Groot Variabel Onderhoud vaarwegen is opgebouwd uit twee onderdelen. Het eerste onderdeel betreft het Plan van Aanpak Beheer en onderhoud (Impuls). Dit betreft de projecten die zijn vastgelegd in het plan van aanpak beheer en onderhoud. Met dit plan van aanpak is in 2003 door de Tweede Kamer ingestemd. Het tweede onderdeel betreft het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma (NOMO AOV). De uitvoering van dit programma betrof oorspronkelijk de periode 2011 tot en met 2020. Voor dit programma is bij begroting 2009 een versnelling van de oplevering naar 2016 afgesproken.
Plan van Aanpak Beheer en Onderhoud (Impuls)
Het plan van aanpak voor het inlopen van achterstallig onderhoud, bestaat voor de Hoofdvaarwegen uit de volgende projecten:
Projecten | uitvoeringsperiode begroting | Huidige Uitvoeringsperiode | |
---|---|---|---|
– Amsterdam Rijnkanaal baggeren en renoveren sluizen en oevers | 2005–2010 | 2005–2011 | |
– Amsterdam-Lemmer/IJsselmeer | 2004–2012 | 2004–2012 | |
– Baggeren IJssel | 2008–2010 | 2008–2012 | |
– Vervanging vaartuigen | 2006–2009 | 2006–2010 | |
– Kanaal Gent-Terneuzen, baggeren en oevers | 2004–2011 | 2004–2010/2012 | |
– Maas: baggeren en kunstwerken | 2004–2010/2012 | 2004–2010/2012 | |
– Noordzeekanaal baggeren | 2004–2008 | 2004–2008 | |
– Rotterdam-België/ Zeeland: renovatie o.a. Volkeraksluizen en baggeren | 2005–2011 | 2005–2012 | |
– Rotterdam-Duitsland: baggeren en oevers | 2005–2009 | 2005–2009 | |
– Wrakkenberging | 2009–2011 | 2009–2011 | |
– Natte bruggen | 2004–2010/2016 | 2004–2011/2016 |
Bron: Rijkswaterstaat
De baggerwerkzaamheden aan het Zwolse Diep zijn al in 2010 afgerond. Het Groot Onderhoud aan de Houtribsluizen is gecombineerd met de werkzaamheden die voor de periode na 2010 aan de Houtribsluizen waren gepland. Dit deel van het project zal naar verwachting in 2012 worden opgeleverd.
Vanwege de extreem lage waterstanden en een week van mist in de maand november, heeft de aannemer zijn baggerwerkzaamheden in de IJssel moeten stilleggen. De veiligheid op de vaarweg dreigde in gevaar te komen, vanwege de zeer beperkte breedte van de vaargeul. Hierdoor schuift de oplevering net de jaargrens over en zal in het eerste kwartaal van 2012 gaan plaatsvinden.
Het baggerwerk is in 2009 opgeleverd. De civiele onderdelen zijn in 2010 opgeleverd. Het deelproject «Bewegingswerken West- en Middensluis» zal naar verwachting pas in 2012 worden opgeleverd. Om dit project met zo min mogelijk hinder voor de scheepvaart uit te voeren, bleek een langere uitvoeringsduur noodzakelijk.
De baggerwerkzaamheden zijn in 2009 opgeleverd. De gecombineerde renovatie van de Volkeraksluizen en de Haringvlietsluizen zal, naar verwachting, begin 2011 worden afgerond. Diverse werkzaamheden aan de sluizen in Zeeland (o.a. Hansweert) moeten in combinatie met de Modernisering Objectbediening Zeeland (MOBZ) worden uitgevoerd. De oplevering van het totale pakket aan maatregelen staat hierdoor nu voor 2012 gepland.
Het bergen van de Vinca Gorthon is in overleg met de aannemer gestaakt. Verwachting is dat bij begroting 2013 over de vervolgaanpak kan worden gerapporteerd.
De meeste bruggen zijn inmiddels opgeleverd. De Sint-Servaasbrug is in 2011 opgeleverd. De gecombineerde aanbesteding voor de bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal is in het najaar 2009 gestart. In overleg met gemeenten is een plan opgesteld om het gehele pakket aan bruggen over het Amsterdam-Rijnkanaal gefaseerd aan te pakken. De uitvoering is in 2011 gestart, volledige oplevering zal in 2016 plaatsvinden.
NOMO achterstallig onderhoud
Het NOMO Achterstallig Onderhoud Vaarwegen programma is opgebouwd uit de volgende projecten:
NOMO: Groot Variabel Onderhoud
Bron: Rijkswaterstaat
Enkele baggerwerkzaamheden (Westbuitenhaven, Krabbekreek) uit dit project zijn versneld opgepakt in het kader van de investeringsimpuls uit het Aanvullend Beleidsakkoord.
NOMO: Overig achterstallig onderhoud
Projecten | Indicatief budget (mln €) | Uitvoerings-periode begroting | Huidige planning | |
---|---|---|---|---|
Achterstallig basisonderhoud diverse regio’s | 144 | 2007–2016 | 2007–2016 | |
Onderhoud oevers en bodems Brabantse kanalen | 47 | 2009–2015 | 2009–2015 | |
Onderhoud Oevers en bodems vaarwegen Zuid-Holland | 79 | 2007–2015 | 2007–2016 | |
Renovatie kunstwerken Limburg en IJsselmeergebied | 88 | 2007–2016 | 2007–2016 | |
Onderhoud Oevers en bodems Maasroute | 70 | 2008–2016 | 2008–2016 | |
Aanpassing bodembescherming, sluizen en bruggen en overige kunstwerken i.v.m. hogere belasting Noord-Holland | 50 | 2011–2015 | 2011–2016 | |
Onderhoud vaargeulen NederRijn, IJssel, Twentekanalen/Meppelerdiep en Zwarte Water | 77 | 2009–2016 | 2009–2016 | |
Renovatie sluizen en in- en aflaatwerken Twentekanalen Delden/Hengelo en Spooldersluis | 0 | 2009–2013 | – | |
Renovatie stalen boogbruggen Utrecht | 62 | 2011–2016 | 2011–2016 | |
Totaal | 617 |
Bron: Rijkswaterstaat