Op dit artikel staan alle personele en materiële uitgaven en ontvangsten van het Ministerie van Economische Zaken.
Budgettaire gevolgen: verplichtingen, uitgaven en ontvangsten
40 Apparaat | Realisatie | Begroting 2012 | Verschil | |||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |||
Verplichtingen | 456,2 | 484,4 | 443,0 | 485,3 | 464,1 | 21,2 |
Uitgaven | 456,2 | 484,4 | 451,0 | 485,1 | 447,5 | 37,6 |
Personeel kerndepartement | 248,6 | 244,9 | 231,0 | 267,3 | 258,6 | 8,7 |
Materieel kerndepartement | 132,0 | 157,4 | 148,0 | 147,5 | 121,0 | 26,5 |
Personeel buitendienst | 53,7 | 57,6 | 52,0 | 51,3 | 48,4 | 2,9 |
Materieel buitendienst | 21,9 | 24,6 | 20,0 | 19,0 | 19,5 | –0,5 |
Ontvangsten | 31,0 | 27,8 | 16,0 | 22,0 | 15,5 | 6,5 |
Ontvangsten kerndepartement | 24,3 | 21,6 | 7,0 | 15,2 | 8,6 | 6,6 |
Ontvangsten buitendiensten | 6,7 | 6,2 | 9,0 | 6,8 | 6,9 | –0,1 |
Toelichting
Personeel Kerndepartement
Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie wordt met name veroorzaakt door het in de loop van het jaar invullen van de krimptaakstelling, de overkomst van de afdeling kernenergie van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu bij het Directoraat Generaal Energie Telecom en Mededinging en de stijging van de gemiddelde leeftijd van het personeelsbestand van Economische Zaken. Daarnaast worden detacheringen en interim functievervulling bruto geboekt, zie de toelichting bij de ontvangsten.
De verschillen tussen de jaren bij de realisatie kerndepartement hangt samen met het feit dat het wachtgeldbudget en het personeelsgerelateerde budget nu volledig is ondergebracht bij de personele lasten van het kerndepartement.
Materieel kerndepartement
Op dit onderdeel zijn zowel de materiële uitgaven voor het kerndepartement als uitgaven van uitvoerende baten-lastendiensten opgenomen. Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie (totaal € 26,5 mln) wordt met name veroorzaakt door:
-
• Verhoging (totaal € 7 mln) bij eerste suppletoire begroting van betaalde uitgaven voor de renovatie van kasteel Groeneveld, de uitgaven voor de aanpassingen bij het salarissysteem P-direkt en de bijstelling voor de agrarische vertegenwoordiging buitenland.
-
• Bijstelling uitgavenbudget (totaal € 20,4 mln) bij tweede suppletoire begroting is het uitgavenbudget onder meer bijgesteld in verband met een afkooparrangement met de RGD voor de af te stoten panden op de Bezuidenhoutseweg, na de herhuisvesting van het kernministerie van Economische Zaken. Daarnaast zijn extra uitgaven gedaan via de uitvoerende baten-lastendienst voor de digitale dienstverlening, harmonisatie ICT, versnelde afschrijving op investeringskosten e-Business Suite (eBS) en aanpassingen aan het financiële pakket eBS. Tevens is een betaling aan de Belastingdienst in het kader van de verlegregeling gedaan.
Personeel buitendienst
Het verschil tussen de vastgestelde begroting en de realisatie wordt veroorzaakt door de uitvoering van specifieke taken bij ondermeer de Nederlandse Mededingingssautoriteit (Nma) voor de drinkwater regelgeving, het project «Markt en overheid», bij SODM voor specialistische werkzaamheden en bij Pianoo betreft het specifiek uitvoeringsbudget.
Ontvangsten kerndepartement
De meerontvangsten houden verband met het in 2012 gehanteerde systeem van bruto-boeken van de uitgaven en ontvangsten van ondermeer gedetetacheerden, projectpoolers en interim functievervullers.
Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Begroting 2012 | Verschil | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaat EZ | ||||||
1. Departement | ||||||
– Kerndepartement (beleid + staf) | 380,6 | 402,3 | 379,0 | 385,1 | 379,6 | 5,5 |
Buitendiensten: | ||||||
– Centraal Planbureau (CPB) | 14,6 | 14,9 | 14,0 | 14,0 | 13,4 | 0,6 |
– Nederlandse Mededingingsautoriteit (Nma) | 47,9 | 49,7 | 44,0 | 44,4 | 41,5 | 2,9 |
– Consumentenautoriteit (CA) | 5,6 | 6,7 | 7,0 | 5,1 | 6,6 | – 1,5 |
– Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) | 5,0 | 6,1 | 6,0 | 7,1 | 5,8 | 1,3 |
– PIANOo (exclusief Programma) | 2,5 | 4,7 | 1,0 | 2,3 | 0,6 | 1,7 |
2. Baten-lastendiensten | ||||||
– Agentschap NL | 250,1 | 275,8 | 249.1 | 234,2 | 243,6 | – 9,4 |
– Agentschap Telecom | 27,6 | 28,4 | 28,4 | 28,5 | 29,6 | – 1,1 |
– NVWA | 269,8 | 279,7 | 270,5 | 253,7 | 216,2 | 37,5 |
– Dienst Landelijk Gebied | 133,4 | 127.2 | 116,4 | 102,2 | 106,3 | – 4,1 |
– Dienst Regelingen | 157.4 | 159,7 | 157,0 | 148,3 | 123,0 | 25,3 |
– DICTU | 104,9 | 113,8 | 110,1 | 121,3 | 101,7 | 19,6 |
3. ZBO’s en RWT’s1 | ||||||
– Centraal Bureau voor de Statistiek | 195,3 | 194,7 | 185,6 | 184,7 | 190,0 | – 5,3 |
– Stichting COVA | 1,5 | 1,5 | 2,2 | 3,7 | ||
– VSL inclusief Verispect | 12,1 | 12,1 | 13,7 | 13,7 | ||
– Raad voor de Accreditatie2 | – | 9,9 | 10,1 | 11,2 | 11,0 | 0,2 |
– Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) | 15,7 | 15,5 | 16,7 | 14,6 | 16,7 | – 2,1 |
– Raad van Bestuur Nederlandse Mede- dingingsautoriteit | 0,7 | 0,6 | 0,9 | 0,5 | 0,5 | |
– TNO | 555,2 | 546,7 | 567,0 | 492,0 | ||
– SBB (Staatsbosbeheer) | 62,1 | 67,4 | 66,7 | 63,8 | 62,0 | 1,8 |
– Raad voor de Plantenrassen | 1,0 | 0.9 | 1,1 | 0,9 | 0,9 | |
– CTGB (College Toelating Gewasbeschermingsmiddelen) | 7,5 | 9,0 | 8,7 | 9,7 | 9,0 | – 0,7 |
– Stichting Dienst Landbouwkundig Onderzoek | 248,4 | 242,3 | 246,0 | 234,8 | ||
– Faunafonds | 2,5 | 2,6 | 3,6 | 1,1 | 1,1 |
De opgenomen bedragen in de kolom «Begroting 2012» voor de ZBO’s en RWT’s sluiten aan met de opgenomen bedragen voor 2012 in de begroting 2013. In de tabel zijn de personele en materiële aparaatskosten van de baten-lastendiensten, ZBO's en RWT's vermeld. Echter, deze apparaatskosten worden niet alleen door EZ gefinancierd, maar ook door andere opdrachtgevende ministeries en deren. Bij het opstellen van het jaarverslag was de jaarrekening 2012 nog niet voor alle genoemde ZBO's en RWT's bekend.