Base description which applies to whole site

12.03.01 Realisatieprogramma hoofdwegennet

Belangrijke aandacht ging in 2011 uit naar de Spoedaanpakprojecten. De wet Versnelling Besluitvorming Wegprojecten (Kamerstukken II, 2008–2009, 31 721, nr. A) maakt het mogelijk 30 wegprojecten met spoed op te pakken. Doelstelling was eind mei 2011 30 schoppen in de grond te hebben en 10 projecten te hebben opgeleverd.

Eind mei 2011 was van 28 projecten de uitvoering gestart en was bij 16 projecten de weg opengesteld voor verkeer. De twee projecten die in mei nog niet in uitvoering waren betroffen de A2 Den Bosch – Eindhoven en A1 ’t Gooi. Het project A2 Den Bosch – Eindhoven is vertraagd door het grote aantal reacties op het Ontwerp-Tracebesluit. Deze reacties hebben geleid tot een Tracebesluit, waarna nog in 2011 gestart is met de realisatie. Bij het project A1 ’t Gooi is vertraging ontstaan door een tussenuitspraak van de Raad van State om een nadere onderbouwing van cijfers aan te leveren. Het project is inmiddels onherroepelijk geworden. Dit project is ondanks deze vertraging in 2011 nog opengesteld.

Opgeleverde projecten

Gestarte en opgeleverde projecten

Gestarte projecten

A9 Velsen – Raasdorp1

A9 Alkmaar – Uitgeest1

A2 Den Bosch – Eindhoven1

A9 Raasdorp – Badhoevedorp1

A2 Oudenrijn – Everdingen

A2 Maasbracht – Geleen1

A12 Waterberg- Velperbroek1

A1/A6 Diemen-Muiderberg-Almere Stad west oostbaan1

 

A15 Maasvlakte – Vaanplein

A4 Badhoevedorp – Nieuwe Meer1

A1 't Gooi1

A29 Knooppunt Vaanplein – Aansluiting Barendrecht

A10 Nieuwe meer – Amstel1

 

A50 Ewijk – Valburg

A27 Everdingen – Lunetten1

 

N31 Leeuwarden (Haak om Leeuwarden

A1 Watergraafsmeer – Diemen1

 

A12 Lunetten – Veenendaal

A28 Hattemerbroek – Lankhorst1

 

A27 Lunetten – Rijnsweerd

A12 Zoetermeer- Zoetermeer Centrum

 

A28 Utrecht Amersfoort

A50 Valburg – Grijsoord

   

N57 Rondweg Middelburg – Veersedam

   

A2 Sint Joost – Urmond

   

A12 Utrecht – Bunnik

   

N9 Koedijk – De Stolpen

   
1

Spoedaanpak projecten.

In 2011 zijn tevens verschillende ontwerp- en definitieve besluiten vastgesteld. Het gaat hierbij om de Spoedaanpakprojecten en de reguliere MIRT-projecten. Voor nadere informatie wordt verwezen naar artikel 34.01 van de verantwoording hoofdstuk XII van IenM.

Realisatieprogramma Hoofdwegennet (IF art. 12.03.01)
 

uitgaven 2011 in EUR mln.

   

Gereed

 

Projectomschrijving

begroting

Realisatie

Verschil

Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN1

Verschil a.g.v. uitvoering

Begroting 2011

Realisatie 2011

 

CATEGORIE 0

               

Projecten Nationaal

               

ZSM 1+ 2 (spoedwet wegverbreding)

484

262

– 222

– 22

– 200

2014

2014

2

Dynamisch verkeersmanagement

28

34

6

 

6

2012

2012

3

Projecten Noordwest-Nederland

               

A10 Amsterdam praktijkproef FES

17

0

– 17

– 1

– 16

2011

2011

4

Schiphol/Adam-Almere

0

56

56

 

56

   

a

N9 Koedijk-De Stolpen

10

9

– 1

 

– 1

2011

2011

 

Projecten Utrecht

               

A2 Holendrecht-Oudenrijn

150

98

– 52

– 11

– 41

2012

2012

5

RW2 Ouderijn-Everdingen

52

59

7

4

3

2012

2012

6

RW 28 Utr-Amersfoort

99

39

– 60

– 15

– 45

2012

2012

7

Projecten zuidvleugel

               

RW4 Burgerv-Leiden

89

74

– 15

– 14

– 1

2014

2012

8

RW4 Delft-Schiedam

0

16

16

 

16

 

2015

a

A12 Z'meer=Z'meer centrum

0

19

19

 

19

 

2015

a

A15 Maasvlakte Vaanplein

221

– 0

– 221

– 23

– 198

2015

 

9

Projecten Zuidwestelijke delta

               

N57 Veersedam-Middelburg

26

33

7

– 1

8

2011

2011

10

Projecten Limburg

               

RW2 Maasbr-Geleen 1e fase

77

80

3

– 8

11

2013

2013

 

A73/74 Venlo-Maasbracht ism A74, N68 en OTR

19

18

– 1

 

– 1

2008

   

A74 Venlo

60

67

7

– 2

9

 

2012

p

RW2 Pass Maastricht

0

70

70

 

70

 

2016

a

A2/A67 Maatregelenpakket Limburg

28

2

– 26

 

– 26

2010/2015

2010/2015

11

Projecten Oost-Nederland

               

A1 Apeldoorn-Deventer Oost

 

0

0

 

0

   

12

RW50 Ewijk-Valburg

0

60

60

 

60

 

2014

a

RW4 Dint excl Halst

0

28

28

 

28

 

2012

a

A2 Everdingen-Deil-Zaltbommel-Empel

53

9

– 44

– 6

– 38

2010/2011

2011

13

N34 Omleiding om Ommen

8

4

– 4

– 1

– 3

2011

2011

 

N35 Zwolle-Almelo (traverse Nijverdal)

49

50

1

– 4

4

2013

2014

 

RW50 viad Hanzeln

0

0

0

 

0

     

N50 Ramspol-Ens

35

48

13

 

13

2013

 

14

Projecten Noord-Nederland

               

N31 Leeuwarden (De Haak)

0

17

17

 

17

 

2014

a

A7 Rondweg Sneek

21

17

– 4

– 3

– 1

2010

2010

 

Overig

               

Kleine projecten / Afronding projecten

49

25

– 24

– 16

– 8

nvt

   

programma aansluitingen

35

21

– 14

– 3

– 11

   

15

Quick Wins FES

20

8

– 12

– 2

– 10

     

Afronding

– 1

– 1

0

 

0

2011

2011

 

Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planstusieprojecten

32

119

87

 

87

     

Totaal

1 661

1 342

– 319

– 127

– 192

     

NB: In de in 2011 aangeboden suppletoire begrotingen zijn projecttabellen met de realisatieprojecten opgenomen, waarin de begrotingsmutaties op projectniveau tussen de verschillende suppletoire wetten zichtbaar zijn gemaakt. Hiervan zijn de belangrijkste mutaties voorzien van een toelichting

a

Projecten met een a. gemarkeerd hebben in 2010 voor het eerst realisatieuitgaven gehad. Deze projecten komen niet voor in de begroting.

p

projecten met een p. gemarkeerd zijn projecten waarvoor voorbereidingskosten van planstudieprojecten gemaakt. Deze waren reeds op deze wijze opgenomen in de begroting.

1

De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging mutatie RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de toelichting bij deze verantwoording en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011 (resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3 , 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6 .

2

De lagere uitputting bij ZSM wordt onder meer verklaard door de conversie naar de bekostigingssystematiek en het overhevelen van het budget van het project A12 Lunetten – Veenendaal (als onderdeel van ZSM) naar art 12.04.

3

De hogere uitputting is het gevolg van de meer benodigde voorbereidingstijd van dit project in 2010, waardoor werkzaamheden zijn doorgeschoven in 2011.

4

Het oorspronkelijke plan van dit project is bijgesteld, waarbij gekozen wordt voor minder systemen langs de weg en incar-informatie wordt meegenomen. Voor deze planwijziging was akkoord nodig van de regionale partners, waardoor het project is vertraagd en er geen uitgaven zijn gedaan in 2011.

5

De lagere uitputting wordt met name veroorzaakt door de extra uitgaven in 2010 als gevolg van voorspoedige uitvoering van het deelproject Maarssen-Holendrecht.

6

De hogere uitgaven zijn met name het gevolg van een vertraging in de aanbesteding in 2010, waardoor uitgaven zijn doorgeschoven naar 2011.

7

Door vertraging van het Wegaanpassingsbesluit en de daarmee samenhangende start van de realisatie van het MIRT-project, zijn eerder geraamde betalingen doorgeschoven naar later jaren.

8

Door een versnelling op het Noordelijk deel van dit project en een hogere productie op het zuidelijke deel in 2010, waren de uitgaven in 2011 lager dan begroot.

9

Dit project is in 2011 overgeheveld naar het artikelonderdeel Geïntegreerde contractvormen (12.04)

10

Onder meer door het honoreren van een claim van de aannemer zijn meer uitgaven gedaan dan in 2010. In deze kosten was niet voorzien binnen het taakstellend budget.

11

Betaling van de bijdrage aan de provincie Limburg, die de aansluiting Nuth zal uitvoeren, zal direct na een onherroepelijk Provinciaal Inrichtingsplan worden gedaan. Dit wordt verwacht in 2012.

12

Om hinder op dit gedeelte van de A1 te beperken zal dit project uitgevoerd worden in combinatie met A1 Beekbergen – Apeldoorn zuid, hierdoor zal het in 2011 geplande budget (in de begroting stond een budet van 4K euro) later worden uitgegeven.

13

De lagere realisatie op dit project wordt onder meer veroorzaakt door een meevaller van € 10 miljoen op dit project en doordat een deel van de betalingen die voor 2011 gepland stond al in 2010 is voldaan.

14

De hogere realisatie wordt enerzijds verklaard door de voortvarende uitvoering in 2011 en anderzijds is er sprake van een budgettaire tegenvaller als gevolg van een conflict tussen Rijkswaterstaat en de aannemer.

15

De realisatie van het programma aansluitingen wordt uitgevoerd door derden, waarbij IenM 50% bijdraagt in de kosten. Door vertraging in de uitvoering zijn betalingen die in 2011 gepland stonden, doorgeschoven naar 2012.

Licence