Base description which applies to whole site

nr. 1JAARVERSLAG 2008 HUIS DER KONINGIN (I)

Aangeboden 20 mei 2009

INHOUDSOPGAVE blz.

A.Algemeen4
1.Dechargeverlening4
   
BJaarrekening7
2.Verantwoordingsstaat van het Huis der Koningin7
3.Financiële toelichting bij de verantwoordingsstaat8
4.Saldibalans met toelichting9
   
Bijlage: 
   
Overige uitgaven in andere jaarverslagen10

A. ALGEMEEN

1. DECHARGEVERLENING

Verzoek tot dechargeverlening van de Minister van Algemene Zaken aan de Voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide kamers van de Staten-Generaal de Minister van Algemene Zaken decharge te verlenen over het in het jaar 2008 gevoerde financiële beheer met betrekking tot de uitvoering van de begroting van het Huis der Koningin.

DE MINISTER-PRESIDENT, Minister van Algemene Zaken,

Mr. dr. J.P. Balkenende

Dechargeverlening door de Tweede Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Tweede Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Dechargeverlening door de Eerste Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Eerste Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.

B. JAARREKENING

2. VERANTWOORDINGSSTAAT VAN HET HUIS DER KONINGIN

Verantwoordingsstaat 2008 van het Huis der Koningin (I)Bedragen x € 1000

  (1)(2)(3) = (2) – (1)
Art.OmschrijvingOorspronkelijk vastgestelde begrotingRealisatie1Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting
  Verplich-tingenUitgavenVerplich-tingenUitgavenVerplich-tingenUitgaven
Totaal  6 120 6 102 + 24
        
01Uitkering aan de leden van het Koninklijk Huis6 1026 1026 1266 126+ 24+ 24

1 De gerealiseerde bedragen zijn steeds naar boven afgerond op € 1 000

3. FINANCIËLE TOELICHTING BIJ DE VERANTWOORDINGSSTAAT

Een hogere loon- en prijsontwikkeling dan waarmee bij het opstellen van de begroting rekening is gehouden leidt tot een hogere realisatie t.o.v. het bedrag dat is begroot.

De realisatie zoals opgenomen in de verantwoordingsstaat, is als volgt samengesteld waarbij wordt opgemerkt dat de totale uitkering is samengesteld uit drie componenten n.l. een A-, een B- en een C-component.

De A-component heeft betrekking op de uitgaven van personeel. Dit betreft personeelsuitgaven van degenen, die hun instructie rechtstreeks van de Koningin ontvangen en/of in de onmiddellijke omgeving van de Koningin verkeren en voor wie het dienstverband zich grotendeels in de familiesfeer voltrekt.

De B-component heeft betrekking op de overige niet personele uitgaven terwijl de C-component betrekking heeft op het inkomensbestanddeel.

Uitkering aan:

Bedragen x € 1000
 ABCTotaal
De Koningin1 5821 8567814 219
Prins Willem-Alexander3094732311 013
Prinses Máxima309354231894
    6 126

4. SALDIBALANS MET TOELICHTING

Saldibalans van het Huis der Koningin (I) per 31 december 2008Bedragen x € 1000
1)Uitgaven ten laste van de begroting6 1262)Ontvangsten ten gunste van de begroting0
      
3)Liquide middelen0   
      
4)rekening-courant RHB KH Begr. I04a)rekening-courant Min v AZ RHB– 6 126
      
5)Uitgaven buiten begrotingsverband06)Ontvangsten buiten begrotingsverband0
 (= intra-comptabele vorderingen)  (= intra-comptabele schulden) 
7)Openstaande rechten07a)Tegenrekening openstaande rechten0
      
8)Extra-comptabele vorderingen08a)Tegenrekening extra-comptabele Vordering0
      
9a)Tegenrekening extra-comptabele schulden09)Extra-comptabele schulden0
      
10)Voorschotten010a)Tegenrekening voorschotten0
      
11a)Tegenrekening garantieverplichtingen011)Garantieverplichtingen0
      
12a)Tegenrekening openstaande verplichtingen012)Openstaande verplichtingen0
      
13)Deelnemingen013a)Tegenrekening deelnemingen0
      
 Totaal6 126 Totaal– 6 126

Toelichting

1) Begrotingsuitgaven

Voor een toelichting wordt verwezen naar hoofdstuk 3 van deze financiële verantwoording.

BIJLAGE: OVERIGE UITGAVEN IN ANDERE JAARVERSLAGEN

Bij de behandeling van de begroting 2008 van het Huis der Koningin in de Tweede Kamer alsmede naar aanleiding van het verantwoordingdebat over 2007 is toegezegd een inzage te geven in de functionele declarabele en overige uitgaven in andere begrotingen die te relateren zijn aan het Koninklijk Huis.

In deze verantwoording over 2008 is aangesloten bij de opzet zoals die gekozen is voor de begroting 2009 in afwachting van de in de begroting 2010 op te nemen nieuwe opzet van de begroting. Ten behoeve van de voorbereiding van de nieuwe opzet is een interdepartementale stuurgroep ingesteld en voormalig minister van Financiën dr. G. Zalm was bereid om als onafhankelijk voorzitter van deze stuurgroep op te treden. Het rapport van deze stuurgroep alsmede het kabinetsstandpunt daarbij is op 6 maart 2009 naar de Tweede Kamer gezonden (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 700 I, nr. 5). Tot de verantwoording over de begroting 2010 zal echter nog op de tot nu toe gebruikelijke wijze worden gerapporteerd.

In de toelichting op de declarabele uitgaven wordt informatie verstrekt over de aard van de materiële uitgaven. Voor wat betreft de overige uitgaven wordt ten opzichte van voorgaande jaren een onderscheid gemaakt in een aantal uitgavencategorieën per ministerie en worden de uitgavencategorieën nader toegelicht.

A) Functioneel declarabele uitgaven 2008 in andere jaarverslagen

In onderstaande tabel zijn de bedragen vermeld die zijn opgenomen in de begroting van het in de tabel vermelde ministerie. Het betreft uitgaven die door de Dienst Koninklijk Huis worden verricht en op declaratiebasis in rekening worden gebracht bij het desbetreffende ministerie. Jaarlijks wordt een accountantsverklaring opgesteld over de hiervoor bedoelde declaraties.

bedragen * € 1 000
omschrijvingbegroot inclusief wijzigingen*realisatieoverschot, tekort (-)
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties   
personeel en materieel10 24111 294– 1 053
    
Verkeer en Waterstaat   
personeel en materieel5 3745 3740
    
Wonen, Wijken en Integratie   
personeel en materieel4 8744 8740
    
totaal20 48921 542– 1 053

* Betreft mutaties zoals opgenomen in de eerste en tweede suppletore begrotingswet.

Toelichting:

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De personeelsuitgaven hebben betrekking de personeelsinzet ten behoeve van o.a. telefonie/ICT, departement van de Hofmaarschalk, Koninklijk Huisarchief en de ondersteunende functies zijnde de secretariaten, personeelszaken en thesaurie. De materiële uitgaven betreffen uitgaven van facilitaire aard, zoals bureauvoorzieningen en uitgaven voor accountantscontrole en advisering.

Het verschil tussen begroting en realisatie wordt onder andere verklaard doordat de begroting van BZK niet overeenkomstig de raming van het Koninklijk Huis is. Met ingang van begrotingsjaar 2009 is dit gecorrigeerd.

Verkeer en Waterstaat

De uitgaven voor personeel betreffen de personeelsinzet voor het Koninklijk staldepartement. Hierbij is te denken aan leiding, ondersteunende functies, chauffeurs/monteurs, koetsiers en onderhoudspersoneel. De materiële uitgaven hebben betrekking op de instandhouding van het rijtuigenpark (auto’s, trein, paarden en rijtuigen) en uitgaven voor de accountantscontrole en telecommunicatie.

Wonen, Wijken en Integratie

De personeelsinzet betreft ondersteunende en facilitaire functies voor de locaties Paleis Huis den Bosch, Paleis Noordeinde en het Koninklijk Paleis te Amsterdam. De materiële uitgaven betreffen de beheerskosten voor paleizen en parken alsmede de verwarming en verlichting voor de drie hiervoor genoemde locaties.Tenslotte is hier ook sprake van een tegemoetkoming aan de infrastructuuruitgaven (zoals wildroosters) voor het faunabeheer van Kroondomein Het Loo en van uitgaven voor accountantscontrole en -advies.

De Rijksgebouwendienst verwerkt de declaratie(s) en ontvangt daarvoor jaarlijks een voorschot van het moederdepartement. Het voorschot wordt na afloop van het betreffende jaar met het moederdepartement afgerekend op basis van de werkelijk door de Rijksgebouwendienst gemaakte kosten.

B) Overige uitgaven 2008 in andere jaarverslagen

De bedragen zoals opgenomen in het navolgende overzicht betreffen uitgaven die door de in het overzicht genoemde ministeries worden verricht en verantwoord ten laste van de begroting van dat ministerie. Deze uitgaven vallen derhalve onder de reguliere accountantscontrole van het betreffende ministerie.

bedragen * € 1 000
omschrijvingbegroot inclusief wijzigingen*realisatieoverschot tekort(–)
Kabinet der Koningin2 3582 31543
personeel1 7691 775– 6
materieel58954049
    
Algemene Zaken/Rijksvoorlichtingsdienst1 095987108
personeel900908– 8
materieel19579116
    
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties13 00014 352– 1 352
beveiliging, personeel10 00011 027– 1 027
beveiliging, materieel3 0003 325– 325
    
Buitenlandse Zaken1 5801 55426
staatsbezoeken1 2951 065230
overige bezoeken120247– 127
evenementen165242– 77
    
Defensie28 96728 595372
personeel1 5091 862– 353
beveiliging27 09826 187911
luchttransport220478– 258
onderhoud Groene Draeck1406872
    
Verkeer en Waterstaat32931712
inzet regeringsvliegtuig22620224
inhuur civiele luchtvaartuigen103115– 12
    
Wonen, Wijken en Integratie43 17743 177 
structurele uitgaven paleizen4 7564 7560
investerings-/ en renovatieprojecten38 42138 4210
    
Totaal90 50691 297– 791

* betreft mutaties van eerste en tweede suppletore begrotingswet

Toelichting:

Kabinet der Koningin

Dit betreft de uitgaven die noodzakelijk zijn voor de ambtelijke ondersteuning van de Koningin bij de uitoefening van haar staatsrechtelijke taken en de bewaring van alle oorspronkelijke staatsstukken.

De personele inzet voor de uitvoering van deze taken was in 2008 30 fte’s. De materiële uitgaven betreffen voornamelijk apparaatsuitgaven.

Algemene Zaken/Rijksvoorlichtingsdienst (RVD)

De personele en materiële uitgaven van de RVD zijn in overwegende mate toe te schrijven aan mediabegeleiding, begeleiding bij bezoeken, communicatie-advisering en publiciteit. De personeelsinzet voor de uitvoering van deze activiteiten was in het verslagjaar ca. 10 fte’s.

Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Dit betreft de uitgaven voor de beveiliging van leden van het Koninklijk Huis en gasten van het Koninklijk Huis door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging van het Korps Landelijke Politiediensten. De stijging van de personeelsuitgaven wordt met name veroorzaakt door effecten als gevolg van de CAO politie Nederland en de toename van opleidingsuitgaven.

Buitenlandse Zaken

De post staatsbezoeken omvat zowel de inkomende als uitgaande staatsbezoeken. Onder de overige bezoeken zijn de uitgaven vermeld van officiële bezoeken en werkbezoeken door onder meer de Prins van Oranje en Prinses Máxima. De evenementen betreffen o.a. uitgaven voor de jaarlijkse Nieuwjaarsontvangst door Hare Majesteit de Koningin en diners met leden van het corps diplomatiek.

Evenals in voorgaande jaren hebben bovengenoemde uitgaven uitsluitend betrekking op door het Koninklijk Huis gedeclareerde uitgaven betreffende deze activiteiten.

Defensie

De post personeel heeft betrekking op de uitgaven van de inzet van defensiepersoneel. De post beveiliging heeft betrekking op de uitgaven van de inzet van de marechaussee die de beveiliging van leden van het Koninklijk Huis als taak heeft. De post luchttransport betreft de uitgaven van het luchttransport van Hare Majesteit de Koningin en overige leden van het Koninklijk Huis. Deze komen voor rekening van Defensie indien de vluchten in het openbaar belang worden uitgevoerd, of indien privévluchten binnen de bij ministeriële regeling vastgestelde franchise blijven van 65 uur vastvleugelige inzet (Gulfstream of Fokker 50) en 30 uur helikopterinzet (Alouette III). Het verschil tussen begroting en realisatie wordt veroorzaakt door een verschil in de presentatie. In de begroting 2008 voor het luchttransport zijn de uitgaven verbonden aan vluchten in het openbaar belang niet opgenomen. In de realisatie zijn deze uitgaven echter wel opgenomen; dit met het oog op de consistentie met realisatie over 2007. De uitgaven van het onderhoud aan de Groene Draeck bestaan uit het materiaal en de uren die door het marinebedrijf aan het onderhoud zijn besteed alsmede de uitgaven verbonden aan uitbestede werkzaamheden.

Verkeer en Waterstaat

Op de begroting van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) staan op grond van het ’Besluit gebruik regeringsvliegtuig en andere luchtvaartuigen in beheer bij het Rijk’, de uitgaven voor de inzet van het regeringsvliegtuig voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis en de uitgaven voor de inhuur van civiele luchtvaartuigen in het geval dat het regeringsvliegtuig niet beschikbaar is. Inzet van luchtvaartuigen onder verantwoordelijkheid van andere departementen wordt op de desbetreffende begrotingen verantwoord. Zoals toegezegd bij de beantwoording van de Kamervraag bij de begroting 2008 van het Huis der Koningin (Kamerstukken II, 2007–2008, 31 200 I, nr. 9), is de raming voor de inzet van luchtvaartuigen voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis in de tweede suppletore begroting op basis van de realisatie bijgesteld.

Wonen, Wijken en Integratie

De structurele uitgaven zijn uitgaven voor het reguliere onderhoud en de instandhouding van paleizen en kroonmeubilair waarvan de Staat der Nederlanden eigenaar is en die ter beschikking zijn gesteld aan de Koning. Het gaat om het Paleis Noordeinde, inclusief de Koninklijke Stallen en Noordeinde 66 en 70–72 en Paleis Huis ten Bosch in ’s-Gravenhage en het Koninklijk Paleis te Amsterdam. Tevens zijn uitgaven verricht om onderhoud uit te voeren aan beveiligingselementen voor woon- en werkverblijven van de leden van het Koninklijk Huis. Tot slot is huur betaald voor een gedeelte van een pand aan het Noordeinde dat in gebruik is als secretariaat van Prinses Máxima. Op dit moment vindt een grote renovatie plaats van het Koninklijk Paleis te Amsterdam.

De uitgaven voor de investerings- of grote renovatieprojecten zijn niet structureel maar eenmalig. De Rijksgebouwendienst voert de werkzaamheden uit en ontvangt daarvoor jaarlijks een voorschot van het moederdepartement. Het voorschot wordt na afloop van het betreffende jaar met het moederdepartement afgerekend op basis van de werkelijk door de Rijksgebouwendienst gemaakte kosten.

Licence