het bijzonder aandacht besteed.
3. Geen inventarisaties uitgevoerd met betrekking tot het materieel beheer bij Eerste Kamer.
a. Eerste Kamer. Bij de Eerste Kamer is in 2004 een begin gemaakt met het bijhouden van een aantal administraties. Het betreft hier een voorraadadministratie van TV's, beamers etcetera. Verder beschikt de Eerste Kamer over een uitgebreide beschrijving van alle in de Kamer aanwezige kunstvoorwerpen. Ook de catering houdt sinds enige tijd een voorraadadministratie bij.