Base description which applies to whole site

BIJLAGE 6

ZELFSTANDIGE BESTUURSORGANEN EN RECHTSPERSONEN MET EEN WETTELIJKE TAAK

Deze bijlage bevat een overzicht van de zelfstandige bestuursorganen (ZBO) en rechtpersonen met een wettelijke taak (RWT) die onder de verantwoordelijkheid van het departement van Sociale Zaken en Werkgelegenheid vallen.

Tabel 6.1 Overzicht ZBO's en RWT's per artikel en regeling
Naam  ArtikelRegeling
Centrale Organisatie voor werk en InkomenCWIZBObeleidsartikel 1CWI
Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringenUWVZBObeleidsartikel 5, 6, 7 en 11premieartikel 1, 2 en 3TW, Wajong, Bia, FinloWW, ZW, WAO, WAZ, REA
Sociale VerzekeringsbankSVBZBObeleidsartikel 9 en 14premieartikel 4 en 5AKW, TOG, TASANW, AOW
Raad voor werk en InkomenRWIRWTbeleidsartikel 2 
St. Kunstenaars & Co RWTbeleidsartikel 8 
InlichtingenbureauIBRWTbeleidsartikel 5 
Diverse certificerende instellingen op het terrein van arbeidsomstandigheden en veiligheidZBO   
Vereveningsinstallatie ZBO  
Onderlinge waarborgmaatschappij MAAV ZBO  

SUWI

De uitvoeringskosten van SUWI-ZBO's (CWI inclusief BKWI, UWV en SVB) worden gefinancierd met begrotings- en premiemiddelen. De CWI is volledig begrotingsgefinancierd. De SVB is gemengd gefinancierd (35% begrotings-, 65% premiegefinancierd). UWV is voornamelijk premiegefinancierd (95%).

Tabel 6.2 Gerealiseerde uitvoeringskosten per organisatie (x € mln)
 Begroting 2004Realisatie 2004Verschil 2004
UWV   
Reguliere kosten1 530,21 552,121,9
Projectkosten243,2269,6– 137,4
Kwaliteit163,8  
CWI   
Reguliere kosten365,2367,4– 2,2
Projectkosten11,86,55,3
BKWI   
Reguliere kosten6,86,70,1
Projectkosten1,81,60,2
SVB   
Reguliere kosten228,5210,318,2
IB   
Reguliere kosten4,94,50,4
Projectkosten   

bron: jaarverslagen 2004 ZBO's, budgetbrieven ZBO's 2004

Om de taakuitvoering van CWI, BKWI, IB, UWV en SVB in 2004 mogelijk te maken, is voor elke uitvoeringsorganisatie eind 2003 een budget vastgesteld. Overigens zijn de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten (TW, Wajong, BIA, AKW, TOG, TAS) periodiek aan UWV en aan SVB bevoorschot. De vermelde realisaties in de diverse beleidsartikelen in dit SZW-Jaarverslag betreffen de stand op kasbasis. De door UWV en SVB in hun jaarverslag vermelde realisatiestanden luiden op transactiebasis. Hierdoor komen beide standen niet exact overeen. Bij de definitieve afrekening zal UWV een kasoverzicht verstrekken en kan de aansluiting tussen de realisatie zoals vermeld door UWV en door SZW worden gemaakt. Ook bij SVB is een overzicht op kasbasis beschikbaar.

UWV

Het budget uitvoeringskosten UWV voor 2004 is in november 2003 vastgesteld op € 1 937,2 miljoen (waarvan € 1 530,2 miljoen reguliere kosten, € 286,4 miljoen kwaliteits- en transformatieprojecten, en € 120,6 miljoen aan overige projecten). Voor 2004 betekent dit een kostenreductie van 18% in de reguliere uitvoeringskosten ten opzichte van het kostenniveau 2001, afgezien van de effecten van loon- en prijsmutaties, volumeontwikkelingen en beleidsontwikkelingen. Vervolgens is in de loop van 2004 in totaal € 13,9 miljoen aan het budget toegevoegd ten behoeve van de implementatiekosten van nieuwe wet- en regelgeving. Het totaalbudget uitvoeringskosten UWV 2004 bedraagt daarmee € 1 951,1 miljoen. Vanwege de budgetoverschrijding in 2003, is UWV in 2004 een extra bezuinigingstaakstelling opgelegd van € 5,6 miljoen. Het totaalbudget komt hiermee op € 1 945,5 miljoen.

Uit het jaarverslag blijkt dat UWV in totaal € 1 821,7 miljoen aan uitvoeringskosten heeft besteed. Dit betekent dat UWV over het jaar 2004 per saldo een positief budgetresultaat van € 123,8 miljoen heeft gerealiseerd. Deze onderuitputting hangt onder meer samen met extra bezuinigingen op de reguliere kosten die zijn ingezet vooruitlopend op de budgetverlaging in 2005, het niet geheel besteden van het kwaliteitsbudget als gevolg van de prioriteit die is gegeven aan de reguliere uitvoering en de uitvoering van het transformatieprogramma, het niet volledig inzetten van de reservering sociaal plan kosten binnen het transformatiebudget, en vertragingen in wet- en regelgevingstrajecten.

CWI

Het totale budget waarover CWI in 2004 heeft kunnen beschikken bedraagt € 387,3 miljoen (€ 365,2 miljoen opgehoogd met € 9,9 miljoen aanvullend budget – bestaande uit € 8 miljoen voor drempelbeslechting en € 1,9 miljoen voor implementatiekosten uitvoering WSW-indicatie; daarnaast had CWI over 2004 overige baten (onderhuur etc) van € 12,2 miljoen = € 387,3 miljoen). Ten opzichte van € 387,3 miljoen is € 367,4 miljoen gerealiseerd en is € 19,9 miljoen niet gerealiseerd. Laatstgenoemde bedrag is overgeheveld naar een bestemmingsfonds, dat CWI zal gebruiken voor uitgestelde activiteiten van 2004: deze activiteiten zullen in 2005 alsnog uitgevoerd worden.

In 2004 is ten behoeve van de projectkosten (€ 11,8 miljoen) een bedrag van € 6,5 miljoen vrijgegeven. CWI had daarnaast in 2004 nog de beschikking over € 33,7 miljoen, zodat totaal € 40,2 miljoen aan CWI ter beschikking stond. Hiervan is € 22,6 miljoen gerealiseerd in 2004. Het restant van € 17,6 miljoen is doorgeschoven naar 2005 ten behoeve van door CWI in 2005 uit te voeren transformatie-activiteiten, die in 2005 ook daadwerkelijk uitgevoerd zullen worden.

BKWI

In het Jaarplan CWI/BKWI 2004 is € 6,7 miljoen toegekend voor reguliere activiteiten en ook gerealiseerd. Met betrekking tot projectmatige activiteiten is in het Jaarplan/Jaartranche CWI/BKWI 2004 € 1,8 miljoen toegekend en € 1,6 miljoen gerealiseerd. De onderbesteding bij projectkosten is te verklaren door een doorloop van projectmatige activiteiten naar 2005 (met name projectmatige activiteiten in het kader van het follow-up Ketenprogramma). In Jaartranche 2005 zal BKWI aangeven welke activiteiten BKWI voor deze € 0,2 miljoen zal uitvoeren.

SVB

De lagere personeelskosten zijn de grootste oorzaak voor de onderuitputting van 2004. De onderuitputting wordt veroorzaakt door onderuitputting op het gebied van lonen, externen en overige personeelskosten. Hierbij is reeds geanticipeerd op de forse terugval in formatie in 2005 als gevolg van het Programma Vernieuwing. Hiernaast zorgen ook lagere kosten voor automatisering en diensten voor onderuitputting. Voor automatisering kwam dit door het niet aanschaffen van licenties en het uitstellen van de aanschaf van een Document Management Systeem.

IB

Het toegekende budget voor 2004 bedroeg in totaal € 4,9 miljoen In 2004 werden € 4,5 miljoen aan kosten gerealiseerd.  Daarbij zijn de automatiseringskosten van Sector Loket Gemeenten (SLOG) buiten beschouwing gelaten. De belangrijkste verklaring voor het verschil zijn gelegen in lagere personeelskosten, doordat nieuwe personeelsleden later zijn ingestroomd dan voorzien, terwijl de kosten voor extern personeel iets hoger uitviel. Verder werden meevallers gerealiseerd op de posten overige personeelskosten, automatiseringskosten, kantoorkosten en overige beheerskosten.

Dit laatste houdt ook verband met de doorloop van het project SLOG. Het exploitatieoverschot zal worden meegenomen als bestemmingsreserve SLOG en Elektronische Ketenberichten (EKB).

Doelmatigheid

Het beleidsuitgangspunt van de SUWI-wet is dat de opgedragen taken aan CWI, UWV en SVB zo doelmatig mogelijk worden uitgevoerd. Het betreft hier de doelmatigheid van de uitvoering als geheel, een geïsoleerde beschouwing per wet levert weinig informatie op met betrekking tot de doelmatigheid van de uitvoering.

Doelmatigheid omvat daarbij twee aspecten. Enerzijds de effectiviteit en anderzijds de kostenefficiency. De effectiviteit komt tot uiting in de prestatie-indicatoren op de diverse SUWI-doelen als werk boven uitkering en klantgerichtheid. Gegeven dit prestatieniveau en kwaliteit van de uitvoering dient voorts het kostenniveau zoveel mogelijk te worden beperkt, hetgeen inzicht geeft in de kostenefficiency. De efficiency dient overigens altijd in samenhang met de overige prestatie-indicatoren te worden bezien.

Tabel 6.3 Doelmatigheid CWI (x 1 mln)
 200220032004
Regulier   
Regulier basisbudget314,0314,0314,0
Efficiencyafspraak – 36,0– 52,0
Initieel budget 2002314,0278,0262,0
Bijstellingen 2002–2004   
Volume 16,048,4
Loon/prijs 11,015,0
Beleid54,627,016,4
Bestemmingsfonds   
Eigen middelen 26,244,2
Totaal begroting368,6358,2386,0
    
Incidenteel   
Transformatie54,440,26,5
Extra kosten CWI tgv boedel ABNL 21,611,8
Initieel budget 200254,461,818,3
Tabel 6.4 Doelmatigheid SVB (x 1 mln)
 200220032004
Regulier   
Regulier basisbudget217,2217,2217,2
Efficiencyafspraak   
Initieel budget 2002217,2217,2217,2
Bijstellingen 2002–2004   
Loon/prijs/volume 9,516,4
Beleid* 0,51,6
Efficiency– 1,7– 8,6– 24,9
Totaal realisatie215,5218,6210,3

* Handhaving en TAS

Tabel 6.5 Doelmatigheid UWV (x 1 mln)
 200220032004
Uitvoeringsbudget UWV1 583,01 432,51 332,8
Kwaliteitsimpuls30,460,4105,7
Transformatiebudget45,4105,7166,1
Migratiekosten81,0  
    
Totaal uitvoeringsbudget*1 739,81 598,61 604,6
    
Beleid90,8167,5
Volume, loon/prijs146,4179,0
    
Eindstanden1 739,81 835,81 951,1
waarvan: Regulier1 532,91 588,71 530,2
waarvan: Kwaliteit30,463,1111,4
waarvan: Transformatie45,4110,4149,7
waarvan: Migratie81,050,030,5
waarvan: Wet- en regelgevingsprojecten50,123,7129,3
 1 739,81 835,81 951,1

* Prijs-/volumeniveau 2002

Hierboven is de ontwikkeling van de feitelijke kosten in 2004 van de diverse SUWI-organisaties ten opzichte van de begroting 2004 toegelicht.

Van belang voor de resultaten op doelmatigheid is uiteraard ook de efficiëntie van de uitvoeringsprocessen Met de invoering van SUWI is met de uitvoeringsorganisaties afgesproken dat zij zullen bezuinigen op hun uitvoeringskosten. Voor CWI en UWV is deze taakstelling 20% respectievelijk 25% over de periode 2002–2005. Voor de SVB heeft de SUWI-wet een beperkte invloed gehad. Reeds voor 2000 heeft de SVB een belangrijke efficiëntieslag gemaakt. Uit bovenstaande tabel blijkt dat de SVB deze lijn ook na 2001 heeft doorgetrokken.

Voor een daadwerkelijk inzicht in de mate van efficiency (vergelijkbaar voor alle SUWI-organisaties) dient het kostenniveau te worden geneutraliseerd voor externe factoren als loon-/prijs-, volume en beleidsontwikkelingen. Vanaf 2006 zal een dergelijke indicator als prestatie-indicator worden gehanteerd.

Rechtmatigheid

Tabel 6.6 Rechtmatigheidsscores per organisatie (in procenten)
 Realisatie 2002Realisatie 2003Realisatie 2004
UWV(distribueren)98,397,8 97,4
SVB99,699,899,9

Bron: UWV-, SVB-Jaarverslag

De rechtmatigheidpercentages bij de SVB voldoen ruim aan de rechtmatigheidsnorm van 99%. In 2004 is bijzondere aandacht besteed aan de rechtmatigheid van de Anw, die onder de norm van 99% uitkwam. Voor 2004 is ook voor de Anw de norm gehaald.

Bij het UWV is sprake van een dalende rechtmatigheidscore. Onder invloed van de complexiteit van de wetgeving, het omvangrijke transformatieproces en het grote aantal beleidsvoornemens dat door het UWV moet worden voorbereid komt de rechtmatigheid onder druk te staan.

In 2004 zijn door het UWV vooral verbetermaatregelen doorgevoerd bij de WW, REA, de BIA en de ZW. De rechtmatigheid van de eerste drie genoemde wetten is in 2004 licht verbeterd. Mede door een lichte afname van de rechtmatigheid van de WAO, die overigens nog wel boven de 99% uitkomt, is echter de totale rechtmatigheid in 2004 verder afgenomen. In het kader van het jaarplan 2005 is bij het UWV opnieuw aangedrongen om de rechtmatigheid te verhogen.

Licence