Toelichting exploitatie 2011
Baten
De hogere «Omzet moederdepartement» is hoofdzakelijk te verklaren door extra ontvangen middelen in verband met projecten (onder andere «Voorschotregeling slachtoffers») en met de implementatie en uitvoering van de OM-afdoening. Deze middelen zijn vooral ingezet ter dekking van de hogere personeelskosten.
De lagere «Omzet overige departementen» is vooral het gevolg van lagere door te belasten kosten aan het College van Zorgverzekeraars (op basis van nacalculatie) in verband met het feit dat er minder zaken doorstromen naar de deurwaarder dan verwacht.
Door lagere aantallen WAHV-sancties blijven de ontvangen administratiekosten («omzet derden») achter bij de begroting.
Lasten
De hogere personele kosten worden hoofdzakelijk veroorzaakt door inzet ten behoeve van de implementatie van de OM-afdoening en de invoer van strafbeschikkingen.
De lagere materiele kosten houden onder meer verband met de lagere productie ten opzichte van de begroting.
De lagere gerechtskosten zijn hoofdzakelijk te verklaren door lagere kosten ten behoeve van de uitvoeringsactiviteiten voor het College van Zorgverzekeraars, dit als gevolg van latere instroom dan voorzien.
De totale afschrijvingslasten liggen in lijn met de begroting. Ten opzichte van vorig jaar zijn de lagere immateriële afschrijvingskosten te verklaren door versnelde afschrijving van het Programma NoorderWint in 2010.
Voorzieningen
Omschrijving | Stand per 01-01-2011 | Vrijval in 2011 | Dotatie in 2011 | Onttrekking in 2011 | Stand per 31-12-2011 |
---|---|---|---|---|---|
FPU-plus | 359 | – 148 | 211 |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen om medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen de feitelijke uitbetalingen.
Saldo Baten en Lasten
Het CJIB heeft over 2011 een negatief exploitatieresultaat van € 6 miljoen behaald. Het gevolg hiervan is dat het eigen vermogen onder de nulstand uitkomt. Volgens de regeling baten-lastendiensten is aanvulling tot tenminste de nulstand vereist. In overeenstemming met de Regeling baten- en lastendiensten 2011 wordt voorgesteld het negatieve exploitatieresultaat van 6 miljoen bij de voorjaarsnota te gaan herstellen binnen het lopende begrotingsjaar.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | |
CJIB-totaal: | ||||||
FTE-totaal | 913 | 929 | 943 | 943 | 0 | |
Saldo van baten en lasten in % | – 2,4 | 1,8 | – 6,0 | 0 | – 6,0 | |
WAHV- Sancties | ||||||
Aantal | 11 647 249 | 11 960 177 | 11 285 857 | 9 772 320 | 13 179 760 | – 3 407 440 |
Kostprijs (x € 1) | 4,15 | 4,94 | 5,18 | 5,42 | 5,76 | – 0,34 |
Omzet (p*q) | 48 336 083 | 59 083 274 | 58 460 739 | 52 965 974 | 75 915 418 | – 22 949 443,2 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 95,7 | 95,7 | 95,6 | 95,5 | 95 | 0,5 |
Boetevonnissen | ||||||
Aantal | 200 027 | 183 473 | 147 156 | 151 842 | 130 523 | 21 319 |
Kostprijs (x € 1) | 54,54 | 69,92 | 70,70 | 68,87 | 48,94 | 19,93 |
Omzet (p*q) | 10 909 473 | 12 828 432 | 10 417 173 | 10 457 359 | 6 387 796 | 4 069 563 |
% afgedane OH-zaken binnen 1 jaar | 71,6 | 72,5 | 70,8 | 71,2 | 70 | 1,2 |
Transacties (t/m 2010 incl. OM-afdoeningen) | ||||||
Aantal | 561 801 | 565 804 | 467 155 | 290 142 | 155 472 | 134 670 |
Kostprijs (x € 1) | 16,58 | 23,40 | 34,76 | 15,33 | 13,67 | 1,66 |
Omzet (p*q) | 9 314 661 | 13 239 814 | 16 238 308 | 4 447 877 | 2 125 302 | 2 322 574,62 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 65,7 | 65,2 | 64,9 | 62,7 | 65 | – 2,3 |
OM-afdoening | ||||||
Aantal | 39 105 | 180 464 | 277 983 | – 97 519 | ||
Kostprijs (x € 1) | 65,86 | 42,14 | 23,72 | |||
Omzet (p*q) | 11 885 359 | 11 714 204 | 171 155 | |||
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 87,5 | ntb. | ||||
Vrijheidsstraffen | ||||||
Aantal | 25 036 | 23 568 | 23 267 | 18 335 | 4 932 | |
Kostprijs (x € 1) | 115,97 | 73,35 | 98,78 | 58,70 | 40,08 | |
Omzet (p*q) | 2 903 425 | 1 728 713 | 2 298 314 | 1 076 265 | 1 222 050 | |
Taakstraffen | ||||||
Aantal | 40 324 | 36 996 | 33 238 | 30 260 | 2 978 | |
Kostprijs (x € 1) | 50,38 | 25,90 | 40,18 | 31,33 | 8,85 | |
Omzet (p*q) | 2 031 523 | 958 196 | 1 335 503 | 948 046 | 387 457 | |
Schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 13 660 | 12 426 | 11 671 | 10 973 | 9 563 | 1 410 |
Kostprijs (x € 1) | 489,42 | 449,67 | 438,47 | 468,03 | 348,91 | 119,12 |
Omzet (p*q) | 6 685 477 | 5 587 599 | 5 117 383 | 5 135 693 | 3 336 626 | 1 799 067 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 83 | 84,8 | 87,4 | 87,3 | 84 | 3,3 |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 1 375 | 1 232 | 1 150 | 1 152 | 1 748 | – 596 |
Kostprijs (x € 1) | 1 994,72 | 3 029,50 | 3 745,49 | 4 435,43 | 2 245,64 | 2 189,79 |
Omzet (p*q) | 2 742 740 | 3 732 344 | 4 307 314 | 5 109 615 | 3 925 379 | 1 184 237 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 53,6 | 56,1 | ||||
% afgedane A-zaken binnen 3 jaar | 64,3 | 67,3 | 60 | 7,3 | ||
% afgedane B-zaken binnen 5 jaar | (-41,3) | 80 | 10,1 |
Doelmatigheid
Toelichting op de doelmatigheidstabel
Het negatieve exploitatieresultaat van 6% is voornamelijk veroorzaakt door incidentele tegenvallers. Dit kent twee oorzaken: er is geen financiering geweest voor de invoer BSB/PSB ter waarde van € 3,5 miljoen. Daarnaast is de ontwikkelde functionaliteit in OIS niet geactiveerdd (€ 1,5 miljoen) in verband met de grote onzekerheden omtrent het doorgang vinden van het project Rijksincasso
Over de gehele linie zijn de productieaantallen in meer of mindere mate lager uitgekomen, met uitzondering van boetevonnissen. Vooral de instroom en daarmee ook de uitstroom van WAHV-sancties waren lager dan begroot. De belangrijkste oorzaak zijn de lagere aantallen constateringen door trajectcontrolesystemen. Ook is er sprake van een daling als gevolg van minder staandehoudingen.
Aan de afgesproken indicatoren wordt (ruimschoots) voldaan. Uitzondering hierop is het inningspercentage transacties. Deze blijft met 62,7% achter bij de norm. De oorzaak is dat de zaken waarvoor nog een transactie moet worden aangeboden, door hun aard een relatief lager inningspercentage hebben.
Voor alle producten, met uitzondering van de WAHV-sancties, geldt dat de kostprijzen hoger zijn uitgekomen dan begroot.
Daar waar de gerealiseerde aantallen lager zijn dan begroot heeft dit een kostprijsverhogend effect, omdat de vaste kosten over dat lagere aantal zaken wordt verdeeld.
Balans 2011 | Balans 2010 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 611 | 1 110 |
Materiële activa | ||
– grond en gebouwen | 2 255 | 2 779 |
– installaties en inventarissen | 5 169 | 3 413 |
– overige materiële vaste activa | 9 610 | 5 592 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 115 | 41 |
Nog te ontvangen | 3 006 | 19 196 |
Liquide middelen | 18 780 | 9 606 |
Totaal activa | 39 546 | 41 737 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 2 254 | 421 |
– onverdeeld resultaat | – 6 024 | 1 833 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 18 721 | 22 257 |
Voorzieningen | 211 | 359 |
Crediteuren | 6 570 | 6 297 |
Nog te betalen | 17 814 | 10 570 |
Totaal passiva | 39 546 | 41 737 |
– 1 | – 2 | (3)=(2) – (1) | ||
---|---|---|---|---|
oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2010 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 28 340 | 48 765 | 20 425 | 47 963 |
Omzet overige departementen | 13 700 | 7 353 | – 6 347 | 6 604 |
Omzet derden | 70 602 | 50 706 | – 19 896 | 59 253 |
Rentebaten | 50 | 2 | – 48 | – |
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 112 692 | 106 826 | – 5 866 | 113 820 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 52 705 | 60 515 | 7 810 | 58 117 |
– materiële kosten | 38 959 | 36 722 | – 2 237 | 32 247 |
Rentelasten | 985 | 826 | – 159 | 1 066 |
Gerechtskosten | 14 077 | 9 128 | – 4 949 | 7 350 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 1 292 | 4 339 | 3 047 | 4 084 |
– immaterieel | 3 671 | 499 | – 3 172 | 8 544 |
Dovergelden | 1 003 | 821 | – 182 | 579 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | – | – | – | – |
– bijzondere lasten | – | – | – | – |
– bijzondere waardevermindering | – | – | – | – |
Totaal lasten | 112 692 | 112 850 | 160 | 111 987 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 6 024 | – 6 024 | 1 833 |
Kasstroomoverzicht per 31 december 2011 | (1) | (2) | (3) = (2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen | 9 455 | 9 600 | 145 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 4 963 | 22 293 | 17 331 |
Totaal investeringen | – 5 625 | – 9 589 | – 3 964 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | – | – | – | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 5 625 | – 9 589 | – 3 964 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – | – | – | |
Eenmalige storting door moederdepartement | – | – | – | |
Aflossing op leningen | – 9 079 | – 14 562 | – 5 483 | |
Beroep op leenfaciliteit | 5 625 | 11 025 | 5 400 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 3 454 | – 3 537 | – 83 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 5 338 | 18 768 | 13 429 |
(* noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
De operationele kasstroom is hoger dan begroot doordat o.a. de vordering op het moederdepartement ultimo 2010 in 2011 volledig is ontvangen (circa € 17 miljoen). In de operationele kasstroom is ook het negatieve exploitatieresultaat verwerkt.
De investeringen in het nieuwe pand (installaties en dergelijke) zijn a fonds perdu gefinancierd en verwerkt als investering in 2011. Deze investeringen waren voor 2012 voorzien.
In de afgelopen jaren is meer leenfaciliteit afgeroepen dan nodig was op basis van de geactiveerde uitgaven. Om dit verschil recht te trekken heeft in 2011 een vervroegde aflossing plaatsgevonden, die in de begroting niet was voorzien.