Op dit artikel worden de uitgaven, zowel apparaat als programma, toegelicht die niet vallen onder de beleidsartikelen. Dit betreft de apparaatsuitgaven van een aantal algemene onderdelen van het kerndepartement, internationale contributies en de uitvoering van EU maatregelen door onder meer de productschappen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Begroting 2011 | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |||
Verplichtingen | 249 656 | 304 795 | 316 897 | 518 782 | 268 488 | 250 294 |
Uitgaven | 249 746 | 303 585 | 314 928 | 518 077 | 268 484 | 249 593 |
Programma-uitgaven | 41 174 | 51 471 | 68 090 | 263 766 | 63 796 | 199 970 |
39.11 Internationale contributies | 8 482 | 8 762 | 10 367 | 12 483 | 9 887 | 2 596 |
39.12 Uitvoering van EU-maatregelen | 32 692 | 38 919 | 52 439 | 245 578 | 50 609 | 194 969 |
39.13 Verzameluitkeringen | 3 790 | 5 284 | 5 705 | 3 300 | 2 405 | |
Apparaatsuitgaven | 208 572 | 252 114 | 246 838 | 254 311 | 204 688 | 49 623 |
39.21 Apparaat | 188 133 | 206 732 | 213 961 | 207 160 | 188 761 | 18 399 |
39.22 Baten-lastendiensten | 20 439 | 45 382 | 32 877 | 47 151 | 15 927 | 31 224 |
Ontvangsten | 359 988 | 299 261 | 267 340 | 275 354 | 313 556 | – 38 202 |
Landbouwheffingen (douane-rechten op landbouwproducten en productieheffingen) | 343 923 | 270 348 | 246 473 | 258 113 | 303 681 | – 45 568 |
EU-ontvangsten | 3 551 | 8 607 | 6 170 | 3 359 | 5 003 | – 1 644 |
Overige ontvangsten | 12 514 | 20 306 | 14 697 | 13 882 | 4 872 | 9 010 |
Toelichting op de programma-uitgaven en verplichtingen
U39.11 Internationale contributies
De hogere uitgaven op het onderdeel internationale contributies hangt samen met een verplichting voor de uitvoering van EL&I-OntwikkelingsSamenwerkingsprojecten.
U39.12 Uitvoering van EU-maatregelen
In de 1e suppletoire wet 2011 is aangegeven dat er in 2011 een interne begrotingsreserve gevormd zal worden voor uitgaven die het gevolg zijn van mogelijke toekomstige financiële correcties die de Europese Commissie kan opleggen in het kader van de zogenaamde apurementprocedure. Deze correcties worden aan een lidstaat opgelegd als uit de zogenaamde conformiteitsaudits van de Europese Commissie blijkt dat de regelgeving niet conform de EU-voorschriften is uitgevoerd. De begrotingsreserve is gevormd omdat vooraf niet is vast te stellen hoe hoog de definitieve financiële correcties zullen zijn en in welk jaar deze kosten op de nationale begroting zullen neerslaan. Voor mogelijk toekomstige correcties is een bedrag van € 170 mln in de interne begrotingsreserve apurement gestort. Daarnaast is in 2011 daadwerkelijk voor een bedrag van € 52 mln aan opgelegde EU-correcties betaald. Deze betalingen in 2011 aan de EU hebben betrekking op de niet EU-conforme uitvoering van de aardappelzetmeelregeling in de periode 2003 –2008 (correctie € 29,3 mln) en de niet EU-conforme uitvoering van de Gemeenschappelijke Marktordeningsregeling (GMO) voor groenten en fruit over de periode 2005–2008 (correctie € 22,7 mln). Het Ministerie van EL&I is tegen deze besluiten een procedure gestart bij het Europese Hof en is in overleg met de Europese Commissie over verbeteringen in de uitvoering voor de periode vanaf 2009.
Voor de betaling van deze correcties was het noodzakelijk het oorspronkelijke budget voor apurement (€ 22 mln) per saldo te verhogen met € 30 mln.
Inmiddels heeft het ministerie maatregelen genomen om de risico’s op toekomstige financiële correcties te verkleinen door interpretaties van EU-regelgeving zoveel mogelijk vooraf voor te leggen voor verduidelijking aan de Commissie, echter door de lange doorlooptijden die gemoeid zijn met de definitieve afwikkeling van de EU-dossiers is het noodzakelijk hiervoor een voorziening in de vorm van een interne begrotingsreserve te treffen.
Tenslotte is er op deze operationele doelstelling een meevaller van € 5 mln in verband met lagere uitvoeringskosten door de productschappen van EU-regelingen. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het afschaffen van de suikerrestitutieregeling en het op nihil stellen van de zuivelrestitutie.
Interne begrotingsreserve apurement/rechtszaken
Stand 1/1/2011 | 0 |
---|---|
Storting | 170 000 000 |
Stand 31/12/2011 | 170 000 000 |
U39.13 Verzameluitkeringen
In 2011 is vanuit operationele doelstelling 34.13 Groen en de stad budget overgeheveld naar de Operationele Doelstelling verzameluitkeringen voor groen in krachtwijken. Deze middelen zijn via het Ministerie van BZK aan gemeenten beschikbaar gesteld via het instrument Verzameluitkeringen.
U39.21 en U39.22 Apparaat en bijdrage baten-lasten diensten
Realisatie 2011 | Begroting 2011 | |
---|---|---|
Personeel algemene leiding en stafdirecties (excl. DICTU) | 41 115 | 36 402 |
Personeel overige directies | 46 117 | 44 328 |
Materieel | 20 023 | 21 652 |
Materieel Ministerie algemeen en huisvesting | 64 869 | 58 410 |
Overig personeel en post-actieven | 35 036 | 27 969 |
Bijdrage aan baten-lastendiensten | 47 151 | 15 927 |
Totaal apparaatsuitgaven | 254 311 | 204 688 |
De hogere uitgaven houden verband met het instellen van een reorganisatie voorziening van € 7 mln, de toegekende loonbijstelling en de gefaseerde realisatie van de taakstelling op het personele budget € 7 mln, extra lasten als gevolg maatregelen in het kader van sociaal flankerend beleid € 4,5 mln, à fond perdu kosten voor de renovatie van het hoofdgebouw € 6 mln, versnelde afschrijving van de oude systemen als gevolg van de samenvoeging tot EL&I (€ 9,3 mln, investeringen in de nieuwe kantoorautomatiseringslijn, en aanschaf van licenties voor EL&I € 9,9 mln.
Toelichting op de ontvangsten
Realisatie 2011 | Begroting 2011 | |
---|---|---|
Landbouwheffingen (douane-rechten op landbouwproducten en productieheffingen) | 258 113 | 302 999 |
EU-ontvangsten | 3 359 | 5 685 |
Overige ontvangsten | 13 882 | 4 872 |
Totaal ontvangsten | 275 354 | 313 556 |
Toelichting
De landbouwheffingen vallen circa € 45 mln lager uit. De reden ligt vooral in de afname van de wereldhandel als gevolg van de economische crisis. Overige ontvangsten vallen hoger uit door het bruto boeken van ontvangsten en uitgaven. Het betreft hier detacheringen en facturering.