Belangrijke aandacht ging in 2011 uit naar de Spoedaanpakprojecten. De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk 30 wegprojecten met spoed op te pakken. Doelstelling was eind mei 2011 30 schoppen in de grond te hebben en 10 projecten te hebben opgeleverd.
Eind mei 2011 was van 28 projecten de uitvoering gestart en was bij 16 projecten de weg opengesteld voor verkeer. De twee projecten die in mei nog niet in uitvoering waren betroffen de A2 Den Bosch – Eindhoven en A1 ’t Gooi. Het project A2 Den Bosch – Eindhoven is vertraagd door het grote aantal reacties op het Ontwerp-Tracebesluit. Deze reacties hebben geleid tot een Tracebesluit, waarna nog in 2011 gestart is met de realisatie. Bij het project A1 ’t Gooi is vertraging ontstaan door een tussenuitspraak van de Raad van State om een nadere onderbouwing van cijfers aan te leveren. Het project is inmiddels onherroepelijk geworden. Dit project is ondanks deze vertraging in 2011 nog opengesteld.
Opgeleverde projecten | Gestarte en opgeleverde projecten | Gestarte projecten |
---|---|---|
A9 Velsen – Raasdorp1 | A9 Alkmaar – Uitgeest1 | A2 Den Bosch – Eindhoven1 |
A9 Raasdorp – Badhoevedorp1 | A2 Oudenrijn – Everdingen | A2 Maasbracht – Geleen1 A12 Waterberg- Velperbroek1 |
A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad west oostbaan1 | A15 Maasvlakte – Vaanplein | |
A4 Badhoevedorp – Nieuwe Meer1 | A1 't Gooi1 | A29 Knooppunt Vaanplein – Aansluiting Barendrecht |
A10 Nieuwe meer – Amstel1 | A50 Ewijk – Valburg | |
A27 Everdingen – Lunetten1 | N31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden | |
A1 Watergraafsmeer – Diemen1 | A12 Lunetten – Veenendaal | |
A28 Hattemerbroek – Lankhorst1 | A27 Lunetten – Rijnsweerd | |
A12 Zoetermeer- Zoetermeer Centrum | A28 Utrecht Amersfoort | |
A50 Valburg – Grijsoord | ||
N57 Rondweg Middelburg – Veersedam | ||
A2 Sint Joost – Urmond | ||
A12 Utrecht – Bunnik | ||
N9 Koedijk – De Stolpen |
In 2011 zijn tevens verschillende ontwerp- en definitieve besluiten vastgesteld. Het gaat hierbij om de Spoedaanpakprojecten en de reguliere MIRT-projecten. Voor nadere informatie wordt verwezen naar artikel 34.01 van de verantwoording hoofdstuk XII van IenM.
uitgaven 2011 in EUR mln. | Gereed | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | begroting | Realisatie | Verschil | Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN1 | Verschil a.g.v. uitvoering | Begroting 2011 | Realisatie 2011 | |
CATEGORIE 0 | ||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||
ZSM 1+ 2 (spoedwet wegverbreding) | 484 | 262 | – 222 | – 22 | – 200 | 2014 | 2014 | |
Dynamisch verkeersmanagement | 28 | 34 | 6 | 6 | 2012 | 2012 | ||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 17 | 0 | – 17 | – 1 | – 16 | 2011 | 2011 | |
Schiphol/Adam-Almere | 0 | 56 | 56 | 56 | ||||
N9 Koedijk-De Stolpen | 10 | 9 | – 1 | – 1 | 2011 | 2011 | ||
Projecten Utrecht | ||||||||
A2 Holendrecht-Oudenrijn | 150 | 98 | – 52 | – 11 | – 41 | 2012 | 2012 | |
RW2 Ouderijn-Everdingen | 52 | 59 | 7 | 4 | 3 | 2012 | 2012 | |
RW 28 Utr-Amersfoort | 99 | 39 | – 60 | – 15 | – 45 | 2012 | 2012 | |
Projecten zuidvleugel | ||||||||
RW4 Burgerv-Leiden | 89 | 74 | – 15 | – 14 | – 1 | 2014 | 2012 | |
RW4 Delft-Schiedam | 0 | 16 | 16 | 16 | 2015 | |||
A12 Z'meer=Z'meer centrum | 0 | 19 | 19 | 19 | 2015 | |||
A15 Maasvlakte Vaanplein | 221 | – 0 | – 221 | – 23 | – 198 | 2015 | ||
Projecten Zuidwestelijke delta | ||||||||
N57 Veersedam-Middelburg | 26 | 33 | 7 | – 1 | 8 | 2011 | 2011 | |
Projecten Limburg | ||||||||
RW2 Maasbr-Geleen 1e fase | 77 | 80 | 3 | – 8 | 11 | 2013 | 2013 | |
A73/74 Venlo-Maasbracht ism A74, N68 en OTR | 19 | 18 | – 1 | – 1 | 2008 | |||
A74 Venlo | 60 | 67 | 7 | – 2 | 9 | 2012 | ||
RW2 Pass Maastricht | 0 | 70 | 70 | 70 | 2016 | |||
A2/A67 Maatregelenpakket Limburg | 28 | 2 | – 26 | – 26 | 2010/2015 | 2010/2015 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A1 Apeldoorn-Deventer Oost | 0 | 0 | 0 | |||||
RW50 Ewijk-Valburg | 0 | 60 | 60 | 60 | 2014 | |||
RW4 Dint excl Halst | 0 | 28 | 28 | 28 | 2012 | |||
A2 Everdingen-Deil-Zaltbommel-Empel | 53 | 9 | – 44 | – 6 | – 38 | 2010/2011 | 2011 | |
N34 Omleiding om Ommen | 8 | 4 | – 4 | – 1 | – 3 | 2011 | 2011 | |
N35 Zwolle-Almelo (traverse Nijverdal) | 49 | 50 | 1 | – 4 | 4 | 2013 | 2014 | |
RW50 viad Hanzeln | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
N50 Ramspol-Ens | 35 | 48 | 13 | 13 | 2013 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 0 | 17 | 17 | 17 | 2014 | |||
A7 Rondweg Sneek | 21 | 17 | – 4 | – 3 | – 1 | 2010 | 2010 | |
Overig | ||||||||
Kleine projecten / Afronding projecten | 49 | 25 | – 24 | – 16 | – 8 | nvt | ||
programma aansluitingen | 35 | 21 | – 14 | – 3 | – 11 | |||
Quick Wins FES | 20 | 8 | – 12 | – 2 | – 10 | |||
Afronding | – 1 | – 1 | 0 | 0 | 2011 | 2011 | ||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planstusieprojecten | 32 | 119 | 87 | 87 | ||||
Totaal | 1 661 | 1 342 | – 319 | – 127 | – 192 |
NB: In de in 2011 aangeboden suppletoire begrotingen zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen, waarin de begrotingsmutaties op projectniveau tussen de verschillende suppletoire wetten zichtbaar zijn gemaakt. Hiervan zijn de belangrijkste mutaties voorzien van een toelichting
Projecten met een a. gemarkeerd hebben in 2010 voor het eerst realisatieuitgaven gehad. Deze projecten komen niet voor in de begroting.
projecten met een p. gemarkeerd zijn projecten waarvoor voorbereidingskosten van planstudieprojecten gemaakt. Deze waren reeds op deze wijze opgenomen in de begroting.
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging mutatie RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de toelichting bij deze verantwoording en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3 , 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6 .
De lagere uitputting bij ZSM wordt onder meer verklaard door de conversie naar de bekostigingssystematiek en het overhevelen van het budget van het project A12 Lunetten – Veenendaal (als onderdeel van ZSM) naar art 12.04.
De hogere uitputting is het gevolg van de meer benodigde voorbereidingstijd van dit project in 2010, waardoor werkzaamheden zijn doorgeschoven in 2011.
Het oorspronkelijke plan van dit project is bijgesteld, waarbij gekozen wordt voor minder systemen langs de weg en incar-informatie wordt meegenomen. Voor deze planwijziging was akkoord nodig van de regionale partners, waardoor het project is vertraagd en er geen uitgaven zijn gedaan in 2011.
De lagere uitputting wordt met name veroorzaakt door de extra uitgaven in 2010 als gevolg van voorspoedige uitvoering van het deelproject Maarssen-Holendrecht.
De hogere uitgaven zijn met name het gevolg van een vertraging in de aanbesteding in 2010, waardoor uitgaven zijn doorgeschoven naar 2011.
Door vertraging van het Wegaanpassingsbesluit en de daarmee samenhangende start van de realisatie van het MIRT-project, zijn eerder geraamde betalingen doorgeschoven naar later jaren.
Door een versnelling op het Noordelijk deel van dit project en een hogere productie op het zuidelijke deel in 2010, waren de uitgaven in 2011 lager dan begroot.
Dit project is in 2011 overgeheveld naar het artikelonderdeel Geïntegreerde contractvormen (12.04)
Onder meer door het honoreren van een claim van de aannemer zijn meer uitgaven gedaan dan in 2010. In deze kosten was niet voorzien binnen het taakstellend budget.
Betaling van de bijdrage aan de provincie Limburg, die de aansluiting Nuth zal uitvoeren, zal direct na een onherroepelijk Provinciaal Inrichtingsplan worden gedaan. Dit wordt verwacht in 2012.
Om hinder op dit gedeelte van de A1 te beperken zal dit project uitgevoerd worden in combinatie met A1 Beekbergen – Apeldoorn zuid, hierdoor zal het in 2011 geplande budget (in de begroting stond een budet van 4K euro) later worden uitgegeven.
De lagere realisatie op dit project wordt onder meer veroorzaakt door een meevaller van € 10 miljoen op dit project en doordat een deel van de betalingen die voor 2011 gepland stond al in 2010 is voldaan.