Base description which applies to whole site

10.2 CENTRAAL JUSTITIEEL INCASSOBUREAU (CJIB)

Toelichting exploitatie 2011

Baten

De hogere «Omzet moederdepartement» is hoofdzakelijk te verklaren door extra ontvangen middelen in verband met projecten (onder andere «Voorschotregeling slachtoffers») en met de implementatie en uitvoering van de OM-afdoening. Deze middelen zijn vooral ingezet ter dekking van de hogere personeelskosten.

De lagere «Omzet overige departementen» is vooral het gevolg van lagere door te belasten kosten aan het College van Zorgverzekeraars (op basis van nacalculatie) in verband met het feit dat er minder zaken doorstromen naar de deurwaarder dan verwacht.

Door lagere aantallen WAHV-sancties blijven de ontvangen administratiekosten («omzet derden») achter bij de begroting.

Lasten

De hogere personele kosten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door inzet ten behoeve van de implementatie van de OM-afdoening en de invoer van strafbeschikkingen.

De lagere materiele kosten houden onder meer verband met de lagere productie ten opzichte van de begroting.

De lagere gerechtskosten zijn hoofdzakelijk te verklaren door lagere kosten ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten voor het College van Zorgverzekeraars, dit als gevolg van latere instroom dan voorzien.

De totale afschrijvingslasten liggen in lijn met de begroting. Ten opzichte van vorig jaar zijn de lagere immateriële afschrijvingskosten te verklaren door versnelde afschrijving van het Programma NoorderWint in 2010.

Voorzieningen

Voorzieningen 2011 x € 1 000

 Omschrijving

Stand per 01-01-2011

Vrijval in 2011

Dotatie in 2011

Onttrekking in 2011

Stand per 31-12-2011

FPU-plus

359

   

– 148

211

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen om medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen de feitelijke uitbetalingen.

Saldo Baten en Lasten

Het CJIB heeft over 2011 een negatief exploitatieresultaat van € 6 miljoen behaald. Het gevolg hiervan is dat het eigen vermogen onder de nulstand uitkomt. Volgens de regeling baten-lastendiensten is aanvulling tot tenminste de nulstand vereist. In overeenstemming met de Regeling baten- en lastendiensten 2011 wordt voorgesteld het negatieve exploitatieresultaat van 6 miljoen bij de voorjaarsnota te gaan herstellen binnen het lopende begrotingsjaar.

Doelmatigheid 2011 Bedragen x € 1
       

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2008

2009

2010

2011

2011

2011

CJIB-totaal:

           

FTE-totaal

 

913

929

943

943

0

Saldo van baten en lasten in %

 

– 2,4

1,8

– 6,0

0

– 6,0

             

WAHV- Sancties

           

Aantal

11 647 249

11 960 177

11 285 857

9 772 320

13 179 760

– 3 407 440

Kostprijs (x € 1)

4,15

4,94

5,18

5,42

5,76

– 0,34

Omzet (p*q)

48 336 083

59 083 274

58 460 739

52 965 974

75 915 418

– 22 949 443,2

% geïnde zaken binnen 1 jaar

95,7

95,7

95,6

95,5

95

0,5

             

Boetevonnissen 

           

Aantal

200 027

183 473

147 156

151 842

130 523

21 319

Kostprijs (x € 1)

54,54

69,92

70,70

68,87

48,94

19,93

Omzet (p*q)

10 909 473

12 828 432

10 417 173

10 457 359

6 387 796

4 069 563

% afgedane OH-zaken binnen 1 jaar

71,6

72,5

70,8

71,2

70

1,2

             

Transacties (t/m 2010 incl. OM-afdoeningen)

           

Aantal

561 801

565 804

467 155

290 142

155 472

134 670

Kostprijs (x € 1)

16,58

23,40

34,76

15,33

13,67

1,66

Omzet (p*q)

9 314 661

13 239 814

16 238 308

4 447 877

2 125 302

2 322 574,62

% geïnde zaken binnen 1 jaar

65,7

65,2

64,9

62,7

65

– 2,3

             

OM-afdoening

           

Aantal

   

39 105

180 464

277 983

– 97 519

Kostprijs (x € 1)

     

65,86

42,14

23,72

Omzet (p*q)

     

11 885 359

11 714 204

171 155

% geïnde zaken binnen 1 jaar

     

87,5

ntb.

 
             

Vrijheidsstraffen

           

Aantal

 

25 036

23 568

23 267

18 335

4 932

Kostprijs (x € 1)

 

115,97

73,35

98,78

58,70

40,08

Omzet (p*q)

 

2 903 425

1 728 713

2 298 314

1 076 265

1 222 050

             

Taakstraffen

           

Aantal

 

40 324

36 996

33 238

30 260

2 978

Kostprijs (x € 1)

 

50,38

25,90

40,18

31,33

8,85

Omzet (p*q)

 

2 031 523

958 196

1 335 503

948 046

387 457

             

Schadevergoedingsmaatregelen

           

Aantal

13 660

12 426

11 671

10 973

9 563

1 410

Kostprijs (x € 1)

489,42

449,67

438,47

468,03

348,91

119,12

Omzet (p*q)

6 685 477

5 587 599

5 117 383

5 135 693

3 336 626

1 799 067

% afgedane zaken binnen 3 jaar

83

84,8

87,4

87,3

84

3,3

             

Ontnemingsmaatregelen

           

Aantal

1 375

1 232

1 150

1 152

1 748

– 596

Kostprijs (x € 1)

1 994,72

3 029,50

3 745,49

4 435,43

2 245,64

2 189,79

Omzet (p*q)

2 742 740

3 732 344

4 307 314

5 109 615

3 925 379

1 184 237

% afgedane zaken binnen 3 jaar

53,6

56,1

       

% afgedane A-zaken binnen 3 jaar

   

64,3

67,3

60

7,3

% afgedane B-zaken binnen 5 jaar

     

(-41,3)

80

10,1

Doelmatigheid

Toelichting op de doelmatigheidstabel

Het negatieve exploitatieresultaat van 6% is voornamelijk veroorzaakt door incidentele tegenvallers. Dit kent twee oorzaken: er is geen financiering geweest voor de invoer BSB/PSB ter waarde van € 3,5 miljoen. Daarnaast is de ontwikkelde functionaliteit in OIS niet geactiveerdd (€ 1,5 miljoen) in verband met de grote onzekerheden omtrent het doorgang vinden van het project Rijksincasso

Over de gehele linie zijn de productieaantallen in meer of mindere mate lager uitgekomen, met uitzondering van boetevonnissen. Vooral de instroom en daarmee ook de uitstroom van WAHV-sancties waren lager dan begroot. De belangrijkste oorzaak zijn de lagere aantallen constateringen door trajectcontrolesystemen. Ook is er sprake van een daling als gevolg van minder staandehoudingen.

Aan de afgesproken indicatoren wordt (ruimschoots) voldaan. Uitzondering hierop is het inningspercentage transacties. Deze blijft met 62,7% achter bij de norm. De oorzaak is dat de zaken waarvoor nog een transactie moet worden aangeboden, door hun aard een relatief lager inningspercentage hebben.

Voor alle producten, met uitzondering van de WAHV-sancties, geldt dat de kostprijzen hoger zijn uitgekomen dan begroot.

Daar waar de gerealiseerde aantallen lager zijn dan begroot heeft dit een kostprijsverhogend effect, omdat de vaste kosten over dat lagere aantal zaken wordt verdeeld.

Balans per 31 december 2011 x € 1 000
 

Balans 2011

Balans 2010

Activa

   

Immateriële activa

611

1 110

Materiële activa

   

– grond en gebouwen

2 255

2 779

– installaties en inventarissen

5 169

3 413

– overige materiële vaste activa

9 610

5 592

Voorraden

– 

– 

Debiteuren

115

41

Nog te ontvangen

3 006

19 196

Liquide middelen

18 780

9 606

Totaal activa

39 546

41 737

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– exploitatiereserve

2 254

421

– onverdeeld resultaat

– 6 024

1 833

Leningen bij het Ministerie van Financiën

18 721

22 257

Voorzieningen

211

359

Crediteuren

6 570

6 297

Nog te betalen

17 814

10 570

Totaal passiva

39 546

41 737

Gespecificeerde staat van baten en lasten 2011 x € 1 000
 

– 1

– 2

(3)=(2) – (1)

 
 

oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2010

Baten

       

Omzet moederdepartement 

28 340

48 765

20 425

47 963

Omzet overige departementen 

13 700

7 353

– 6 347

6 604

Omzet derden 

70 602

50 706

– 19 896

59 253

Rentebaten 

50

2

– 48

– 

Bijzondere baten 

       

Totaal baten

112 692

106 826

– 5 866

113 820

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

52 705

60 515

7 810

58 117

– materiële kosten

38 959

36 722

– 2 237

32 247

Rentelasten

985

826

– 159

1 066

Gerechtskosten

14 077

9 128

– 4 949

7 350

Afschrijvingskosten

       

– materieel

1 292

4 339

3 047

4 084

– immaterieel

3 671

499

– 3 172

8 544

Dovergelden

1 003

821

– 182

579

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

– 

– 

– 

– 

– bijzondere lasten

– 

– 

– 

– 

– bijzondere waardevermindering

– 

– 

– 

– 

Totaal lasten

112 692

112 850

160

111 987

         

Saldo van baten en lasten

0

– 6 024

– 6 024

1 833

x € 1 000

Kasstroomoverzicht per 31 december 2011

(1)

(2)

(3) = (2)-(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1

Rekening Courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen

9 455

9 600

145

         

2

Totaal operationele kasstroom

4 963

22 293

17 331

         
 

Totaal investeringen

– 5 625

– 9 589

– 3 964

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen

– 

– 

– 

3

Totaal investeringskasstroom

– 5 625

– 9 589

– 3 964

         
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement

– 

– 

– 

 

Eenmalige storting door moederdepartement

– 

– 

– 

 

Aflossing op leningen

– 9 079

– 14 562

– 5 483

 

Beroep op leenfaciliteit

5 625

11 025

5 400

4

Totaal financieringskasstroom

– 3 454

– 3 537

– 83

         

5

Rekening Courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

5 338

18 768

13 429

 

(* noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen)

     

De operationele kasstroom is hoger dan begroot doordat o.a. de vordering op het moederdepartement ultimo 2010 in 2011 volledig is ontvangen (circa € 17 miljoen). In de operationele kasstroom is ook het negatieve exploitatieresultaat verwerkt.

De investeringen in het nieuwe pand (installaties en dergelijke) zijn a fonds perdu gefinancierd en verwerkt als investering in 2011. Deze investeringen waren voor 2012 voorzien.

In de afgelopen jaren is meer leenfaciliteit afgeroepen dan nodig was op basis van de geactiveerde uitgaven. Om dit verschil recht te trekken heeft in 2011 een vervroegde aflossing plaatsgevonden, die in de begroting niet was voorzien.

Licence