Staat van baten en lasten
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 109.771 | 146.208 | 36.437 | 156.171 |
Omzet overige departementen | 3.798 | 1.293 | – 2.505 | 2.003 |
Omzet derden | 19.882 | 13.816 | – 6.066 | 15.002 |
Rentebaten | 50 | 11 | – 39 | 38 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 133.501 | 161.328 | 27.827 | 173.214 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 65.449 | 87.894 | 22.445 | 100.555 |
– materiële kosten | 55.535 | 60.382 | 4.847 | 56.488 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 11.463 | 11.784 | 321 | 14.105 |
– materieel | 492 | 490 | – 2 | 509 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– rentelasten | 562 | 788 | 226 | 949 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 133.501 | 161.338 | 27.837 | 172.606 |
Saldo van baten en lasten | 0 | –10 | –10 | 608 |
Het betreft hier de stand van de EZ-begroting 2012, aangepast voor het aangenomen amendement Koopmans (TK 2011–2012, 33 000 XIII, nr. 91)
Toelichting op de baten
Omzet moederdepartement
In het voorjaar van 2012 is aan DR een opdracht verleend op basis van een ingediende offerte, waarbij een bedrag is overeengekomen van € 141,6 mln. De realisatie komt voor een aantal opdrachten hoger uit dan de offerte of de opdracht was nog niet in de offerte opgenomen. Dit betreft onder meer de kosten voor nieuw Gemeenschappelijk Landbouw Beleid, nieuw Mest Beleid en BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie). De omzetrealisatie voor de drie grootste opdrachten van DR is bij de doelmatigheidsindicatoren opgenomen. Bij eerste en tweede suppletoire begroting heeft een bijstelling van de oorspronkelijk vastgestelde bijdrage van het moederdepartement plaatsgevonden ten behoeve van de financiering van de uitvoeringskosten 2012 van Europese Regelingen (€ 17,8 mln) en de uitvoering van het Subsidiestelsel Natuur en Landschap (circa € 17,1 mln).
Omzet overige departementen
De lagere omzet overige departementen houdt verband met aflopende activiteiten bij een aantal opdrachten, onder meer bij de Stroomstoring Bommelerwaard en Schade en Rampen Uitvoeringsorganisatie. Grote delen van deze opdrachten zijn in een afrondende fase.
Omzet derden
Ook bij omzet derden is sprake van een terugloop. Enerzijds is dit het gevolg van gerealiseerde efficiency op de uitvoeringskosten bij Dierregistraties I&R. Anderzijds is ook bij derden op diverse opdrachten sprake van minder activiteit.
Rentebaten
De lagere rentebaten houden verband met een lage rente op deposito’s.
Toelichting op de lasten
Personele en materiële kosten
De uitvoering van de opdracht voor het moederdepartement vertaalt zich in hogere personele en materiële kosten dan begroot. De stijging van de personele kosten betreft vooral de inzet van uitzendkrachten.
Rentelasten
De hoger dan begrote rentelasten worden veroorzaakt door de hoger dan verwachte betaalde wettelijke rente.
Saldo van baten en lasten
Het vaststellen van de financiële verantwoording en resultaatsbestemming is de verantwoordelijkheid van de Secretaris-Generaal van EZ, als eigenaar van DR. Vooruitlopend op de besluitvorming hieromtrent is het saldo van baten en lasten over het boekjaar 2012 van € 0,01 mln negatief gerubriceerd onder het eigen vermogen.
Balans per 31 december 2012
31-12-2012 | 31-12-2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | ||
Materiële vaste activa | 27.440 | 27.082 |
* grond en gebouwen | 618 | 748 |
* installaties en inventarissen | 963 | 1.404 |
* overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Voorraden | 0 | 0 |
Debiteuren | 2.972 | 3.628 |
Nog te ontvangen | 9.957 | 13.480 |
Liquide middelen | 16.414 | 7.317 |
Totaal activa: | 58.364 | 53.659 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
* exploitatiereserve | 5.162 | 4.554 |
* onverdeeld resultaat | – 10 | 608 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Leningen bij het MvF | 8.023 | 8.098 |
Crediteuren | 9.426 | 4.020 |
Nog te betalen | 35.763 | 36.379 |
Totaal passiva | 58.364 | 53.659 |
Eigen vermogen
De exploitatiereserve is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximaal toegestane omvang van de exploitatiereserve bedraagt voor 2012 € 8,6 mln. Met een eigen vermogen van € 5,2 mln blijft DR binnen dit plafond.
Kasstroomoverzicht over 2012
(1) | (2) | (3)=(2)–(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen | 16.712 | 7.317 | –9.395 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 11.955 | 25.466 | 13.511 |
Totaal investeringen (–/–) | – 12.500 | – 12.220 | 280 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 159 | 159 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 12.500 | – 12.061 | 439 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 9.985 | – 12.308 | – 2.323 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 8.500 | 8.000 | –500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 1.485 | – 4.308 | – 2.823 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 14.682 | 16.414 | 1.732 |
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal. De gerealiseerde operationele kasstroom is € 13,5 mln hoger dan begroot. Dat hangt vooral samen met de afname van de kortlopende vorderingen met € 4,2 mln en een toename van de kortlopende schulden met € 9,0 mln.
De gerealiseerde investeringen zijn nagenoeg conform begroting. De investeringen hebben grotendeels betrekking op ICT-systemen (ca. 99%). Er is voor € 0,2 mln aan boekwaarde gedesinvesteerd in inventaris als gevolg van een verhuizing.
De financieringskasstroom is hoger dan begroot, omdat er in 2012 meer aflossing heeft plaatsgevonden op leningen dan er geleend is. Dat de aflossingen op leningen hoger uitvalt dan begroot is om administratieve redenen. Hierdoor heeft voor een aantal leningen de aflossingstranche 2011 (ad € 3,1 mln) pas in 2012 plaatsgevonden.
Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Oorspronkelijke begroting 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Doelmatigheidsindicatoren | |||||
Tarieven/uur (1) | |||||
Index in reële termen ten opzichte van 2011 (2011 = 100) | 98 | 94 | 100 | 104 | 101 |
Omzet per productgroep (x € mln) (2) | |||||
Omzet GLB | 46 | 42 | 42 | 38 | |
Omzet Programma Beheer / SNL | 30 | 38 | 40 | 32 | |
Omzet NMB | 17 | 17 | 17 | 17 | |
FTE | |||||
Aantal FTE (excl. Externe inhuur) | 1.081 | 1.064 | 976 | 972 | 986 |
Saldo van baten en lasten | |||||
Saldo van baten en lasten (x € 1.000) | 3.291 | 813 | 608 | 699 | |
Saldo van baten en lasten als % van de totale baten | 1,9% | 0,5% | 0,4% | 0,4% | 0% |
Productiviteit (3) | |||||
Declarable / productieve uren | 75,8% | 76,8% | 76,1% | 75,0% | 78,0% |
Overzicht kwaliteitsindicatoren | |||||
Gegrond verklaarde bezwaarschriften (%) (4) | 28% | 22% | 51% | 40% | 25% |
Aandeel digitaal verwerkte aanvragen DR (5) | 74% | 85% | 90% | 94% | 90% |
Betaalschema BTR (6) | 86,3% | 43% | 81% | 86% | 80% |
Klanttevredenheid begunstigden DR (7) | 6,8 | 6,8 | 6,3 | 6,3 | 7,0 |
Betaaltermijn (8) | – | 79% | 90% | 94% | 90% |
1. Uurtarief
Ten tijde van het opstellen van de begroting 2012 was het tarief nog niet definitief vastgesteld. In de begroting 2012 was alleen het concepttarief opgenomen. Dat ging uit van een stijging tussen 2011 en 2012 van 1%. De uiteindelijke stijging tussen 2011 en 2012 komt uit op 4%. De reële tariefontwikkeling is de absolute tariefontwikkeling, gecorrigeerd voor autonome loon- en prijsontwikkeling (op basis van CPB-indexcijfers voor prijs (IMOC) en loonvoet sector overheid).
2. Omzet per productgroep
Bij deze indicator is de jaaromzet van de drie grootste opdrachten van DR weergegeven.
3. Gerealiseerde productiviteit
De productiviteit van de ambtelijke medewerkers zegt iets over de doelmatigheid van de bedrijfsvoering: hoe efficiënt is de dienst geweest, gegeven de inzet van ambtelijk personeel, in het realiseren van haar doelstellingen en de uitvoering van haar productenpakket? Directe uren buiten het jaarplan en indirect (productieve) uren worden meegenomen. Uren voor ziekte en verlof worden buiten beschouwing gelaten. Hoe hoger het percentage, hoe efficiënter het omzettingsproces beschikbare uren naar productieve uren. Dit heeft een kostenverlagend effect. Voor 2012 was een percentage van 78% aan facturabel (declarabel) productieve uren begroot. De realisatie is uitgekomen op 75%. Ten opzichte van 2011 is de productiviteit afgenomen, met name als gevolg van inzet van medewerkers op nieuwe ontwikkelingen zoals de vorming van het Directoraat Generaal Uitvoering. Deze activiteiten worden niet als facturabel aangemerkt.
4. Gegrond verklaarde bezwaarschriften
Deze indicator betreft het aantal (3.214) gegrond verklaarde bezwaarschriften afgezet tegen het totaal aantal afgehandelde bezwaarschriften in 2012. Na de piek in 2011, met name veroorzaakt door de «percelenproblematiek», daalt het percentage weer richting gemiddelde waarde.
5. Aandeel digitaal verwerkte aanvragen
De indicator heeft betrekking op de aanvragen die binnen GDI worden ingewonnen. De ontwikkeling om maximaal digitaal te werken, heeft dit jaar verder doorgezet.
6. Betaalschema BTR
Met de effectuering van 44 298 aanvragen ultimo 2012 op een totaal van 51 631 aanvragen is de doelstelling voor december 2012 ruimschoots gehaald. Per juni 2013 dient 100% gerealiseerd zijn.
7. Klanttevredenheid begunstigden DR
Het klanttevredenheidsonderzoek vindt eenmaal per twee jaar plaats. In 2012 heeft dit onderzoek niet plaatsgevonden. In 2012 zijn 63 klachten ontvangen.
8. Betaaltermijn
Met een realisatie van 94% tijdig betaalde facturen in 2012 is de rijksbrede norm, van 90% van de facturen betalen binnen 30 dagen, gehaald.