De activiteiten binnen het basispakket verkeersmanagement worden uitgevoerd om een vlotter en veiliger scheepvaartverkeer op het hoofdvaarwegennet te realiseren.
Bij verkeersmanagement gaat het met name om de volgende activiteiten:
-
• verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering;
-
• monitoring en informatieverstrekking;
-
• vergunningverlening en handhaving;
-
• crisisbeheersing en preventie.
Meetbare gegevens
Bron: Rijkswaterstaat
Basispakket | Indicator | % waarop de passeertijd wordt gerealiseerd: | Norm | Streefwaarde 2011 | Realisatie 2011 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Verkeersmanagement | De passeertijd betreft de tijd die het kost voor schepen om sluizen en bruggen te passeren. Het IVS (Informatie en Volgsysteem voor de Scheepvaart) registreert deze tijd. De norm voor de passeertijd betreft een vastgesteld aantal minuten per sluis of brug dat moet worden gerealiseerd. | – Hoofdtransportas | 99 % | 80% | 67% | |
– Hoofdvaarweg | 90 % | 75% | 79% | |||
– Overige vaarweg | 85 % | 70% | 92% |
Bron: Rijkswaterstaat
De gerealiseerde passeertijden op de Hoofdtransportassen (HTA) voldoen in 2011 niet aan de streefwaarden (67% i.p.v. 80%). Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de lage score van de Volkeraksluizen bij Zuid-Holland en Sluizen Terneuzen bij Zeeland. Voor beide sluizen zijn verkenningen uitgevoerd. Voor de Volkeraksluizen wordt medio 2012 een voorkeursbesluit voor uitbreiding van de sluiscapaciteit verwacht. Voor de sluis Terneuzen wordt naar verwachting begin 2012 een planstudiebesluit genomen. De passeertijden voor de hoofd- en overige vaarwegen scoren overall gezien wel ruim voldoende.